Ylätukivarsi(etu)

Alfoista

Valvoja: Moderators

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Ylätukivarsi(etu)

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Morjens!
Huomasin ajaessa että välillä kuuluu etupäästä varsinkin oikealta
vaimea lonksahdus aattelin ens ett oisko pyöränpultit löysällä mutt..
kävin ravistelemassa ne oli tiukassa,lisää ravistellessa nivelestä
kiinni pitäen välystä tuntui olevan(ylätukivarren pallonivel)
Sitten ALFISTIT enemmän asiasta tietävät(mä en noista nivelhommista
kovin paljon tiedä/osaa)jos osaisitte vähän opastaa
Pitääkö koko tukivarsi+nivel vaihtaa vai saako pelkän nivelen vaihdettua
mistä? kannattaa hankkia onko paha vaihtaa itse
noin hinta vaihdettuna osat+työt,mol.puolet todennäköisesti kannattaa
vaihtaa samalla,melkein kädestä pitäen olis hyvä saada tietoa työnkulusta
jos kuitenkin innostun vaihtotyöstä ihan itte PLIIS!! HELP!! APUA!!

Nyt kun tuli mieleen samalla utelen Etu jarrupalojen vaihtotyöstä,mitä työkaluja olis hyvä olla siinä ympärillä,varaosia jarrupalojen lisäksi
Lähteekö palojen lukitukset hyvin/vaikeesti irti PIIS!! HELP!! APUA!!
tähänkin,uskoisin osaavani jonkun verran,jos saan asian tuntevaa
opastusta

Kiitos hyvin paljon kaikille jotka ovat auttavaisia
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Jarruhommiin ohjeet: http://www.alfa156.net/tech/Alfa156Brakes.pdf
helatorstaina olis tarkotus omatkin levyt ja palat vaihtaa..

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

itselleni vaihdatin nuo etu ylätukivarret, hinta motonetistä 89€ kappale, ei kauhean paha ja auton kulku muuttui kuitenkin erilaiseksi(=paremmaksi) vaihdon jälkeen, en usko että kannattaa tuohon hintaan pelkkää niveltä ruveta vaihtamaan, onko sulla renkaat kulunet tasaisesti? mulla kului kuskin puolen eturengas sisäreunasta päin helevettiä kun tuo nivel oli väljä, ja kait niissä puslissakin oli väljää hiukan :roll:

siitä vaihtotyöstä en osaa sanoa kun itse vein liikkeeseen vaihdettavaksi, mutta aikaa tuntui tuhraantuvan noin 3 tuntia vaihtoon, kun joku apina oli vääntänyt kaikki iskarin yläpään pultit väärillä kierteillä olevilla muttereilla väkisin paikoilleen :crazyeyes: joutuivat sitten poijjaat tekemään uudet tapit sinne iskarin yläpäähän!!!

edittiä tuohon hintaan... muukkoselta saa näköjään halvemmalla http://www.tmuukkonen.fi/Shop/html/116.html 69€/kpl
Viimeksi muokannut KauGoH, 15 Touko 2006, 15:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Pelkkää palloniveltä ei saa vaihdettua. Se on prässätty kiinni. Ylätukivarren vaihdon jossain pajassa ei pitäisi kestää tuntia pidempään kun olet itse hankkinut varaosan.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Etujarrupalojen vaihdosta: tuo alfa156.netin ohje on syvältä. Et tarvitse kuin 19mm hylsyn ja avaat ne kaksi pulttia takaa. Tietysti johto irti ja tämä rautalanka. Sen jälkeen palat pois ja purista mäntä sisään, sitten vaan uudet paikalleen. Eli tarvittavat työkalut: 19mm hylsy, meisseli jolla rautalanka irti ja vasara, koska pultit ovat todennäköisesti kovin kiinni.
Kun pelkkä teho ei riitä!

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Jaramalle suuri kiitos,lyhykäisyydessään paljon selvemmät ohjeet kun
nettiohje,mutta kiitos silti kaikille jotka jaksavat/viitsivät kirjoitella
vinkkejä ja ohjeita,kunnioitettavaa avuliaisuutta
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ja unohtui se puristin millä painat männän sisään jotta uudet palat mahtuvat. Lisäksi liittimiin ja pultteihin hieman crc:tä, on mukavampi seuraavallakin kerralla avata. Ja pyörät kannattaa kääntää sivulle jotta räikällä pääsee kääntämään myös sen ylemmän pultin. Itse tuli vaihdettua eilen vasemmalle eteen ja aikaa meni vajaa tunti.
Kun pelkkä teho ei riitä!

