164 ts tehon katoaminen

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

164 ts tehon katoaminen

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Ongelmana olisi siis outo reagoimattomuus kaasuun tuossa kun ajaa pintakaasulla ja kun siitä polkaisee hiukan enemmän, ei tapahdu kunnolla vaan jos lisää kaasua pikkuhiljaa, kiihtyy jopa hieman paremmin? Tietääkseni ruiskuvehkeen ei pitäisi käyttäytyä noin..?
Koneremontti tuli juuri tehtyä, ja auttoi hieman alakierrosten tehoihin mutta tuo outo "ominaisuus" säilyi..
Bensanpaineet tuli aikaisemmin mitattua, ja silloin olivat kohdillaan.
Imunokan solenoidi on myös vaihdettu ja testattu toimivaksi ja myös solenoidia ohjaavat releet.
Seuraavaksi ajattelin tulpanjohdot ja tulpat vielä tarkistaa/vaihtaa..
Olisiko jollain tietoa, mikä voisi tuollaista aiheuttaa..?

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

No juuri tuo kipinä puoli. Kaasupohjaan=soppaa koneeseen, heikohko kipinä ei jaksa sytyttää. Tuolla kannattaa aloittaa, jo siksi että se vielä käymättä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Katso samalla vaivalla virranjakajien kannet ja pyörijät.
- Epäkelpokeräilijä -

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Jakajien kannet ja pyörijät tuli jo katsottua tuossa ja ihan siistin näköiset olivat. Kokeilin myös käyttää puolan johdot irti erikseen kumpaakin systeemiä ja kävi ihan nätisti. Tuossa tuli hiukan sellainen tuntuma tänään, että olisiko ollut kylmänä hieman parempi kuin moottorin lämmettyä..

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Toimiiko kaasuläppäanturi? Eli sen pitää naksahtaa kun kaasu menee täysin pohjaan. Konepellin puolella käännä kaasuvipu ihan pohjaan ja kuuntele naksahtaako, voi toki mitata sen myös yleismittarilla. Tyhjäkäynnillä keskinasta antaa toisen laidan nastaan ja täyskaasulla toisen laidan nastaan.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Werneri
Viestit: 476
Liittynyt: 03 Kesä 2005, 11:49
Paikkakunta: Kymenlaakso

Viesti Kirjoittaja Werneri »

Eihän sulla vaan ole resistori tulpanjohdot ja sitten vielä resistori tulpat? Tekee juuri tuota.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

En ole vielä kerinnyt katsoa tarkemmin, mutta vähän teippaillut olivat nuo tulpanjohtojen tulpan puoleiset päät. Kuuluisiko noissa siis olla joku resistori tuolla päässä vai miten..? Tavalliset tulpat ostin siihen nyt ainakin.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Nyt tuli tulpat vaihdettua ja mitattua tulpanjohdot. Jonkin verran noissa heittoa oli ja yhdestä johdosta oli virranjakajan puoleinen pää aivan sellaisessa vihreässä mönjässä eikä johtanut läpi ollenkaan, sen sain kuitenkin pienellä puhdistuksella taas johtamaan. Sitä aloin kuitenkin ihmettelemään, kun tulpanjohdoissa resistanssit olivat n.6-10kOhm, mutta molemmat puolanjohdot olivat vain 1kOhm.. Eli siis onko tuolla tulpan hatuissa mahdollisesti joku vastus vai voiko noissa olla erilaiset johdot? Entä miten paljon vastusta kuuluisi tuossa virranjakajan pyörijässä olla? Näytti muistaakseni jotain satoja kilo ohmeja.
Kaasuläpän asentoanturi tuli kokeiltua ja toimii kuten pitääkin. Samoin kuin moottorinlämpötila-anturi, joka näytti 2.8 kiloa moottori kylmänä, eli suunnilleen oikein..
Ja en tiedä olisiko sillä jotain tämän ongelman kanssa tekemistä, mutta tyhjäkäynti ehkä aivan hieman koholla, kun on mittarin mukaan jotain hieman alle 1000. Kun muistelisin manuaalissa olleen jotain 750-800 tyhjäkäyntikierroksiksi.

Avatar
Nelli
Viestit: 904
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:21
Paikkakunta: Mariefors

Viesti Kirjoittaja Nelli »

Kyllä se 750-800 on paljon normaalimpi luku tyhjäkäyntikierroksille lämpimällä koneella. Mitä vastusarvoihin tai vikoihin tulee niin en valitettavasti osaa auttaa.
ex-33 1.7ie, ex-164 QV, ex-147 1.6, Triumph S4, ex-Mito QV, ex-166 V6 -99,Opel Mokka -16

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Mittasin uudestaan nuo pyörijät ja ei ollutkaan kuin jotain 1kOhm per jakaja.. Eli taisi aikaisemmin tulla vain joku mittausvirhe.. :oops:
Tulpanjohdotkin tuli vaihdettua ja ei oikeastaan eroa tuntunut aikaisempaan.. Sellaisen havainnon tein ajaessa, että vaikka juurikin tuosta tasakaasulta polkaistaessa ei kiihdy hyvin, jos polkaisee ilman kaasua-tilanteesta äkkiä, kiihtyy jonkin verran paremmin..

