164 tökkii, ongelmia virranjakajan kanssa

Alfoista

Valvoja: Moderators

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

164 tökkii, ongelmia virranjakajan kanssa

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Paripäivää on nyt ilmennyt hyvin ärsyttävä ominaisuus. Välillä kiihdyttäessä tulee hirveä tökkäys noin 2000rpm:n kohdalla (aina suunnilleen samat kierrokset). Nopeudella ei ole ollut merkitystä sillä on tehnyt sitä niin vitosella kuin ykköselläkin.
Pari kertaa on tullut sammutettua kun on vetänyt täyskiihdytyksen ykkösellä, heti kun on päässyt liikkeelle niin "töks".

Mistäs lähtis metsästämään. Itse olen kuvittelut että johtuisi sytytyksestä sillä tuskin bensapuolen häiriöistä tulisi niinkin voimakas pysähdys.

Lämmöilläkään ei ole ollut merkitystä(ei ilman eikä moottorin).
Muita huomioita on ollut hieman huojuva tyhjäkäynti.
Viimeksi muokannut Epezi, 04 Kesä 2006, 17:35. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Liikkuuko ilmamääränmittarin läppä kunnolla? Tuli vaan mieleen, että jos ahdistaisi jotenkin niin voisi tietyillä kierroksilla jumittaa.

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Tuohon voi tietysti olla useitakin syitä kampiakselin asentotunnistimesta lähtien. Mutta jos auto on kat-versio, niin kannattaa tsekata lambda-anturi.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei ole katti.
Tuota läppää on kyllä tullut renklattua, mutta mitä mömmöö siihen voisi laittaa?

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Ex tessu oli aikoinaan edesmenneessä larun huollossa. Kävi jotenkin vaivalloisesti sen jälkeen. Yksi oire oli, että nykäisi aina 1800 rpm kohdalla, selvimmin isolla vaihteella.

Vikaa etsittiin pitkään toisella korjaamolla. Diagnoosi oli sitten lopulta tulppien johtoja ristissä. Kaksi pyttyä kävi vain yhdellä tulpalla.

Pelaako sulla molemmat jakajat?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tulpat vaihelin itse tuossa muutama tuhat kilometriä sitten, ja hienosti on toiminut tähän asti. Tarkistan kunhan vaan ehdin että toimiiko molemmat jakajat (uskosin että toimii sillä tehot ovat pysyneet täysin samoina)

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Monza »

Epezi kirjoitti:Tarkistan kunhan vaan ehdin että toimiiko molemmat jakajat (uskosin että toimii sillä tehot ovat pysyneet täysin samoina)
Parin tulpan "puuttuminen" ei tehossa juuri tuntunut, meni baanaa 210 mittarissa kuudella tulpallakin :mrgreen: Käynti ja veto vaan oli "huonoa" ja nykivää alakierroksilla.

Avatar
teik
Viestit: 102
Liittynyt: 16 Maalis 2003, 21:52
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja teik »

Kannattaa tosiaankin testata, että käykö molemmilla sytkillä erikseen. Oma twinsparkki nyki hiukan, mutta oli ihan ajokelpoinen pintakaasulla ajettaessa. Toisella jakajalla pelkästään ei kuitenkaan käynnistynyt. Syynä oli kansiremontissa 90 ast. myöhään lipsahtanut kuskin puolen virranjakaja.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Omassa VAG kulkineessa täsmälleen samat oireet aiheutti löysällä ollut/hapettunut akun maakaapeli. Teki tuota aikansa ja sitten voimakkaammassa kiihdytyksessä napsahti akun ja rungon/vaihteiston välinen kaapeli poikki. Sen jälkeen oli helppo löytää vika :o

Pysyykö sulla virrat laitteessa pätkimisen aikaan?

kake
Viestit: 48
Liittynyt: 16 Heinä 2004, 15:59
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja kake »

Ääni ilmamäärämittarille. Omassa teke vähän vastaavaa, tosin ei kovin paha nykmistä ollu mutta semmonen että vitutti kuintenki. Putsasin ilmin ja totesin että 2/6 - 3/6 hiililevystä oli kulunu puhki. Eli tuolla läpän avautumalla antoi täydet sopat. Putsasin sen ja nykiminen hävis. Ihmettelen että miten se kuitenki käy hyvin vaikka hiililevy on noinkin suurelta alueelta puhki.... Tietysti ei tee hyvää koneelle/kannelle jos käy sika paksulla.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ainakin radio toimii ihan normaalisti kun pätkäsee.
Tarkistan huomenna oman veikkaukseni eli ne keskellä edessä olevat releet.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Enpä ole vieläkään käynyt kokeilemassa noita jo mainittuja asioita :oops: , mutta muutama huomio on tullut tehtyä.

