Jakohihnan vaihdosta
Valvoja: Moderators
Jakohihnan vaihdosta
Olisko arvauksia/olettamuksia/tietoa... ajotapojen ja ajettujen kilometrien vaikutuksesta jakohihnan kestoon. Itsellä tulee ajettua oikeastaan vain pitkiä matkoja, työmatka 125 km yhteen suuntaan, ja ajokin on suhteellisen rauhallista. Työmatkalla ajellaan letkassa ja olen oppinut ettei ohittelemalla hyödy oikeastaan mitään, lisää vain turhaan adrenaliinia ja stressiä. Eli miten tollainen ajo vastaan esim. jatkuvaan kaupungissa ajoon, jossa kiihdytetään liikennevaloista toiseen vaikuttaa jakohihnan kestoon. Hihnalla ajettu nyt n. 40.000 km, ja mietin vaan seuraavan vaihdon ajankohtaa. Heti vaihtoon vai vasta hetki ennen kuin katkee.
Juissi from out there
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Itse uskon että Suomen olosuhteilla on hieman merkitystä, koska kaikissa maissa ei ainakaan GM asettanut niin matalaa vaihtoväliä. Eli käynnistykset, varsinkin ankarassa pakkasessa. Nokka-akselit pyörii varsin haluttomasti kun öljyt ovat jäykkiä. Se vaikuttaa suoraan akseleihin, vesipumppuun, venttiileihin, paininkuppeihin yms. ja kaikki nuo rasittavat hihnaa ja toimiiko kiristinkään parhaalla tavalla. Korjaamossa kyllä huomasi että talvella menee hihnoja enemmän mutta meni niitä kyllä kesälläkin.
JOS pitää paikkansa niin talvella ei 0W öljyt olisi hullumpi idea, koska varsinkin kylmässä koneessa on selvä ero kitkassa jo 5W öljyyn. Huomaa jo starttauskierroksissa.
Mutta en odota itse ainakaan 60tkm asti, tosin olen itse tehnyt tuon homman niin eipä ole mitään takuutakaan. Itse ajattelin pitää 15tkm huoltoväliä, silloin öljyt ja samalla aukaisen jakopäänkopan. 45tkm tulisi sitten vaihto väliksi. Tosin nykyisellä km määrällä taitaa mennä ajallisesti liian pitkään. Taitaa vaihtua kun tulee 3 vuotta täyteen.
Ja nykyisillä bensan hinnoilla ei kilometri hinta muutu "lainkaan" vaikka vaihtaa 40tkm välein.
JOS pitää paikkansa niin talvella ei 0W öljyt olisi hullumpi idea, koska varsinkin kylmässä koneessa on selvä ero kitkassa jo 5W öljyyn. Huomaa jo starttauskierroksissa.
Mutta en odota itse ainakaan 60tkm asti, tosin olen itse tehnyt tuon homman niin eipä ole mitään takuutakaan. Itse ajattelin pitää 15tkm huoltoväliä, silloin öljyt ja samalla aukaisen jakopäänkopan. 45tkm tulisi sitten vaihto väliksi. Tosin nykyisellä km määrällä taitaa mennä ajallisesti liian pitkään. Taitaa vaihtua kun tulee 3 vuotta täyteen.
Ja nykyisillä bensan hinnoilla ei kilometri hinta muutu "lainkaan" vaikka vaihtaa 40tkm välein.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Alfallakin on eri vaihtovälejä eri maissa, 0W lienee hiukan ohutta Alfan koneille. Uudemmista JTS koneista ei tietoaAlfistipohjoosesta kirjoitti:Itse uskon että Suomen olosuhteilla on hieman merkitystä, koska kaikissa maissa ei ainakaan GM asettanut niin matalaa vaihtoväliä.
JOS pitää paikkansa niin talvella ei 0W öljyt olisi hullumpi idea, koska varsinkin kylmässä koneessa on selvä ero kitkassa jo 5W öljyyn. Huomaa jo starttauskierroksissa.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Jos katsotaan ihan numeroiden valossa, käytännössä varmaan monella eriviä mielipiteitä. Esim. 5W-40 ja 0W-40 on samanarvoisia, paitsi kylmänä jolloin 0W öljy on notkempaa, tosin tietysti jäykempää kuin 5W lämpimänä. Lämpimässä koneessa on sitten saman arvoisia. Ongelmana taitaa olla se että 0W öljyjä ei saa kuuma jäykempää kuin 40.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
Mä olen tullut siihen tulokseen että runsas konejarruttelu vaikuttaa myös jonkun verran hihnan ikään, kun hihna välillä löystyy ja taas välillä kiristyy ja automaattikiristin tekee kaikkensa pysyäkseen mukana.
Moottoripyörissä sama homma vaikuttaa todella ratkaisevasti jakoketjun ja kiristimen elinikään...vaikka joku Honda CBR 600, kierroksia ajaessa noin 12000 ja siitä yhtäkkiä vedetään kaasu nolliin niin kyllä on ketju kovilla.
Tohon omaan kuramopoon oleen suunnitellut ketjunvaihtoa noin 35-40 tkm kohdalle vaikkei se ehkä vielä täysin loppu olisikaan, yksipyttysessä on tehokas konejarru ja sitä tulee aina "vahingossa" käytettyä turhankin paljon...
Moottoripyörissä sama homma vaikuttaa todella ratkaisevasti jakoketjun ja kiristimen elinikään...vaikka joku Honda CBR 600, kierroksia ajaessa noin 12000 ja siitä yhtäkkiä vedetään kaasu nolliin niin kyllä on ketju kovilla.
Tohon omaan kuramopoon oleen suunnitellut ketjunvaihtoa noin 35-40 tkm kohdalle vaikkei se ehkä vielä täysin loppu olisikaan, yksipyttysessä on tehokas konejarru ja sitä tulee aina "vahingossa" käytettyä turhankin paljon...
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Tuota en ole ajatellutkaan. Mutta noin äkkiseltään, miten hihna on kovemmalla? Jos vetopäällä antaa hihnalle kyytiä kampiakseli mäntien kyydittämänä, jos moottorijarrutus hihnaa pyörittää kampiakseli voimansiirron kautta. Jos ajatellaan että nopea kierrosten vaihtelu rasittaa hihnaa (joka on varmaan totta) niin kytkimen painaminen ja kaasu nollassa tiputtaa kierrokset nopeammin kuin moottorijarrutus. Toisaalta hihnan lisääntynyt rasittuminen kierrosten laskiessa taitaisi vaatia sitä että nokka-akselit haluaisivat pyöriä nopeammin kuin kampiakseli mutta nokka-akselin pyörivät massat taitaa kuoleentua varsin tehokkaasti venttiilijousiin.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)