Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Valvoja: Moderators
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Sitähän ei ole pakko poistaa. Mutta ohjelmoimallahan se sitten loppuu, nämä itse asennettavat virilastut ei sitä varmaan tee.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Polttojen poisto vaatii auton ohjelmoimista. Samalla toki sisään kevyt perusviri ja EGR:n poisto.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Mekaanisella tyhjennyksellä siis saavutetaan se, ettei tarvitse pelätä enää pöntön tukkeutumista. Tyhjennys ei aiheuta vikakoodeja ja pakkopoltosta ei ole haittaa, vaikka filtteri on tyhjennetty? Poisohjelmoinnin syy on... kulutuksen pienetäminen? Ymmärsinkö oikein? 
Onko tuon tekeminen tarpeellista ennen kuin on pönttö tukossa, mitä muuta sillä saavutetaan? Mitään aavistusta paljon tuollainen ohjelmistomuutos suurinpiirtein maksaa?

Onko tuon tekeminen tarpeellista ennen kuin on pönttö tukossa, mitä muuta sillä saavutetaan? Mitään aavistusta paljon tuollainen ohjelmistomuutos suurinpiirtein maksaa?
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
EGR:n poisto ohjelmoimalla ~100€, DPF:n poisto ohjelmoimalla ~100€. Uusi softa ja molemmat pois ~650€. Pelkkä softa ~550€.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Nokipoltossa, oli loukkua tai sitten ei, menee joka kerta hieman dieseliä öljyjen sekaan, tästä johtuu se että dpf- autossa öljymäärä voi jopa kasvaa ajan kanssa. Tämä häiritsee itseä eniten, diesel kun on kuitenkin huono voiteluaine. Auton ecu laskee myös "oil degradation" arvoa, joka on yhtälö polttokertojen, ajokilometrien määrästä jne. Tuon arvon voi obd lukijalla ja MESillä tarkistaa omasta autosta.-Tomi- kirjoitti:Poisohjelmoinnin syy on... kulutuksen pienetäminen?
Lisäksi itseä häiritsee se että vaikka enää ei tarvitse ajaa nokipolttoa kennon takia loppuun, niin käytännössä pitää koska seuraava poltto alkaa hyvin pian jos edellistä ei ajeta loppuun.
Olenkin menossa tällä viikolla kysymään ohjelmointia.
Vikakoodi tulee kennon puuttumisesta (paine-ero nolla), mutta ei sytytä vikavaloa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Mä suolestin rouvan Roomeosta loukun.
Pikkasen herää ahdin nopeammin kun ei ole kauheeta vastapainetta.
Tossa eilen kun oltiin koeajolla (rouva ajoi) niin meinas kumit vinkua risteyksistä lähdettäessä vähän turhan helposti.
Mutta yksi juttu mitä ihmettelin heti ensi startista lähtien oli että se perkule käy nyt tyhjääkin paljon nätimmin. Siis mekaaniset äänet on pienemmät.
Rouvakin kysyi että käykö se nyt hiljempaa.
Onko kukaan huomannut samaa vai onko meillä molemmilla asiaa korvalääkärille?
Pikkasen herää ahdin nopeammin kun ei ole kauheeta vastapainetta.
Tossa eilen kun oltiin koeajolla (rouva ajoi) niin meinas kumit vinkua risteyksistä lähdettäessä vähän turhan helposti.
Mutta yksi juttu mitä ihmettelin heti ensi startista lähtien oli että se perkule käy nyt tyhjääkin paljon nätimmin. Siis mekaaniset äänet on pienemmät.

Rouvakin kysyi että käykö se nyt hiljempaa.