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

No niin.. Nyt tuli testattua uudestaan vielä bensanpaineet tyhjäkäynnillä ja ajossa. Tyhjäkäynnillä näytti n.2,6 bar ja kun tulppasin p.paineensäätimen letkun näytti hiukan päälle 3 bar. Ajossa sitten näytti tasakaasulla ajettaessa n.2,6 ja kaasua polkaistaessa meni tuonne n.2,9 ja kierrosten noustua hieman meni vielä n. 3,1 bar asti. Eli ilmeisesti normaalia? Vai kuuluisiko tuon hypätä suoraan tuonne 3,1 asti kun lisätään kaasua?
No samalla tuli kokeiltua tuo moot. lämpötilatunnistimen arvo lämpimänä ja näytti 65 asteessa 275ohm ja 60 asteessa 331ohm.. Joka vaikuttaa hieman alhaiselta verrattuna ohjearvoon, joka oli 600ohm 60 asteessa?
Sitten yksi kysymys vielä.. Muistin tuossa kun viimeksi kokeilin imunokan variaattorin toimivuutta tyhjäkäynnillä, niin kytkettyäni jännitteen liittimille tuntui olevan pientä viivettä, ehkä n.3 sekuntia ennen kuin alkoi käydä huonosti (eli variaattori päällä). Kuuluisiko tuossa olla noin paljon viivettä, vai voisiko tuo variaattori olla jostain syystä hieman "hidas"?

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Hankalia kysymyksiä ehkä, kun ei näihin ole kukaan vastannut.. ;)
No, tulipa tuossa vielä sellainenkin mieleeni, että jos ei saisi tarpeeksi kipinää ja kun painan kaasun pohjaan niin luulisi että alkaisi yskiä putkesta tai nykiä, mutta kun ei ala.. Mutta kun siitä nostaa hieman kaasua niin alkaa jotenkin kiihtyä taas.. Jotenkin vaan epäilyttää, että eikö sitten saisi bensaa tarpeeksi..
Ai niin ja on nyt menossa tuo moot. lämpöanturi sitten vaihtoon, niin saa nähdä vaikuttaisiko tuo jotain sitten kulkuun.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Eikös tuon bensanpaineen pitäisi olla kaikissa tilanteissa vakio? Se paineensäädinhän on ihan mekaaninen mohkula, löpön määrää säädellään sitten suuttimien aukioloajoilla.

Variaattori toimii öljynpaineella, joka taas on tyhjäkäynnillä pienempi kuin kierroksilla (koneen kunnosta riippuen voi olla hyvinkin pieni). Tyhjäkäynnillä kokeillessa voipi siis kestää kauemmin ennen kuin ajoitus ehtii muuttua laidasta toiseen, sitä en osaa sanoa mikä on normaalia ja mikä ei. Mutta todennäköisesti noin yksinkertainen mekaaninen värkki on kunnossa jos siellä ylipäätään jotain elämää tuntuu olevan.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Alipaineen mukaan hieman muuttuu. Sitä paljonko vaikuttaa en tiedä. Korjausopus antaa kuvan kohdalla 2.8-3.2 bar.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Nyt tuli vaihdettua tuo lämpötila-anturi ja eipä tuokaan vielä huomattavaa muutosta tehnyt.. Siispä kokeilin ajaa talla miltei pohjassa vähän matkaa ja sitten katsoin tulpat, niin aika mustat olivat eli rikkaalla tuntuisi olevan.. Vai voisiko tuokin johtua huonosta kipinästä kuitenkin?

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Tulee mieleen, että ilman ja bansan suhde olis väärä. Olisko ilmamäärämittarissa tai sen piuhoituksissa jotain vikaa.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

No tuo tuli itsellekin juuri tuossa mieleen, ja kokeilin mitata tuon jännitteen jonka se antaa tuolle boksille.. Ihan oikeata arvoa tyhjäkäynnillä näytti ainakin data-cd:n mukaan ja ajossa näytti muuttuvan oikean näköisesti kierrosten mukaan..
Kokeilin myös tuota seoksen säätöä siitä pyörästä mittarin sisältä. Useamman kerran säädettyäni aina kireämmälle jousta eli laihemmalle, ei muuttunut tulppien väri ollenkaan ajon jälkeen. Eli olisiko tuossa ilmissä sitten vika.. Vaihdettu tuokin jo kyllä, tosin käytettyyn.

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Paljonko kuluttaa? Onhan boxiin kytketty bensanlaatu-lambda-vai-ei-mokkula paikoillaan?
Kokeiles ilman (pieni vaara että katti sanoo poks, mutta vaarahan se on ajaa koko ajan väärällä seoksella).

Huonompi reagointi kaasu aivan pohjassa viittaisi liian rikkaaseen seokseen. Tosin eikös moottorinohjaus jätä lambdan huomioimatta ja siirry avoimeen ohjaukseen eli käytetään valmiita arvoja muistista, kun kaasupoljin painetaan lattiaan (kaasuläppäanturi naksahtaa). Eli arvaukseni: pakoputki vuotaa ja / tai lambda ilmoittaa väärää lukemaa (laihemmalla kuin onkaan), on varmaankin metsässä.

