Vasemman takaoven lukko ei toimi

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
pamaus
Viestit: 45
Liittynyt: 09 Kesä 2005, 10:36
Paikkakunta: Helsinki

Vasemman takaoven lukko ei toimi

Viesti Kirjoittaja pamaus »

Alfa 155 16v 1996 vasemman takaoven lukko lopetti toimintansa, eikä suostu menemmään lukkoon, ei edes napista painamalla. Keskuslukituksessa muutenkin välillä ihme oireita, varsinkin vähänkin kylmemmällä ilmalla: lukituksen avaamisen jälkeen lävähtää heti itsekseen lukkoon. Pitääkö takaoven lukko moottoreineen vaihtaa ja mistä apu keskuslukituksen itsekseen toimimiselle???
Onko joku törmännyt moiseen ongelmaan?

Avatar
JTD
Viestit: 575
Liittynyt: 26 Elo 2003, 06:30
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja JTD »

Eiköhän siinä ole lukkomoottori sökö ja se sotkee koko pakan. Täällä Lahdessa ainakin hälytinfirma Auto-Alarm vaihtaa noihin yleismoottoreita hintaa n. 25,- + työt.
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Vasemman takaoven lukko ei toimi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

pamaus kirjoitti:Alfa 155 16v 1996 vasemman takaoven lukko lopetti toimintansa, eikä suostu menemmään lukkoon, ei edes napista painamalla.
Vähän kuulostaisi siltä, että lukossa tai vivustossa on joku mekaaninen vika, yleensä väsähtänytkin moottori liikkuu sen verran, että lukon saa napista painamalla kiinni.
pamaus kirjoitti:Keskuslukituksessa muutenkin välillä ihme oireita, varsinkin vähänkin kylmemmällä ilmalla: lukituksen avaamisen jälkeen lävähtää heti itsekseen lukkoon.
Tuo oire johtuu todennäköisesti jomman kumman etuoven lukosta, koska niissä on keskuslukituksen ohjaus. Oven sisällä olevien lukkomekanismiin liittyvien tankojen herkistely saattaisi auttaa.
pamaus kirjoitti:Pitääkö takaoven lukko moottoreineen vaihtaa ja mistä apu keskuslukituksen itsekseen toimimiselle??? Onko joku törmännyt moiseen ongelmaan?
Itselläni on kokemusta vain 8V-155:sta, mutta kaipa 16V:ssä samanlaiset lukot on. Lukkomoottori on nippuun niitatun lukkomekanismin sisällä, joten mikään yleismallinen keskuslukitusmoottori ei ole ainakaan ihan yksinkertaisesti sovellettavissa. Itse olen korjannut 3 takaoven lukkoa vaihtamalla lukon sisällä olevan moottorin uuteen. Vaihto vaatii parin niittauksen auki poraamista lukosta, mutta lukko pysyy kyllä kasassa ilman niitäkin. Varaosamoottori ei paljoa Bebekillä maksa:

http://www.bebek.fi/kauppa/lisatiedot.p ... te_id=7427

Hammaspyöräkin on sopivan kokoinen, mutta se pitää kääntää siten, että hammaspyörän "kaulus" on moottorin puolella. Moottori on 2-3 mm liian lyhyt tilaansa, mutta liimaamalla pari prikkaa moottorin perään saa sen istumaan jämäkästi paikalleen.

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

No perhana. Pitää tilata omaan 155:n tollanen myös. Kokeilin jo tempran lukkoa, mutta se ei käynyt. Se on muuten samalainen, mutta johtuen erinlaisista ulkokahvoista niin yksi vipu oli erimallinen. Enkä viitinyt 70€ osaa ruveta teurastamaan kun oli pelko, että ei siitä tule hyvää.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

155TS kirjoitti:No perhana. Pitää tilata omaan 155:n tollanen myös. Kokeilin jo tempran lukkoa, mutta se ei käynyt. Se on muuten samalainen, mutta johtuen erinlaisista ulkokahvoista niin yksi vipu oli erimallinen.
Jeps, ainoastaan siinä ulkokahvalle menevässä vivussa on tietääkseni eroa. Itselläni on yksi Dedran takaoven lukko, jossa on myös erilainen vipu kuin 155:ssa. Vivun vaihtaminen ei äkkiseltään näytä kovin helpolta, joten olen tyytynyt vaihtelemaan sisuskaluja.
155TS kirjoitti:Enkä viitinyt 70€ osaa ruveta teurastamaan kun oli pelko, että ei siitä tule hyvää.
Kyllä se teurastukseksi saattaa muuttua, jos ei tiedä, mitä niittauksia alkaa porailemaan auki... :? Onneksi itselläni on varaosa-auto, joten yhden lukon uhraaminen oppimistarkoitukseen ei kirpaissut kovin pahasti. Yritän muistaa ottaa viikonloppuna kuvan irtonaisesta lukosta ja osoittaa siitä kohdat, jotka täytyy porata auki lukon purkamiseksi.

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Nyt on albumissa kuva 155:sen takaoven lukosta. Olikin tullut otettua kuva aiheesta jo ajat sitten... Kuvaan on merkitty punaisilla ympyröillä kohdat, jotka pitää porailla pois, jotta lukon saa purettua. Kuvassa näkyvät 3 ruuvia riittävät pitämään lukon kasassa ilman niittauksiakin, joten porattuja niittauksia/akselinpäitä ei tarvitse korjailla.

Poraamisen kanssa kannattaa olla tarkkana, ettei terä lipsahda muovikuoreen. Pylväsporakone on hyvä olla käytettävissä.

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Kiitoksia. Pitää yrittää korjata viikonlopun aikana.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Tuli vasta nyt korjattua se lukko :roll: . Minulla oli moottori ehjä. Viaksi paljastui heikko juostos toisessa moottorin johdossa. Sen takia se toimi aina kostealla kelillä paremmin, kunnes lopahti kokonaan, mutta nyt taas toimii :-D. Kiitoksia ohjeista TeroV.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Vastaa Viestiin