Myyjäliike maksaa jos et ole autoa kauhean kauaa omistanut... Siihen saa "korjaussarjan" varmaan kympilä, mut vaihtotyötä tulee hieman enempi kun täytyy hihnat irroittaa jne. Onko auto hengetön alle 3000rpm? Sen jälkeen se venttiilinmuunnin ei enää olekaan käytössä.
Jarama kirjoitti:Vaikuttaako ajoituksenmuunnin todellakin vain alle 3000 rpm?
Jees, ja sen jälkeen on sama onko se kunnossa vai ei. Toiminee öljynpaineella ja tarkoituksena lisätä alavääntöä. Näin ollen jos on paljon kaupungissa ajoa niin meinaa kulutus nousta entisestään. Minulla edellisessä 156ssa (2.0) vaikutus oli sivistyneen käyntiäänen lisäksi yli litran pienentynyt kulutus. Jos muunnin on totaalisen sökö, niin tapahtuu kunnon piristyminen kun tulee toi 3000rpm täyteen...
Mites se oli silloin, kun nämä oireet ovat auton ollessa kylmä. Eli kulku heikohkoa alle 3000 rpm ja sitten nykäys, kun kulku normalisoituu. Tähän asti ajatellut sen olevan ominaisuus..
Niin, ja mistäs keleestä se johtui?
Se taas oli muistaakseni joku softa-juttu. Eli oisko ollut et softa rajoittaa tehoa kunnes kone on lämmin. Säästää myllyä ja luontoa. En ole 100% varma mut ominaisuus se on sillä niin monelta olen saman kuullut.
m.sa kirjoitti:Se taas oli muistaakseni joku softa-juttu. Eli oisko ollut et softa rajoittaa tehoa kunnes kone on lämmin. Säästää myllyä ja luontoa. En ole 100% varma mut ominaisuus se on sillä niin monelta olen saman kuullut.
Juurikin näin. aiheesta on juttua alfa156.netissä.
Minun tessuni tekee juuri noin eli 3000 rpm kohdalla todellakin nykäisee ja sitä ennen mielestäni melko hengetön. Ja tuli kokeiltua myös niin että ajoin ilman tätä solenoidin piuhaa ja ei vaikutusta. Eli itsellä taitaa siis todellakin se olla rikki.
Jatketaan tähän samaan, kun mulla JTS:n käyntiääni koostuu kiihdytettäessä lähinnä "sähköisestä" vinkunasta ja tyhjäkäynnillä taas vikisee. Vinkuna kuuluu parhaiten kiihdytyksissä ja yli 2500rpm, mutta sirkuttava varpusparvi konehuoneessa kuuluu lähinnä vain tyhjäkäynnillä. Mikähän siellä pitää meteliä? Jakohihna kuulemma vaihdettu pari tuhatta sitten. Muuten käy nätisti ja tasaisesti. Ja kuten asiaan kuuluu niin aina välillä ei kuulu mitään ylimääräistä...
Mutta entäs se sirkutus? Ei kuulosta ehkä niinkään hihnalta vaan ehkä pikemminkin kuivalta laakerilta. Tai sitten ei.
Sirkutus on nyt aika infernaalista ja auto kuulostaa välillä vanhalta kupla volkkarilta. Välillä taas ei kuulu mitään. Sirkutus katoaa yli 3000 kierroksen jälkeen. Onko arvon asiantuntijoilla kokemusta että mikä rulla tai hihna se voisi olla? Ja kykeneekö sille mitään itse tekemään?