156 - 1.8TS tehot hukassa
Valvoja: Moderators
156 - 1.8TS tehot hukassa
termos, palsta luettu kohta puhki eikä vastausta löydy tuskaiseen pulmaani;
Kone pyörähtää kauniisti käyntiin, tyhjäkäynti ei seilaa. Kylmänä hönkää irtoaa se mitä pitääkin, mutta _heti_ kun kone alkaa lämmetä seuraa totaalinen tehojen katoaminen. Liikkuu toki eteenpäin, mutta ohitukset on aika toivottomia. Koko kierrosalueella ei minkäänlaista kiihtyvyyttä. 4000> rpm melkein mahdottomuus. Muutaman minuutin yli 4000rpm vedätys saa ilmeisesti säästömoodin(onks tossa semmonen? tai vetää katin tukkoon) päälle.. Ja se niistä vähäisistäkin tehoista.
Ilmi vaihdettu muutama viikko sitten ja kokeiltu nyt toisellakin mokomalla. Lambda-vikaa ei listalla (voiko silti olla hajalla?). Päästöarvoista en tiedä. Tulpat ok. Putkea korjattiin samaan aikaan kun ilmi vaihtui, etukannake poikki. Tehottomuutta esiintyi tosin ennen hitsaustakin.
Katti, lambda? Putkivuoto? Kuinka pieni vuoto riittää sotkemaan lambdan?
Jos lambdavika, niin voisiko joku loistava veijari kertoa miten sen saa mitattua? Signaali-maa, mutta kuka se niistä karvoista on.. kun ei kuvia löydy mistään.
Isot kädet avusta jo etukäteen!
Kone pyörähtää kauniisti käyntiin, tyhjäkäynti ei seilaa. Kylmänä hönkää irtoaa se mitä pitääkin, mutta _heti_ kun kone alkaa lämmetä seuraa totaalinen tehojen katoaminen. Liikkuu toki eteenpäin, mutta ohitukset on aika toivottomia. Koko kierrosalueella ei minkäänlaista kiihtyvyyttä. 4000> rpm melkein mahdottomuus. Muutaman minuutin yli 4000rpm vedätys saa ilmeisesti säästömoodin(onks tossa semmonen? tai vetää katin tukkoon) päälle.. Ja se niistä vähäisistäkin tehoista.
Ilmi vaihdettu muutama viikko sitten ja kokeiltu nyt toisellakin mokomalla. Lambda-vikaa ei listalla (voiko silti olla hajalla?). Päästöarvoista en tiedä. Tulpat ok. Putkea korjattiin samaan aikaan kun ilmi vaihtui, etukannake poikki. Tehottomuutta esiintyi tosin ennen hitsaustakin.
Katti, lambda? Putkivuoto? Kuinka pieni vuoto riittää sotkemaan lambdan?
Jos lambdavika, niin voisiko joku loistava veijari kertoa miten sen saa mitattua? Signaali-maa, mutta kuka se niistä karvoista on.. kun ei kuvia löydy mistään.
Isot kädet avusta jo etukäteen!
Kiitos vihjeestä. Siitä ei tosin apua taida olla;
Kävin hetki sitten deltassa katsomassa mitä tiatokone kertoo. Lämmöt ja lämpötilatieto oli kunnossa. Lambda-vikaa näkyi useampaan kertaan (syy ilmeisesti kun otin yhtenä iltana piuhat irti koneen käydessä). Sinänsä outoa, että vika oli moneen kertaan. Aiemmin kun otin pelkän (kuskin puoleisen) lambdan irti näkyi vika vain kerran. Nyt oli irti molemmat lambdat. Lambdan vaihtoväli Boschin mukaan 160kkm ja nyt mittarissa 144 joten ei kai noidenkaan vaihtaminen pahaa tekisi..
Kaikista oudoin ilmiö oli ettei auto ollut tänä aamuna niin tukossa kuin esim. eilen.. Mutta tukossa silti.