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

KauGoH:lle
Tarkastelin eilen noita etufillareita,tasaisesti ovat kuluneet,onkohan välystä vielä sen verran vähän,katsastuksessa tulee todennäköisesti
korjauskehoitus eli vaihtoon menevät
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Korjataan aikaisemmin väittämääni. Vaihdoin tänään taakse ja tosiaan riittää että ottaa jarrusatulan kaksi 13mm pulttia auki, ei tarvitse levyn takana olevia irrottaa. Takapäässä on se ero että männän saa painettua vain alas kun sitä samalla puristaa puristimella ja kääntää pihdeillä.

Kannattaa muuten voidella se käsijarrun palautusjousi yms. jotta toimivat vastedeskin.
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tuohon takasatulan kääntämiseen on hyvä työkalu myös pikkurälläkän laikka-avain.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Kertokaas hyviä vinkkejä! Mites te olette saaneet sen perkuleen ylätukivarren pois? Tappelin sen vaihdoin kanssa ja luovutin, kun se tappi joka menee tukivarren läpi ei mahdu pois sieltä. Otin jousijalan alhaalta alatukivarresta irti ja myös yläpäästä lukkomutterit, mutta en saanut tarpeeksi laskeutumaan pakettia, että tappi olisi mahtunut pois.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

No, niin raidetankon päät pitääkin vaihtaa. Tukivarsissa ei löysää tulipa ostettua turhaan, mutta onpahan varalla kuitenkin, kun niitä ei ole vielä vaihdettu.

Kylläpäs oli melska ajaa, kun ns. koiraluu oli jäänyt löysälle ja sehän ei sitten meinannut millään mennä, kiinni eikä auki. Näköjään tehtaalla laitettu lukitusainetta kierteeseen. Lopulta sain laitettua kiinni, kun laitoin lukkopihdit toisella puolen olevaan tankon metallimutikkaan.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Hesem
Viestit: 521
Liittynyt: 15 Heinä 2003, 02:48
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Hesem »

Dobber kirjoitti:Näköjään tehtaalla laitettu lukitusainetta kierteeseen. Lopulta sain laitettua kiinni, kun laitoin lukkopihdit toisella puolen olevaan tankon metallimutikkaan.
Mulla ne oli hitsattu kiinni :crazyeyes:

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Vai hitsattu, taitaa sinulla olla hepit vähissä! Tämä oli sitten sarkasmia.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

pomeko
Viestit: 188
Liittynyt: 12 Helmi 2005, 13:04
Paikkakunta: Forssa

Joopas....

Viesti Kirjoittaja pomeko »

itselläni alfa pitää kans kolinaa kuopissa oik.edestä, ja tossa männäpäivänä kun otin kiinni vanteen yläreunasta ja vähän heilutti niin johan kolisi.... ja kun kätösellä otti kiinni ylätukivarren nivelkohdasta niin johan oli klappia.... oisko dobberilla vielä ko. osat tallella/halukas myymään?
ps. et siis saanut irti niitä kalikoita sieltä vai? entäs ne raidetangonpäät? olikos helppohomma se?

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Joopas....

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

pomeko kirjoitti:itselläni alfa pitää kans kolinaa kuopissa oik.edestä, ja tossa männäpäivänä kun otin kiinni vanteen yläreunasta ja vähän heilutti niin johan kolisi.... ja kun kätösellä otti kiinni ylätukivarren nivelkohdasta niin johan oli klappia.... oisko dobberilla vielä ko. osat tallella/halukas myymään?
ps. et siis saanut irti niitä kalikoita sieltä vai? entäs ne raidetangonpäät? olikos helppohomma se?
onko renkaat kulunet tasaisesti... mulla kului vasen eturengas todella rankasti sisäreunasta, luultavasti jos näin on, on se pallonivel loppuun ajettu... whiskiä sitten on nautittu, että se kirjoitusvirheistä :drinking:
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

oisko dobberilla vielä ko. osat tallella/halukas myymään?
ps. et siis saanut irti niitä kalikoita sieltä vai? entäs ne raidetangonpäät? olikos helppohomma se?
Ne osat on nyt jutkattu kiinni vaihdoin kaikki ylä- ja alatukivarret. Kyllähän siinä hommaa on, mutta kun sen kerran tekee, niin tietää seuraavalla kerralla miten ei pidä tehdä.

