159 ja toimimattomat jarrut
Valvoja: Moderators
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
159 ja toimimattomat jarrut
Niin...
Eräällä ulkomaisella kaverillani on ollut vähän ongelmia viime syksynä ostetun 159 kanssa... nääs jarrut lakkaavat toimimasta ilman varoitusta kesken ajon... on ollut muutama hengenlähtö kuulema suhteellisen lähellä.
Käsittääkseni hänen autonsa on ollut huollossa jo useamman kerran, mutta vikaa ei ole löytynyt! ja outoa on että jarrut palaavat normaaleiksi itsestään, eikä vikaa siis ole enää ollut kun auto on saatu korjaamolla.
Nyt hän onkin pyytänyt ulkomaisia tuttaviaan (mm. minua) kysymään paikallisilta 159 omistajilta, että onko kenellekkään ilmaantunut (vastaavia) ongelmia jarrujen kanssa...?
Eräällä ulkomaisella kaverillani on ollut vähän ongelmia viime syksynä ostetun 159 kanssa... nääs jarrut lakkaavat toimimasta ilman varoitusta kesken ajon... on ollut muutama hengenlähtö kuulema suhteellisen lähellä.
Käsittääkseni hänen autonsa on ollut huollossa jo useamman kerran, mutta vikaa ei ole löytynyt! ja outoa on että jarrut palaavat normaaleiksi itsestään, eikä vikaa siis ole enää ollut kun auto on saatu korjaamolla.
Nyt hän onkin pyytänyt ulkomaisia tuttaviaan (mm. minua) kysymään paikallisilta 159 omistajilta, että onko kenellekkään ilmaantunut (vastaavia) ongelmia jarrujen kanssa...?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: 159 ja toimimattomat jarrut
Olisikohan niin että kuljettaja ei osaa erotella polkimia,jos tuollainen vika on olisi se taatusti tullut jo aiemmin esiinPasi kirjoitti:Niin...
Eräällä ulkomaisella kaverillani on ollut vähän ongelmia viime syksynä ostetun 159 kanssa... nääs jarrut lakkaavat toimimasta ilman varoitusta kesken ajon... on ollut muutama hengenlähtö kuulema suhteellisen lähellä.
Käsittääkseni hänen autonsa on ollut huollossa jo useamman kerran, mutta vikaa ei ole löytynyt! ja outoa on että jarrut palaavat normaaleiksi itsestään, eikä vikaa siis ole enää ollut kun auto on saatu korjaamolla.
Nyt hän onkin pyytänyt ulkomaisia tuttaviaan (mm. minua) kysymään paikallisilta 159 omistajilta, että onko kenellekkään ilmaantunut (vastaavia) ongelmia jarrujen kanssa...?
Ainakin Hunter ja Rogere ao. ketjussa näyttäis kärsivän jonkunlaisista jarruongelmista (ellei jompikumpi juuri kyseinen tapaus), ratkaisusta ei ilmeisesti vielä tietoa: 159 brake failure
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
-02 passatti hukkas jarrut kanssa kokonaan, mutta se tapahtui loskalla ajettaessa ja ekalla jarrutuksella ei ollut jarruja lainkaan. Poljin tosin ei mennyt pohjaan kuten tuossa tarinassa.
VW mielestä asia ei ollut takuuasia vaan myivät lisäsuojapeltejä etujarruille, jolla vähennettiin ongelmaa. Siis tunnustettiin että näin on mutta ei hoidettu hommaa.
Audilla ja merssulla on kait abs/eps softassa semmoinen ajastettu "jarrutus" tämän ilmiön poistamiseksi.
Mutta jos poljin menee pohjaan niin silloinhan on oikeasti jotain vikaa, eikun tehostin vaihtoon, takuuhan niissä on.
VW mielestä asia ei ollut takuuasia vaan myivät lisäsuojapeltejä etujarruille, jolla vähennettiin ongelmaa. Siis tunnustettiin että näin on mutta ei hoidettu hommaa.
Audilla ja merssulla on kait abs/eps softassa semmoinen ajastettu "jarrutus" tämän ilmiön poistamiseksi.
Mutta jos poljin menee pohjaan niin silloinhan on oikeasti jotain vikaa, eikun tehostin vaihtoon, takuuhan niissä on.
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
Tosi outo tapaus - eli lykkää kaiketi nesteet jonnekin väärään suuntaan, koska jarrut palautuu entiselleen.
Iso määrä nestettähän ei liiku paikasta toiseen. Äkkiä vaikuttais siltä, että lykkää nesteen säiliöön päin eli joku takaiskuventtilin tapainen vuotaa satunnaisesti. Voi olla joku raati jäänyt työstöstä, joka liikkuu sopivasti venttiilissä.
Nesteet vaihtoon ja järjestelmän huuhtelu pariin otteeseen, testausta.
Seuraavaksi jarruventtiilit vaihtoon .
Ai niin , ei mitään ongelmia 24000 km jarruissa eikä muutenkaan.