Elikkä pätkiminen ei olekaan kiinni kierroksista, nyt sitä on tapahtunut ihan melkein tyhjäkäyntikierroksilla, kuin jossain 4000rpm:ssä. Välillä pätkäsy on pidempi, kierroslukumittari tippuu nollaan parhaimmillaan jopa sekunniks.

tähän menessä noi on tullut sillon sun tällön, eilen pätki niin paljon että ei meinannyt päästä eteenpäin, sitä jatkui noin minuutin.

Voisko tukkonen bensansuodatin aiheuttaa tuommoista? ilmansuodatin tuli vaihdettua viime syksynä, uusittava? ilmanottoputki on tällä hetkellä koneen vieressä, kun ei ole tullut talvella irronnutta putkenjatkoa kiinnitettyä, ilmeisesti tämän takia kone käy jonkin verran kuumampana kuin ennen.

Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Jos kierrosmittari tipahtaa nollaan niin veikkaisin sitä kampiakselin asentotunnistinta koska sen perusteellahan kipinää annetaan. Kannattaa tarkastaa että hammaskehän ja anturin väli on oikea, noin 1mm. Säätää sitä ei voi kuin laittamalla jotain prikkoja tms väliin. Uus anturi maksaa motonetissä muistaakseni noin 40€.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Tuo bensasuodatin voisi olla yksi vaihtoehto. Kaverin moottoripyörässä aikanaan ilmeni sellainen ominaisuus, että noin 400 km päivämatkoja ajettaessa viimeiset 50-100 km alkoi tökkiä ja pätkiä. Yön aikana suodatin taas hiukan putsaantui, niin seuraava aamu meni taas ihan hyvin. Kannattaa ainakin tutkia että miltä näyttää.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Mistäspäin tuota kampiakselin asentotunnistinta pitäisi lähteä etsimään?

Bensansuodatinta en ole koskaan irroittanut, eikö se ole vasemman lokasuojan nurkilla? Tuleeko bensat pihalle jos irroittaa? tankki tällä hetkellä täysi.

Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Seiskavitosessa ainakin on siinä hihnapyörien takana hammaskehä jonka lähellä se anturi on. Jos anturi on kovin likainen voi putsaaminenkin auttaa. Lisäksi kannattaa ehkä se hammaskehä putsata jos siinä on likaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

E.L. kirjoitti:Jos kierrosmittari tipahtaa nollaan niin veikkaisin sitä kampiakselin asentotunnistinta koska sen perusteellahan kipinää annetaan.
Ääni tälle. Jos kone ei saa ruokaa, rundarin neula seuraa koneen todellista pyörintänopeutta eli käyttäytyy suht rauhallisesti. YKK-tunnistimen pätkintä saa aikaan terävää rykimistä ja rundikellon neulan rajua poukkoilua nollaan ja takaisin.

Ai mistäkö tiedän... :roll:
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Tuossa tuo josta lähtee kaapeli.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jaahas taitaa tulla parkkipaikkakorjaus.
Äskön kävin heittään rundin, ja pätkimisien lisäksi ilmeni ihan uusi juttu. Pysähdyin valoihin vaihde vapaalla ja kone lähti itsestään kaasutteleen heilu siinä 1500-2000rpm, lähdin ajamaan ja kokeilin vähän ajanpäästä että tekeekö edelleen kun laitoin kytkimen pohjaan, ja teki sitä vielä vähänaikaa.