Kannattaa ensiksi irrottaa jousijalka ja siinä kiinni olevat osat, niin saat helposti pois jousi-/iskari-/ylätukivarsipaketin. Ja sittenhän sinun on helppo vaihtaa se ylätukivarsi uuteen.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Esa
Viestit: 95
Liittynyt: 09 Heinä 2004, 20:14
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Esa »

Dobber kirjoitti: Kannattaa ensiksi irrottaa jousijalka ja siinä kiinni olevat osat, niin saat helposti pois jousi-/iskari-/ylätukivarsipaketin. Ja sittenhän sinun on helppo vaihtaa se ylätukivarsi uuteen.
En ole ihan varma mitä tarkoitit jousijalalla, mutta minä irroitin iskarin yläpäätä pitävät kolme mutteria konepellin puolelta ja kampesin sitä alaspäin kun pyörä oli ensin otettu pois ja auto pukeilla. Muistaakseni ensin olin ottanut pallonivelenkin irti. Sitten kun jousi tuli edestä pois sai sen laakerien läpi menevän ylätukivarren pitopultin helposti irti. On jo jonkun aikaa tuosta vaihdosta, mutta jotenkin noin se suunnilleen meni.

Jousi-iskari paketti pysyy hyvin kasassa, joten sitä ei ole syytä mennä availemaan. Laitetaan vaan samaa kautta takaisin kun ylätukivarsi on vaihdettu. Iskari-jousipaketin ohjaimet yläpäässä ovat niin tarkat, että kulmat eivät irroittelusta muutu. Alapää oli koko ajan kiinni "jousijalassa?".

Esa

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Hommaa helpottaa, kun ottaa sen jousijalan alatukivarresta/iskarista irti ja olkavarresta irroittaa ylätukivarren pallon ja painaa tukivarratta alaspäin ja sen saa lumpsautettua sitten pois ja sitten on helppo irrottaa jousipaketti mutterit yläpäästä ja sittenhän se lähtee helposti pois väntelemättä. Koko paketti ruuvipenkiin ja uusi tilalle jotakuinkin näin...
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Vaihdatin etu-ylätukivarret Malminkartanon autohuollossa,osat ostin
Motonetista a 89€ kpl Asennusaikaa kului 1½tuntia 80€
Kysyin aikaa varatessa että,minkä hintaiset tukivarret on jos ne ostaa
heiltä,melkoisen hintavat n.200€kpl

Hyvää juhannusta kaikille/pysykää pinnalla
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Minä hankin kaikki tukivarret Ad-varaosamaailmasta ja ovat selvästi halvempia kuin motonetin ja valmistusmaa italia.

Alatukivarret 150€/kpl
Ylätukivarret 70€/kpl.

Hyvää jussia jep.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Puhukaapa suomea :wink:

Ensi viikonloppuna ois tarkoitus vaihtaa ylätukivarret molemmille puolille ja havainnollisia ja selkeitä ohjeita kaipailisin.
Riittääkö tila jos ottaa renkaan irti ja auto on tunkin päällä, vai pitääkö olla erityisen korkealla?

Siis rengas irti, iskarin yläpää irti, vänkäystä,...?

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Ei tarvitse olla erityisen korkealla, mutta laittaisin kuitenkin pukille, enkä pelkän tunkin varaan.

Kallistuksenvakaan pystytanko irti
Yläpallo irti
Iskari alapäästään irti (haarukkaa ei tarvitse irrottaa, vaan iskari mahtuu tulemaan ulos)
Sitten konehuoneen puolelta yläpään mutterit (4 kpl) auki ja koko paketti putoaa pois
Uusi ylätukivarsi kiinni ja nippuun päinvastaisessa järjestyksessä

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kylläpä äpöstyttää taas vaihteeksi :twisted:
Johtunee pääasiassa siitä ettei ollu oikeita työkaluja mukana ja muutenki vähän vaatimattomilla vermeille tutkailin tuota tukivarren irrotusta tänään.

Oli se tukivarren pallonivelki niin perkeleen tiukassa, että piti kokeilla kikkakolmosta että sen sai irtoamaan. Koiranluun yläpäätäkin yritin saada irti mutta on seki niin hiton tiukassa, että ei oo varmaan koskaan vaihdettu. Ylipäätään joka ikinen mutteri on niin paskan peitossa ja pikeentynyt kiinni, että suurin aika meneekin noita irrotellessa ja kiroillessa. Koiranluun nivelki pyöri läpi ja ei ollu tismalleen oikeankokoista kuusiokoloa siihenkään. Bahcon 5mm avain ei mahtunut, kun taas biltsun 5mm heilu reiässä :crazyeyes:
Noh lähtee se irti jos on tarpeen. Onneksi sain kuitenkin takaisin kiinni kun en alkanut tänään tekemään koko hommaa. Irroittelin vaan noita muttereita ja kattelin mitä työkaluja tarvitaan.

