Niin, onko tarkoituksena säilyttää Suomalaista ajoneuvokulttuuria vai valmistusmaan teollisen tuotannon saavutuksia? Minun mielestäni esim. nämä kuplan alustalle tehdyt "ferrari-replikat" tulisi saada talteen kekkoslovakialaisen autokulttuurin ilmentyminä. Lain nykytulkinta ei tätä mahdollista. Toisena esimerkkinä tämä Irwinin levynkannessa ollut hippiväritykseen maalattu Jeeppi, joka täytyi palauttaa tehtaan väritykseen museointia varten. Toivottavasti kukaan ei ryhdy museoimaan John Lennonin hippi-Phantomia..
http://britishcars.files.wordpress.com/ ... /rolls.jpg" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
IMVHO, jos auton muutokset ovat todistettavasti yli 30v vanhoja, tulisi ne hyväksyä myös museotarkastuksessa.
Ugh!
-J
Museorekisteröinnistä
Valvoja: Moderators
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Museorekisteröinnistä
Näissä asioissa olen paljon samaa mieltä kuin Mobilistin KLB, joka jaksaa pitää tuota aihetta esillä numerosta toiseen. Yksi räikeä, vai sanoisiko törkeä esimerkki mitä Mobilistissa on mainittu tulee mieleen; automaalaamon työautona ollut pakettiauto, joka oli heti uutena maalattu maalaamon mainokseksi erikosvärillä. Museotarkastaja vaati auton ylimaalausta ja museotarkastus ei mennyt läpi, siis todellinen historia pitäisi pyyhkiä pois, sen sijaan mikä tahansa mallin värikartasta löytyvä väri kelpaa museoautoon, eli mitään "aitoa" museokuntoa siis ei ole olemassakaan.J kirjoitti:IMVHO, jos auton muutokset ovat todistettavasti yli 30v vanhoja, tulisi ne hyväksyä myös museotarkastuksessa.
Tuo alkuperäisyyden vaatimus tuossa mitassa on täyttä idiotismia.
- Eero
- Viestit: 2584
- Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
- Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00 - Paikkakunta: Janakkala
Re: Museorekisteröinnistä
Tuolta löytyy määritelmä museoajoneuvon vaatimuksista:
http://www.sahk.fi/15
Lainaus Trafin määräyksestä:
Museoajoneuvoksi hyväksyttävän ajoneuvon varusteilta vaaditaan, että ne
ovat kulloisenkin ajoneuvon valmistumisaikakauden mukaisia. Edellä mainittu kohta koskee myös ajoneuvoon tarjolla olleita lisävarusteita.
http://www.sahk.fi/15
Lainaus Trafin määräyksestä:
Museoajoneuvoksi hyväksyttävän ajoneuvon varusteilta vaaditaan, että ne
ovat kulloisenkin ajoneuvon valmistumisaikakauden mukaisia. Edellä mainittu kohta koskee myös ajoneuvoon tarjolla olleita lisävarusteita.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina
-
- Viestit: 872
- Liittynyt: 15 Kesä 2004, 19:22
- Car(s): AM333E, Type 79 S2, AR115 Spider, XJ27, AR115 Spider 2500
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Museorekisteröinnistä
Tuon kohdan tulkinnasta on vain aikalailla eriäviä näkemyksiä.. Jotkut ovat sitä mieltä että tuo kohta rajoittuu tehtaan tarjoamiin varusteisiin, jotkut näkevät että esim. aikakauden mukainen tuplakaasariviritys on OK. Ko. lain mukaan tehdasvalmisteinen rantakirppu on museokelpoinen, mutta Suomessa kuplasta rantakirpuksi muutettu auto ei ole. Kumpi näistä tallentaa Suomalaista autohistoriaa on jokaisen mietittävissä.
Saatan puhua vastoin parempaa tietoa, mutta uskoisinpa että esim. sodan aikana käytetyt puukaasukäyttöiseksi muutetut autot ovat menneet heittämällä museorekisterin, kun taas 80-luvun lopun avolava-Camaroilla ei tule olemaan museorekisteriin mitään asiaa. IMVHO kummatkin ovat osa Suomalaista ajoneuvohistoriaa ja jos joku tuollaisen avolava-Camaro hirvityksen haluaisi jonain päivänä tallentaa jälkipolville ihmeteltäväksi, soisin sille kulttuuriteolle myös museorekisterin suoman tuen..
-J
Saatan puhua vastoin parempaa tietoa, mutta uskoisinpa että esim. sodan aikana käytetyt puukaasukäyttöiseksi muutetut autot ovat menneet heittämällä museorekisterin, kun taas 80-luvun lopun avolava-Camaroilla ei tule olemaan museorekisteriin mitään asiaa. IMVHO kummatkin ovat osa Suomalaista ajoneuvohistoriaa ja jos joku tuollaisen avolava-Camaro hirvityksen haluaisi jonain päivänä tallentaa jälkipolville ihmeteltäväksi, soisin sille kulttuuriteolle myös museorekisterin suoman tuen..
-J
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Museorekisteröinnistä
^Avolava-Camaron lisäksi yksi tämmöinenkin pitäisi ehdottomasti säilöä:

Edit. Korjattu vanhentunut linkki

Edit. Korjattu vanhentunut linkki
Viimeksi muokannut Farina, 22 Loka 2013, 08:08. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Museorekisteröinnistä
Pohjolasta saa hyvän harrasteajoneuvovakuutuksen, ei ole mitään käyttöpäivärajoituksia ja itse voi neuvotella vakuutusarvon.Rasvis kirjoitti:Onko tuollaista museoajoneuvovakuutusta saatavilla useammastakin yhtiöstä?
Yritin Turvasta saada jonkinlaista harrasteautovakuutusta, mutta Hämis ei kuulemma ole harrasteauto koska sillä ei ajeta kilpaaPohjolan myyntineuvottelija taas vastentahtoisesti totesi että on heillä joku arvoajoneuvovakuutus. Minä sitten kysymään että onko tuo Spideri sellainen arvoajoneuvo, johon sain tiukan vastauksen "No ei oo."
Kumpikaan lafka ei mielestäni tarjonnut mitään museoajoneuvovakuutusta.
166 TS -00