Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Valvoja: Moderators
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Jos on testeri, joka jostain jotain tajuaa, niin ei tuo ole ongelma. Laihaseosmoottorit eivät tänäpäivänä ole edes harvinaisia, joten ei pitäisi olla ongelmia... Paitsi, että, joskus on. OBD-testeri tosiaan jos ei ole "kalibroitu" oikein laihaseoskoneen antamiin OBD-käppyröihin, hylsylappu napsahtaa. Eli sen täytyy älytä auton olevan laihaseoskone. Joissakin testereissä se pitää erikseen valita, toiset kaivavat sen tiedon "jostakin" ja joku kysyy suoraan ECU:lta.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eero kirjoitti:Mikä mahtaa olla kyseisen vanteen tyyppi? Valmistaja OZ, mutta pika-kuukletuksella en löytänyt enempää tietoa.
Lienee kuitenkin Alfan lisävarustevanne? Koko 7½ x 17 et39.
tuota vannemallia löytynee ainakin faceliftatusta 166:sta ja GT:stä , lähteenä Mobile.de..

olisiko myyty lähinnä lisävarusteena, mon melko harvinainen näky jopa mobilea selatessa..
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Vastaan itselleni. Laitoin tankilliseen purkin Liqui Molyn Diesel Purgea. Nykäykset ovat häipyneet. Enpä tiedä mistä johtuivat, mutta aatteissani epäilin jotain karstoittumista, kun tuolla on talven aikana tullut ajettua niin paljon pätkäajoa. Saatoin siis olla oikeassa, tai sitten ominaisuus tulee joku päivä takaisinSaLexi kirjoitti:Mitäköhän ihmettä nyt taas. Pari päivää sitten huomasin, että autossa tuntuu pieni nykäys kiihdyttäessä noin 1800 kierroksen kohdalla. Nykäys on hyvin pieni, eikä tule edes joka kerta. Mutta tuntuu ilmenevän sitä varmemmin, mitä hitaampaa kiihdyttää. Mutta rivakammassa kiihdytyksessä tuota ei tunnu esiintyvän, eikä kovemmissa nopeuksissa. Se nykäys on vaan tuossa yhdessä kohtaa.
Ideoita?

- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ kolme kirjainta... E -G- R ?
JT
JT

Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- SaLexi
- Viestit: 549
- Liittynyt: 05 Marras 2011, 18:56
- Car(s): Giulietta 1.4 Multiair
- Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
No mutta sehän on tulpattu jo aikapäiviä sittenJiitee kirjoitti:^ kolme kirjainta... E -G- R ?
JT