Onko kukaan huomannut samaa vai onko meillä molemmilla asiaa korvalääkärille?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
^
Muista merkeistä olen huomannut samaa hiljenemistä. Oletettavasti liittyy siihen, että kaasut virtaa vapaammin? Jos jostain muusta, niin kivahan se olisi tietää, mistä...
Myös hauska vertailu:
Täydellisesti sama moottori, toisessa DPF ja toisessa ei.
DPF-versio käy selvästi raskaammin ja mekaaninen ääni on huomattavasti kovempaa. Ja tämä on todettu jo useiden autojen osalla...
OK, oletus on se, että tuo CRDi 1.6 on täysin sama DPF-versiona ja ei-DPF:nä, mutta jos sama vuosimalli on ollut molemmilla saatavilla ja tehoerot on parin kilowatin luokkaa ja koneet näyttää täysin identtisiltä (ja syövät täysin samaa osaa), voi ehkä aika turvallisesti olettaa sen olevan sama kone - toisessa vaan lisää päästöhärpäkettä kuin toisessa. Sikäli kun kone EI ole sama, niin sitten olen hiljaa takavasurissa...
Muista merkeistä olen huomannut samaa hiljenemistä. Oletettavasti liittyy siihen, että kaasut virtaa vapaammin? Jos jostain muusta, niin kivahan se olisi tietää, mistä...
Myös hauska vertailu:
Täydellisesti sama moottori, toisessa DPF ja toisessa ei.
DPF-versio käy selvästi raskaammin ja mekaaninen ääni on huomattavasti kovempaa. Ja tämä on todettu jo useiden autojen osalla...
OK, oletus on se, että tuo CRDi 1.6 on täysin sama DPF-versiona ja ei-DPF:nä, mutta jos sama vuosimalli on ollut molemmilla saatavilla ja tehoerot on parin kilowatin luokkaa ja koneet näyttää täysin identtisiltä (ja syövät täysin samaa osaa), voi ehkä aika turvallisesti olettaa sen olevan sama kone - toisessa vaan lisää päästöhärpäkettä kuin toisessa. Sikäli kun kone EI ole sama, niin sitten olen hiljaa takavasurissa...
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Kysynpä vielä täälläkin. Kun EGR on poistettu ohjelmallisesti, niin miten se kannattaa "tulpata"? Riittääkö siihen yksi umpinainen tiiviste pakoputken puolelle, heti EGR:n alle?
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
^Ei hirveästi väliä. Käsittääkseni nyt kun egr on poistettu ohjelmasta, sen voisi vaikka tulpata molemmin puolin ja purkaa pois koko venttiilin. Eli se että pääseekö sinne pakokaasut ei hirveästi väliä, itse laitoin umpilevyn imusarjan puolelle. Jos levy on pakoputken puolella niin sitten voisi ajatella että painepuolelle jää vain vähän turhaa tilavuutta kun egr kotelo on auki imusarjaan, mutta aika nimellistä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Täytyykö sitä tulpata mitenkään jos venttiililin lautanen on tiivis?
Siinähän sitä tulppaa on kun ventiili pysyy nyt kiinni.
Itse ajattelin sen varmuuden vuoksi vielä putsata ennen ohjelmointia.
Siinähän sitä tulppaa on kun ventiili pysyy nyt kiinni.
Itse ajattelin sen varmuuden vuoksi vielä putsata ennen ohjelmointia.
-
- Viestit: 72
- Liittynyt: 15 Kesä 2014, 19:17
- Car(s): Ex. Alfa Romeo 156 2.5 v6 1999
Ex. Alfa Romeo 159 SW 2.4jtdm - Paikkakunta: Nokia
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Pistoke pitää olla EGR:ssä kiinni poisohjelmoinnin jälkeenkin. Näin kertoi oman auton softaaja. Eli koko kikkaretta ei voi heittää mäelle.
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
^^Paino sanalla "jos". Eipä tarvi miettiä kun on tulppa.
Sivuhuomautuksena itse ajelin yhden illan ja seuraavan aamun tulppalevy paikallaan ilman vikakoodia tai mitään muutosta mihinkään, ennen ohjelmointia. Eli tukkiminen ei välttämättä sytytä vikavaloa.
Sivuhuomautuksena itse ajelin yhden illan ja seuraavan aamun tulppalevy paikallaan ilman vikakoodia tai mitään muutosta mihinkään, ennen ohjelmointia. Eli tukkiminen ei välttämättä sytytä vikavaloa.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Alfa 159 jtd nykimisongelmia
Voi sen heittää mäkeen, mutta johdon päähän pitää laittaa vastus (tais olla joku 100 ohm joka pelittää).Paha arkkitehti kirjoitti:Pistoke pitää olla EGR:ssä kiinni poisohjelmoinnin jälkeenkin. Näin kertoi oman auton softaaja. Eli koko kikkaretta ei voi heittää mäelle.
Sitten vielä tarvii imusarjaan ja egr:n syöttöputkeen sokeat laipat.
Jos haluaa vielä keventää autoa parilla kilolla niin sen egr:n lämmönvaihtimen voi repiä pois ja tulpata liitoksen sieltä turbon luota.
Paljon helpompaa kyllä jättää romut paikoilleen...