Hommasin sitten itselleni 156 2.0 TSparkin. Aivan mainio auto. Kesä ja Alfa, mikä yhdistelmä!
Heti ostettaessa auto kuitenkin haki oikeita tyhjäkäyntikierroksia aika hanakasti. Vaihtoon meni lambda ja ilmanputsari. Ei auttanut. Tyhäkäynti hakee edelleen voimakkaasti ennen asettumistaan. Valoihin tullessa kone heijaa välillä 1500- alle 1000 kierrosta ennekuin rauhoittuu. Lisäksi tuntuu siltä että osa tehoista on kateissa.
Olen ko. aihetta käsittelevisitä viesteistä ymmärtänyt, että vikaa voi olla kaasuläpässä, ILMIssä tai tulpissa. Toisaalta kone kuitenkin vetää tasasesti vaikkakin tahmaisesti punaiselle asti. ILMI viassassahan veto loppuu tietyn rajan jälkeen.
Löytyyköhän mistään kuvallisia ohjeita kuinka putsata kaasuläppä/ tarkastaa tulppaongelmat? Vähän hirvittää kajota koneeseen kun se on niin piilossa muovukuoren alla enkä oikein edes tidä mistä alkaa ILMIä/kaasuläppää etsiä. Olisko joku viisaampi pk-seudulla kiinnostunut jeesaamaan pientä korvausta vastaan? Auto olis hieno saada kuntoon kun jo nyt sillä ajeleminen saa hymyn takertumaan suupieliin
Tämä ILMI probleema. Ei ne aina tee samaa oiretta. Joku ILMI ei anna kiertää korkealta, toinen taas ei käy tyhjäkäyntiä. Kuten omasaa aikoinaan.
Kannattaa myös tarkistaa tulpanreiät, josko siellä on vettä tai joka öljyä vuotavasta venakopan tiivisteestä. Ei harvinaista.
Se kaasuläpän putsaus ei kovin hankala operaatio ole. Klemmari auki ja kumitötsä pois, Siivoat rätillä isommat paskat ja kevyt suihkaus öljyä akselille.
kalliimpi vaihto-ehto onkin sitten tyhjäkäyntimoottori...
Epätasainen tyhjäkäynti. Teeppäs seuraavan ohjeen mukaan (tämä on kopio ei minun väsäämä ohje).
Yleisin syy 156 2.0 TS:ssä tuollaiseen käytökseen on likaantunut kaasuläppärunko. Puhdistus menee 10 minuutissa seuraavasti:
1. irrota ilmaletku kaasuläppäkotelosta (letkupuristimella kiinni). Taivuta sen verran sivuun että pääset käsiksi kaasuläppään.
2. CRC:tä tai WD-40:ä suihkaisten hieman sisään kaasuläppäkoteloon. Odota minuutti pari.
3. Ruiskauta pikkusen rättiinkin, ja pyyhi rätillä kaasuläppärungon sisäpinta. Paina kaasuläppää niin se pysyy auki jotta saat sormella pyyhkäistyä läpän tuolta puolenkin.
4. Katso että läppä palautuu hyvin paikalleen (pieni rako pitää jäädä tyhjäkäyntiä varten)
5. Letku takaisin kiinni ja kiristimellä tiukalle.
6. Ajoa!
Syy miksi tyhjäkäynti vaeltelee johtuu siitä, että eritoten pakkasella huohottanut lika kerääntyy kaasuläpän kohtaan. Läppä ei mene joka kerta kunnolla kiinni ja moottorinohjausjärjestelmä yrittää kompensoida. Kun kierrokset putoavat liian alas moottori sammahtelee, koska laturi ei tee riittävästi virtaa.
Lisäksi jos, vielä jää ajoittain vähän heittelyä tyhjäkäyntiin (+-200rpm) tee lisäksi:
Irrota tyhjäkäyntimoottori/kaasuläppäpaketti, joka on kiinni neljällä 25 mm torx`illa ja niin voit helpommin puhdistaa koko paketin esim WD40:llä.
Dobber kirjoitti:Syy miksi tyhjäkäynti vaeltelee johtuu siitä, että eritoten pakkasella huohottanut lika kerääntyy kaasuläpän kohtaan. Läppä ei mene joka kerta kunnolla kiinni ja moottorinohjausjärjestelmä yrittää kompensoida. Kun kierrokset putoavat liian alas moottori sammahtelee, koska laturi ei tee riittävästi virtaa.
Taitaa se läpän jumittaminen sotkea tyhjäkäyntiä lähinnä sen vuoksi, että koska läppä ei ole täysin kiinni, lastuaivo ei tajua auton käyvän tyhjäkäyntiä eikä siksi ohjaa tyhjäkäyntimoottoria ennen kuin koneen pyörintänopeuden pudotessa niin alas, että värkki tajuaa sen olevan sammumaisillaan.
Vaikka laturista ei irtoaisikaan potkua, akusta tulee kyllä virtaa auton elintoimintojen ylläpitoon. On tullut joskus ajetuksi puolisen tuntia autolla jonka laturi ei pelaa, ihan pelkän akun varassa.
Pakko palata vielä tähä asiaan kun ongelma vaivaa edelleen. Tähän mennessä vaihdettu lambda ja ilmi alkuperäisiin Boschin osiin ja kaasuläppä on putsattu. Kaasuläpässä ei ollut likaa juuri ollenkaan, mutta lambda ja ilmi olivat ilmeisesti kummatkin rikki. Ainakin veto yläkierroksillä parani selvästi ilmin vaihdon jälkeen ja nyt kaikki 155 hepoa lienevät kotona.
Edeleen kone siis heijaa tyhjäkäynnillä valoihin tullessa. Mitään parannusta asiassa ei ole tapahtunut. Kannattaisko iskeä testeriin kiinni vai mikä auttais? Apua kaivataan, hermot menee
Mielestäni ne on vaihdettu ajallaan. Ja voiko johtua tulpista jos vika ilmenee ainoastaan valoihin tultaessa? Paikallaan jos kaasuttelee, niin kone vajoaa kiltisti tyhjäkäynnille eikä elämöi. (muistaakseni)
Miten valoihin? Eikö muka muuten? Kyllä sen on temppuiltava muutenkin. Itsellä ei ole vielä ainakaan mitään kyseiseen ongelmaa liittyvää probleemaa. Ettei vain moottorinohjausjärjestelmässä olisi vikaa. Eikös noita ecujakin ole joissakin vaihdettu uusiksi?
Testeriin kiinni sillä se selviää ei tartte arvailla.
Minulla oli ex-Alfan kanssa sama haaste heijaamisen suhteen. Joensuun Deltassa Alfaan eniten perehtynyt asentaja sanoi, että tyhjäkäyntimoottori pitää vaihtaa. Jäi viemättä korjattavaksi, joten tiedä häntä. Melkein kaiken muun täällä palstalla esitetyn ehdinkin sitten itse kokeilla tuloksetta.