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei saaneet Boschillakaan testerillä lävitse. Lambda ei anna käyrää tyhjäkäynnillä. Meinasivat että edestä pitäisi anturi vaihdella. Osaako joku sanoa aiheeseen jotain.
Aiheesta edellisellä sivulla lisää.
Auto siis JTS 2.0 04'
Aiheesta edellisellä sivulla lisää.
Auto siis JTS 2.0 04'
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ En ole pakokaasuosaaja mutta eliminoisin pienimmästä suurimpaan vian paikallistamiseksi tässä järjestyksessä:
1. Vuotojen etsiminen ilmanotosta pakoputkistoon.
2. Ilmansuodattimen tarkistus/vaihto.
3. Ilmamassamittarin, lambda antureiden, tulppien, ja suuttimien oikean toiminnan tarkistus. (tulppien vaihto tässä vaiheessa on varsin pieni kulu)
4. Etulambdojen uusiminen. (ei paniikkia, löytyy Boschilta hintaan about 70 € kpl)
5. Katti vaihtoon. (ikävän kallis jos alkuperäistä kaipaa, tarvike saatavilla OK hintaan)
1. Vuotojen etsiminen ilmanotosta pakoputkistoon.
2. Ilmansuodattimen tarkistus/vaihto.
3. Ilmamassamittarin, lambda antureiden, tulppien, ja suuttimien oikean toiminnan tarkistus. (tulppien vaihto tässä vaiheessa on varsin pieni kulu)
4. Etulambdojen uusiminen. (ei paniikkia, löytyy Boschilta hintaan about 70 € kpl)
5. Katti vaihtoon. (ikävän kallis jos alkuperäistä kaipaa, tarvike saatavilla OK hintaan)
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^Näkemättä on vaikea sanoa onko käyttäjävika vai lambda vika. Jos anturi kierroksilla toimii normaalisti, eikä siitä vikakoodejakaan tule, niin hiukan vielä tekisi mieli epäillä testaajaa.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224785 ... ttorit.pdf
Edit: Jaa, Albertolli olikin jo tuon "virallisen" tiedotteen linkittänyt.
http://www.trafi.fi/filebank/a/13224785 ... ttorit.pdf
Edit: Jaa, Albertolli olikin jo tuon "virallisen" tiedotteen linkittänyt.
Viimeksi muokannut Jarsan, 01 Huhti 2014, 18:07. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
https://imageshack.com/i/0smwnw1j
Tuossa kuva obd mittauksesta.
Etulambdat boschilaiset maksavat ebay.com latviassa sijaitseva osa n 71e kpl. Mahtaakohan olla alviton hinta, kun myyjä on jenkki? Ja spareto 99e toimitettuna.
Ei taida saada Suomesta lähellekkään tohon rahaan.
Tulpat on vaihdettu, Ilmansuodattimesta ei tietoa. Osahan on halpa kylläkin. Pohjapanssari pois ja alakautta vaihto taitaa olla kätevin tapa? TS:ään vaihdoin joskus yläkautta, en kyllä muista nyt että onko täällä yläpuolella tilaa.
En tiedä, pitäisikö vielä käydä katsomassa, josko autoasi, mistä päästöt viimeksi hain saisi sen paperin sieltä koneesta niinkuin pitää.
Tuossa kuva obd mittauksesta.
Etulambdat boschilaiset maksavat ebay.com latviassa sijaitseva osa n 71e kpl. Mahtaakohan olla alviton hinta, kun myyjä on jenkki? Ja spareto 99e toimitettuna.
Ei taida saada Suomesta lähellekkään tohon rahaan.
Tulpat on vaihdettu, Ilmansuodattimesta ei tietoa. Osahan on halpa kylläkin. Pohjapanssari pois ja alakautta vaihto taitaa olla kätevin tapa? TS:ään vaihdoin joskus yläkautta, en kyllä muista nyt että onko täällä yläpuolella tilaa.
En tiedä, pitäisikö vielä käydä katsomassa, josko autoasi, mistä päästöt viimeksi hain saisi sen paperin sieltä koneesta niinkuin pitää.
Viimeksi muokannut jyskyed, 01 Huhti 2014, 18:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Autosta on myös joku aika takaperin nollattu vikakoodi P0430, joka ei kyllä ole tullut takaisin ainakaan vielä.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
En tiedä voiko alakautta vaihtaa mutten ole kuullut tuota ennen. Yläkautta ensin sulakerasia pois paikaltaan niin sen pitäisi antaa tilaa. http://www.alfaworkshop.co.uk/alfa_147_ ... ment.shtmljyskyed kirjoitti:Ilmansuodattimesta ei tietoa. Osahan on halpa kylläkin. Pohjapanssari pois ja alakautta vaihto taitaa olla kätevin tapa? TS:ään vaihdoin joskus yläkautta, en kyllä muista nyt että onko täällä yläpuolella tilaa.
Mullakin on tuota koodia ollut joskus menneisyydessä, mutta jatkuvasti etu lambdan koodi palaa joka on tilauksessa.jyskyed kirjoitti:Autosta on myös joku aika takaperin nollattu vikakoodi P0430, joka ei kyllä ole tullut takaisin ainakaan vielä.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Näköjään on samanmoinen. Täytynee se nyt ensiksi vaihtaa ja käydä ihmettelemässä uudestaan
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^näyttäis olevan häkä kans ihan siinä rajoilla, joten olispa ilmanputsari sitten ihan tukossa.
Tuo p0430 vikakoodi kun on sieltä hiljan poistettu, niin haluaa sitä lambdan signaalin vaihtelua. Tämä on sitten omaa päätelmää: se pömpeli ei saa sitä lambda vaihtelua tyhjäkäynnillä, koska motti ei käytäkään tyhjäkäynnillä, ilman rasitusta, lambda-ohjausta. Sitten jos laittaa siinä mittausvaiheessa vaikka ykkösen päälle ja pikkasen kytkintä nostaa->lambdan toiminta löytyykin ja integraattoritesti läpi.

