Nokkaakselin asento remminvaihdon jälkeen????
Valvoja: Moderators
Nokkaakselin asento remminvaihdon jälkeen????
Onko kellään tietoa missä asennossa kuuluu olla nokka akselit kun merkit on remin kanssa kohdallaan??? olis todella tärkeää...
Vielä mahtavampaa olis jos jollain olisi kuvia kyseisestä asiasta!!!!
Kiitos etukäteen!!! (kaikki tiedot myös vähäiset)
Vielä mahtavampaa olis jos jollain olisi kuvia kyseisestä asiasta!!!!
Kiitos etukäteen!!! (kaikki tiedot myös vähäiset)
Ei voi sanoa olevansa autoharrastaja jos ei ole omistanut yhtäkään Alfaa!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuolta löytyvästä kuvasta se suunnilleen näkyy, eli nokka-akselien lukituspukkien kohdalla olevien nokkien pitäisi osoittaa suunnilleen ylöspäin.
Mihin tuota tietoa tarvitset? Jos hihna on sutaissut tyhjää ja auto sammunut, on jako mennyt sekaisin joka tapauksessa. Eihän se muuten olisi sammunutkaan. Uuden hihnan asentamiseen (vaikka testimielessä) tarvitset kumminkin ne lukituspalat, nokka-akseleissa kun ei ole ajoitusmerkkejä.
Mihin tuota tietoa tarvitset? Jos hihna on sutaissut tyhjää ja auto sammunut, on jako mennyt sekaisin joka tapauksessa. Eihän se muuten olisi sammunutkaan. Uuden hihnan asentamiseen (vaikka testimielessä) tarvitset kumminkin ne lukituspalat, nokka-akseleissa kun ei ole ajoitusmerkkejä.
- Epäkelpokeräilijä -
Olen kyllä katsonut kyseistä tekstiä ja kuvaa. No ajattelin että olisiko kunnon kuvaa lukitustyökalusta tai että missä asennossa noin suurinpiirtein ovat kolmos pytyn nokat kun ajoitusmerkit ovat kohdallaanMrKirby kirjoitti:No - kai sentään tämän olet jo lukenut.

Ihan vaan koittaakseni puristus paineet että laitanko seisonta an vai mitä teen (eli jos kone on ihan paskana)!!!

Ei voi sanoa olevansa autoharrastaja jos ei ole omistanut yhtäkään Alfaa!
Siis mittarin mukaan olisi ollut vielä matkaa remmin vaihtoon ajettu noin 49tkm
... Olisko jollain tietoa olisko tampereen alueella halpoja koneen osia.... eli mistä ootte ostanéet ja paljon on maksanut????
Nyt näyttää todella pahalta

Nyt näyttää todella pahalta

Ei voi sanoa olevansa autoharrastaja jos ei ole omistanut yhtäkään Alfaa!
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Alfan alkuperäisiä osia suomessa saa Deltaa halvemmalla ainakin seuraavista paikoista:bluekobra kirjoitti:Siis mittarin mukaan olisi ollut vielä matkaa remmin vaihtoon ajettu noin 49tkm... Olisko jollain tietoa olisko tampereen alueella halpoja koneen osia.... eli mistä ootte ostanéet ja paljon on maksanut????
Nyt näyttää todella pahalta
Muukkonen / Ähtävä (http://www.tmuukkonen.fi)
Ricambi Heikka (www.heikka.fi)
Lisäksi Espanjassa vaikuttaa postimyyntifirma joka on erikoistunut alkuperäisten varaosien kauppaamiseen. Tästä paikasta on suomalaisilla asiakkailla positiivisia kokemuksia. Oma tilaukseni on lähdössä tuonne tässä pikapuolin. (www.ibexparts.com)
Varaosa CD:ltä saat summittaisen käsityksen mitä kukin osa maksaa. Oman pienen kokemuksen mukaan Ibexin hinnat ovat arviolta 1.2 kertaa tuolla levyllä esiintyvät hinnat. Muukkosen hinnat saat kertomalla nuo hinnat x 1.5. Deltan hinnat puolestaan saat kertomalla hinnat x 3.0. Heikan hintatasosta ei kokemusta.
Venttiileiät ainakin tuossa remontissa menee, mahdollisesti myös venttiilin ohjaimia. Kantta ja venttiilien istukoita voi myös joutua koneistamaan. Huonolla tuurilla myös ainakin jokin mäntä, kiertokanki ja kiertokangen laakerit sekä myös nokka-akseli ovat saanut siipeensä. Ja tietysti kannen tiiviste plus muut yläpään tiivisteet joudut uusimaan.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
P Schulze GMBH saksassa kaupittelee kunnostettua kantta 2.0 TS koneisiin hintaan 681e. Hintaan sisältyvät uudet venttiilit, vanhasta kannesta pitää irroittaa nokka-akselit. Tuohon hintaan myös vanha kansi pitää palauttaa. Harkinnanarvoinen vaihtoehto.
http://www.ps-schulze.com/
http://www.ps-schulze.com/
Aukaisin kannen ja sieltä löytyi kaikki 8 pakoventtiiliä aivan solmussa... no kyllä se kait siitä
Nyt vaan sitten jos joku sattuu tietämään kannenpulttien kiristys momentteja, nokka akseleidan pukkien kiristys momentteja... sekä että tarviiko kannen pultit kiristyksen jälkeen vääntää johonkin tiettyyn astekulmaan????