Nooh, huomenna testiin pakopuolelta, katti, vastapaineet yms. teknistä sanastoa. Lisää vinkkejä suotavaa kertoa, kiitos
EDIT. Niin.. Kaunis auto ja erinomainen ajettava, mutta kyllä sitä kohta on vaihtoa harkittava. Joku superspecialmaanantai-edition vikalistansa puolesta.. Ja auto ollut vasta viime heinäkuusta
Kävin hetki sitten deltassa katsomassa mitä tiatokone kertoo. Lämmöt ja lämpötilatieto oli kunnossa. Lambda-vikaa näkyi useampaan kertaan (syy ilmeisesti kun otin yhtenä iltana piuhat irti koneen käydessä). Sinänsä outoa, että vika oli moneen kertaan. Aiemmin kun otin pelkän (kuskin puoleisen) lambdan irti näkyi vika vain kerran. Nyt oli irti molemmat lambdat. Lambdan vaihtoväli Boschin mukaan 160kkm ja nyt mittarissa 144 joten ei kai noidenkaan vaihtaminen pahaa tekisi..
Kaikista oudoin ilmiö oli ettei auto ollut tänä aamuna niin tukossa kuin esim. eilen.. Mutta tukossa silti.
Nooh, huomenna testiin pakopuolelta, katti, vastapaineet yms. teknistä sanastoa. Lisää vinkkejä suotavaa kertoa, kiitos
EDIT. Niin.. Kaunis auto ja erinomainen ajettava, mutta kyllä sitä kohta on vaihtoa harkittava. Joku superspecialmaanantai-edition vikalistansa puolesta.. Ja auto ollut vasta viime heinäkuusta
- Italian Stallion
- Viestit: 791
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 10:32
- Car(s): 2 x Alfa Romeo 147 Collection -08 , Vespa PK 80 -83 (ex Alfa 166x2, 156 1.8 sw, 75 Ts -88, Lancia Delta 1.3 -89, Autobianchi A112, Fiat Pandax6, Punto EVO, Fiat 850x2)
- Paikkakunta: Rovaniemi
- Viesti:
Mitäs kaikkea muuta autossa on jo ollut? Oma exäni, 1.8 SW -02 tappoi Lambadan (pakosarjan kuskinpuoleisen) jo 70 000 kohdalla, eikä se vaikuttanut ajettavuuteen millään lailla, antoipa vaan virheilmoituksia ajotietokoneennäyttöön. Käsijarruvaijeri oli jumissa samoilla kilometreillä ja etupään tukivarrenpuslat olivat melko huonona, muita vikoja ei itselläni ollut. Tai siis ei mitään erityismaininnan arvoista Voimia sinulle, kyllä se jossain vaiheessa vielä palkitseekin. Melko tohjona saa Lamda olla, että tuolla lailla häröilee. Päästöjen on oltava taivaissa ja katin tiukilla, jos pelkästään seoksesta johtuu tuo tehohävikki.
Makuasioista voi tinkiä, faktoista ei.
- Dobber
- Viestit: 735
- Liittynyt: 08 Kesä 2005, 20:11
- Car(s): Dodge Caliber 2.0 CRD -09 & Chevrolet Camaro 5.7V8 -93. Ex. Alfa 156 SW 2.0.T.S. vm. 2001.
- Paikkakunta: Joensuu
Jos olet mennyt irrottamaan lamdan piuhan, niin kannattaa tehdä ecun resetointi. Tässä myös kaasuläpälle resetointi ohje.
Tässä ohjeet:
ECU reset:
akku irti (väh. 45 min), akku kiinni ja tyhjäkäyntiä (väh. 15 min), sammuta auto väh. 10 min ajaksi ja sitten ajoon.
Kaasuläpän resetointi:
virrat päälle 2 min ajaksi (saatat kuulla tikitystä läppärungon alueelta), virrat ja avain pois lukosta 5 sek ajaksi, sitten auto käyntiin ja ajoon.
Tässä ohjeet:
ECU reset:
akku irti (väh. 45 min), akku kiinni ja tyhjäkäyntiä (väh. 15 min), sammuta auto väh. 10 min ajaksi ja sitten ajoon.
Kaasuläpän resetointi:
virrat päälle 2 min ajaksi (saatat kuulla tikitystä läppärungon alueelta), virrat ja avain pois lukosta 5 sek ajaksi, sitten auto käyntiin ja ajoon.
