156 vikakoodi: nokka-akselin asentoanturi
Valvoja: Moderators
- markus_p
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
- Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
- Paikkakunta: Espoo
156 vikakoodi: nokka-akselin asentoanturi
Kirjoitetaas pikku pätkä käyntihäiriöstä ja tehon puutteesta, joka ei ratkennutkaan perinteisellä tavalla.
Tuossa miun -98 1.8ts:ssä ilmeni alakierroksilla kiihdyttäessä tehottomuutta ja samalla pientä nykimistä. Lisäksi mittaristossa paloi bensan suihkutuksen varoitusvalo ja tyhjäkäynti heijasi hieman. Ekaks eikun foorumia lukemaan ja pähkäilemään mikä vialla... Vähän aikaa mietittyäni päädyin vaihtamaan motonetin lambda-anturin koska ilmamassamittarikin oli melko uusi. Tulos: ei muutosta.
Eikun aikaa varaamaan vikakoodien lukuun ja sieltäpä selviskin sitten melko nopeasti että nokka-akselin asentoanturi aiheuttaa jatkuvan vikakoodin. Alkoivat tutkimaan sitä autosähköllä ja selvisi että koko anturi on totaalisen paskana. Siitä oli jopa irronnut joku osa, onni ettei ollut mennyt jakohihnan väliin. Tällä hetkellä odotellaan huomiseksi tulevaa osaa ja laittavat sitten uuden anturin huomenna. Tarvikkeena vajaa 100e.
Mikäli olen oikein käsittänyt, ei kyseistä anturia pysty rikkomaan siten että siitä irtoaa osia juuri muuten kuin kolhimalla sitä. Jakopään hihna on vaihdettu 5tkm sitten ja imunokan ajoitin samalla. Soittelin vaihdon tehneeseen firmaan eli Kotkan autoexperteille ja tuntuivat olevan vielä tässä vaiheessa hyvinkin ymmärtäväisiä ja maksavan korjauskustannuksiani kohtalaisen hyvinkin koska heillä se on todennäköisesti kolhiutunut.
Kysyisinkin tässä vaiheessa että onko jollakin ollut vastaavia tapauksia autoissaan ja mikä anturin rikkoutumisen on aiheuttanut? En ole ainakaan kuullut vastaavista tapauksista, tosin yksi 156 V6 oli kuulemma tulossa autosähkölle huomenna saman vikakoodin takia. Tiedä sitten mikä siinä tapauksessa on lopullinen vian syy. Voiko syynä olla jokin muu kuin jakopään vaihdon yhteydessä tullut kolhu tms? Mitä mieltä olette jakopäärempan tehneen firman korvausvastuusta?
Kirjoittelen lisää asiasta kun saan siitä lisätietoa...
Tuossa miun -98 1.8ts:ssä ilmeni alakierroksilla kiihdyttäessä tehottomuutta ja samalla pientä nykimistä. Lisäksi mittaristossa paloi bensan suihkutuksen varoitusvalo ja tyhjäkäynti heijasi hieman. Ekaks eikun foorumia lukemaan ja pähkäilemään mikä vialla... Vähän aikaa mietittyäni päädyin vaihtamaan motonetin lambda-anturin koska ilmamassamittarikin oli melko uusi. Tulos: ei muutosta.
Eikun aikaa varaamaan vikakoodien lukuun ja sieltäpä selviskin sitten melko nopeasti että nokka-akselin asentoanturi aiheuttaa jatkuvan vikakoodin. Alkoivat tutkimaan sitä autosähköllä ja selvisi että koko anturi on totaalisen paskana. Siitä oli jopa irronnut joku osa, onni ettei ollut mennyt jakohihnan väliin. Tällä hetkellä odotellaan huomiseksi tulevaa osaa ja laittavat sitten uuden anturin huomenna. Tarvikkeena vajaa 100e.
Mikäli olen oikein käsittänyt, ei kyseistä anturia pysty rikkomaan siten että siitä irtoaa osia juuri muuten kuin kolhimalla sitä. Jakopään hihna on vaihdettu 5tkm sitten ja imunokan ajoitin samalla. Soittelin vaihdon tehneeseen firmaan eli Kotkan autoexperteille ja tuntuivat olevan vielä tässä vaiheessa hyvinkin ymmärtäväisiä ja maksavan korjauskustannuksiani kohtalaisen hyvinkin koska heillä se on todennäköisesti kolhiutunut.
Kysyisinkin tässä vaiheessa että onko jollakin ollut vastaavia tapauksia autoissaan ja mikä anturin rikkoutumisen on aiheuttanut? En ole ainakaan kuullut vastaavista tapauksista, tosin yksi 156 V6 oli kuulemma tulossa autosähkölle huomenna saman vikakoodin takia. Tiedä sitten mikä siinä tapauksessa on lopullinen vian syy. Voiko syynä olla jokin muu kuin jakopään vaihdon yhteydessä tullut kolhu tms? Mitä mieltä olette jakopäärempan tehneen firman korvausvastuusta?
Kirjoittelen lisää asiasta kun saan siitä lisätietoa...
Katos vaan kuulostaa jotenkin tutulta, mutta oireet laimennettuna versiona omaan verrattuna!
Tarkoitatko kenties kampiakselin asennon tunnistinta? Mulla tuon, lambda-anturin sekä pyörimisnopeuden tunnistimen yhteistoimimattomuus aiheutti sen että moottori satunnaisesti nyki aivan järjettömällä tavalla ja sitten alkoi sammumaan kesken matkanteon jos vaan painoi kytkimen pohjaan (kts. http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8343 ). Ja jotta tuo ei olisi riittänyt niin viimeisillä sammumiskerroilla kone ei edes käynnistynyt uudestaan ennen kuin oli jäähtynyt riittävästi (~20min)
Vikakoodien perusteella nuokin löytyivät, mutta tietystikään ei oo mitään aavistusta miten viat olivat aiheutuneet. Jakopääremppa on tehty ajat sitten ja itse asiassa seuraava juuri tulossa.
Tuskin anturi vaurioituu noin pahoin kuten sinulla muuten kuin että sitä on kohdeltu kaltoin. Likaantumisen ja muun sellaisen kyllä ymmärtää mutta että osia irtoilee... Täytyypä katsoa korjaus-CD:tä vähän etukäteen ja varoittaa omaa korjaamoa anturista, jos kerran tuollainenkin on potentiaalisesti mahdollista
Tarkoitatko kenties kampiakselin asennon tunnistinta? Mulla tuon, lambda-anturin sekä pyörimisnopeuden tunnistimen yhteistoimimattomuus aiheutti sen että moottori satunnaisesti nyki aivan järjettömällä tavalla ja sitten alkoi sammumaan kesken matkanteon jos vaan painoi kytkimen pohjaan (kts. http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=8343 ). Ja jotta tuo ei olisi riittänyt niin viimeisillä sammumiskerroilla kone ei edes käynnistynyt uudestaan ennen kuin oli jäähtynyt riittävästi (~20min)

