>>Kaitsu kirjoitti:Jeps, eli tästä asiasta nyt kun en saanut mielenrauhaa niin soitto Delta Motoriin paljasti 2.0 JTS koneen öljyjen nopean mustumisen normaaliksi ilmiöksi kyseisen koneen kohdalla. Se siis sotkee öljyt tummiksi tavallista nopeammin. Kone vissiin huohottaa männänrenkaiden ohi ja se sitten selittää myös tuon öljyn kulumisen, tai jotain...
Oma JTS söi alkukeväästä aika rivakasti öljyjä. Kun katsoin huoltokirjaa paljastui, että edellisessä huollossa aiemman omistajan aikaan koneeseen oli laitettu jotkut 5W/30 öljyt

. Olin lisäillyt Castrolin 10W60:ta olettaen että jotain samantyyppistä siellä olisi ennestäänkin. Toukokuussa huollon yhteydessä vaihdatin Valvolinen 10W/60:t ja sen jälkeen öljyt onkin pysyneet hyvin - n. 1500 ajokilometrin jälkeen ei vielä ole tarvinnut lisäillä.
Öljytikun kautta tulee ajon jälkeen savua mullakin, ilmeisesti se on sitten tuon koneen ominaisuus. Pakoputken pään mustumista en ole huomannut tarkkailla, sen sijaan talvella on runsaat näkyvät pakokaasut ihmetyttäneet. Päästöarvot oli kuitenkin toukokuussa katsastuksessa presiis ihannearvoissa, joten eipä noista savutteluista kannattane huolestua.
Btw tuo Valvolinen 10W60 taisi olla 5l pönikässä about 10€ edukkaampaa kuin Castrolin vastaava ja litrahinta jäi kevyesti alle kympin toukokuussa. Sitä saa ainakin Fixus-ketjun kautta.