Voisiko tuon aiheuttaa tuo sama osa, ilmeisesti kyllä. Tyhjäkäynti on jo pitkään vähän heilunu, mutta se taas voi johtua tyhjäkäyntisäätimestä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Tulipas kontattua auton alla.
Irroitin tuon anturin ja sen päässä oli kasa öljy-metallisiru-hiekka seosta, putsasin sen ja iskin takasin.
Sen jälkeen kokeilin nuo virranjakajien toiminnat irroittamalla puolaan virranjakajalta menevän johdon. repsikan puoleisella jakajalla toimi ihan ok, mutta kuskin puoleisella ei. Lupaili kyllä mutta ei pysynyt käynnissä. Aloin sitten tutkimaan tulpanjohtoja, ja huomasin että yksi hattu oli irti johdosta, nyppasin koko piuhan irti jo kokeilin uudestaa... lupaili mutta ei käynnistynyt.
No ajattelin että siinä syy, mutta päätin kuitenkin vielä kurkistaa jakajien sisään, repsikan puoleinen(joka siis toimi) kansi heilu ihan hervottomasti, sisällä en nähnyt mitään ihmeellistä. Kuskinpuoleinen oli jämäkkä ja siistinnäkönen.

No ei mitään pistin homman pakettiin ja koitan vielä startata, mutta mutta.. se kuskinpuoleinen puola "lyö läpi" siihen juureensa, ja kone käy ihan hervottomalla tavalla (pätkii ja kaasuttelee itsestään). Irrottelin piuhaa ja laitoin takasin... ei vaikutusta. Otin sitten sen puolalle menevän johtonipun irti, ja toimii nyt ihan hyvin sillä toisella.
Ongelma on nyt siinä että en tajua noista mitään. Onko puola rikki, vai virranjakaja? Aattelin että voisi tulla halvemmaksi että vaihdan suosiolla kaikki, kuin että vien tutkittavaksi (löytyisikö tampereenalueelta ketään joka tietäisi noista jotain ja viitsisi kurkistaa?) ja vaihdan ne osat jotka pyydetään, mutta motonetistä ei löytynyt puolaa ollenkaan, joten tiedä paljonko maksaa.

Kävin vielä vetäseen lyhyen lenkin, ja kaikki tuntui normaalilta ei pätkäsyä eikä muuta erikoisuutta. Tiedä sitten paraniko, ja jos parani niin johtuiko anturin puhdistuksesta vai toisen jakajan poiskytkemisestä.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Vaihda nyt ensin virranjakajan kansi ja pyörijä. Puolasta tulee sen verran virtaa että lyö maihin hanakasti, luultavimmin siinä ei ole vikaa. Kannattaa tarkistaa myös että sytytysjärjestys on oikea, on nimittäin tavallisen helppo laittaa johto väärälle tulpalle... :? On nimittäin kokemusta siitäkin :wink:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Teenpä tuon, nuo taitaa löytyäkin motonetistä.
Mistäs löydän sopivan tulpanjohdon, sen rikkinäisen tilalle?
Tai perjaatteessa voisin vaihtaa kaikki, mutta taitaa olla aika arvokas satsi?

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Epezi kirjoitti:Teenpä tuon, nuo taitaa löytyäkin motonetistä.
Mistäs löydän sopivan tulpanjohdon, sen rikkinäisen tilalle?
Tai perjaatteessa voisin vaihtaa kaikki, mutta taitaa olla aika arvokas satsi?
Motonetista saa yleismallisia tulpanjohtoja, jotka tuntuivat sopivan. Pitää vaan olla mitat valmiina, että osaa oikean pituisia ottaa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Vaihdoin sitten jakajan kannen sekä sen rikkinäisen johdon.... pyörijää en saanut irti (pitäisikö lähteä vetämällä?). Mutta siinä räpeltäessä tajusin kokeilla vaihtaa johtoa puolalta toiselle, toisella puolalla kone kävi kummallakin "järjestelmällä", toisella puolalla ei käynyt kummallakaan.
Eli siis toinen puola sökö, ja sitten sellaista etsimään.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Hyvä homma jos vika paikallistettu, ei tuo välttämättä vieläkään ole puolan vika, tämä voi olla rikki:

OHJAUSYKSIKÖT/MODULIT ALFA ROMEO 164 (Elektronisen sytytyksen ohjainyksikkö.)

Niitäkin löytyy sitten kahta erillaista Motonetistä.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

okei. Yritän etsiä jostain puolan, kokeillaan sitä ensin.