Vikakoodien perusteella nuokin löytyivät, mutta tietystikään ei oo mitään aavistusta miten viat olivat aiheutuneet. Jakopääremppa on tehty ajat sitten ja itse asiassa seuraava juuri tulossa.
Tuskin anturi vaurioituu noin pahoin kuten sinulla muuten kuin että sitä on kohdeltu kaltoin. Likaantumisen ja muun sellaisen kyllä ymmärtää mutta että osia irtoilee... Täytyypä katsoa korjaus-CD:tä vähän etukäteen ja varoittaa omaa korjaamoa anturista, jos kerran tuollainenkin on potentiaalisesti mahdollista

- markus_p
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
- Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
- Paikkakunta: Espoo
Nokka-akselin asentoanturista ne puhuivat, tiedä sitten tarkemmin... Siltä pohjalta kirjottelin mitä kertoivat huollossa. Huomenna selviää sit lisää.J@mo kirjoitti:Tarkoitatko kenties kampiakselin asennon tunnistinta?
En tiedä miten nopeesti tuon pitäis startata, mut ei siinä juuri sekuntia kauempaa yleensä oo menny.kake kirjoitti:Oliko pitkä vieteri startatessa?
Kuulostaapa osittain tutulta. Ex 147:ni vaivasi ajoittainen käynnistymättömyys ja vaihtoon meni kampiakselin asentoanturi ja vika korjaantui. Vuodenvaihteessa vaihdoin merkkiä (vaihtelunvuoksi) BMW:hen ja kas kuukauden ajelun jälkeen meni ensin vaihtoon samainen kampiakselin asentoanturi ja kuukautta myöhemmin myös nokka-akselin asentoanturi. Jälkimmäisen vikaantuminen ilmeni juuri tehottomuutena sekä käyntihäiriöinä.
Mitä nyt olen tuota tähän verrattuna erittäin tylsää BTCF-palstaa lukenut, niin ainakin bemareissa nuo anturit on aika vakio vaihtotavaraa. Itsekin sitä kyllä ihmettelen, että mikä sen anturin särkee..
Mitä nyt olen tuota tähän verrattuna erittäin tylsää BTCF-palstaa lukenut, niin ainakin bemareissa nuo anturit on aika vakio vaihtotavaraa. Itsekin sitä kyllä ihmettelen, että mikä sen anturin särkee..
Kaikki paitsi purjehdus on turhaa!
- markus_p
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
- Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
- Paikkakunta: Espoo
Lisätietoa miun ongelmasta... Nokka-akselin asentoanturin rikkoutumisen lisäksi jakopään hihna löysällä ja ajoitus pielessä
Tuntuu siltä ettei jakopään hihnan vaihdossa voi juuri enemmän mokata kun tässä on käynyt. Auto taitaa olla ajossa vasta ensi viikolla, ei sitä oikein viitti läjätäkkään ennen kun on laskutusosoite selvillä
Toivotaan ettei tarvitse tapella älyttömästi hihnan vaihtaneen pajan kanssa.
Toisaalta pääasia että tulee kuntoon ja pääsee taas tien päälle


