jkk kirjoitti:Tämä rupesi kiinnostamaan kun lueskelin ketjua ja tutustuin tuohon firmaan joka näitä tekee. Löysin firman facebook sivuille, jossa ilmeisesti myös tämän Giuliettan ja monen muun auton muutostöiden kuvat ovat esillä.
Kaasupullojen sijoittelusta tuli mieleen, että mitenkäs kolaritilanteessa vaikka peräänajossa nuo pullot? Onko pelkoa jytkystä vai miten nuo käyttäytyy?
Jonkin verran saisi ajella, että maksaa itsensä takaisin, mutta homma kiinnostaa.
Maakaasu ei itseasiassa ole kovin herkkää syttymään, tai siis palaa kapealla seosaluella yli 5 til-%, mutta alle 15 til-%. Eli pulloon tullessa reijän ja kaasun syttyessä varsinaine palaminen tapahtusi varmaan metrin pari päässä reiästä. Valmisautoissa kaasuletkujen ympärillä on toinen putki, mikä on tuuletettu autosta ulos. Ei niissäkään muistaakseni pulloja ole erityisemmin suojattu.
Polforealle tankkaamisesta:
Ottaa muistaakseni hieman kauemin kuin normaali nestemmäisen polttoaineen tankkaus. Riippuu vähän myös montako tankkaajaa asemalla on ollut ja aseman koosta. Eli onko aseman pullot täynnä. Asemien kompura nostaa maakaasuverkon paineesta kaasun paineen tankkauspaineeksi(200bar ehkäpä, en muista) aseman varastopulloihin. Edit: samoin tankkauspistolin irroitus ja kiinnitys vie muutaman sekunnin kauemmin. Pistooli lukitaan auton tankkausliittimeen. Tosin tällöin siitä ei myöskään tarvitse pitää kiinni ja painaa kahvaa.
Olin parina kesänä töissä Gasumilla (Gasum tekniikalla) mekaanisessa kunnossapidossa.