Iso määrä nestettähän ei liiku paikasta toiseen. Äkkiä vaikuttais siltä, että lykkää nesteen säiliöön päin eli joku takaiskuventtilin tapainen vuotaa satunnaisesti. Voi olla joku raati jäänyt työstöstä, joka liikkuu sopivasti venttiilissä.
Nesteet vaihtoon ja järjestelmän huuhtelu pariin otteeseen, testausta.
Seuraavaksi jarruventtiilit vaihtoon .
Ai niin , ei mitään ongelmia 24000 km jarruissa eikä muutenkaan.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Hunter on juuri ko. henkilö...ARDI kirjoitti:Ainakin Hunter ja Rogere ao. ketjussa näyttäis kärsivän jonkunlaisista jarruongelmista (ellei jompikumpi juuri kyseinen tapaus), ratkaisusta ei ilmeisesti vielä tietoa: 159 brake failure
Olen ollut hänen kyydissä (en tosin nykyisellä 159:llä) ja meno oli aika "hulvattoman" lujaa, joten en ihmettele vaikka olisi liian kovasta rasituksesta johtuva vika
Mutta katsotaan mitä ihmiset tänne kirjottelee
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
4200 km takana, ei jarruongelmia. Hiukkassuodattimen kanssa sen sijaan on jotain.
Jouduin jo toisen kerran käymään Deltassa DPF:n takia. Menee (melkein) tukkoon ja näyttää moottorin varoitusvalon ja tekstin contact dealer, lisäksi ottaa yleensä tehot pois. Paikan päällä polttavat testerillä noin parissakymmenessä minuutissa. Löpöä ja aikaa palaa tuossa vähän liikaa. Viime tankillisella meni 10l/100km kun molemmat kerrat osuivat kohdalle peräjälkeen.
Normaalisti kuuluisi tehdä polton automaattisesti ajon aikana lisäämällä löpön syöttöä, jotta pakolämpötila saadaan n. 600 asteeseen. Operaatio tarvitsee riittävän pitkän maantiestintin ja hieman kierroksia ajossa.
On kuulemma ollut melko yleinen ongelma ja varsinkin automaateissa. Tomaatti ilmeisesti hieman pahentaa asiaa pitämällä kierrokset hyvin alhaisina? Maahantuoja pohtii tehtaan kanssa ongelmaan ratkaisua...
Onko muilla ollut vastaavaa?
Jouduin jo toisen kerran käymään Deltassa DPF:n takia. Menee (melkein) tukkoon ja näyttää moottorin varoitusvalon ja tekstin contact dealer, lisäksi ottaa yleensä tehot pois. Paikan päällä polttavat testerillä noin parissakymmenessä minuutissa. Löpöä ja aikaa palaa tuossa vähän liikaa. Viime tankillisella meni 10l/100km kun molemmat kerrat osuivat kohdalle peräjälkeen.
Normaalisti kuuluisi tehdä polton automaattisesti ajon aikana lisäämällä löpön syöttöä, jotta pakolämpötila saadaan n. 600 asteeseen. Operaatio tarvitsee riittävän pitkän maantiestintin ja hieman kierroksia ajossa.
On kuulemma ollut melko yleinen ongelma ja varsinkin automaateissa. Tomaatti ilmeisesti hieman pahentaa asiaa pitämällä kierrokset hyvin alhaisina? Maahantuoja pohtii tehtaan kanssa ongelmaan ratkaisua...
Onko muilla ollut vastaavaa?
-
- Viestit: 31
- Liittynyt: 28 Heinä 2006, 00:01
- Car(s): ...
(ex: 159tbi ti,159 2.4 jtdm, GT 2.0jts, 159 2.2, 147 2.0t.s) - Paikkakunta: Pori
Otsikon mukaisia jarruongelmia ei ole ollut, mutta nyt ilmeni toisenlainen ongelma. Vähän yli 4900km mittarissa ja kerran yön jälkeen autolle mennessäni havaitsin että ovet olikin auki vaikka ne olin illalla lukinnut...lisäksi lämpömittari näytti pelkkää viivaa ja kokonaiskm-lukema vilkkui kun auton käynnisti.
Kun ovet sitten painoi napista lukkoon, kuului kyllä napsahdus mutta siihen se sitten jäi, lukkoonhan nuo ovet eivät menneet->Deltaan->kiristivät kuskin oven liittimiä tjsp...tuntui auttavan.
Seuraavana päivänä taas sama juttu. Ovet auki ym. Ja Deltaan. Muutaman päivän selvittelyn jälkeen maahantuojalta tullut tieto, että kyseessä on tietokonevika ja palikoita vaihtoon, ei ole tietenkään maassa yhtään joten tilattu tehtaalta...joten auto maannee jonkin aikaa vielä paikoillaan Deltassa.
Onko kukaan muu törmännyt vastaavanlaiseen ongelmaan?
Kun ovet sitten painoi napista lukkoon, kuului kyllä napsahdus mutta siihen se sitten jäi, lukkoonhan nuo ovet eivät menneet->Deltaan->kiristivät kuskin oven liittimiä tjsp...tuntui auttavan.
