Klonksahdus moottorijarrutukseen siirryttäessä
Valvoja: Moderators
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Klonksahdus moottorijarrutukseen siirryttäessä
Onko kenelläkään vinkkiä, mistä seuraava ongelma voisi johtua:
Tänään huomasin, että jostain etupäästä kuuluu selvä klonksahdus kun kiihdytyksen jälkeen nostaa jalan kaasulta eli siirtyy moottorijarrutukseen.
Ääni kuuluu ihan suoraankin ajettaessa eikä ääni tunnu olevan voimakkaampi mutkissa. Jousituksen liikkeet montuissa eivät tunnu aiheuttavan kolahdusta.
Jos moottorijarrutuksen sijaan laittaa kytkimen pohjaan, niin ääni ei kuulu.
Useimmiten klonksahduksia kuuluu yksi, mutta muutaman kerran myös 2 klonksahdusta. Klonksahdus on hyvin selkeä ehkä jopa napsahdukseksi luokiteltava, ääni kuulostaa kuin metalli kolahtaisi metalliin.
Auto on 147 GTA.
Mikähän tuon voisi aiheuttaa? Voiko kädetön (=minä) tehdä jotain tarkentaakseen vikadiagnoosia?
Muuten voisi odotella muutaman päivän, että pääsee korjaamoon, mutta nyt olisi viikonloppuna 600 km ajomatka edessä, mistä johtuen kiinnostaisi tietää uskaltaako autolla lähteä matkaan.
Tänään huomasin, että jostain etupäästä kuuluu selvä klonksahdus kun kiihdytyksen jälkeen nostaa jalan kaasulta eli siirtyy moottorijarrutukseen.
Ääni kuuluu ihan suoraankin ajettaessa eikä ääni tunnu olevan voimakkaampi mutkissa. Jousituksen liikkeet montuissa eivät tunnu aiheuttavan kolahdusta.
Jos moottorijarrutuksen sijaan laittaa kytkimen pohjaan, niin ääni ei kuulu.
Useimmiten klonksahduksia kuuluu yksi, mutta muutaman kerran myös 2 klonksahdusta. Klonksahdus on hyvin selkeä ehkä jopa napsahdukseksi luokiteltava, ääni kuulostaa kuin metalli kolahtaisi metalliin.
Auto on 147 GTA.
Mikähän tuon voisi aiheuttaa? Voiko kädetön (=minä) tehdä jotain tarkentaakseen vikadiagnoosia?
Muuten voisi odotella muutaman päivän, että pääsee korjaamoon, mutta nyt olisi viikonloppuna 600 km ajomatka edessä, mistä johtuen kiinnostaisi tietää uskaltaako autolla lähteä matkaan.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Tutulta kuullostaa. Katso se moottorin ylätukitanko. Heti siinä takana jakopääkotelon vieressä. Useinmiten sen tangon kumipusla on sökö moottorin puoleisesta kiinnityksestä. Tanko on helppo vaihtaa. Muista vaan laittaa kaikki prikat takaisin. Minulta hukkui korin puolelta alus prikka ja voi pojat mikä resonanssi ääni lähti tiukassa kiihdytyksessä. Luulin pahemmaksikin viaksi.
Jos näet että kumi on rikki, niin ei se matkaan lähtöä estä. Jos on ehjä niin sitten joku muu kolahtelee.
Jos näet että kumi on rikki, niin ei se matkaan lähtöä estä. Jos on ehjä niin sitten joku muu kolahtelee.
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Kiitos pojat vinkeistä! Tuo moottorin kiinnike-juttu kuulostaa kyllä loogiselta oireiden kanssa.
Sain ajan korjaamolta ensi viikon perjantaiksi, silloin asia selvinnee viimeistään. Täytyy vielä harkita uskaltaako tuolla lähteä viikonloppuna pitkälle matkalle vai joutuuko lähtemään emännän autolla.
Antieko: Meikäläisen taidoilla ei kannata yrittää lähteä vaihtamaan mitään, mutta kiitos ohjeista kuitenkin.
Sain ajan korjaamolta ensi viikon perjantaiksi, silloin asia selvinnee viimeistään. Täytyy vielä harkita uskaltaako tuolla lähteä viikonloppuna pitkälle matkalle vai joutuuko lähtemään emännän autolla.
Antieko: Meikäläisen taidoilla ei kannata yrittää lähteä vaihtamaan mitään, mutta kiitos ohjeista kuitenkin.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Älä turhaan korjaamolla käytä kun voit itsekin helposti tehdäPortti kirjoitti:Kiitos pojat vinkeistä! Tuo moottorin kiinnike-juttu kuulostaa kyllä loogiselta oireiden kanssa.
Sain ajan korjaamolta ensi viikon perjantaiksi, silloin asia selvinnee viimeistään.
diagnosin...konepelti auki ja tutkimaan onko siinä kiinnikkeessä
murtumaa - löytyy siis ylhäältä vasemmalta.
Deltassa taitaa maksaa päälle 80e, Muukkoselta saa varmasti
halvemmalla.
Punin albumista kopsasin kuvan kohteesta, siis tuo
jakopään kotelon yläpuolella oleva pyöreä mokkula.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=5792
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Silverine:
Tarkoitatko tuota mustaa pyörylää, jonka keskellä on pultti ja jonka päällä on jotain valkoista? Pitäisikö mahdollinen murtuma olla helposti havaittavissa?
