Maalaus telalla
Valvoja: Moderators
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Maalaus telalla
Täällä kun kuitenkin on itseäni kokeneempia remppareiskoja, niin ajattelinpa kysyä, että miten telalla saa seinään mahdollisimman tasaisen maalausjäljen?
Maalasin tuossa pari seinää kahteen kertaan, enkä ole oikein lopputulokseen tyytyväinen. Varsinkin valoa vasten peilaten näkyy epätasaisia raitoja. Ainakin yksi virhe taisi olla joissain kohdissa liian kuivan telan käyttö, kun maali meinasi loppua kesken. Tiedän ainoastaan, että lopullinen jälki pitäisi tehdä suorilla vedoilla alhaalta ylös, mutta ei se homma silti tuntunut olevan aivan kuin heinäntekoa...
Ajattelin maalata seinän vielä kolmanteen kertaan, tällä kertaa tasaisesti. Varsinaisina kysymyksinä olisivatkin siis, paljonko maalia pitää käyttää, kuinka leveä "ruutu" kannattaa maalata ennen kuin alkaa tekemään jälkeä, tehdäänkö jälki suhteellisen kuivalla telalla vai tulisiko siinäkin vaiheessa tela vielä kastaa maaliin? Muita vinkkejä/nyrkkisääntöjä?
Nimim. tekemällä oppii - toivottavasti...
Maalasin tuossa pari seinää kahteen kertaan, enkä ole oikein lopputulokseen tyytyväinen. Varsinkin valoa vasten peilaten näkyy epätasaisia raitoja. Ainakin yksi virhe taisi olla joissain kohdissa liian kuivan telan käyttö, kun maali meinasi loppua kesken. Tiedän ainoastaan, että lopullinen jälki pitäisi tehdä suorilla vedoilla alhaalta ylös, mutta ei se homma silti tuntunut olevan aivan kuin heinäntekoa...
Ajattelin maalata seinän vielä kolmanteen kertaan, tällä kertaa tasaisesti. Varsinaisina kysymyksinä olisivatkin siis, paljonko maalia pitää käyttää, kuinka leveä "ruutu" kannattaa maalata ennen kuin alkaa tekemään jälkeä, tehdäänkö jälki suhteellisen kuivalla telalla vai tulisiko siinäkin vaiheessa tela vielä kastaa maaliin? Muita vinkkejä/nyrkkisääntöjä?
Nimim. tekemällä oppii - toivottavasti...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Erilaisilla teloilla saat erilaisia pintoja. Normaalilla rilon/vestan/elan teloilla jää hieman röpeliäinen pinta. Mohair/huopa ja superlooniteloilla saat tasasemman. Jälkimmäiset eivät vaan ime kuin vähän maalia. Hyvän pinnan luulisi saavan vetämällä eka tuollaisella "normaalilla" imevällä telalla ja sen jälkeen vaikka huopatelalla johon on jo imeytetty maalia sen verta ettei se enään ime sitä seinästä.
Maaleilla on myös eroja, jotkut tasoittuvat paremmin kuin toiset. Mitä maalia käytät? Sisälateksimaali jossa on hieman liuotinta seassa yleensä tasoittuu hieman paremmin kuin M1-luokituksen maalit (joissa siis ei ole yhtään liuotinta). Pieni tippa liuotinta seassa myöskin lisää maalin tarttuvuutta ja hidastaa kuivumista.
Hyvänä maalina voisin esimerkiksi suositella Colorian Remonttimaalia.
Terveisin: Rautakaupan sisustus-myyjä
Maaleilla on myös eroja, jotkut tasoittuvat paremmin kuin toiset. Mitä maalia käytät? Sisälateksimaali jossa on hieman liuotinta seassa yleensä tasoittuu hieman paremmin kuin M1-luokituksen maalit (joissa siis ei ole yhtään liuotinta). Pieni tippa liuotinta seassa myöskin lisää maalin tarttuvuutta ja hidastaa kuivumista.