"156 2.0TS Sportwagon ajopäivien ilo"
Aamun delttaretkellä teki resetoinnin. Ilmiä epäilivät, mutta ainoastaan siksi, että "tuntuu ilmivialta, mutta uusi kerran vaihdettu just niin tuskin se rikki on".
Mutta huomenna tosiaan sitä putkiston syynäystä (ei deltassa). Delta alkaa olla kokolailla poikotissa hintapolitiikkansa takia. Esim. Ladan ilmianturi kun oli sama koteloa lukuunottamatta ja puolet halvempi. Kallista muovia se kotelo..
Italian Stallion kyseli vikalistaa; Takajarrulevyt/palat, ajoituksenmuunnin, etutukivarret ylös ja alas , kallituksenvakaaja, ilmi. Mitä nyt äkkiseltään mieleen tuli. Tämä siis heinäkuusta.
Lisäksi myyjäliike kieltäytyi TÄYSIN osallistumasta minkäänlaisiin korjauskuluihin, joten siitä sai vielä pisteen iin päälle. Katsotaan kuluttajavalituslautakunnan (ja tod.näk. oikeuden) ratkaisun jälkeen miten tarina päättyy. Jos siitä vaikka kirjoittaisi varoittavan esimerkin myyjäliikkeen nimen kanssa..
Mutta huomenna tosiaan sitä putkiston syynäystä (ei deltassa). Delta alkaa olla kokolailla poikotissa hintapolitiikkansa takia. Esim. Ladan ilmianturi kun oli sama koteloa lukuunottamatta ja puolet halvempi. Kallista muovia se kotelo..
Italian Stallion kyseli vikalistaa; Takajarrulevyt/palat, ajoituksenmuunnin, etutukivarret ylös ja alas , kallituksenvakaaja, ilmi. Mitä nyt äkkiseltään mieleen tuli. Tämä siis heinäkuusta.
Lisäksi myyjäliike kieltäytyi TÄYSIN osallistumasta minkäänlaisiin korjauskuluihin, joten siitä sai vielä pisteen iin päälle. Katsotaan kuluttajavalituslautakunnan (ja tod.näk. oikeuden) ratkaisun jälkeen miten tarina päättyy. Jos siitä vaikka kirjoittaisi varoittavan esimerkin myyjäliikkeen nimen kanssa..
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Vähän tuntuisi ettei tuollainen vika johtuisi lambdasta. Kaasu pohjassa moottorinohjauksen pitäisi mennä "open loop" -tilaan, jolloin se ei noteeraa lambdan viestejä vaan käyttää ohjainpurkkiin ohjelmoituja sytytys- ja ruiskutuskarttoja sinällään ilman lambdakorjausta.
Paitsi jos kaasuläppäpotentiometrissa on vikaa? Silloinhan auto ei välttämättä tajua että kaasu on pohjassa. Oliko noissa myöhemmissäkään Ykskaseissa sähköistä kaasuläppää?
Paitsi jos kaasuläppäpotentiometrissa on vikaa? Silloinhan auto ei välttämättä tajua että kaasu on pohjassa. Oliko noissa myöhemmissäkään Ykskaseissa sähköistä kaasuläppää?
- Epäkelpokeräilijä -
Arvailu loppuu nyt
Putkitestin perusteella katti on sökö. Paineet nousi niin reippaasti ennen takimmaista kattia, että homma on kuulemma sillä selvä.
Josta taas kerran päästään kyseenalaistamaan varaosahintapolitiikkaa. Muukkonen kertoi, että alfakatti Italiassa 663+verot+rahti. Kisakatti puolet siitä.. Lambdat samalla vaihtoon kun 17kkm enää suositeltavaan lambadanvaihtoväliin matkaa.
Enää muuta hätää kun löytäisi jostain tampereen alueelta hyvän putkihitsarin joka saisi uuden katin laipat kohdilleen..
Putkitestin perusteella katti on sökö. Paineet nousi niin reippaasti ennen takimmaista kattia, että homma on kuulemma sillä selvä.