Bensanpaineen ja ilmanpaineen erotus pitäisi kaiketi olla vakio noin 3 bar.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

No kulutus pelkästään kaupunkiajossa suunnilleen 10l/100 ja parhaimmillaan on ollut nyt 8,2l/100 kun on ollut enimmäkseen maantieajoa. Tarkistin muistaakseni että se bensanlaatupalikka (eli se releen näköinen) olisi paikallaan ollut.. Kaipa sitä voisi kokeilla hetkeksi pois ottaa niin näkisi, onko vaikutusta.
Lambda tuli vaihdettua reilu puoli vuotta sitten, eli en heti ainakaan uskoisi että siinä olisi vikaa, kun mittarilla tarkistettuna näyttäisi suunnilleen oikeita lukemia.. Pakoputki tuli uusittua juuri myös siitä katin edestä talvella, kun vuosi.. Silloin en huomannut mitään vaikutusta myöskään kulkuihin.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Kokeilin ottaa sen keltaisen palikan hetkeksi irti ja kävi huonosti tyjäkäyntiä kun sain auton käyntiin ja tuntui että ei olisi edes käynyt kaikilla kun kokeilin ajaa.. Ja itse asiassa tuo samainen "viive" paheni vielä. Eli pistin palikan takaisin. Vaikuttaisiko tuo sitten myös bensansyöttöön sen lisäksi että se muuttaa sytytysennakkoa..?

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Tänään kun testailin tuossa tuota ilmiä vielä uudestaan, niin tuli mitattua tuo moot.lämpötila-anturi uudestaan.. Arvot oli ihan mitä sattuu... Ja tulihan tuo nyt viikko sitten vaihdettua, taitaa lähteä takaisin liikkeeseen huomenna. :x Mutta tuskin tuokaan sitä rikasta seosta selittää, kun näytti liian alhaista vastusta, kun taas liian suuri vastus aiheuttaisi ylimääräistä rikastusta..

Avatar
Jarno
Viestit: 491
Liittynyt: 21 Touko 2003, 20:51
Car(s): 75 TS '89
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Jarno »

Se palikka vaikuttaa myös syöttöön, koska ilman palikkaa säätöjärjestelmä ei välitä mitään jäännöshappianturista. Seos on silloin se mitä muistiin on ohjelmoitu.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Aivan.. Eli ilmeisesti lambdan avulla seos säätyy hieman laihemmalle, mutta ilman sitä käy todella rikkaalla.. Eli joku aiheuttaa ylimääräisen rikastuksen sinne, kun vielä tietäisi että mikä... :? Ilmiäkään ei viitsisi suin päin ruveta vaihtamaan, kun tämä ei muuten kuitenkaan oireile mitenkään.

kake
Viestit: 48
Liittynyt: 16 Heinä 2004, 15:59
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja kake »

Tuli tosta koneen lämpöanturista mieleen että kun itellä tuntuu kylmänä liikkuvan paremmin. Niin onko kukaan kokeillut huijata ECUa, esim 3kohm vastuksella boksi luulee koneen lämmön olevan 15-20 astetta. Kaikki kepulikonstit käyttöön kun tuo TS on niin laiska =)

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Pitäisiköhän kokeilla vielä tuo bensapaineensäätimen alipaineletku, että onko bensainen.. Kun yhtä foorumia luin tuossa ja ilmeisesti voisi sieltäkin ottaa bensaa, jos säätimen kalvo rikki.

Jos moottori käy hieman laihalla kuumana, voisi vastuksen laittaminen väliin auttaa.. Itse en viitsi kokeilla, koska omani käy jo valmiiksi rikkaalla.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Ei ollut b.paineensäätimen alipaineletku bensainen ollenkaan.. Vaikka ehkä hieman haiskahti bensalta.
Ruiskusuuttimien vastusarvot tuli tarkastettua, ja kaikki olivat siinä 16-16,3ohmin rajoissa. Kokeilin myös sammuttaa koneen ja n.5-10 minuutin seisomisen jälkeen otin ruiskusuuttimien johdot irti ja kun käynnistin, niin kävi n.2-3 sekuntia ennen kuin sammui.. Voisiko mahdollisesti vuotaa joku suutin/suuttimet?
Toisaalta kaikki sytytystulpat ovat aika tasaisesti mustia, että ei nyt uskoisi kaikkienkaan suutinten vuotavan?

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Kokeilin vielä ottaa nuo suuttimet irti, koneen oltua juuri hetken käymässä.. Eli siis jakotukin ja suuttimet siinä kiinni. Eivät tiputtaneet alleen mitään, mutta kun kuuntelin lähemmin noita niin jokainen piti hienoista sirinää. Kun sitten tarkkailin suuttimien päitä tarkemmin, niin kuplivat hieman ja olivat märkiä. Tarkoittaako siis, että vuotavat mutta niin vähän että bensa ehtii haihtua ulkoilmassa? Vai voiko tuolla syysteemissä olla ilmaa joka kuplisi ulos sieltä?

Vastaa Viestiin