Hyvänä maalina voisin esimerkiksi suositella Colorian Remonttimaalia.
Terveisin: Rautakaupan sisustus-myyjä
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Periaatteessahan minkäänlaiset suhteet eivät saisi vaikuttaa alennuksiin
Mutta myönnettäköön että täysin mielivaltaisesti rautakaupoissa alennuksia jaellaan, naamavärkin ja myyjän vittuuntumisasteen mukaisesti.
Eli siis vastaus kysymykseen on kyllä.
niin joo. Sisustusosaston lisäksi hoidan myös pienrauta ja työväline puolta
Mutta myönnettäköön että täysin mielivaltaisesti rautakaupoissa alennuksia jaellaan, naamavärkin ja myyjän vittuuntumisasteen mukaisesti.
Eli siis vastaus kysymykseen on kyllä.
niin joo. Sisustusosaston lisäksi hoidan myös pienrauta ja työväline puolta
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Maalihan on toki jo lyöty lukkoon, koska pari kerrosta on jo maalattu. Se on kai jotain vesiliukoista kevyesti sävytettyä ja himmeää Tikkurilan Jokeria. Tela on tuollainen pehmeähkö ja karvainen. Ei kaupan halvin mutta toiseksi halvin (huomaa varmaan, että olen tässä jo lähes ammattilainen!) Melko tasaista, vain hieman röpeliäistä jälkeä se tekee, niin kuin on tarkoituskin. Siis tekisi jos osaisin.Epezi kirjoitti:Erilaisilla teloilla saat erilaisia pintoja. Normaalilla rilon/vestan/elan teloilla jää hieman röpeliäinen pinta. Mohair/huopa ja superlooniteloilla saat tasasemman. Jälkimmäiset eivät vaan ime kuin vähän maalia. Hyvän pinnan luulisi saavan vetämällä eka tuollaisella "normaalilla" imevällä telalla ja sen jälkeen vaikka huopatelalla johon on jo imeytetty maalia sen verta ettei se enään ime sitä seinästä.
Maaleilla on myös eroja, jotkut tasoittuvat paremmin kuin toiset. Mitä maalia käytät? Sisälateksimaali jossa on hieman liuotinta seassa yleensä tasoittuu hieman paremmin kuin M1-luokituksen maalit (joissa siis ei ole yhtään liuotinta). Pieni tippa liuotinta seassa myöskin lisää maalin tarttuvuutta ja hidastaa kuivumista.
Hyvänä maalina voisin esimerkiksi suositella Colorian Remonttimaalia.
Eli oikeastaan tosiaan tahtoisin saada vastauksia kysymykseen "miten" ennemmin kuin "millä". Mikä on oikea maalaustekniikka, ihan rautalangasta väännettynä?
Vielä lisäkysymys: kun viimeinen maalattu kerros on jo kuivunut viikon verran, niin voiko siihen vain huoletta maalata telalla sen kolmannen kerroksen, vai pitäiskö rajauskin tehdä uudestaan?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Kasta tela maaliin ja rullaile sitä seinään jonkin aikaa samaan kohtaan niin että koko tela on ympäriinsä maalissa. Maalaa suunnilleen alue metrin leveydeltä, vedelleen ristiin rastiin. Tämän jälkeen telaa suurin osa irtoavasta maalista viereiseen alueeseen, ja sen jälkeen vedä telalla pitkiä vetoja ylhäältä alas niin että pinta tasottuu.
Jokeri on päällemaalattavissa parin tunnin kuluttua, joten ihan huoletta vaan veteleen. Mikä rajaus?
edit: maalin määrää on hirveän vaikea sanoa, mutta sen verta suunnilleen että kun lujaa telaa niin sitä lentelee joka suuntaan. Rullaillessa ristiin rastiin pitäisi maalin pikkuhiljaa vähentyä telasta niin ettei se enään lopussa roisku.