Viimeksi muokannut palkus, 01 Huhti 2014, 20:42. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mutta eikö testeri herjaa liian matalasta tyhjäkäynnistä tuolloin? Olen kyllä kuullut moisesta kikasta, toinen asia on, että suostuuko mittaaja näin tekemään.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ainakaan Autokeskuksen testerit eivät tykkää, jos vikakoodit vasta nollattu. Tällöin ei saa oikeita päästöjä aikaiseksi. Vaatii vähän ajoa(50km ei riittänyt) ja muutamia käynnistyksiä, jotta ecu saa kaikki tietonsa kohdilleen, ja testit onnistuvat. Tämä varmistettu myös huollon puolelta. Onko noi päästöt varmasti katsottu sellaisessa paikassa joka ymmärtää JTS:n päälle? Testi meinaan pitää ajaa korotetulla tyhjäkynnillä, jotta saa hyväksytyn päästölapun.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ajoa on vikakoodien luvusta varmasti alle 50km. Käynnistyksiä varmaan kymmenen.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Tähän en ole oikein selvää vastausta saanut. Vaikka 500-1000km olisi ajettu niin silti saattaa tuota lambda testausta touhuta. Viimeks kun olin mittauksessa niin takana oli vähintään 2000km, eikä sitten mitään lambda-testiä touhunnu,vaan heti hyvä. Tuo koko integraattorijuttu tuli silloin pian, kun obd- luku aloitettiin. Ensiksi tuli pirusti hylsyjä katsastuksissa, koska testeri löysi "keskeneräisyyksiä" eculta. Tämä integraattoritest tuli sitten lisäksi todentamaan, että kaikki on silti kunnossa. Nyt vain tämän jtässän kohdalla tuo normaali testi ei onnistu. Tuossa trafin lapussa mielestäni siihen vähän viitataan, mutta ei selvästi. Mitkä ovat riittävät ajosyklit tässä tapauksessa? En mene vannomaan (ei muista, seuraavaksi katson jos muistan), mutta mielestäni mes näyttää vapaalla tyhjäkäynnillä laajakaistoille "open loop" ja jos hiukankin koskee kaasuun tai rasittaa kytkimellä, niin sitten "closed loop". Tokihan kokoajan näkyy laajakaistojen käyrä (ei mitään suoraa viivaa).
Viimeksi muokannut palkus, 01 Huhti 2014, 20:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Pääsääntöisesti 200km normaalia ajoa riittää syklin täyttämiseen. Riippuu olosuhteista ymv.
Nyt voisi riittää jopa se, että rykäset motaria/maantietä/kaupunkia seka-ajossa sen n. 150km ja kokeilee uudestaan
Ja edelleen: jotkut testerit Ei Vaan Osaa. Ainakin foorumilla jollakin oli ongelmia UUDEN testerin kanssa katsastuskonttorilla JTS:n kanssa, mutta jollain kivikautisella härpättimellä oli toiminut moitteetta...
Nyt voisi riittää jopa se, että rykäset motaria/maantietä/kaupunkia seka-ajossa sen n. 150km ja kokeilee uudestaan

Ja edelleen: jotkut testerit Ei Vaan Osaa. Ainakin foorumilla jollakin oli ongelmia UUDEN testerin kanssa katsastuskonttorilla JTS:n kanssa, mutta jollain kivikautisella härpättimellä oli toiminut moitteetta...
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Se p0430 koodi voi muuten olla se mikä estää sen osatestin "valmistumisen" Vaikka se koodi esim. pysyisikin jonkun suuremmankin kilometrimäärän pois niin silti se se voi häiritä. Päättelen sen niin, että lakalambdan korjausarvot on kokoajan siellä rajoilla. Se vikakoodi ei tule yhdestä arvojen ylityksestä, vaan pidemmän jakson päätteeksi imo.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ja siis lambda oli piirtänyt suoraa viivaa tyhjäkäynnillä. Pitäisikö sen silloinkin lyödä käyrää kokoajan?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Takalambdan itseasiassa ymmärtääkseni pitää piirtää liki suoraa käppyrää, etulambdojen kuuluu elää omaa elämäänsä... Ai, mitenkö tämä hankalaa? No niinpä. Liikaa pieniä nippelitietoja tiedettävänä niin ne hukkuvat ja sekoontuvat toisiinsa ja sitten onkin kaikilla mukavaa 