Ootteko irrottanu iskarin alapäästään siitä mistä se jousijalka halkeaa? Kuusiokolokannalla oleva pultti? Miten se iskari/jousi/tukivarsi paketti sitten liikkuu, putoaako tarpeeksi alas että koko paketti tippuisi?

Siinäkin on kyllä perin vittumainen kuusiokolopultti ja se ei meinaa irrota millään. Sitä jousijalan alatukivarteen kiinnittävää pitkää pulttia en saanut inahtamaankaan, joten se täytynee unohtaa ja koittaa irroittaa vaan tuo iskarin alapää.

Raidetangon ulkopäätä varten hommasin ulosvetäjän, jolla saa nyt sitten helpommin myös ton ylätukivarren pallonivelen irti. Uus kuusiokolosatsiki piti hommata kun on tarkoitus samalla vaihtaa taakse koiranluut. Jospa kolmas 5mm avain ois sopivin.

Sitten vielä yks kysymys. Sain tukivarren pallonivelen irti ja iskarin konehuoneen puolelta. Vääntelin koko settiä alaspäin ja näyttäisi siltä että vetoakseli tulee ulos. Tuleeko tuosta mitään ongelmaa? Meneeko vetari paikoilleen helposti jos se tulee ulos vai pitääkö alkaa purkamaan puoli autoa?

Olisin tosi kiitollinen pikaisista vastauksista sillä huomenillalla ois tarkoitus alkaa hommiin.

Avatar
Dobber
Viestit: 735
Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
Paikkakunta: Joensuu

Viesti Kirjoittaja Dobber »

Ylipäätään joka ikinen mutteri on niin paskan peitossa ja pikeentynyt kiinni, että suurin aika meneekin noita irrotellessa ja kiroillessa.
Käytä jarrupuhdistusainetta.
Koiranluun nivelki pyöri läpi ja ei ollu tismalleen oikeankokoista kuusiokoloa siihenkään.
Koiranluut kannattaa uusia samalla maksavat 20€/kpl. Laita lukkopihidit nivelen puolelle siellä on sitä varten kun kurkkaat paikka johon ne kiinni ei pyöri enää läpi.

Sitä jousijalan alatukivarteen kiinnittävää pitkää pulttia en saanut inahtamaankaan, joten se täytynee unohtaa ja koittaa irroittaa vaan tuo iskarin alapää.
Kyllä se lähtee, kun käytät voimaa tai jos on käytössä paineilmakone niin avot. Se on pakko irrottaa jos meinaat alatukivarret myös vaihtaa. Minusta myös hyvä irrottaa ylätukivarren vaihdossa.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Tänks!
Eipä tullut jarrunpuhistusaine mieleen. Pitää kokeilla josko ois apua.

En kyllä huomannut koiranluissa mitään kohtaa mihin lukkopihdit oisin saanut kiinni. Eikös nuo ole tarkoitettu avattavaksi ja kirittäväksi sen pultin päädyn kuusiokolon avulla.

Jousijalkaa yritin tunnin ajan saada irti ja se on kiinni ja pysyy. Paineilmaa ei ole, eikä kaasua millä lämmittää. Toisaalta en oo alatukivarsia vaihtamassa niin josko selviäis sillä, että irrottais sen iskarin alapään vaan siitä jalasta.
Sen kyllä huomasin että jos tuon pitkän pultin sais irti niin homma ois erittäin helppo, ei tarvis paljon väännellä.

Sitä minä en vaan tajua että joku on saanu koko iskari/jousi/tukivarsi paketin tulemaan lokasuojan sisää pois, irroittamatta iskaria tai jousijalkaa. Miten se voi mahtua sieltä pois, ainakaan ilman että vetari pullahtaa paikoiltaan?
Viimeksi muokannut Janne, 30 Kesä 2006, 08:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Taikak
Viestit: 11
Liittynyt: 02 Touko 2005, 13:36
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Taikak »

Omaani, kun vaihdoin alustaa, niin se jousijalan pultti oli kyllä niin kovaa kiinni, ettei lähteny hajoittamatta mutteria pois. Käytössä oli kyllä paineilmaa ja induktiokuumennin, mutta eipä auttanu.