Josta taas kerran päästään kyseenalaistamaan varaosahintapolitiikkaa. Muukkonen kertoi, että alfakatti Italiassa 663+verot+rahti. Kisakatti puolet siitä.. Lambdat samalla vaihtoon kun 17kkm enää suositeltavaan lambadanvaihtoväliin matkaa.
Enää muuta hätää kun löytäisi jostain tampereen alueelta hyvän putkihitsarin joka saisi uuden katin laipat kohdilleen..
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
Mites tämä selvesi? Korjasiko katin vaihto ongelman...
Itselläni vaivaa myös totaalinen tehottomuus <3000 ja senkin päällä melko nahkeaa. Totaalinen tarkoittaa sitä että voi olla liki kiihtymättä lainkaan viitosella esim 80km/h vauhdista - käyttö nelosella parantaa tilanteen. Samalla moottorin kuulostaa "tukkoiselta". Kylmänä kone vetää paremmin kuin lämpimänä Tyhjäkäynti röpeltää ja sitten ponnahtaa 1500:aan ajoittaisesti kun koneen antaa käydä sitä pidemmän aikaa - aluksi sekin on ok.
ILMI vasta vaihdettu joka paransi tilanteen toviksi - nyt kun taas ajoi pidempää siivua astui tehojen katoaminen ja nykiminen pikkukierroksilla kuviohin koneen lämmetessä.
Mittarissa 78tkm - uudet tulpat jo tilattuna. Päästöt olivat muutoin OK, mutta HC hieman koholla eikä vikakoodeja ollut ECUn muistissa:
CO: 0,01 / 0,032
CO2: 18,40 / 18,36
HC: 78 / 46
O2: 0,00 / 0,00
CO2 (korjattu) 0,061 / 0,032
Kulutus hieman koholla (vajaa 8 maantiellä, 10 kaupungissa) Voihan puuh
Ilmanputsari oli myös OK. Imuvuotoja en korjattuani risan ilmanputsarinkotelon kannen mielestäni huomannut.
Itselläni vaivaa myös totaalinen tehottomuus <3000 ja senkin päällä melko nahkeaa. Totaalinen tarkoittaa sitä että voi olla liki kiihtymättä lainkaan viitosella esim 80km/h vauhdista - käyttö nelosella parantaa tilanteen. Samalla moottorin kuulostaa "tukkoiselta". Kylmänä kone vetää paremmin kuin lämpimänä Tyhjäkäynti röpeltää ja sitten ponnahtaa 1500:aan ajoittaisesti kun koneen antaa käydä sitä pidemmän aikaa - aluksi sekin on ok.
ILMI vasta vaihdettu joka paransi tilanteen toviksi - nyt kun taas ajoi pidempää siivua astui tehojen katoaminen ja nykiminen pikkukierroksilla kuviohin koneen lämmetessä.
Mittarissa 78tkm - uudet tulpat jo tilattuna. Päästöt olivat muutoin OK, mutta HC hieman koholla eikä vikakoodeja ollut ECUn muistissa:
CO: 0,01 / 0,032
CO2: 18,40 / 18,36
HC: 78 / 46
O2: 0,00 / 0,00
CO2 (korjattu) 0,061 / 0,032
Kulutus hieman koholla (vajaa 8 maantiellä, 10 kaupungissa) Voihan puuh
Ilmanputsari oli myös OK. Imuvuotoja en korjattuani risan ilmanputsarinkotelon kannen mielestäni huomannut.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 156 - 1.8TS tehot hukassa
Samat oireet minullakin... kaasuläppä systeemi meni kokonaan vaihtoonErg0 kirjoitti: Kone pyörähtää kauniisti käyntiin, tyhjäkäynti ei seilaa. Kylmänä hönkää irtoaa se mitä pitääkin, mutta _heti_ kun kone alkaa lämmetä seuraa totaalinen tehojen katoaminen. Liikkuu toki eteenpäin, mutta ohitukset on aika toivottomia. Koko kierrosalueella ei minkäänlaista kiihtyvyyttä. 4000> rpm melkein mahdottomuus. Muutaman minuutin yli 4000rpm vedätys saa ilmeisesti säästömoodin(onks tossa semmonen? tai vetää katin tukkoon) päälle.. Ja se niistä vähäisistäkin tehoista.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4