Hieman mua ihmetyttää yks johto. Niistä puolista lähtee musta(muistaakseni) punanen ja valkoinen. Toisesta puolasta on kiinni nuo kaikki, mutta siitä jossa on häikkää niin siinä valkosessa ei ole kiinni mitään. Irroitin sen valkoseen piuhaan tulevan johdon siitä toisesta ja kokeilin tähän sököön, mutta eipä sillä ollut vaikutusta.
Silti hieman ihmetytti kun johto roikkuu vaan tyhjässä, ilman kaveria.
Mitä noi piuhat edes on?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Voithan kokeilla vaihtaa ne puolien kyljessä olevat sytkän pääteasteet ristiin. Siirtyykö vika vai ei? Siitä sen jo näet onko vika puolassa vai pääteasteessa.

Jotenkin hämärästi muistaisin että Sparkissa kuuluukin toisessa puolassa olla yksi johto enemmän. Sitä en kyllä muista mikä se olisi, tuskinpa kierroslukumittarin johtokaan, rundari saa varmaan signaalin suoraan Motronicin purkilta.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
E.L.
Viestit: 149
Liittynyt: 31 Joulu 2004, 13:15
Car(s): 155 Q4, 75 1.8T
Paikkakunta: Karjaa

Viesti Kirjoittaja E.L. »

Kyllä se taitaa olla kierrosmittarin piuha, sen irrottamalla ainakin 75:ssä kierrosmittari kuolee kokonaan.

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

Kyllä, kiekkamittarin johto ja löytyy molemmista puolista..aikoinaan ihmettelin tätä itsekin.....eipä tarvita kuin yhtä tuotekoodia jos tämä ollut syy :wink:

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Epezi kirjoitti:Vaihdoin sitten jakajan kannen sekä sen rikkinäisen johdon.... pyörijää en saanut irti (pitäisikö lähteä vetämällä?). Mutta siinä räpeltäessä tajusin kokeilla vaihtaa johtoa puolalta toiselle, toisella puolalla kone kävi kummallakin "järjestelmällä", toisella puolalla ei käynyt kummallakaan.
Eli siis toinen puola sökö, ja sitten sellaista etsimään.
Ei se ihan vetämällä lähe.
http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=4552

Ns oikea autokohtainen pyörrijä tulee akselin kanssa ja olikohan fiatin pyörijää löytyy ilman akselia.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Edistyipä tämäkin asia hieman, valitettavasti vain hämärämpään suuntaan.
Asia on monimutkainen joten älkää teilatko jos joku menee pieleen.
Selitänpä lyhyesti tilanteen tähän asti.
Autossa oli käyntihäiriöitä, tyhjäkäynnin pudohtelua sekä hämärää kaasuttelua itsekseen. Toisella puolalla kävi hienosti molemmat "järjestelmät" toisella puolalla vähän lupaili, mutta ei lähtenyt käyntiin kumpikaan järjestelmä. Tämähän viittasi tietysti siihen että toinen puola on rikki.
No sain kaksi puolaa (vanhaa, mutta toimivaa) iskin toisen kiinni, tämän oletettavasti rikkinäisen tilalle. Mikään ei muuttunut, kaikki meni niinkuin ennenkin. Tämä tietysti ohjasi siihen että vika oli ennen puolaa. Joten vaihdoin toimivaan puolaan tulevan johdon tähän toiseen, ja koitin käyntiin, lähti käyntiin molemmilla järjestelmillä, tosin toisella kävi hieman huonosti (niinkuin sytytys olisi pielessä, tai kävisi kolmella) valitettavasti toista piuhaa en saanut kiinni toiseen puolaan koska ei ylettynyt. No tästä en oppinut mitään joten laitoin kaikki kiinni niinkuin ne olivat, ja käymään. Tämä huonosti toimiva puola lyö maihin, elikkä iskee kipinää siinä päässä jossa piuha on kiinni (muistelisin että aina kun käytin konetta, niin että toinen järjestelmä oli irti puolasta, niin juuri tämä iski liekkiä, mutta jos toinen oli vapaana niin se ei iskenyt). Kone kyllä kävi vaikka löikin kipinää (joka muuten ei ollut tasaista kipinää, vaan "epätasaista"), mutta teki juuri niitä hauskoja kikkoja tyhjäkäynnillä, välillä putoili ja sammui ja sitten välillä kaasutteli. Ajattelin myös että kipinän lyöminen loppuisi kun kytkisin sen yhden valkoisen piuhan kiinni siihen joka iskee kipinää, mutta sillä ei ollut vaikutusta.