Seuraavana päivänä taas sama juttu. Ovet auki ym. Ja Deltaan. Muutaman päivän selvittelyn jälkeen maahantuojalta tullut tieto, että kyseessä on tietokonevika ja palikoita vaihtoon, ei ole tietenkään maassa yhtään joten tilattu tehtaalta...joten auto maannee jonkin aikaa vielä paikoillaan Deltassa.
Onko kukaan muu törmännyt vastaavanlaiseen ongelmaan?
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Ko. henkilö jolla jarruongelmia oli, sai uuden 159 viimein lukuisien tappeluiden jälkeen.
Olivat huollossa sanoneet hänelle että tuo ongelma ei ole "major fault" ... eli jos nyt jarrut pettää 160km/h vauhdissa, niin se on pientä.... onneksi näin ei (kai) ole Suomessa
Olivat huollossa sanoneet hänelle että tuo ongelma ei ole "major fault" ... eli jos nyt jarrut pettää 160km/h vauhdissa, niin se on pientä.... onneksi näin ei (kai) ole Suomessa
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Kävin viime viikonlopun loska kelissä Motor Showssa ja huomasin jarrujen häipymisen aika totaalisti 2 kertaa.
Eli mennessä kun poikkesin kahville Nurmijärvellä tuntui kun ketään ei olis ollu kotona hillittimissä.
Vakavampana takaisin tullessa vesisateessa Lempääläntien liikenne- valoihin tultaessa ei autossa ollut mielestäni hillittimiä kuin yhdessä pyörässä ja puolsi niin pirusti.
No pumppaamalla rupes sitten jarruja löytymään.
Tarttis varmaan aina välillä polkaista ees muodon vuoksi loska / vesi kelissä. Yli 100 kilometriä tuntuu häivyttävän hillittimet tosi tehokkaasti.
Eli mennessä kun poikkesin kahville Nurmijärvellä tuntui kun ketään ei olis ollu kotona hillittimissä.
Vakavampana takaisin tullessa vesisateessa Lempääläntien liikenne- valoihin tultaessa ei autossa ollut mielestäni hillittimiä kuin yhdessä pyörässä ja puolsi niin pirusti.
No pumppaamalla rupes sitten jarruja löytymään.
Tarttis varmaan aina välillä polkaista ees muodon vuoksi loska / vesi kelissä. Yli 100 kilometriä tuntuu häivyttävän hillittimet tosi tehokkaasti.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Njoo, tuo taitaa olla levyjarrujen yleinen ongelma aika monessa autossa nimenomaan loskakeleillä. Muistelisin, että joihinkin VAG -konsernin laitteisiin olisi joskus asenneltu takuuseen suojia/ohjaimia jarruihin loskan poistamiseksi/ohjaamiseksi muualle.Laku kirjoitti:Kävin viime viikonlopun loska kelissä Motor Showssa ja huomasin jarrujen häipymisen aika totaalisti 2 kertaa.
Eli mennessä kun poikkesin kahville Nurmijärvellä tuntui kun ketään ei olis ollu kotona hillittimissä.
Vakavampana takaisin tullessa vesisateessa Lempääläntien liikenne- valoihin tultaessa ei autossa ollut mielestäni hillittimiä kuin yhdessä pyörässä ja puolsi niin pirusti.
No pumppaamalla rupes sitten jarruja löytymään.
Tarttis varmaan aina välillä polkaista ees muodon vuoksi loska / vesi kelissä. Yli 100 kilometriä tuntuu häivyttävän hillittimet tosi tehokkaasti.
Nykyisillä levyjarrullisilla maastureilla tuo ongelma on aika paha, kun lumihangesta palaa takaisin muun liikenteen sekaan. Saa pumppailla jarruja hetken aikaa, että alkavat taas pitää.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Minun 80-luvun Alfassa onpi rei'itetyt levyt
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 07 Joulu 2007, 13:03. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
Onkos 159:ssä täysikokoiset jarrulevyjen suojakilvet/pellit...? Vai onko sellaset pienet läpyskät vain...tällä on vaikutusta loska ja sadekelillä.
Meidän Passattiin vaihdettiin aikoinaan uutena takuuseen eteen täysikokoiset suojakilvet kampanjana juuri tämän häipymisominaisuuden vuoksi, alkujaan siinä oli vain todella pienet kilvet...164 taas puolsi jarrutuksessa aika pahasti sadekelillä kun toisen puolen kilpi edestä puuttui, muutaman reippaan jarrutuksen jälkeen tasoittui kun jarrulevy kuivui ja lämpeni.
Meidän Passattiin vaihdettiin aikoinaan uutena takuuseen eteen täysikokoiset suojakilvet kampanjana juuri tämän häipymisominaisuuden vuoksi, alkujaan siinä oli vain todella pienet kilvet...164 taas puolsi jarrutuksessa aika pahasti sadekelillä kun toisen puolen kilpi edestä puuttui, muutaman reippaan jarrutuksen jälkeen tasoittui kun jarrulevy kuivui ja lämpeni.
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45