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eli etulambda elää omaa elämäänsä myös tyhjäkäynnillä.
Ja tarkoittaako tuossa teltta auton tiedotteessa ''EOBD puolella osatestit on suoritettu normaalisti, kun autolla on ajettu riittävät syklit eikä vikoja esiinny'' juuri sitä, että autolla on ajettava juuri ne maagiset pari sataa kilsaa, että kone tajuaa kaiken olevan kunnossa?
En nyt muista, oliko tämä vikakoodi joskus aiemminkin sisällä, että olisiko juuri niin, että kun autolla on ajettu tietty määrä, että ''syklit'' täyttyneet, on se tajunnut jonkun olevan vialla ja sama vika päällä taas.
Aamulla pitää mennä vaihtamaan se ilmanputsari tappelemalla niitten klemmarien kanssa ja yrittää vähän ajella autolla.
Ja tarkoittaako tuossa teltta auton tiedotteessa ''EOBD puolella osatestit on suoritettu normaalisti, kun autolla on ajettu riittävät syklit eikä vikoja esiinny'' juuri sitä, että autolla on ajettava juuri ne maagiset pari sataa kilsaa, että kone tajuaa kaiken olevan kunnossa?
En nyt muista, oliko tämä vikakoodi joskus aiemminkin sisällä, että olisiko juuri niin, että kun autolla on ajettu tietty määrä, että ''syklit'' täyttyneet, on se tajunnut jonkun olevan vialla ja sama vika päällä taas.
Aamulla pitää mennä vaihtamaan se ilmanputsari tappelemalla niitten klemmarien kanssa ja yrittää vähän ajella autolla.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Laajakaistalamdbat antaa melkolailla tasaista jännitettä tyhjäkäynnillä, kuten myös tasakaasulla ajellessa n. 1,5V. Kiihdytyksessä jännite nousee kohti 4 volttia. Perinteiset lamdbat sahaa sitä sinikäyrää.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^
Juurikin näin. ECU seuraa järjestelmää koko ajan, ja nuo EOBD-puolen testit ovat nimenomaan ja puhtaasti päästöpuolen testausta ja seurausta. Jos päästöjärjestelmässä (eli kaikki, mikä vaikuttaa päästöihin polttoaineen,- ja ilmansyötöstä taaimmaiseen lambdaan) on jokin vika, ei sykli kulje. Kun se ei kulje, se ei myöskään täyty. Eli pitää olla riittävän monta kilometriä vikakoodivapaata ajoa (päästölaitteista), muita vikakoodeja sitten saakin olla
Sykli on suoritettu, kun tietty määrä tiettyjä olosuhteita (esim. ajomäärä, käynnistyskerrat, käynnissäoloaika, moottorin kuormitustaso tietyllä tasolla tai vaikka ja mitä vastaavaa) on tullut toteen, sykli on valmis. Kun sykli on valmis, osatestin pitäisi mennä läpi (jos ei vikakoodeja). Onko nyt tarpeeksi epäselvän selvästi selitetty rautakangesta ratakiskoa vääntäen?
Juurikin näin. ECU seuraa järjestelmää koko ajan, ja nuo EOBD-puolen testit ovat nimenomaan ja puhtaasti päästöpuolen testausta ja seurausta. Jos päästöjärjestelmässä (eli kaikki, mikä vaikuttaa päästöihin polttoaineen,- ja ilmansyötöstä taaimmaiseen lambdaan) on jokin vika, ei sykli kulje. Kun se ei kulje, se ei myöskään täyty. Eli pitää olla riittävän monta kilometriä vikakoodivapaata ajoa (päästölaitteista), muita vikakoodeja sitten saakin olla

Sykli on suoritettu, kun tietty määrä tiettyjä olosuhteita (esim. ajomäärä, käynnistyskerrat, käynnissäoloaika, moottorin kuormitustaso tietyllä tasolla tai vaikka ja mitä vastaavaa) on tullut toteen, sykli on valmis. Kun sykli on valmis, osatestin pitäisi mennä läpi (jos ei vikakoodeja). Onko nyt tarpeeksi epäselvän selvästi selitetty rautakangesta ratakiskoa vääntäen?

Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Nyt ymmärsi insinöörinalkukin.
Näkeekö syklin täyttymistä jollain, esim obd testerillä? Vai onko se ihan vaan ajettava ja kokeiltava ajettava ja kokeiltava. Taidan kuitenkin vetästä sen parisataa sinne tauluun ja sitten ihmetellä.
Löytyy semmonen käsitesteri.

