Vapaastivirtaava ilmansuodatin
Valvoja: Moderators
Juuri näin. Lämpötila vaihtelee ja myös tehot vaihtelevat. +30 asteessa vähemmän ja -30 enemmän. Kylmempi ilma hapekkaampaa...
En väitä etteikö teho olisi vaparilla tässä tapauksessa noussut, vaan esitän miten helppoa näitä tuloksia on "tehdä". Ei kaikissa autoissa ole imuilman saantia optimoitu ja juuri näissä autoissa saadaan vaparilla tuloksia. Sitä ei vaan voi yleistää kaikkiin autoihin, ei edes toinen samanlainen kone välttämättä saavuta samaa lopputulosta.
Hienoa, että joku on tämänkin kokeen tehnyt
En väitä etteikö teho olisi vaparilla tässä tapauksessa noussut, vaan esitän miten helppoa näitä tuloksia on "tehdä". Ei kaikissa autoissa ole imuilman saantia optimoitu ja juuri näissä autoissa saadaan vaparilla tuloksia. Sitä ei vaan voi yleistää kaikkiin autoihin, ei edes toinen samanlainen kone välttämättä saavuta samaa lopputulosta.
Hienoa, että joku on tämänkin kokeen tehnyt

Juuri kuten autonalfa sanoi, toisissa vaikuttaa enemmän, toisissa vähemmän tai jopa haitallisesti. Veikkaan että vanhemmissa autoissa voi vaikuttaa enemmän vaparilla, uudemmat luultavasti paremmin tehtaalla optimoituja kun tuo bensankulutus on nykyään aika tärkeä myyntikriteeri.
Ja esim. tässä tapauksessa laski kulutus litran? Vaikuttaa siltä että on aiemmin ollut aika törkeästi rikkaalla seossuhde, paremmalla hengityksellä päästiin lähemmäs optimia ja tehoa tuli myös seossuhteen paranemisella. Uudemmat autot oppivine ruiskuineen on paremmin alueella oli sitten suodatin tukossa tai vaapaasti virtaava.
Mutta hieno tulos joka tapauksessa, pelkästään tuo bensan kulutuksen väheneminen maksaa vaparin hinnan nopeasti takasin

Ja esim. tässä tapauksessa laski kulutus litran? Vaikuttaa siltä että on aiemmin ollut aika törkeästi rikkaalla seossuhde, paremmalla hengityksellä päästiin lähemmäs optimia ja tehoa tuli myös seossuhteen paranemisella. Uudemmat autot oppivine ruiskuineen on paremmin alueella oli sitten suodatin tukossa tai vaapaasti virtaava.
Mutta hieno tulos joka tapauksessa, pelkästään tuo bensan kulutuksen väheneminen maksaa vaparin hinnan nopeasti takasin

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Ei vaikuttane lampaada täyskaasuvedossa? Useimmat vanhat koslat taitaa mennä ihan kiinteillä seoskartoilla kaasupolkimen asennon ja ilmin antaman lukeman perusteella kun on lappu lattiassa... Kyllähän ilmin pitäisi tietysti huomata parantunut virtaus mutta käsittääkseni ilmin lukemakin on "kalibroitu" tehtaalla tehtyyn imuputkistoon, eikä siis ole mikään absoluuttinen läpi virranneen ilman määrä jos putkistoa muutetaan alkuperäisestä.
Netistä lueskelin että imuilman lämpötila vaikuttaisi 6 astetta C = 1% tehoa. Eli jos otetaan alkuperäsellä systeemillä esilämmitettyä ilmaa ensin pakosarjan päältä ja sitten vaihdetaan vapari joka ottaa huoneilmaa konepellin ollessa auki, on lämpötilan muutos vaikkapa 30 astetta = 5% tehoa. Vaikuttaa aika paljon... Eli noilla sa aika paljon vaihteluita tuloksiin jos haluaa.
Netistä lueskelin että imuilman lämpötila vaikuttaisi 6 astetta C = 1% tehoa. Eli jos otetaan alkuperäsellä systeemillä esilämmitettyä ilmaa ensin pakosarjan päältä ja sitten vaihdetaan vapari joka ottaa huoneilmaa konepellin ollessa auki, on lämpötilan muutos vaikkapa 30 astetta = 5% tehoa. Vaikuttaa aika paljon... Eli noilla sa aika paljon vaihteluita tuloksiin jos haluaa.

