166 2,5 V6 käyntiongelma

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

166 2,5 V6 käyntiongelma

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Noniin, nyt sitten alkoivat ne käyntiongelmat tässäkin... Olisi kyllä muutakin tekemistä, mutta kai ne haasteet on vaan nähtävä mahdollisuuksina. Eli eli..

Lähtökohta:
Ulkona pakkasta 7 astetta, kylmä auto ulkona käymään (ilman mitään lohkolämppäreitä yms.) ja liikkeelle. Sää ollut päivällä aurinkoinen, ei mitenkään kosteaa.

Oire:
Kahdeksan kilometrin ajon jälkeen (ajoaika 10min) valoihin tultaessa kone sammui kun painoin kytkimen pohjaan. Käynnistyi normaalisti ja mitään oireita ei tämän jälkeen ilmennyt. Hetkellä kun kone sammui, lämmöt olivat noin 80 astetta, eivät ihan vielä siinä normaalissa käyntilämpötilassa.

Tausta:
Viime keväänä, kun tätä autoa aloin ajamaan, syttyi muutaman kerran latausvalo vastaavassa tilanteessa. Koskaan kone ei kuitenkaan sammunut. Kesä meni ongelmitta, mutta alkutalvesta lähtien syttyi latausvalo noin kerran kuukaudessa, kun tulin siihen samaiseen risteykseen työmatkalla. Koneen kierrokset siis laskivat niin alas, ettei laturin tuotto enään riittänyt. Kuitenkin auto osasi aina nostaa kierroksia ennen kuin kone olisi sammunut. Tänään ei enään osannut. Ja auto käy tyhjäkäyntiä normaalisti. Sitä 2.0 TS:lle tyypillistä heiluvaa tyhjäkäyntiä ei tässä ole havaittavissa.

Mistäs lähtisi vikaa etsimään? Onko kellään ollut vastaavia huolia? En jaksa uskoa, että ECU:n ohjelma olisi huono. Jos se ei pelittäisi, olisi tuo sammuminen tullut jo aikaisemminkin esille. Auto starttaa todella hyvin, joten tuskin akku olisi tullut tiensä päähän. Laturi? Moottorin lämpötila-anturi? Nokka-akselin asentotunnistin? Kampiakselin asentotunnistin? Vikavalo ei ole syttynyt kertaakaan koko vuoden aikana.

Avatar
Pablo Honey
Viestit: 662
Liittynyt: 15 Huhti 2005, 20:20
Car(s): Ex 156 2.5 V6
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Pablo Honey »

Viallinen lambda-anturi on yksi hyvin tyypillinen kuvaamiesi oireiden aiheuttaja. Ovatko heposet muuten tallessa? Vikakoodit voisivat paljastaa jotain.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Tyhjäkäyntimoottori jumissa? Ei ehdi säätämään tyhjäkäyntiä tarpeeksi nopeasti pitemmän maantieosuuden jälkeen kaasua nostettaessa jolloin tyhjäkäynti ehtii notkahtamaan alas ennenkuin säädin ehtii pelastamaan tilanteen?
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

Se vaan on kovin merkillistä, että tuo kierrosten putoaminen tapahtuu vain moottorin ollessa haalea. Koneen ollessa kylmä tai kuuma mitään ongelmia ei ilmene. Eikä se tee sitä kuin kerran, vaikka vastaavia liikennevaloja onkin sadan metrin välein. Eli jos se yksissä valoissa sytyttää sen latausvalon, ei seuraavissa ole mitään ongelmaa.

Avatar
eltsu
Viestit: 576
Liittynyt: 15 Huhti 2004, 02:33
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja eltsu »

Ymmärsin viestistäsi (luin rivien välistä väärin :) ) että se tekee sen temppunsa jonkin pidemmän etapin jälkeen, eli kun on pitempään ajettu kaasu samassa asennossa ja tulet ekoihin valoihin... Eukon ajokissa (japsi) tekee toisin päin, eli kun ajaa esim. motaria yms. hieman pidemmästi ja tulee valoihin, ei tyhjäkäynti meinaa laskea kohdalleen vaan jää "huutamaan 1500-1700 RPM kunnes pikkuhiljaa laskee kohdilleen. Joskus nopeammin ja joskus hitaammin. Ns. kaupunki ajossa taas säädin liikkuu koko ajan joten ei välttämättä "takerru" yhteen asentoon niin herkästi... Ja nämä nyt on vaan sellaista mutu-höpinää vailla varmaa tietoa asiasta joten ei saa ampua jos asia ei mene noin :oops:
Ex. 33 1.5 4x4 SW '88

Vastaa Viestiin