Ennen tota olen kyllä vaihtanu sen ylätukivarren eli oisinkohan mäkin sitten irrottanu sen pitkän pultin. Kyllä se sieltä jotenkin mahtu tulee.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Janne kirjoitti:En kyllä huomannut koiranluissa mitään kohtaa mihin lukkopihdit oisin saanut kiinni. Eikös nuo ole tarkoitettu avattavaksi ja kirittäväksi sen pultin päädyn kuusiokolon avulla.
Mä olen käyttänyt "sopivan kokoisia" siirtoleukapihtejä, kuusiokolo nylppääntyy yleensä ensimmäisen minuutin ähellyksen aikana.

Deek:iä olin avustamassa, kun hän vaihtoi ylätukivarret autoonsa.
Yläpään mutterit irti konehuoneen puolelta, vakaajan nivel irti ja se alapään piiitkä pultti irti. Sitten armotonta tempomista & teutomista suurinpiirtein joka suuntaan ja jossain vaiheessa se ylätukivarren pultti mahtui tulemaan jostain syystä pois.

Kokoaminen päinvastaisessa järjestyksessä.
VMP

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Kahen-kolmenlaista tapaa tuntuu olevan :wink:

Ensinnäkin koiranluut on tarkoitus laittaa ehjänä paikoilleen kun en saanut niitä tällä aikataululla hankittua edullisesti. Pitää kokeilla jotain muuta konstia kuin tuo kuusiokolo.

Äkkiseltään tuntuis että tuo iskarin alapää lähtis melkeimpä helpommin irti kuin se pitkä pultti navan läheltä. Se on saletisti lujasti kiinni.

Kaks vaihtoehtoa nyt sitten on. Sitä menetelmään käytän kumpi pultti lähtee iisimmin irti.

Tuohon vetarijuttuun pitäs saada vielä selkoa.

Avatar
JiiPee
Viestit: 2476
Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja JiiPee »

Morjens,

Lähtee se vetari paikaltaan tahi sitten ei, niin mulla se tuli hieman ulos olkavartta ulospäin vääntäessä. Meni kiltisti paikalleen ihan painamalla. Jos tulee kokonaan ulos, niin kääntele kolossaan sen verran, että tunnet rihlauksien vai kutsutaanko niitä booreiksi, olevan kohdallaan. Ei pitäisi olla ongelma.

Pulteista: mä irroitin sen koko hässäkän ihan sitä alahaarukkaa myöten. Ensin olin löysännyt myös sen iskarin alapään pultin. Se on sitten tiukassa korroosion vuoksi. Ensin mutteri irti ja sitten vahva kuusiokoloavain paikalleen + jatkovarsi, jolla nitkutin sen pyörimissuunnassaan liikkeelle. Moskalla naputtelin pultin liikkeelle pituussuunnassa samalla nitkuttaen edelleen kuusiokoloavaimella.

Pallonivelet sain irti ilman mitään ihmeempiä irroitustyökaluja. Moska toiseen käteen kartion toiselle puolelle tavallaan vastakappaleeksi ja sitten vasaralla naputelleen toiselta puolelta aikansa. Ilmeisesti tämä värähtely irroittaa pallonivelen kartion. Menetelmä on toiminut hyvin kaikissa niveliin vast. liittyvissä töissä.

Koiranluu onkin sitten p...ka juttu. Mulla oli vanhasta luusta se kolo aivan niljaantunut. Ainoa vaihtoehto, minkä keksin, oli ajaa vanha rälläkällä poikki.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Nonni,nyt on tukivarret vaihdettu. Isot kiitokset kaikille ohjeista, niistä oli paljon apua.
Eilen vaihdoin oikeantukivarren ja samalta puolelta raidetangon ulkopään ja takaa koiranluun. Hommaan meni kaikkinensa n.2tuntia. Missään vaiheessa ei tällä kertaa äpöstäny vaan kaikki sujui kuin tanssi. Iskarin alapään pultti ja jousijalan pitkä pultti lähti lopulta helposti irti.

Tänään vaihdoin vasemmalta puolelta tukivarren ja öljyt koneeseen. Hommaan meni kans pari tuntia. Eniten ahisti yläpallonivel joka piti loppujen lopuksi rälläköijä poikki. Oli meinaan niin tiukassa että hajotti 2 ulosvetäjää :shock:
Loppu sujuikin helposti.
Öljytki tuli samalla vaihdettua ja eipä sekään ole Alfassa sellanen homma että täytys pajalle viedä.
En edes uskalla ajatella kuin paljon säästin kun tein kaiken itse.

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Tervehdys, kahden illan ähräyksen tuloksena olen nyt saanut vaihdettua takapään iskarit. ...kele kun oli tiukassa ne navan läpi menevät pultit.
Nyt olisi tarkoistus ottaa etupää työn alle.

