Tiige kirjoitti:MarcusV kirjoitti:Collinite on hyvä vaha. Itse käyttäsin jollain osaavalla kiilloittajalla eli ei tyyliin pelkkä urakkalaikalla veto ja fillerivaha päälle, tosin tunnut olevan tekijämiehiä niin äkkiäkös opettelet yhen GT:n kiilloittamaan. Ostat vaan jonkun helpon koneen kuten Biltema/Clasun Cyclokopio jolla on aika vaikea saada kyllä vahinkoa tehtyä.
Jatkossa sitten vahailisin collilla sekä pesisin hellävaraisilla menetelmillä autoani
Joskus taas miettinyt että talveksi voisi harkita Optimumin Opti-Coat:in vetoa auton pintaan, etuna se että voisi aina talvipesussa vetästä joka kerta liuottimella esipesut eikä tarvitsisi murehtia vahapinnasta. Keväällä sitten voisi kiillotella optit pois ja vahailla Collillla kesän ja taas syksyksi kevyt kiillotus ja Opti-Coat kehiin
http://www.projectech.fi/optimum.html
Voisihan sitä joskus opetella tekemään tuonkin homman itse. Enemmän itsellä tekeminen painottunut tekniikkaan kuin puleeraukseen.
Varasin nyt kuitenkin ajan fiksaamoon ensi viikolle. Myllyttävät ja vetävät jonkun kausivahan. Eli ilmeisesti sitten sillä urakkalaikalla ja fillerivaha päälle.

Kertokaa tietämättömälle mitä huonoa niissä fillerivahoissa on?
Suurin osa näistä "myllyttäjistä" mitkä tekee suht halvalla aamupäivän aikana homman, vetää jollain aika leikkaavalla vaikkapa karvalaikalla koko auton lävitte ja sillon jää etenkin tummaan väriin helposti näkyviä mikronaarmuja tai "hologrammeja" jotka pitäisi vielä tämän jälkeen ajella hienolla laikalla ja aineella pois, tähän menee vaan kaikkine valmisteluineen ja vahauksineen helposti viikonloppu kun kunnon jälkeä tehdään. Itselläni kevyesti 12-16 tuntia uppoaa jos putkeen teet, itseasiassa viimeksi Alfan kanssa meni 16h. "Myllyttäjät" vaan valitettavan usein vetelevät tähän viimeistelemättömän pinnan päälle "täytevahan" joka täyttää mikronaarmut ja hologrammit ja joskus lopputulos on se että pesun tai muutaman jälkeen valossa näkyy hologrammit pinnassa. Esimerkkinä fillerivahoista on suosittu Autoglymin "Punainen" Super resin polish joka saa mikronaarmuisen pinnan näyttämään ihan ok:lta, sen päälle sitten vetästään kultanen. Ainut vaan että efekti ei kestä montaa pesua.. Työn laatu ja jälki on suoraan verrannollinen käytettyyn aikaan ja hintaan, melkein itse etsisin Pesukinnas.com:ista jonkun harrastajan joka suostuu käyttämään projektiin aikaa ja loppupeleissä hintakin voi jäädä alle sen mitä joku lafka tuosta ottaa. Oman kokemukseni mukaan GT:ssä oli vieläpä suht kova lakka eli vielä olisi voinut vetää ensin huolella jollain todella leikkaavalla kombolla ja sitten keskikovalla ja lopuksi hienolla kun nyt vedin aika tehottomalla koneella medium laikalla ja pehmeällä laikalla, parantamisen varaa jäi eli pitää ottaa kesälomalla taas projektiksi kun ei autoa välttämättä tarvitse pariin päivään

Itselläni on kyllä aika kiitollinen väri autossa mutta olenkin koittanut sanoa vaimolle että älä koskaan anna mun ostaa tummaa autoa ja muistuta millanen se on pitää, äärimmäisen nätti kun pinnat on vimpan päälle kunnossa mutta kaikki mikronaarmut näkyy heti jos on niitä tulee ja niiden poistaminen on monta kertaa vaikeampaa kun vaikka tässä Azzurro Gabbianossa.
Jatkossa sitten AINA esipesu ennenkun siihen autoon kosketaan pesuvälineellä, mielellään vaikka jollain Snow foamilla tai laimennetulla Wurth Pinelinellä, pesu mikrokuitu tai lampaanvillakintaalla kahden ämpärin tekniikalla niin että ämpärissä on bucket filter eli sellainen ritilä joka vetäsee hiekanjyväset ämpärin pohjalle. Kuivaus aina jollain muulla kun säämiskällä tai lastalla eli jollain mikrokuituisella rätillä. Noilla pysyy auto pitkään hyvänä
Näin peilaa Azzurro Gabbiano kiilloitettuna, tuosta väristä ei vaan saa samanlaisia kiimakiiltokuvia ainakaan kännykällä mitä tummasta pinnasta missä ero on vieläkin dramaattisempi:
