Kitkat vai nastat

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Kitkat vai nastat

Kitkat
85
42%
Nastat
119
58%
 
Ääniä yhteensä: 204

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

Nastarenkaat. Käväisin eilen Jyväskylässä koulutuksessa ja kelihan oli mitä mainioin... Mennessä jossain Mikkelin tienoilla auto lähti pienen nyppylän jälkeen heittelehtimään 90 km/h vauhdissa (perä ilmeisesti keveni juuri sen verran) ja joutui tarjoamaan korjaavia liikkeitä tiellä pysymisen edistämiseksi. Tälläkertaa selvisin sairaalla sydämen tykytyksellä ja kalsareiden vaihdolla hyvien renkaiden ansiosta (hakkapeliitta 4). Viime talvena samassa tilanteessa meni penkkaan huonoilla kitkoilla. Silloin ei auttanut vaikka miten veivasi.
Enpä tiedä missä on vika. Kuskissa, autossa vai ainoastaan kelissä. Eniten ihmetyttää/vituttaa, että heti samaisen tilanteen jälkeen opel vectra (n.-98 ) ampaisi ohi arviolta n.120 km/h.. :crazyeyes:
Kertokaas viisaammat olisikohan vaikutusta alustalla, joka on madallettu ja ihan ok vakiojousilla. Jotenkin tuntuu, että perä irtoaa suhteettoman helposti.
Älkää ihmetelkö, jos hopea Alfa on ensikerralla sen 40 km/h matelevan jonon keulilla.. Tai, no, kyllähän se kolmaskerta toden sanoo..
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

^ Lienee alustalla vaikutusta. Ex-Super, jossa thyyning-vieterit ja vakioiskarit oli myös aika levoton ajettava liukkailla. Nykyisen kanssa meni ainakin viime talvi ilman ongelmia. Nyt on nastoja vähemmän, joten saa nähdä kuinka tämä talvi pärjätään.

Torstaina koeajamassani Octavia RS:ssä oli muuten ihan mielettömän hyvän oloiset kitkat, taisivat olla jotkut Michelinit. Tajuttoman hyvä pito & miellyttävä ääni.

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

Vittorio Jano kirjoitti:^

Torstaina koeajamassani Octavia RS:ssä - Tajuttoman hyvä pito & miellyttävä ääni.
Sorry, mutta pakko - Älä nyt vaan Skodaan mene vaihtaa... :lol:
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Ei tässä olla yhtään mitään vaihtamassa. Mutta kuten jo tuolla kuvapuolella sanoin, niin jos nyt olisi pakko vaihtaa autoa ja merkkiä, niin tuollainen Octavia tulisi varmaan pihaan. Mutta onneksi ei pidä.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

hagger16 kirjoitti:Mennessä jossain Mikkelin tienoilla auto lähti pienen nyppylän jälkeen heittelehtimään 90 km/h vauhdissa ... Kertokaas viisaammat olisikohan vaikutusta alustalla, joka on madallettu ja ihan ok vakiojousilla. Jotenkin tuntuu, että perä irtoaa suhteettoman helposti.
En yhtään ihmettelis. Oman entisen vain jousilla madalletun alustan koin aika levottomaksi nimenomaan nyppylöissä ja heitoissa. Onhan se selvää, kun vakioiskarit on kuitenkin mitoitettu ihan erilaisille joustoille. Jännittäviä tilanteita ei kuitenkaan päässyt syntymään, sillä talvella ja liukkailla tuli pidettyä nopeudet pääosin hyvin hillityissä lukemissa.

Avatar
Larzon
Viestit: 117
Liittynyt: 06 Marras 2006, 14:53
Car(s): Perheessä:
159 Sedan TBi Ti
Mito QV
Paikkakunta: Kouvola / Voikkaa

Viesti Kirjoittaja Larzon »

Tähän mennessä muissa aiemmissa merkeissä aina nastat. 2 viikon sisään on ollu keliä jos minkälaista ja kitkat on pelannu todella mainiosti, on ne niin hiljasetkin, jotta viisari alkaa värähtämään kitkojen puolelle.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Nastat Hakka4, ihan varmuuden vuoksi, kun kuljettelen muitakin kuin itseäni. Meluhaittaa en ole huomannut, tietysti ne on äänekkäämmät kuin kitkat, mutta poppikoneesta lisää vonaa jos nastat häiritsee :wink:

Ajan todella vähän pidempää matkaa, joten kitkat toimisi ihan hyvin mullakin. Sitten on niitä kelejä kun ainoa toimiva rengas on nastarengas, lisättynä terveellä harkinnalla ja ennakoivalla ajotavalla. Siinä mun resepti talven varalle. Ai nii, talvirengaskoko 195/65-15 kun kesätossut on 205/55-16.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Viime talvi tuli päästeltyä Michelinin Maxi Ice kitkoilla ja hieman arvelutti silloin nastattomuus ja etenkin renkaan profiili. Edellisellä autolla kun tuli muutamaan kertaan todettua se nastojen pidon loppuminen. Hienosti kuitenkin meni ja odotan että niin menee tämäkin talvi. Toki ajan jäisellä kelillä sopivalla kunnioituksella olosuhteita kohtaan, ja muutenkin "pakollista" pidempää ajoa tulee vähän. Mielenkiintoista kuitenkin mielestäni että 225/45/17 profiilisilla kitkoilla Alfa kulkee ilman mitään ongelmia kotimäenkin ylös kerta toisensa jälkeen :)

PS. Mitä tulee michelinin laatuun niin mulla yhdessä aluvanne-misukka yhdistelmässä varmaan 40g painoja jonossa sisäkehällä :crazyeyes: Tiedä sitten jos tuo on vanteen vika tai sopiva epäonninen yhteisvaikutus. Pyryjen jälkeen Alfa muuten loikki kuin kenguru 80km/h vauhdissa kun oli kauhea kinokset vanteissa :lol:
Ayrton Senna da Silva forever

Vastaa Viestiin