Näkeekö syklin täyttymistä jollain, esim obd testerillä? Vai onko se ihan vaan ajettava ja kokeiltava ajettava ja kokeiltava. Taidan kuitenkin vetästä sen parisataa sinne tauluun ja sitten ihmetellä.
Löytyy semmonen käsitesteri.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Laajakaistoilla on tyhjäkäynnilläkin pientä vaihtelua (messillä) ja takalambdat piirtää täysin suoraa viivaa jotain ~0,25V tasolla. Tossa lapussa niin onko tuo 0,2V joku arvo jonka testeri on saanut eculta, tuo ei oikeastaan sopisi kuin noille tyhjäkäynnillä/pienillä kierroksilla täysin tiedottomille takalambdoille. Auto tarttis pystyä hyväksymään, vaikka noita osatestejä olisi suorittamatta, nyt vain mikään noista ei tepsi jtässään (paitsi se kytkimellä rasitus
)
Niin on mullakin semmonen käsitesteri, joka nollauksen jälkeen ilmoittaa, että syklejä suorittamatta. No, sitten ajelee jotain 50km ja kattoo uudestaan niin syklit suoritettu (päästövehkeet vihreäna ja ok) No sitten tommoseen boschiin kiine ja se ilmoittaa jotta osatestejä suorittamatta, eikä lambdavaihtelua + integraatori testi v*tuiks
. Täyttä pelleilyä sanon ma. Se on s*atanan hyvä kun kierroksilla päästöt ok eikä vikakoodeja, tämän jotkut ihan käsittääkin ilman sen suurempia mutinoita.

Niin on mullakin semmonen käsitesteri, joka nollauksen jälkeen ilmoittaa, että syklejä suorittamatta. No, sitten ajelee jotain 50km ja kattoo uudestaan niin syklit suoritettu (päästövehkeet vihreäna ja ok) No sitten tommoseen boschiin kiine ja se ilmoittaa jotta osatestejä suorittamatta, eikä lambdavaihtelua + integraatori testi v*tuiks

Viimeksi muokannut palkus, 01 Huhti 2014, 22:53. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
http://www.autotieto.net/pakokaasutkurs ... ittaus.htm
Löysin tuommoisen jutun.
Jos osajärjestelmätestejä ei ole suoritettu, testataan lambdasäädön toiminta. Lambdasäädön tulkitaan toimivat seuraavin edellytyksin:
" Kaikkien säätöpiirien lambdaintegraattorin arvo vaihtelee, tai " Kaikkien säätävien lambdatunnistimien jännite, virta tai lambda-arvo vaihtelee " Jos edellä mainittuja ei ole saatavilla, tulee joutokäyntipyörintänopeudella pakokaasuanalysaattorin avulla määritetyn lambda-arvon olla 0,97 - 1,03.
Huom! Valmistajan edustajan (maahantuojan) tulee ilmoittaa mahdolliset poikkeavat arvot AKE:lle, josta ne on eri testauspaikkojen saatavissa.
Tällä tekstillä ja Teltta auton tiedotteellahan kaikki olisikin kunnossa. Miksen saisi papereita? Rupea sitä sitten insinöörille selittämään. Etsivät vielä alustasta jotain vikaa ja hylkäävät sen vuoksi =)
Löysin tuommoisen jutun.
Jos osajärjestelmätestejä ei ole suoritettu, testataan lambdasäädön toiminta. Lambdasäädön tulkitaan toimivat seuraavin edellytyksin:
" Kaikkien säätöpiirien lambdaintegraattorin arvo vaihtelee, tai " Kaikkien säätävien lambdatunnistimien jännite, virta tai lambda-arvo vaihtelee " Jos edellä mainittuja ei ole saatavilla, tulee joutokäyntipyörintänopeudella pakokaasuanalysaattorin avulla määritetyn lambda-arvon olla 0,97 - 1,03.
Huom! Valmistajan edustajan (maahantuojan) tulee ilmoittaa mahdolliset poikkeavat arvot AKE:lle, josta ne on eri testauspaikkojen saatavissa.
Tällä tekstillä ja Teltta auton tiedotteellahan kaikki olisikin kunnossa. Miksen saisi papereita? Rupea sitä sitten insinöörille selittämään. Etsivät vielä alustasta jotain vikaa ja hylkäävät sen vuoksi =)
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Niinpä, mutta kun se poshi ei saa sitä vaihtelua tyhjäkäynnillä. Tulee semmonenkin mieleen, että löytääkö se sieltä nuot "kuolleet" takalambdat
Sitten toi on päällikkö vaihtoehto laihaseosmotille tyhjäkäynnillä tuo lambdan mittaus
Helpoiten tulis kelpo lappukin ulos siitä halvatun pömpelistä jos pikkiriikkisen kytkimellä "avittais". Valojen kytkentä ei riitä, ilmastoinnin kompuran toiminta vois ajaa saman asian, jos sopivalla hetkellä kytkeytyis magneettikytkin.


Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eli possilaisen testissä se mittasi lopuksi tyhjäkäynnillä lambdan arvoa, joka oli sen 1.4, valitti sitä korkeaksi. Tällöin nostaa snadisti kytkintä, jolloin saadaan takalambdat tanssimaan lambadaa ja testi lävitse?
Täytyy vissiin mennä seuraavan kerran alkon kautta kokeilemaan testeriä.
Täytyy vissiin mennä seuraavan kerran alkon kautta kokeilemaan testeriä.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
1.4 tyhjäkäynnillä = juuri tasan se, mitä sen pitäisikin olla...
Eli katsastuksessa olisi tullut OK :p
Ainakin jos ei vikakoodeja päästöpuolella jne.
EDIT:
Lisätty.

Eli katsastuksessa olisi tullut OK :p
Ainakin jos ei vikakoodeja päästöpuolella jne.
EDIT:
Lisätty.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Lambada tyhjäkäynnillä n 1.4 ja lapun mukaan ''päästöihin vaikuttavia vikoja 0''.
https://imageshack.com/i/0smwnw1j
tuossa vielä tuo lappunen.
Lambda 1,405 EI OK
ja
Lambdaint 1 EI OK
Lambdaint 2 EI OK
https://imageshack.com/i/0smwnw1j
tuossa vielä tuo lappunen.
Lambda 1,405 EI OK
ja
Lambdaint 1 EI OK
Lambdaint 2 EI OK
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ei vaan silloin kun se obd testi on käynnissä ja se kone oikein ilmoittaa, että testataan sitä integraatoria. Silloin ihan vähän kytkimellä-> testi hyväksytty.jyskyed kirjoitti:Eli possilaisen testissä se mittasi lopuksi tyhjäkäynnillä lambdan arvoa, joka oli sen 1.4, valitti sitä korkeaksi. Tällöin nostaa snadisti kytkintä, jolloin saadaan takalambdat tanssimaan lambadaa ja testi lävitse? Täytyy vissiin mennä seuraavan kerran alkon kautta kokeilemaan testeriä.

Siis se obd menee ihan ton lapun mukaisessa järjestyksessä ->osatestejä suorittamatta->testataan lambdainegraattori jne.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Huomasin et kun on tosi jyrkkä ylämäki niin auton kulutus laskee vaikka pitäis nousta ja tosi jyrkässä alamäessä taas nousee kulutus.
Tasasella ja normi mäissä näyttää niinku pitääki mut silti aika jännä. Mitenköhän ne on laittanu sen tunnistimen sinne jos se tuollee lukee kulutuksia?
Tai sit tulee vaan niin paljo viiveellä se kulutus näytölle (muistelen et ohjekirjan mukaan 5 sekunnin viiveellä) et johtusko siitä?