Visainen kysymys: minkä kokoinen mahtaa olla tuo iskarin alapään kuusiokolopultinkanta eli minkäkokoista avainta pitäis kaupasta hakea? Muut pultit tiedän lähtevän hyvin auki, kun olen tässä vaihtanut ala- ja ylätukivarret ja koiranluut.

ps. takaiskareissa meni aikaa yhteensä 11 tuntia. Apuna tarvittiin metrin mittaisia jatkovarsia 19 mm voimahylsyn perässä :crazyeyes:

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Oliko se kymppi vai kakstoista, en muista.
Korjauscd:kin tökkii, josta sen vois tarkistaa.

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Se on muistaakseni 99% varmuudella 10. Se haarukka kannattaa iroittaa siitä iskarista ennen kuin sen iskarin irroitaa sieltä ylhäältä. Sen yläpään irroittamiseen riittää kun avaat vain kaksi mutteria sen patin vastakkaisilta puolilta.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Nonniin, kuusiopultin kanta on 10 mm. Tiukassa oli sekin pultin ..kele. Mutta nyt ollaan jo voiton puolella ja kolme iskaria on vaihdettu! Vielä yksi huomenna ja sitten taas kovaa ajoa!

Eli vastaavaan hommaan ryhtyville neuvoksi; Nämä iskareitten alapään pultit (takana 2 kpl per puoli, edessä 1 per puoli) voivat olla aivan tajuttoman tiukasti jumiutuneita, muuten homma on melko helppoa. Jos koiranluut on vanhoja, kannattaa suoraan ottaa uudet luut, kun vanhat melko varmasti saa avatessa rikki. Yksin tehdessä on hyvä olla ylimääräinen tunkki, jolla avittaa paikalleen laittoja. Irroitusöljyä kannattaa ilmeisesti alkaa ruikkia osiin jo viikko etukäteen.

Ainakin näillä työkaluilla on hyvä varautua hommaan:
Lenkkiavaimet 15, 17, 19 mm
Hylsyt 17, 19, 22
Silmukkalenkkiavaimet 17, 19 22 mm
Kuusiokoloavaimet (mieluiten räikkään kiinnitettävät) 5, 6, 10 mm
VAHVAT; räikkä, t-väännin, hylsyjen jatkovarsi
VASARA / MOSKA (!!)
Jousenpuristustyökalu (kolmen puristimen sarja ainakin edessä hyvä)
Jatkovarsi vääntimiin (itsellä voimat riitti juuri ja juuri metrin mittaisella kangella!)
Irroitusöljyä, voitelevaa öljyä (CRC), silikonispraytä (kumiosien putsaus & virkistys)
Muutama tunkki & pukit
Lukkopihdit & moniotepihdit (koiranluitten avaamiseen, kun kuusiokolo antaa kuitenkin periksi =))

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Alfetta&156 kirjoitti: Lukkopihdit & moniotepihdit (koiranluitten avaamiseen, kun kuusiokolo antaa kuitenkin periksi =))
Sulla on pian voittajaolo, kun saat nuo hommat tehtyä. Minulla ainakin oli.

Moniotepihtien lisäksi voi ihan hyvin suositella koiranluiden irrotukseen rälläkkää :wink:

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

En ole Alfaan koiranluita vaihtanut mutta ainakin GM:n tuotteissa pulttipyssy oli kätevä koska silloin mutteri ammutaan auki ja nivelen mukana pyöriminen ei ole ongelma.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Jo nyt on melkolailla hyvä fiilis. Kolme taistelua kolmesta voitettuna ja tänään lepuutuspäivä (mökki + sauna + olutta)!
En ole Alfaan koiranluita vaihtanut mutta ainakin GM:n tuotteissa pulttipyssy oli kätevä koska silloin mutteri ammutaan auki ja nivelen mukana pyöriminen ei ole ongelma.
Varmaan aukeis tollakin, sit vaan pitäs olla vielä sitä paineilmaa..

Yksi laite vielä unehtui tuossa mainita. Eli hiontatyökalu. Itse käytin poraan kiinnitettyä hiomalaikkaa, kun sain yhden pultin päästä kierteen lyttyyn --> milli pois kärjestä ja taas pelitti :wink:

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Ylätukivarren vaihdosta vielä: tarvitaanko jousenpuristajaa ja tuleeko tukivarren mukana laakeri vai onko kuten esim. 155 että yläpään laakeri ja kumi on erikseen?? Ajattelin vaan että nekin olisi sitten hyvä vaihtaa vai minkälainen systeemi siellä on?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Alfetta&156
Viestit: 205
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0

Viesti Kirjoittaja Alfetta&156 »

Ylätukivarren vaihdosta vielä: tarvitaanko jousenpuristajaa ja tuleeko tukivarren mukana laakeri
Et tarvitse jousipuristimia. Laakeri ei seuraa mukana. Iskarin pultit ja tukivarren/ylälaakerin pultit (yhteensä neljä kappaletta) konehuoneen puolelta auki ja jousi-iskari paketti irti alatukivarresta. Näin saat sen paketin tippumaan riittävästi, jotta tukivarren pääsee vaihtamaan. Niin, ja koiranluu pitää myös avata yläpäästä auki.