Nyt vaan sitten jos joku sattuu tietämään kannenpulttien kiristys momentteja, nokka akseleidan pukkien kiristys momentteja... sekä että tarviiko kannen pultit kiristyksen jälkeen vääntää johonkin tiettyyn astekulmaan????
Ei voi sanoa olevansa autoharrastaja jos ei ole omistanut yhtäkään Alfaa!
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Suosittelen 156:n korjausohje-CD:n hankkimista. Omani (166) ostin eBaystä (www.ebay.co.uk) muutamalla punnalla, mutta eiköhän niitä lähempääkin löydy. Joku levyn omistaja voisi katsoa nuo momentit ja kiristystavat 156:n levyltä.bluekobra kirjoitti:Aukaisin kannen ja sieltä löytyi kaikki 8 pakoventtiiliä aivan solmussa... no kyllä se kait siitä![]()
Nyt vaan sitten jos joku sattuu tietämään kannenpulttien kiristys momentteja, nokka akseleidan pukkien kiristys momentteja... sekä että tarviiko kannen pultit kiristyksen jälkeen vääntää johonkin tiettyyn astekulmaan????
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Lainaan tässä itseäni ja heitän raflaavan ajatuksen ilmaan. Kannattaako nokkahihnaa vaihtaa laisinkaan? Deltta veloittaa hihnan vaihdosta about 1000e, ja kunnostettu kansi venttiileineen maksaa vajaat 700e. Hankkii uuden kannen valmiiksi ja vaihtaa sitten kun hihna katkeaa.onefromnorth kirjoitti:P Schulze GMBH saksassa kaupittelee kunnostettua kantta 2.0 TS koneisiin hintaan 681e. Hintaan sisältyvät uudet venttiilit, vanhasta kannesta pitää irroittaa nokka-akselit. Tuohon hintaan myös vanha kansi pitää palauttaa. Harkinnanarvoinen vaihtoehto.
http://www.ps-schulze.com/
Tiedän, työn hinta tuosta puuttu. Ja auto jää seisomaan ja mahdollisesti hankalaan paikkaan tielle. Tämä on protesti järjettömiksi karanneille huoltojen hinnoille. Ei pidä ottaa vakavasti!!!! Eikä missään tapauksessa yrittää kotona!!!!
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Ei ollenkaan hullumpi idea. Tuurilla voisi ajaa monta vaihtoväliä ja toisaalta remmejä tuntuu paukkuvan vaikka vaihtaakin ohjeen mukaan. Eli aina on kylmä rinki hanurin ympärillä teet niin tai näinonefromnorth kirjoitti:Lainaan tässä itseäni ja heitän raflaavan ajatuksen ilmaan. Kannattaako nokkahihnaa vaihtaa laisinkaan? Deltta veloittaa hihnan vaihdosta about 1000e, ja kunnostettu kansi venttiileineen maksaa vajaat 700e. Hankkii uuden kannen valmiiksi ja vaihtaa sitten kun hihna katkeaa. /

