
95 vai 98 ?
Valvoja: Moderators
95 vai 98 ?
uutena alfistina kyselen, kun ohjekirjassa todetaan vaan, että vähintään 95. Onko 98sta muuta haittaa/etua kuin, että maksaa enemmän. Antaako moottorille mitään plussaa eli kannattaako käyttää ? Laskusta en niin paljon ole kiinnostunut lähinnä siitä että en maksa
tyhjästä ?

- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Merkkaappas autosi tuonne profiiliin niin voidaan auttaa vähän paremmin.
Itselläni on 164 ja siinä on oktaanirele jolla on kaksi asentoa 95 ja 98. Minulla se on laitettu asentoon 98, jolloin koneen pitäisi käydä paremmin kun käytän 98:sia. Ainakin tuo TS kuluttaa enemmän 95:sta kuin 98:sia joten 98:sin käyttäminen tulee vielä hieman edullisemmaksi. Ainakaan minun ei tarvitse kahta kertaa miettiä kumpaa käytän.
98---> parempi käynti ja edullisemmat kustannukset.
Itselläni on 164 ja siinä on oktaanirele jolla on kaksi asentoa 95 ja 98. Minulla se on laitettu asentoon 98, jolloin koneen pitäisi käydä paremmin kun käytän 98:sia. Ainakin tuo TS kuluttaa enemmän 95:sta kuin 98:sia joten 98:sin käyttäminen tulee vielä hieman edullisemmaksi. Ainakaan minun ei tarvitse kahta kertaa miettiä kumpaa käytän.
98---> parempi käynti ja edullisemmat kustannukset.
- Pablo Honey
- Viestit: 662
- Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
- Car(s): Ex 156 2.5 V6
- Paikkakunta: Tampere
Eli 98 lienee se oikea vaihtoehto, jos näitä tyhmiä kysymyksiä vielä jatkaa onko eri asemien bensoissa eroa vai onko kyse mielikuvista ? Neste kovasti hehkuttaa puhtaampaa käyntiä...Epezi kirjoitti:Merkkaappas autosi tuonne profiiliin niin voidaan auttaa vähän paremmin.
Itselläni on 164 ja siinä on oktaanirele jolla on kaksi asentoa 95 ja 98. Minulla se on laitettu asentoon 98, jolloin koneen pitäisi käydä paremmin kun käytän 98:sia. Ainakin tuo TS kuluttaa enemmän 95:sta kuin 98:sia joten 98:sin käyttäminen tulee vielä hieman edullisemmaksi. Ainakaan minun ei tarvitse kahta kertaa miettiä kumpaa käytän.
98---> parempi käynti ja edullisemmat kustannukset.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
en tiedä onko 156:ssa vastaavanlaista oktaanirelettä kuin 164:ssä ja monessa muussa, se kannattaa eka tarkistaa.
Kyllä eri firmojen bensoissa on eroja. Perusraaka-ainehan on kait kaikilla sama, mutta firmat lisäävät omat lisä-aineensa. Neste on tietääkseni voittanut suuren osan testeistä, jumboina ovat tietääkseni olleet JETit, ST1set ja Teboil.
Kyllä eri firmojen bensoissa on eroja. Perusraaka-ainehan on kait kaikilla sama, mutta firmat lisäävät omat lisä-aineensa. Neste on tietääkseni voittanut suuren osan testeistä, jumboina ovat tietääkseni olleet JETit, ST1set ja Teboil.
- jaskas
- Viestit: 615
- Liittynyt: 09 Helmi 2004, 22:55
- Car(s): -1973 GTJunior 1600 (projekti)
- Paikkakunta: Hki
- Viesti:
Oletteko muuten kokeilleet tätä uutta Shellin pitemmälle vievää 95 laatua?
Olen ajellut sillä nyt noin 5tkm. Näyttäisi, että kulutus olisi OIKEASTI tippunut 0,5-1 litraa satasella. Ilmeisesti mainokseen olisi uskominen. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Ensimmäisellä tankillisella tätä uutta ihmeainetta tein Alfallani nuukuus ennätyksen 7l/100km!!
Olen ajellut sillä nyt noin 5tkm. Näyttäisi, että kulutus olisi OIKEASTI tippunut 0,5-1 litraa satasella. Ilmeisesti mainokseen olisi uskominen. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Ensimmäisellä tankillisella tätä uutta ihmeainetta tein Alfallani nuukuus ennätyksen 7l/100km!!