Sitten vaan tukivarsi irti olkavarresta ja se tukivarren yläpään piitkä pultti pois. Sitten pitäisikin varren olla kädessä..

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Kiitos vastauksesta, onko se jousi niin löysä ettei mitään puristusta tarvita? Kannattaisiko laakerin vaihtoon varautua?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Janne »

Jousta ei tarvitse irroittaa tuossa operaatiossa lainkaan eli siksi puristintakaan ei tarvita. Iskari & jousi & ylätukivarsi -paketti lähtää yhtenä könttinä pois. Tuon paketin yläpäässä on siis tuo tukivarsi.
Jos meinaat laakerin vaihtaa tai iskarin niin silloin tarvitset puristinta.

Joku vois laittaa kuvan siinä paketista niin ehkä se selvittäis asiaa.

Hipster
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11
Paikkakunta: Vaasa

...mutta kun ei

Viesti Kirjoittaja Hipster »

Tervehdys vaan kaikille tasapuolisesti!

Tuli tuossa laitettua -98 156 2.5 V6 parisen kuukautta takaperin, ja nyt alkoi oikean etupään ylätukivarsi valittamaan sen verran äänekkäästi, että vaihtoahan se vaatii.

Osan hommasin ja mm. näiden viestiketjujen ansiosta rohkeana poikana päätin yrittää vaihtoa ihan omatoimisesti. Mutta mutta...

Täällä puhutaan siitä kuinka iskari/jousipaketin pitäisi iloisesti "tipahtaa" kun on ottanut yläpäästä mutterit auki ja alapäästä ainakin sitä ns. "piiitkää pulttia" irroitellut. Mutta itsellä meni kyllä tämä päivä tuota tipahdusta odotellessa... Eli iskari ei mahdu tulemaan alas sieltä vaikka mitä taikoja sille tekisi. Sain kyllä ylätukivarren nivelen irti, mutta se pitkä pultti ei mahdu ulos edes melkein.

Joissain ohjeissa puhuttiin konehuoneen puolelta löytyvistä kolmesta mutterista, jotka tulisi irroittaa iskarin "tiputusta" varten. Itseltäni löysin mielestäni kuitenkin kaksi mutteria, jotka ovat suoraan iskarissa kiinni ja kaksi mutteria, jotka pitävät sitä välirautaa (olkavarsi..?) kiinni, jossa itse ylätukivarsikin on kiinni. Tuleeko siis koko tuo setti irroittaa?

Ja mitä sieltä alhaalta tulee lopulta irroittaa, jotta tuota iskari/jousipakettia saisi sen verran alaspäin, että sen tukivarren pultin saisi sieltä pois? Siis sen alapään pitkän pultin lisäksi (alatukivarren kiinnitys?). Irroitin sen 10 mm kuusiokolomutterin siitä iskarin alapäästä - ei vaikutusta. Tulisiko iskarin alapään lähteä siitä irti ylä- tai alasuuntaan? Yritin myös irroittaa sitä noin 10-15 cm pitkää pystysuunnassa olevaa rautaa, jonka päissä on kumit ja joka mielestäni sitä iskarin liikettä pystysuunnassa rajoittaa, mutta se ei mutterin irroittamisesta huolimatta lähtenyt sen enempää irti.

Autossa on säädettävä alustasarja, enkä ole varma että hankaloittaako tämä asiaa pienempien liikeratojen takia tms..

Apu olisi tarpeen, eikä viitsisi maanantaina sotkea pyörällä töihin.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

No irroitat juurikin sen kuusiokolopultin mikä kiristää haarukan iskarin runkoon kiinni ja sen jälkeen lekalla naputtelet haarukan pois iskarin päältä jolloin setti mahtuu pois sieltä. Eli jos sulla on se haarukka siinä iskarissa kiinni ni et varmastikaan saa sitä mahtumaan sieltä pois.