No eihän se hihnan vaihto mikään ongelma ole mutta kun "uutena" alfan omistajana lukee huoltokirjasta että hihnan vaihto 60tkm mutta ne näköjään napsahtelee jo 40tkm kodalla... ei siis ole kyse etten viitsisi tai ettei uskalla... kyllähän noita "romuja" on tullut tongittua ja rassailtua! Se vaihtaminen sujuu missä vaan.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Onkos se hihnan vaihto Sparkin omistajalle niin kauhea juttu. Romppeet ilman tasapainoakselin hilppeitä vajaa 140€, vaihtoaika kahdesta kolmeen tuntia takapihalla. Jos ei itse uskalla vaihtaa niin joku kaveri hommiin, ei se mitään rakettiteknologiaa sisällä.
No... kun se hihna katkeaa niin se katkeaa... olin jo suunnitellut vaihtavani sen hyvin ajoissa hihnan perkele vaan kerkes ensin (niin kun aika monella) ja kone remppa eteen!
Onko siis niin että kun omistaa Sparkin niin olis ehkä viisasta pitää paria uutta kantta komerossa kun se hihna menee ilman varotusta ja vielä 20tkm ennen vaihtoväliä... ei paha... voi rauhassa ajella ja odottaa että hupsis hihna katkes ja sit soitellaan tutut ja tutun tutut läpi että kuka tulee hinaan?
Ei voi sanoa olevansa autoharrastaja jos ei ole omistanut yhtäkään Alfaa!
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Niin pelko on olemassa, mutta ainakin ensimmäinen vaihtoon kesti, silloin ajettu 57tkm.
En ole varma onko totta, mutta Saksalaiset ovat havainneet, että vuoden 2001 tulleiden mallien jälkeen ei olisi hihnaongelmia ollut/tullut samaan tahtiin kuin ennen 2001 valmistuneilla. Luultavasti tekniikkaa on täytynyt hieno säätää. Vai onko niissä 155hv ja 150hv jakopäässä juurikaan eroa?
En ole varma onko totta, mutta Saksalaiset ovat havainneet, että vuoden 2001 tulleiden mallien jälkeen ei olisi hihnaongelmia ollut/tullut samaan tahtiin kuin ennen 2001 valmistuneilla. Luultavasti tekniikkaa on täytynyt hieno säätää. Vai onko niissä 155hv ja 150hv jakopäässä juurikaan eroa?
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
- tmv
- Viestit: 487
- Liittynyt: 03 Kesä 2005, 16:33
- Car(s): BMW 328i (ex Giulietta MA -11, 159 2.4 JTDm -08, 156 2.5 V6 -04 ja -98)
- Paikkakunta: Nummela
Kyllä tuossa vaiheessa hihnan napsahtaminen (noilla kilsoilla) on vähintäänkin kyseenalaista. Luulisi Alfallakin auton valmistajana olevan jotain vastuuta kestävyydestä. Ainakin mä kävisin läpi noilla kilometreillä muutaman ihmisen ennen kaiken kärsimistä omasta pussistani. Sen verran noita hihnojen napsumisia raportoidaan, että selvästä tyyppiviasta on kuitenkin kyse.bluekobra kirjoitti:No eihän se hihnan vaihto mikään ongelma ole mutta kun "uutena" alfan omistajana lukee huoltokirjasta että hihnan vaihto 60tkm mutta ne näköjään napsahtelee jo 40tkm kodalla...
Edit: puhumattakaan siitä, että vaihtokustannukset ovat kaiken kauniin päälle törkeän hintaiset. Haiskahtaa pahasti siltä, että suoritetaan puhdasta rahastusta tyyppiviasta.
Alfa Romeo - immagine di bellezza
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Njaa. Jos ei vaihdata hihnaa virallisella pajalla (ja saa sitä kautta jostain korvauksia mahdollisen hihnarikon sattuessa) on varmaan parempi vaihtaakin se remeli 20 tonnia ennen vaihtoväliä. Niin minä ainakin ajattelin tehdä. Luulisi tuon neljäkymppiä kestävän kun alkuperäinen nyörikin oli pyörinyt yli 80 tuhatta kilometriä Saksassa. Ehkä kylmäkäynnistyksillä on vaikutusta asiaan?bluekobra kirjoitti:Onko siis niin että kun omistaa Sparkin niin olis ehkä viisasta pitää paria uutta kantta komerossa kun se hihna menee ilman varotusta ja vielä 20tkm ennen vaihtoväliä...