Irroitin sitten jälleen tämän toisen puolan johtonipun.

Oletettavasti vikaa on nyt jossain sen toisen johtonipun suunnalla, mutta missä?
Osaisivatkohan paikantaa vian Bosch car servicessä jotta voisin sitten sen korjata itse?

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Elikkä ilmeisesti lyö kipinää sieltä päästä, mistä lähtee jakajan johto? Löikö kipinää myös silloin kun kokeilit toisella puolalla sitä samaa järjestelmää?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Ei lyönyt, mutta ei lyönyt kummallakaan. Tarkoitan siis sitä että sillon kun oli vain toinen järjestelmä käytössä niin sillon se ei lyönyt (jos johto oli kiinni siinä rikkinäisessä, jos vain ehjässä niin silloin rikkinäinen löi. Ehjä ei lyö missään tilanteessa, oli siinä johto kiinni tai ei), mutta jos molemmat järjestelmät on kiinni niin sillon lyö.
Huh. hankalaa. Mitäs siellä ennen puolaa oikeen edes on? johdot ja motronic vai? onko mitään muuta?

edit: jep, paikka on juuri se, elikkä se kohta mihin virranjakajalle menevä johto tulee, kipinä kiertää sieltä sisältä sen ulokkeen reunaa myöten alas siihen mustaan osaan.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Juu nyt ymmärsin mitä tarkoitit. :) Silloin kun kokeilit niitä, otitko vain juurikin sen jakajalle menevän johdon irti vai otitko sen bosch-liittimen? Vaihdoitko siis nuo tulpanjohdot jo myös? Entäs sen puolalle menevän johdon? Voisi kuvitella, että jos siinä on liikaa vastusta niin löisi helpolla läpi kipinää. Omassani tuon johdon vastus oli muistaakseni aika tarkkaan 1000 ohmia.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Otin irti vain jakajalle menevän johdon.
Sen yhden rikkinäisen tulapnjohdon vaihdoin.
Puolalle menevää johtoo en ole vaihtanut, mutta eipä tuokaan oikeen voi olla syyllinen sillä toisella puolalla toimii molemmat hienosti :roll:

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Noista kannattaisi kokeilla vaihtaa se bosch-liitin myös keskenään, jos vika olisi jossain siellä. Tai sitten voisi kokeilla vaihtaa sen sytytysyksikön keskenään niistä puolista, että jos tuossa olisi vika..

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Jep sitäkin kokeilin, niinkuin tuolla kerroin. Elikkä vaihdoin siitä toimivasta rikkinäiseen ja tällöin molemmat järjestelmät toimi... tästä vedinkin johtopäätöksen että vika on toisessa johtonipussa. Valitettavasti siihen rikkinäiseen tulevan piuhan pituus ei riittänyt siihen toiseen joten se teoria jäi varmistamatta.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Aivan.. No saisihan tuon varmaan kokeiltua, jos ruuvaisi sen toisen puolan irti niin yltäisi sekin piuha kiinni?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eilen aattelin taas kokeilla ja tökkäsin päivällä piuhan takasin kiinni, ja kas toimi jälleen( tais siis toimi ja ei, ei lähtenyt käyntiin sillä toisella puolalla, mutta se puola ei kuitenkaan lyönyt kipinää), koko päivänä ei tyhjäkäynti sekoillut. Tänään aamulla kävi taas ihan hervottomasti (aamuisin on ennenkin tökkinyt herkemmin) eli se puola löi kipinää. Aamuisin on vähän enemmän tuota kosteutta, joka voisi sen osittain aiheuttaa... no oli miten oli niin bosch car serviceen on aika varattu 11.7

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Syylliseksi ilmeni rikkinäiset tulpan ja puolan johdot. Puolan ja virranjakajan välisessä johdossa ei liikkunut virtaa sopivassa asennossa.
Samalla luettiin vikamuisti (motronicin malli oli muuten 4.1)---> 0 vikaa.

Nyt sitten etsimään uudet piuhat. vaihdan samalla kaikki.
Mistäs lähen tarvikkeita etsimään? joku kertoikin hetki sitten vaihtaneensa, mutta en muista kuka.