Ja konehuoneenpuolelta avaat ne 4 mutteria jolloin ylätukivarsi tippuu tukineen iskaripaketin mukana alas.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Avatar
Janne
Viestit: 2015
Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
Paikkakunta: Oulu

Re: ...mutta kun ei

Viesti Kirjoittaja Janne »

En uskoisi että alustasarjalla on juurikaan vaikutusta asiaan.

Itse tekisin homman seuraavasti. Konehuoneen puolelta kaikki 4 mutteria irti. Ylätukivarren nivel irti. Koiranluu eli se 10-15cm tumppi irti yläpäästä. Alatukivarren pitkä pultti (mikä pitää sitä haarukkaa alatukivarressa) irti. Iskarin alapään pultti (kuusiokololla) irti. Mikäs sitä pakettia enää pidettelisi, jos nuo kaikki pultit ja mutterit on irti? Hieman "haarukan" vääntelyä ja se tullenee pois helposti.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

Oletin että oot tehny tuon tämän ohjeen mukaan, josta huolimatta et saanu sitä pakettia sieltä alas. Ni tarkensin hieman, mutta jos et oo purkanu noita pois mitä tuossa on niin sitten ei varmaan mahu tippumaan.
Tosin tuo ohje ei ole ylätukivarren vaihdolle, mutta samalla lailla homma hoidetaan paitsi ne kaikki 4 mutteria avataan konehuoneen puolelta eikä iskarin yläpään mutteriin tarvi koskea.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Kuinka usein iskarit kannataa vaihtaa että auto säilyy tuntumaltaan alkuperäisenä? Itse olen huomannut aivan pienenpientä löysyyttä ajan mittaan (50t ajettu, etupallot on juuri vaihdettu). Alfan kanssa on tullut sen verran krantuksi että jo pienikin muutos kismittää.

Muutenkin olisi kiva jos te gurut voisitte pistää listaa siitä mikä alustan osa on mahdollisesti syytä vaihtaa missäkin auton elämän vaiheessa että ajotuntuma säilyy timminä.

Avatar
dimmu
Viestit: 862
Liittynyt: 09 Touko 2006, 19:44
Paikkakunta: Nurmo

Viesti Kirjoittaja dimmu »

PSS kirjoitti:Kuinka usein iskarit kannataa vaihtaa että auto säilyy tuntumaltaan alkuperäisenä? Itse olen huomannut aivan pienenpientä löysyyttä ajan mittaan (50t ajettu, etupallot on juuri vaihdettu). Alfan kanssa on tullut sen verran krantuksi että jo pienikin muutos kismittää.

Muutenkin olisi kiva jos te gurut voisitte pistää listaa siitä mikä alustan osa on mahdollisesti syytä vaihtaa missäkin auton elämän vaiheessa että ajotuntuma säilyy timminä.
No voisit esimerkiksi vaikka vaihtaa sinne Bilsteinin Sport iskarit jotka on tarkoitettu käytettäväksi vakiojousien kanssa ellet halua auton korkeutta tiputtaa, antaa mukavasti jämäkkyyttä ja vähemmän kallistelevuutta mutkiin ja kestävät kauemmin kuin autosi elin ikä.
Tuntumaltaan varmasti paremmat mitä vakio iskarit.
Älä koskaan sano "En osaa" ennen kuin olet yrittänyt!

Hipster
Viestit: 48
Liittynyt: 14 Huhti 2007, 17:36
Car(s): Ex 156 2.5 V6 -98
156 2.0 TS SW -00
Giulietta 1.4 Multiair -11
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Hipster »

En voi kylliksi kiittää, mutta ISO KIITOS kumminkin ripeistä ja asiantuntevista vastauksista!!! Voin vain kuvitella miten tämänkin kanssa olisi käynyt ilman alfabb$:ää...

Noilla ohjeillahan sitä sitten lähti homma rullaamaan, eli koiranluun kun irroitti iskarista, niin loppu menikin näppärästi. Tipahti jousi/iskaripaketti samantien alas. Oli siitä pultti jo eilen irti mutta en uskaltanut sen enempää riuhtoa irti kun ei suosiolla lähtenyt. Nyt pari napautusta pultin päähän ja se oli siinä.

Nyt on siis tukivarsi vaihdettuna ja matka jatkuu 8)

tube68
Viestit: 249
Liittynyt: 18 Heinä 2005, 23:44
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja tube68 »

Hei, ihan vain tarkentaakseni asiaa eli saako tuon iskari-jousi-ylätukivarsi setin pois ILMAN että ottaa Ylätukivarren niveltä irti? Kun omasta se ei tada lähteä ilman rälläkkää eikä semmoista ole vielä käsillä :(

Kuva

Vastaa Viestiin