Jokeri on päällemaalattavissa parin tunnin kuluttua, joten ihan huoletta vaan veteleen. Mikä rajaus?
edit: maalin määrää on hirveän vaikea sanoa, mutta sen verta suunnilleen että kun lujaa telaa niin sitä lentelee joka suuntaan. Rullaillessa ristiin rastiin pitäisi maalin pikkuhiljaa vähentyä telasta niin ettei se enään lopussa roisku.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Tällaista rautalankaohjetta nimenomaan kaipasin, kiitos! Maalin määrän suhteen arveluttaa vielä se, että kun sitä metrin levyistä kaistaletta maalaa, ei tela varmaan saa kuivua kuitenkaan liikaa, vaan myös välillä pitää kastaa maaliin, että saa koko alueen kunnolla peittoon koko leveydeltä ylhäältä alas? Mistä tietää, että tela on liian kuiva? Entä kuinka kevyesti telaa kuuluu painaa (sekä ristiin rastiin -vaiheessa, että jälkeä tehdessä), ei varmaan ihan kaksin käsin? Melko yksityiskohtaseksi menee, mutta juuri tällaiset seikat epäilyttää amatööriä.Epezi kirjoitti:Kasta tela maaliin ja rullaile sitä seinään jonkin aikaa samaan kohtaan niin että koko tela on ympäriinsä maalissa. Maalaa suunnilleen alue metrin leveydeltä, vedelleen ristiin rastiin. Tämän jälkeen telaa suurin osa irtoavasta maalista viereiseen alueeseen, ja sen jälkeen vedä telalla pitkiä vetoja ylhäältä alas niin että pinta tasottuu.
Maalin määrää on hirveän vaikea sanoa, mutta sen verta suunnilleen että kun lujaa telaa niin sitä lentelee joka suuntaan. Rullaillessa ristiin rastiin pitäisi maalin pikkuhiljaa vähentyä telasta niin ettei se enään lopussa roisku.
Tarkoitin siis sitä, että jos näin viikon kuivumisen jälkeen vedän vain telalla vielä yhden kerroksen, niin erottuuko telan jättämä epätasainen uuden ja vanhan kerroksen raja seinän reunoilla maalin kuivuttua? Pitäiskö reunat vielä esim. rajaajalla vetää suoraksi ennen kolmatta kerrosta?Epezi kirjoitti:Jokeri on päällemaalattavissa parin tunnin kuluttua, joten ihan huoletta vaan veteleen. Mikä rajaus?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tommosella metrin kaistaleella täytyy telaa kastella varmaan jotain 4 kertaa. Eli koko ajan saa telassa maalia olla aika reilusti. Viimeisessä suorassa vedossa maalia pitäisi olla sen verta että telasta ei irtoisi mitään, mutta se ei myöskään imisi mitään, silloin siis vain tasoittaisi.
Kolmatta kertaa vedettäessä ei sävyeroja pitäisi enään tulla vaikka reunat jättäisi rajaamatta, mutta tasaisen pinnan saavuttamiseksi kannattaa ne vielä vedellä.
Tela on liian kuiva sillon kun se imee maalia enemmän kun sitä luovuttaa. Missä se raja sitten menee, se on vaikea sanoa.
Asiahan voisi ajatella niin että varmempi laittaa vähän enemmän kuin liian vähän. Jos kuitenkin tuntuu että maalia on liikaa (maali lähtee valumaan) niin silloin vetää kuivemmalla telalla ristiin rastiin ennen viimeistä vetoa, niin että tela imee ylimääräisen maalin.
Telaa ei kuulu juurikaan painaa, jos maalia saa pintaan vain telaa painamalla niin silloin tela on liian kuiva. Maali ei myöskään tartu "painamalla" vaan "hinkkaamalla". Eli siis usealla hennolla vedolla parempi kuin harvalla rajulla.
Kolmatta kertaa vedettäessä ei sävyeroja pitäisi enään tulla vaikka reunat jättäisi rajaamatta, mutta tasaisen pinnan saavuttamiseksi kannattaa ne vielä vedellä.