"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^se viive tuon tekee.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^^^Milloin sulla oli öljynvaihto ja mitä ainetta siellä sisällä on?
Oliko kone lämmin kun menit noita arvoja tuottamaan?
Mikä on ajotyylisi ja millaisia pätkiä ajat autolla?
Tu duu list:
1. Lämpimällä koneella pistä tekniikka kunnolla töihin. Esim kiihdytys korkeilla kierroksilla maksimi sallittuun nopeuteen ja ajat esim. pari minuuttia nelosella 110-120, minuutti vitosella ja toisto. Tuo saattaa auttaa puhdistamaan tunnelit hieman.
2. Hanki jokin polttoainejärjestelmän puhdistuskamaa joka on tarkoitettu bensaruiskukoneille kuten Redline ja käytä ohjeiden mukaisesti parin tankillisen ajan.
3. Seuraavaan katsastukseen mene lämpimällä koneella ja tuli kuumalla pakoputkistolla. Eli matkalla konttoriin käytä kierroksia silloin tällöin. Jätä auto vaikka päälle odottaessa vuoroasi ettei viilene liikaa.
Ps. Onko temari OK?
Oliko kone lämmin kun menit noita arvoja tuottamaan?
Mikä on ajotyylisi ja millaisia pätkiä ajat autolla?
Tu duu list:
1. Lämpimällä koneella pistä tekniikka kunnolla töihin. Esim kiihdytys korkeilla kierroksilla maksimi sallittuun nopeuteen ja ajat esim. pari minuuttia nelosella 110-120, minuutti vitosella ja toisto. Tuo saattaa auttaa puhdistamaan tunnelit hieman.
2. Hanki jokin polttoainejärjestelmän puhdistuskamaa joka on tarkoitettu bensaruiskukoneille kuten Redline ja käytä ohjeiden mukaisesti parin tankillisen ajan.
3. Seuraavaan katsastukseen mene lämpimällä koneella ja tuli kuumalla pakoputkistolla. Eli matkalla konttoriin käytä kierroksia silloin tällöin. Jätä auto vaikka päälle odottaessa vuoroasi ettei viilene liikaa.
Ps. Onko temari OK?
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Koneessa 10w60, vajaa vuosi vaihdosta. Ajo sekalaista. Tulee lyhyttä kaupunkiajoa, ja pari kertaa kuukaudessa pitkiä pätkiä.
Temari on sellaista kieltä, mitä en ymmärrä.
Täytyneekin käydä Motonetissä hakemassa vielä uudet öljyt varuiks. On se kuitenkin edessä tässä kesän korvilla.
Temari on sellaista kieltä, mitä en ymmärrä.
Täytyneekin käydä Motonetissä hakemassa vielä uudet öljyt varuiks. On se kuitenkin edessä tässä kesän korvilla.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ajattelin että onko termostaatti kunnossa eli kone lämpenee ja pysyy lämpimänä. Eli neula viettää ajansa taulun 70 - 90 asteen alueella.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Lämmöt on niinku pitää. Nesteet juur vaihdettu jakopään rempan yhteydessä.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ja vielä voisi lisätä, että 2 viikkoa sitten vaihoin uudet tulpat, ja vanhat 1 kärkiset tulpat olivat kärjistään aivan valkoiset tai hapettuneen oloiset..
Ei tietoa koska tulppia olisi oltu vaihdettu, liekö koskaan.

EDIT:
Aiheestahan on parikymmentä sivua historiaan päin puhetta myös. Tuomas K paininut samaisen ongelman kanssa. Testerin vaihdolla konttorissa onnistunut.
Ei tietoa koska tulppia olisi oltu vaihdettu, liekö koskaan.