Muukkonen sanoi että johtojen vastus on 5,5 kOhmia, en huomannut kysyä että päteekö tuo myös puolanjohtoihin.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Niin oliskohan tuo ollut 5,5kOhmia/metri? Kun noissa yleismallisissa ainakin se vastus riippuu sen johdon pituudesta..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Se vastus tulee lähinnä tulpanjohtojen etuvastuksista, itse tulpanjohtojen resistanssi on aika minimaalinen. Puolien johdoissa ei muistaakseni ollut mitään etuvastuksia.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

jaa-a enpä osaa sanoo. En siis itse ymmärrä tommosista sähköjutuista pätkän vertaa.

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Se vastus tulee lähinnä tulpanjohtojen etuvastuksista, itse tulpanjohtojen resistanssi on aika minimaalinen. Puolien johdoissa ei muistaakseni ollut mitään etuvastuksia.
Jaa kuuluisiko tuossa sitten käyttää etuvastuksellisia johtoja? Kun noissa hiilijohtimissa vastus voi heittää pituuden mukaan useita kilo ohmeja kuitenkin..

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jaa, enpäs olekaan ihan satavarma Sparkin johdoista. 164 V6:ssa oli etuvastukset sekä jakajan että tulppien päissä.
- Epäkelpokeräilijä -

Vilpo
Viestit: 138
Liittynyt: 10 Syys 2005, 17:25

Viesti Kirjoittaja Vilpo »

Miten noista muuten tietää, että onko niissä etuvastus? Onko siinä johdon päässä joku mötti, tms. josta tietää?

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

menin varaosaliikkeeseen ja ostin koko setin. Toivottavasti sopivat, kun varaosakirja niin sanoi.

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Olikos tossa samanmoiset nuo hilppeet kun 75:ssa?
Meinaan vaan että mulla oli just kans tota itestään kaasuttelua/kierrosten pätkimistä.. Lisäks se puola piti kipinäshowta johto irti..
Putsailin virranjakajan kannet joista toinen oli huomattavasti paljon huonommassa kunnossa, katoin ne keskihiilet ja laitoin uuden pyörijän toiseen jakajaan(lähtee muuten ihan vetämällä), kun oli vähän huonossa hapessa :lol: (kuva albumissa) sekä laitoin pari lähes irti päässyttä tulpan johtoo takas kiinni.
Näillä mulla ainaki loppu koneen pätkimiset ja itestään kaasuttelut.. Tyhjäkäynti hieman vielä on epätasanen.. tuntuu kun jonkun pytyn kohalla aina välillä "kuolis" kun tarkkaan kuuntelee, mut rundarin neula pysyy paikoillaan tyhjäkäynnillä eikä sitä muutenkaan ajossa huomaa mitenkään.. mutta häiritsevä ominaisuus jokatapauksessa kun kiinnitti huomiota.. Pitäs varmaan itekki laittaa noi tulpanjohdot uudet sit vielä..
Toivottavasti tulee kuntoon...
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eiköhän nuo samat hilppeet ole.

Kaikki piuhat vaihdettu, ei auta... perkele.
Sitten uudet tulpat, ei auta.

Soitin tälle korjaajalle, ja hän sanoi että jos toisiopuola lyö läpi niin silloin vika ei voi olla ensiöpuolalla (ei tajua), eli kun kerran puola, piuhat, tulpat ja virranjakajankansi on vaihdettu, voi on ainoa mahdollinen syyllinen olla pyörijä. Vaihdetaan sitten pyörijä.

Kerran tuota yritin irrottaa, mutta en saanut millään irti, onko kellään antaa jotain vinkkejä irroittamiseen?

Avatar
nakkis
Viestit: 566
Liittynyt: 14 Marras 2004, 22:49
Car(s): 156 JTDm SW -03 &-05,
75 V6 `Murica 3.0
147 JTDm -06
+ AWD Saparo
Paikkakunta: Jkl

Viesti Kirjoittaja nakkis »

Kyllä se ihan vetämällä lähtee irti, apuvälineitä kehiin..
e: eli mulla ainakin lähti ihan vetämällä ja samalla vähän jollain nitkutti siitä akselilta sitä irti..
[__/==\*/==\__] (Oo--\*/--oO)

Vastaa Viestiin