Jotenkin mulla on semmonen mielikuva että JET olisi ollut ihan kärkipäässä kun TM:ssä viimeksi oli bensavertailu. Tosin siitäkin testistä on aikaa jo 3½ vuotta joten sitä ei tiedä mikä on tämänhetkinen tilanne. Sitä edellisessä testissä JET tais olla ihan /c:stäEpezi kirjoitti:Kyllä eri firmojen bensoissa on eroja. Perusraaka-ainehan on kait kaikilla sama, mutta firmat lisäävät omat lisä-aineensa. Neste on tietääkseni voittanut suuren osan testeistä, jumboina ovat tietääkseni olleet JETit, ST1set ja Teboil.

Niin..itse aiheesta..mäkin olen 98:a yleensä tankannut pienemmän kulutuksen ja paremman tehon toiveessa mutta nykyään alkaa hintaero olemaan jo 4 senttiä litralta joten pistää mietityttään onko siinä oikeesti mitään järkee. Onko kellään faktaa sanoa että säätääkö esim. tuo 2.5 V6 automaattisesti sytystä bensiinilaadun mukaan? Ei kai siitä 98:sta mitään hyötyä ole jos moottori ei säädä sytytystä aikaisemmaks, vai?
Nesteen sivuilla oli pdf-file, jossa suositeltiin katalysaattori alfoille 95 e, kuten melkein kaikille muillekin katalaysaattori-autoille. Yleisesti todettiin, että autot, joissa on nakutuksen tunnistin pystyvät hyödyntämään korkeampaa oktaania. Itselleni tuo ei kerro mitään eikä varsinkaan valaissut onko 98a järkeä käyttää. Vastaus on tietysti tottakai ON, jos kuuluu luokkaan plasebo. Itse perustaisin toimintani mieluummin faktaan.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Ei kokemusta Alfasta, mutta T-birdissä olen käyttänyt nykyään 95:sta. Tehtaan suositus on muistaakseni johonkin tuohon 95/98 välimaastoon. Kone ei kuitenkaan nakuta 95:lla edes maksimi ahtopaineilla ja kulutus ei juurikaan muuttunut siitä mitä 98-bensua kului. Suurempi kulutukseen vaikuttava tekijä minun tapauksessa lienee ajotyyli kuin oktaaniluku. 

- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
No jopas, äitienpäivän mummolareissulla laitoin tankin täyteen Shelliltä (JET-bensan sekaan n. 30l).jaskas kirjoitti:Oletteko muuten kokeilleet tätä uutta Shellin pitemmälle vievää 95 laatua?
Olen ajellut sillä nyt noin 5tkm. Näyttäisi, että kulutus olisi OIKEASTI tippunut 0,5-1 litraa satasella. Ilmeisesti mainokseen olisi uskominen. Onko muilla vastaavia kokemuksia?
Ensimmäisellä tankillisella tätä uutta ihmeainetta tein Alfallani nuukuus ennätyksen 7l/100km!!
Lauantaina tankkasin taas ja kulutus oli Fiatilla uudet pohjat, 7.3l/100km sekalaisessa ajossa. Aiemmat pohjat oli 7.8, parin viikon päästähän se selviää, kun taas tankkaan (nyt on tankissa Teboilia).
Pitääkin seuraava tankki taas kokeilla, josko olisi oikeasti jotain vaikutusta. Tuossa kun todella säästäisi, jos tankillisella ajaa melkein 100 kilsaa pidemmälle.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
75:ssa ECU:n kotelon kannen alla on johdon pätkä, jossa 4-napainen liitin, samanlainen kuin releille. Olen antanut ymmärtää, että tuo on se "oktaanirele". Eri nastoja kytkemällä saatiin "ohjelmoitua" eri oktaaniluvuille sopivaksi. Mitään relettähän tuossa ei ole, vaan samanlainen liitin. Napoja voi yhdistellä vaikka hyppylangoilla. Jos yhtään johtoa ei ole kytketty on asetus 98.
Tästä oli juttua yhdellä sivulla ohjeineen, mutta en kyllä enää muista missä. Laitan linkin, jos/kun löytyy.
Tästä oli juttua yhdellä sivulla ohjeineen, mutta en kyllä enää muista missä. Laitan linkin, jos/kun löytyy.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
Olisiko http://www.users.on.net/~craigf/fuelquality.htm?Hepa kirjoitti:Tästä oli juttua yhdellä sivulla ohjeineen, mutta en kyllä enää muista missä. Laitan linkin, jos/kun löytyy.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Juurikin tuo sivu.Roadkill kirjoitti:Olisiko http://www.users.on.net/~craigf/fuelquality.htm?Hepa kirjoitti:Tästä oli juttua yhdellä sivulla ohjeineen, mutta en kyllä enää muista missä. Laitan linkin, jos/kun löytyy.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
-92 jakamallista en tuollaista löytänyt. Liekö poistunut jo katin tulon yhteydessä?MKT kirjoitti:Pitää paikkansa. Muistaakseni siinä vaiheessa kuin T.Sparkiin tuli suorasytytys (92 vuoden lopussa) niin tuo oktaanirele poistui.Rolle kirjoitti:Eikös se tessussa ole jossain siellä hansikaslokeron takana. Muiden koneiden yhteydessä en ole kuullut moisesta.