EDIT:
Aiheestahan on parikymmentä sivua historiaan päin puhetta myös. Tuomas K paininut samaisen ongelman kanssa. Testerin vaihdolla konttorissa onnistunut.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mitä tarkoittaa freeze frame data?
Lukija sanoo "no freeze frame data exist"
Kun taas laitan "luku uudestaan"
Niin sanoo että freeze tieto löytyy ja readiness suoritettu.
Valmiustilavalikossa
Katalysaattori : inc
Lämmit. Katalys n/a
Kaasuuntunut p-a n/a
Toisioilma kata n/a
Ilmastointi n/a
Lambdatun ok
Lambdat lämmit ok
P kaasut kierr. N/a
Sytytyshäuriö ok
Polttoainejärj ok
Merkittävät kom ok
Mitä nämä meinaa?
Lukija sanoo "no freeze frame data exist"
Kun taas laitan "luku uudestaan"
Niin sanoo että freeze tieto löytyy ja readiness suoritettu.
Valmiustilavalikossa
Katalysaattori : inc
Lämmit. Katalys n/a
Kaasuuntunut p-a n/a
Toisioilma kata n/a
Ilmastointi n/a
Lambdatun ok
Lambdat lämmit ok
P kaasut kierr. N/a
Sytytyshäuriö ok
Polttoainejärj ok
Merkittävät kom ok
Mitä nämä meinaa?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Freeze frame data meinaa sitä että ecu tallentaa vikakoodin lisäksi myös olosuhteet joissa vikaoodi kirjattiin.
Tuo lista on mahdollisia ecun valvomia asioita. "Inc" meinaa incomplete eli testisykli on kesken. "N/A" meinaa "not available" eli tämä ecu ei suorita tätä testiä. "OK" meinaa että testisyklit on täynnä ja hyväksytty.
Tuo lista on mahdollisia ecun valvomia asioita. "Inc" meinaa incomplete eli testisykli on kesken. "N/A" meinaa "not available" eli tämä ecu ei suorita tätä testiä. "OK" meinaa että testisyklit on täynnä ja hyväksytty.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Eli kun saa tuon katin ok niin tän testerin mukaan kaikki syklit ellei nuo än aat olis suoritettu
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ja katti tarvitsee lambdatietoa. Joka vaatii koneen ajamista lämpöseksi ja se riittävä kilometrimäärä ilman ongelmia... Olettaen, että sekä katti notta lambdat kunnossa. Jos katti on loppuvaiheessa, voi joutua antamaan kenkää, jotta alkaa oikeasti puhdistamaan. Euro2-koneissa sitäkin enemmän kun katti sattuu olemaan kaukana pakosarjasta ja kaasujen lämpötila laskee matkalla huomattavasti, mikä heikentää sen toimintaa.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^^todennäköisesti sitten suoraan ok. Nyt en tiedä, mutta tuon kuittaantuminen voi olla hankalaa jos vikakoodi herkällä. Siellä saattaa majailla välillä "pending" koodina tuo p0430 jolloin tuo ei valmistu. Omalla kohdalla juurikin tuo katin "heikkous" koodi tuli satunnaisesti 300-1000km jälkeen->jatkuvasti osatesti suorittamatta. Nyt kun olen tuosta päässyt eroon lopullisesti, kopkop, niin osatestit on ok.
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Ja teit asialle mitä?
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Testerin mukaan vedättäessä 90g/s kone sai ilmaa ennen ilmanputsarin vaihtoa.
Nyt vaihdon jälkeen sai 121g/s. Eli ei ollut ihan turha vaihto.
Nyt vaihdon jälkeen sai 121g/s. Eli ei ollut ihan turha vaihto.
Vitun vittu, saatanan saatana! Mikä vittu siinä voi olla saatana?!
-
- Viestit: 548
- Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
- Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01 - Paikkakunta: Akaa/ Viiala
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
moro. mikä vois olla syy, kun vaimon 156 2.0ts-00 käynnistyy välillä hienosti ja välillä vaatii 5-6 starttausta? tehnyt nyt tota reilun viikon, että lämpötiloista ei ainakaan pitäisi olla kiinni. käy hyvin kun käynnistyy eikä kakoile. kiitos taas.
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Kampiakselin asentotunnistinAlfred Romero kirjoitti:moro. mikä vois olla syy, kun vaimon 156 2.0ts-00 käynnistyy välillä hienosti ja välillä vaatii 5-6 starttausta? tehnyt nyt tota reilun viikon, että lämpötiloista ei ainakaan pitäisi olla kiinni. käy hyvin kun käynnistyy eikä kakoile. kiitos taas.
Nokkaakselin asentotunnistin
Puolat
Tulpat
Polttoaineen syöttö
Akku
Syttyykö vikavalo? Vaikka ei syttyisi kannattaa silti käydä lukemasa vikakoodeja.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
Mitäs olette muuten mieltä tällaisesta ajatuksesta?
Tuossa nettiä selatessa osui maailmalta tällainen ajatus silmiin, että JTS:ään kannattaa laittaa vesi-metanoliruiskutus pitämään imukanavat auki. Minkähänlainen mahtaisi tuollaisen ruiskutuksen teho olla kanavien puhdistuksen kannalta?
Tuossa nettiä selatessa osui maailmalta tällainen ajatus silmiin, että JTS:ään kannattaa laittaa vesi-metanoliruiskutus pitämään imukanavat auki. Minkähänlainen mahtaisi tuollaisen ruiskutuksen teho olla kanavien puhdistuksen kannalta?
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Tyhmiä kysymyksiä 156:sta
^ihan saatananmoinen. Itse suunnitelin ihan tosissani tekeväni sellaisen "huolto"-yksikön pellin alle, eli purnukka tukevasti paikoilleen jonnekin ja siitä letku+suutin imupuolelle ja purnukkaan sopivaa litkua. Sitten vain joskus käyttäis tota vaikka 1000km yhtäsoittoa.
Nyt kuitenkin sen forten ruiskinnan jälkeen on pelittänyt niin hyvin ja koneen toiminta on sellaista, että kauhian tukossa ei voi olla, joten keskeytin suunnitelmat. Teen vain joskus sen forteloinnin varoiksi uudestaan. 