Toisaalta pääasia että tulee kuntoon ja pääsee taas tien päälle

- markus_p
- Viestit: 96
- Liittynyt: 19 Helmi 2006, 15:41
- Car(s): 916 Spider 3.0 Busso
- Paikkakunta: Espoo
Noniin... auto käyty huollosta ja pelittää! Varoitusvalo loistaa poissaolollaan ja nykiminen on hävinnyt
Seuraavaksi katsotaan minkä verran jakohihnan 5tkm sitten vaihtanut paja osallistuu kustannuksiin... Hihna ja kiristimet oli kuitenkin itsessään kunnossa, ajoitus oli vain yksinkertaisesti pielessä. Siinä on ainakin aika selvä takuun piiriin menevä juttu... Tuli käytettyä autoliiton teknistä asiantuntijaakin kattomassa autoa sen korjaamolla ollessa, samanlainen kanta oli hänelläkin. Erinomainen palvelu muuten tuo autoliiton jäsenilleen tarjoama "kuluttajaneuvonta", suosittelen.

Hieman myöhässä vastattu mutta monet harakiripajat käyttää TC koneiden nokkapyörien lukitsemiseen lukkopihtejä hihnanvaihto työssä, pihdit kiinni pyörien väliin...ihan hyvä konsti sinänsä jos ei vedä pihtejä liian kireelle eikä juuri nokka-akselin tunnistimen kohdalle...Jakopään hihna on vaihdettu 5tkm sitten ja imunokan ajoitin samalla. Soittelin vaihdon tehneeseen firmaan eli Kotkan autoexperteille ja tuntuivat olevan vielä tässä vaiheessa hyvinkin ymmärtäväisiä ja maksavan korjauskustannuksiani kohtalaisen hyvinkin koska heillä se on todennäköisesti kolhiutunut.
Re: 156 vikakoodi: nokka-akselin asentoanturi
Tähän asti ihan samat oireet, jakopään vaihdostakin tuo mainittu 5tkm. Nyt (2.0 TS -01) auto seisoo jakopään vaihtaneen pajan pihassa kun matka katkesi moottoritien ramppiin. Uutta osaa on jo ehditty vaihtaa vähän arpomismenetelmällä, mutta samat vikakoodit ilmestyy aina vaan. Ei tullut edes mieleen että jakopäärempassa olisi voinut mennä jotain pieleen. Pitääpä mainita korjaamolla asiasta, ovat ainakin tähän asti olleet hyvin yhteistyöhaluisia, voi olla että suhtautuminen muuttuu jos alkaa epäilemään korjaamon ammattitaitoa.markus_p kirjoitti:Tuossa miun -98 1.8ts:ssä ilmeni alakierroksilla kiihdyttäessä tehottomuutta ja samalla pientä nykimistä. Lisäksi mittaristossa paloi bensan suihkutuksen varoitusvalo ja tyhjäkäynti heijasi hieman. Ekaks eikun foorumia lukemaan ja pähkäilemään mikä vialla... Vähän aikaa mietittyäni päädyin vaihtamaan motonetin lambda-anturin koska ilmamassamittarikin oli melko uusi. Tulos: ei muutosta.
Eikun aikaa varaamaan vikakoodien lukuun ja sieltäpä selviskin sitten melko nopeasti että nokka-akselin asentoanturi aiheuttaa jatkuvan vikakoodin. Alkoivat tutkimaan sitä autosähköllä ja selvisi että koko anturi on totaalisen paskana..
Miten tuollaisen pieleen menneen jakohihnan vaihdon pystyy todistamaan?
- Structus Infiniti -
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 156 vikakoodi: nokka-akselin asentoanturi
^nokka-akselin asentotunnistimen rikkoutuminen ei aiheuta "matkan katkeamista". Se antaa häiriövalon ja tehottomuutta. Mitkä ne koodit sitten oli?
Jos nokka-akselin asentotunnistin, niin mahdollisia vikapaikkoja on anturi, hihnapyörä, väärä ajoitus.
Jos nokka-akselin asentotunnistin, niin mahdollisia vikapaikkoja on anturi, hihnapyörä, väärä ajoitus.