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Totta, seossäätö menee open-loopille kun talla polkaistaan pohjaan. Käytännön ajosta tuota lappu lattiassa -poljentaa on kuitenkin aika pieni prosentti, varsinkin kolmilitraisella Kuusnelkulla, se kun kulkee melko kevyesti pienemmälläkin kaasulla.eltsu kirjoitti:Ei vaikuttane lampaada täyskaasuvedossa? Useimmat vanhat koslat taitaa mennä ihan kiinteillä seoskartoilla kaasupolkimen asennon ja ilmin antaman lukeman perusteella kun on lappu lattiassa...
Noissa vanhoissa läppämallisissa ilmamäärämittareissa lätkä taitaa olla selällään jo kohtuullisen pienillä virtauksilla, joten ruiskusuuttimien aukioloaika lasketaan ilmeisesti pelkästään pyörintänopeuden, imuilman lämpötilan ja jäähdytysnesteen lämpötilan perusteella. Tällöin ECUlla ei olisi haisua moottorin todellisesta imuilmamäärästä ja pienentynyt imukanaviston virtausvastus todella laihentaisi seosta, mutta moottori on kuitenkin aika pienen osan elinajastaan tuollaisella alueella joten en usko bensankulutusmuutoksen olevan mitenkään dramaattinen.
- Epäkelpokeräilijä -
Litra satasella kuulostaa kyllä ihan siltä että joku ei täsmää... jos siis toi ilmanputsari on oikeasti ainoa tehty muutos. Johonkinhan sen bensan on pitänyt palaa enkä oikein usko että se mihinkään muuhun voi palaa kuin a) erilaiseen ajotyyliin b) sekaisin olevaan seokseen c) mittausvirheeseen 

Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
- SPO
- Viestit: 88
- Liittynyt: 03 Helmi 2005, 12:27
- Car(s): 164 Q4 -96 ja -94, 75 Ts -89, Giulia Super -69, Fiat 127 -76, Vanaja -67
- Paikkakunta: Nivala
Normaaliajossa käytettävän kierrosalueen väännön kasvaminen vaikuttaa niin, että samalla kaasunmäärällä auto kiihtyy paremmin/ kulkee kovempaa= Kaasua ei tarvitse painaa niin paljon kuin ennen= kulutus pienenee.
Ja lambdahan ei toimi kylmänä.
laitoin albumiin kuvan jäklimmäisestä mittauksesta ja ensimmäisen laitan jahka sen jostain löydän.
Ja lambdahan ei toimi kylmänä.
laitoin albumiin kuvan jäklimmäisestä mittauksesta ja ensimmäisen laitan jahka sen jostain löydän.
Jos kulutus pienenee mutta vääntö nousee = Seos on kohdallaan verrattuna aikaisempaan. Muutoin ei vähemmällä polttoaineella voi tuottaa enemmän vääntöä ja tehoa.SPO kirjoitti:Normaaliajossa käytettävän kierrosalueen väännön kasvaminen vaikuttaa niin, että samalla kaasunmäärällä auto kiihtyy paremmin/ kulkee kovempaa= Kaasua ei tarvitse painaa niin paljon kuin ennen= kulutus pienenee.
Ja lambdahan ei toimi kylmänä.
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88
Tuliko yllätyksenä, että ei se 2.5 olekaan niin voittamaton?Silvio kirjoitti:Tuo oli sinänsä mulle uutta että 164:ssä vääntö on noin korkea..Eli joku 60-140 kiihdytyksessä siis pieksää 156 v6:sen?

Pieksee ehkä paperilla, vaan ehkä ei enää tien päällä? Siihen taas vaikuttaa monta eri seikkaa. Tämänkin selvittää helposti. Autot rinnakkain ja vertailemaan.

- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Oikeastaan ei ole, ilmassa on happea se noin 21 %. Tarkoittanet sitä että ilman, kuten monien muidenkin kaasujen ominaistilavuus (m3/kg) laskee kun lämpötila laskee. Eli esimerkiksi saman putken läpi menee kylmää ilmaa kiloina enemmän vaikka tilavuus ja sitä kautta ilmannopeus on sama. Tuossa -30/+30 vertailussa esimerkiksi ero on luokkaa 25%. Eli kylmän ilman saanti koneelle on todella tärkeää.AutonAlfa kirjoitti:Kylmempi ilma hapekkaampaa...
Ei tarkoitus saivarrella vaan muistuttaa että moottori pitää kylmästä ilmasta.
Dynokäppyrässä teho sahaa kummasti jopa 20hv välillä 5500-6350rpm. Mahtaisko johtua jostain dynon epätarkkuudesta? Jos ton sahaamisen tasoittais laskemalla keskiarvoa tuosta käppyrästä kyseisellä kierroslukualueella niin teho jäisikin jonnekin ~193hv paikkeille. Se ainakin kuvastaisi todellista huipputehoa vähän paremmin kuin tuo 209hv piikki.
No tänään se putki sitten valmistui,ja eihän se tuonne sovi
. Rosterista on tehty se läpältä lähtevä mutka,ja on liian loiva kuten pelkäsinkin,vaikka 90:nen piti olla...Akun siirtoon? Lieneekö sitten pakko hankkia se alkup. lähtöpää,jos terästä ei saa taipumaan riittävän jyrkkään...Tietenkin jos viistottaa päät kahdesta putkesta ja hitsaa,mutta sillonhan se on jo suorakulma... 


Kaikki musiikki on paskaa,paitsi hevi.Ja se se vasta paskaa onkin..