Sopisiko tähän ketjuun... Onko kellään kokemuksia Shellin markkinoille tuomasta V-Powerista? Ainakin nettisivuillaan Shell mainostaa kyseistä ainetta mm. näin:
”Omat tutkimuksemme osoittavat, että Shell V-Power takaa moottorille paremman suorituskyvyn verrattuna tavalliseen polttoaineeseen. Autot kiihtyvät nopeammin ja moottori reagoi herkemmin,” sanoo Henry Hellberg, joka toimii Suomen Shellin huoltamotoimintojen myyntijohtajana.
Mitähän nämä "omat tutkimukset ovat"
”Omat tutkimuksemme osoittavat, että Shell V-Power takaa moottorille paremman suorituskyvyn verrattuna tavalliseen polttoaineeseen. Autot kiihtyvät nopeammin ja moottori reagoi herkemmin,” sanoo Henry Hellberg, joka toimii Suomen Shellin huoltamotoimintojen myyntijohtajana.
Mitähän nämä "omat tutkimukset ovat"

Ainakin tuota V-Poweria markkinoidaan saman tyyppisillä logoilla, kuin Optimaxiakin. Olin tosin jostain lukevinani, (en muista tosin mistä) että V-Power tehtäisiin Nesteen toimittaman polttoaineen pohjalle lisäaineet lisäämällä. (?) Kun taas EVOn kesäkuun numerossa Shellin F1 "Technology Manager" Mike Copson sanoo haastattelussa, että Optimax tehtäisiin "alusta asti oman peruspolttoaineen pohjalle". Tiedä sitten näistä mitä litkua mikäkin on? Ainakin tuon mattijusin linkin mukaan jossain tapauksissa tehon lisäystä olisi.mattijus kirjoitti:Liekö samaa ainetta:
http://fifthgear.five.tv/jsp/5gmain.jsp ... tureid=143
Itse siirryin vähän aikaa sitten tähän merkkiin. Oktaaniluku on 100 siinä kalliimmassa versiossa. Vielä en osaa antaa tarkkaa tietoa eroista, mutta verrattuna Statoilin ja BPn 98, tuntuu pikkuisen virkeämmältä, mutta voi olla myös autosuggestiota. Tuntuu kestävän pikkuisen enenmän kilometrejä, kuin aiemmat aineet, mutta pikkuisen vaikea sanoa, kun tuo ajo ei ole joka tankilla samanlaista. Ainakaan en löydä valituksen aiheita Vpowerista.jth kirjoitti:Sopisiko tähän ketjuun... Onko kellään kokemuksia Shellin markkinoille tuomasta V-Powerista? Ainakin nettisivuillaan Shell mainostaa kyseistä ainetta mm. näin:
”Omat tutkimuksemme osoittavat, että Shell V-Power takaa moottorille paremman suorituskyvyn verrattuna tavalliseen polttoaineeseen. Autot kiihtyvät nopeammin ja moottori reagoi herkemmin,” sanoo Henry Hellberg, joka toimii Suomen Shellin huoltamotoimintojen myyntijohtajana.
Mitähän nämä "omat tutkimukset ovat"
Sen tiedon mukaan joka minulla on ja täällä on Shellin virallinen kanta on että v-power on täysin Shellin oma tuote ja jokaiseen maahan on tuontitavaraa. Muut sekoitukset sitten voi olla paikallisten litkujen pohjalta, samalla tavalla kuin Neste myös tekee täällä.
Terv.
Tommi
Tämä käsitys minullakin oli. Kauppalehti kirjoitti kuitenkin kyseisestä aineesta 8.6.2006 numerossaan näin "Neste valmistaa uuden bensiinilaadun Suomen Shellille, joka sekoittaa siihen vielä oman lisäainepakettinsa." Onko tämä käytäntö siis käytössä ainoastaan suomessa vai kirjoitteleekohan Kauppalehti omiaan?Advisor kirjoitti:Sen tiedon mukaan joka minulla on ja täällä on Shellin virallinen kanta on että v-power on täysin Shellin oma tuote ja jokaiseen maahan on tuontitavaraa. Muut sekoitukset sitten voi olla paikallisten litkujen pohjalta, samalla tavalla kuin Neste myös tekee täällä.
Terv.
Tommi