Hihnanvaihdon hinnan ja työmäärän huomioon ottaen en pitäisi minään kynnyskysymyksenä vaikka vaihtaisi remmin itse joka vuosi. Huonosta suunnittelustahan tuo kestävyys (tai sen puute) kyllä kertoo, mutta minusta asian kanssa pystyy kyllä elämään.
- Epäkelpokeräilijä -
Kyllä se hihna on vaihdettu liikkeessä ennen kuin ostin alfani joten ei ole siitä kiinni.... no kyllähän ne liikkeessäkin paskoo huollot ja muut.... vaikka onhan niitä "osaajia" jotka tekee laatu työtä.onefromnorth kirjoitti:Lainaan tässä itseäni ja heitän raflaavan ajatuksen ilmaan. Kannattaako nokkahihnaa vaihtaa laisinkaan? Deltta veloittaa hihnan vaihdosta about 1000e, ja kunnostettu kansi venttiileineen maksaa vajaat 700e. Hankkii uuden kannen valmiiksi ja vaihtaa sitten kun hihna katkeaa.
Missä maksaa kunnostettu kansi venttiileineen 700€ olis kiva tietää... onhan tuo saksalainen ihan houkutteleva mutta itse haluan henkilökohtalaisesti suomalais firman ja mieluiten suht läheltä tamperetta.... joten mistä olette hankkineet kannen\korjauttanut tai tiedätte firman jolla kohtuu hintaisia?
Ja tietääkö kukaan että onko suomessa ns. firmaa joka vaikka ottaisi vaihdossa vanhan kannen uuteen pienellä välimaksulla tai jollain???
Ei voi sanoa olevansa autoharrastaja jos ei ole omistanut yhtäkään Alfaa!
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
No silloinhan koko vaurio on hihnan vaihtaneen narikan tai auton maahantuojan murhe, ei sinun. Tosin en tiedä miten suhtautuvat nyt, jos olet jo kannen purkanut infoamatta asiasta ko. tahoille.bluekobra kirjoitti:Kyllä se hihna on vaihdettu liikkeessä ennen kuin ostin alfani joten ei ole siitä kiinni....
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Siellä saksassa nimenomaan, linkki yllä. Suomessa tahtovat tuollaiset Alfoihin erikoistuneet pajat olla harvinaisia. Ja täällä tuppaa kaikki maksamaan vähintään tuplan siihen verrattuna mitä saksassa. Eli jos suomesta haluaa, joutuu maksamaan enemmän. Luulen, että moottorikoneistamo perii enemmän kannen kunnostamisesta (jos paljon venttiileitä uusitaan) kuin tuo 700e.bluekobra kirjoitti:Missä maksaa kunnostettu kansi venttiileineen 700€ olis kiva tietää...
No niin kyllä se hymy sieltä jostain esiin hiipiionefromnorth kirjoitti:Siellä saksassa nimenomaan, linkki yllä. Suomessa tahtovat tuollaiset Alfoihin erikoistuneet pajat olla harvinaisia. Ja täällä tuppaa kaikki maksamaan vähintään tuplan siihen verrattuna mitä saksassa. Eli jos suomesta haluaa, joutuu maksamaan enemmän. Luulen, että moottorikoneistamo perii enemmän kannen kunnostamisesta (jos paljon venttiileitä uusitaan) kuin tuo 700e.bluekobra kirjoitti:Missä maksaa kunnostettu kansi venttiileineen 700€ olis kiva tietää...



Toivotavasti kaikki menee muutenhyvin ja pääsee kruisailemaan alfalla kesäisille kaduille...
Ei voi sanoa olevansa autoharrastaja jos ei ole omistanut yhtäkään Alfaa!
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Upea juttu!!!bluekobra kirjoitti:No niin kyllä se hymy sieltä jostain esiin hiipiilöysin kannen joka oli täydellisessä kunnossa ja mitä hintaan tulee niin maksoin 400€ ja kuljetuksen päälle jolla oli hintaa 28€
nyt jäi rahaa laittaa muutamaan asennus olueeseen
![]()
Toivotavasti kaikki menee muutenhyvin ja pääsee kruisailemaan alfalla kesäisille kaduille...