Tela on liian kuiva sillon kun se imee maalia enemmän kun sitä luovuttaa. Missä se raja sitten menee, se on vaikea sanoa.
Asiahan voisi ajatella niin että varmempi laittaa vähän enemmän kuin liian vähän. Jos kuitenkin tuntuu että maalia on liikaa (maali lähtee valumaan) niin silloin vetää kuivemmalla telalla ristiin rastiin ennen viimeistä vetoa, niin että tela imee ylimääräisen maalin.
Telaa ei kuulu juurikaan painaa, jos maalia saa pintaan vain telaa painamalla niin silloin tela on liian kuiva. Maali ei myöskään tartu "painamalla" vaan "hinkkaamalla". Eli siis usealla hennolla vedolla parempi kuin harvalla rajulla.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Sattuneesta syystä mulla on noin kuuteen kertaan maalattu olohuoneen seinä
Kantapään kautta ja osin maalikauppiaan ohjeiden perusteella opittuna: Telassa on tarpeeksi maalia silloin kuin se pitää pyöriessään ritisevää ääntä. Ritinä vähenee sitä mukaa kuin maalikin, kokemus vasta sanoo milloin sitä on tarpeeksi. Tuo Epezin mainitsema neljä maaliin kastamista / metri on varmaan aika lähellä.
Ja sitten se juttu, jonka vuoksi omasta seinästä tuli aina väkisin raidallinen: Telan pitää olla laadukas ja hyvässä kunnossa että se imee tarpeeksi maalia. Itse yritin ensin sutata telalla, jolla oli jossain vaiheessa maalattu kattoa kalkkimaalilla tms. (ei vesiliukoinen) ja vaikka se oli olevinaan puhdas ja kunnossa, oli se kuitenkin kovettunut sen verran ettei imenyt enää riittävästi maalia tehdäkseen tasaista pintaa. Eli älä pihtaa vehkeissä!
Kantapään kautta ja osin maalikauppiaan ohjeiden perusteella opittuna: Telassa on tarpeeksi maalia silloin kuin se pitää pyöriessään ritisevää ääntä. Ritinä vähenee sitä mukaa kuin maalikin, kokemus vasta sanoo milloin sitä on tarpeeksi. Tuo Epezin mainitsema neljä maaliin kastamista / metri on varmaan aika lähellä.
Ja sitten se juttu, jonka vuoksi omasta seinästä tuli aina väkisin raidallinen: Telan pitää olla laadukas ja hyvässä kunnossa että se imee tarpeeksi maalia. Itse yritin ensin sutata telalla, jolla oli jossain vaiheessa maalattu kattoa kalkkimaalilla tms. (ei vesiliukoinen) ja vaikka se oli olevinaan puhdas ja kunnossa, oli se kuitenkin kovettunut sen verran ettei imenyt enää riittävästi maalia tehdäkseen tasaista pintaa. Eli älä pihtaa vehkeissä!
- Epäkelpokeräilijä -
- Georgios Terziakis
- Viestit: 162
- Liittynyt: 05 Helmi 2004, 16:27
- Paikkakunta: Imatra
Joo, pakkohan tähänkin oli kommentoida muutamaan huusholliin sisäremppaa tehneenä... Ostan aina uuden telan kun käyn remppaa tekemään, ei ne telat siinä loppusummassa näy (halvemmallakin telalla pärjää, ei tarvi olla hiilikuitu / titaani / pro -versio), etenkin jos uudella telalla riittää kaksi maalikerrosta ja vanhalla telalla pitäisi sutata useempi kerros.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Tulin juuri maalaushommista. Nyt tuli kyllä aivan huomattavasti parempaa jälkeä. Maaliakin näytti kuluvan reilusti enemmän. Hain myös tosiaan vielä uuden telan tuota viimeistelyä varten, kun vanha oli jo ehtinyt kuivua koppuraksi (en jaksanut pestä sitä kunnolla). Vielä kerran kiitokset vinkeistä. Eiköhän ne seinät nyt viimein ole ihan "tip-top".