Voin yrittää vilkaista pellin alle jos vaikka saisin diagnoosin tehtyä. Korjaamolla tuon saavat joka tapauksessa vaihtaa vaikka syyn löytäisinkin itse. Mikäli diagnoosi on selvä, niin voin jo etukäteen ilmoittaa heille minkä osan hankkivat.
Korjaamo on muuten Autofit-ketjua ja aiemmin ovat saaneet hyvin osia ilman, että on tarvinnut turvautua Deltaan.
Kiitos lisäavusta S.
Tarkoitatko tuota mustaa pyörylää, jonka keskellä on pultti ja jonka päällä on jotain valkoista? Pitäisikö mahdollinen murtuma olla helposti havaittavissa?
Voin yrittää vilkaista pellin alle jos vaikka saisin diagnoosin tehtyä. Korjaamolla tuon saavat joka tapauksessa vaihtaa vaikka syyn löytäisinkin itse. Mikäli diagnoosi on selvä, niin voin jo etukäteen ilmoittaa heille minkä osan hankkivat.
Korjaamo on muuten Autofit-ketjua ja aiemmin ovat saaneet hyvin osia ilman, että on tarvinnut turvautua Deltaan.
Kiitos lisäavusta S.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Jep. Kyllä murtuman näkee selvästi jos niin on päässyt käymään.Portti kirjoitti:Silverine:
Tarkoitatko tuota mustaa pyörylää, jonka keskellä on pultti ja jonka päällä on jotain valkoista? Pitäisikö mahdollinen murtuma olla helposti havaittavissa?
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Antieko
- Viestit: 649
- Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
- Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
- Paikkakunta: Jyväskylä
Heiluttele sitä tankoa, niin näet kyllä jos se on sökö. Ja taitaa olla että tarvikkeena sitä ei saa. Itse tilasin Ricambi Heikalta, kuluineen 60 euroa.
Toimitusaika vaan pitkä. Ja jos siitä vian havaitset, niin ei se niin kriittinen juttu ole, ettetkö voisi reissuun lähteä. Minäkin ajelin yli vuoden risalla tangolla.
Toimitusaika vaan pitkä. Ja jos siitä vian havaitset, niin ei se niin kriittinen juttu ole, ettetkö voisi reissuun lähteä. Minäkin ajelin yli vuoden risalla tangolla.
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Itsellä ainakin tuntui vaikuttavan positiivisesti vaihteensiirtoon, ykkösendimmu kirjoitti:Huomasiko kukaan mitään vaikutusta tuon tangon vaihdon jälkeen?
Mulla tuo ei ääntele mitenkään, mutta vaikuttaako johonkin muuhun?
ja pakin suhteen. Liekö ollut placeboa, näin jälkikäteen ajatellen.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Kävin lounastauolla parkkihallissa tarkastelemassa tuota kiinnikettä.
Ulkoisen tarkastelun perusteella en huomannut mitään murtumia, tosin auto oli melko hämärässä kohdassa parkissa mistä johtuen en nähnyt riittävän hyvin pellin alle.
Kokeilin myös heilutella kiinnikettä eri suuntiin. Moottorin päässä pyörylän keskellä oleva pultti vaikutti aika jämyltä, ympärillä oleva kehys/pusla (?) heilui sivusuunnassa jonkin verran. Ilmeisesti näin pitääkin olla?
Muuten ei mitään ihmeellisiä havaintoja.
Täytynee tutkailla murtumia tarkemmin kun pääsee kotiin.
Ulkoisen tarkastelun perusteella en huomannut mitään murtumia, tosin auto oli melko hämärässä kohdassa parkissa mistä johtuen en nähnyt riittävän hyvin pellin alle.
Kokeilin myös heilutella kiinnikettä eri suuntiin. Moottorin päässä pyörylän keskellä oleva pultti vaikutti aika jämyltä, ympärillä oleva kehys/pusla (?) heilui sivusuunnassa jonkin verran. Ilmeisesti näin pitääkin olla?
Muuten ei mitään ihmeellisiä havaintoja.
Täytynee tutkailla murtumia tarkemmin kun pääsee kotiin.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Täälläkin kolahtaa usein moottorijarrutukseen siirryttäessä. Mielestäni ääni tulee kuitenkin perästä... Alustaa oon epäilly, mutta ei oo kertaakaan (isossakaan) kuopassa kolahtanu. Missähän tuosta bokserista löytyy moottorin kannakkeet. Moottorin takaa keskeltä, ylhäältä löysin yhden kiinnikkeen, se oli ahtaassa paikassa, joten yritin vain tyrkkiä moottoria, pusla liikkui sivusunnassa millin pari ihan käsin mottia tuuppimalla. Ilmeisesti pitääkin? Muuhun suuntaan ei liikkunut. Missäköhän muut tuet lymyävät?
I do my loving in the winter.
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Eipä tainnut olla syynä tuo moottorin yläkiinnike. Ulkoisesti tarkasteltuna kiinnike vaikuttaa ehjältä. Lisäksi tehtiin minua viisaamman alfistin kanssa testi, jossa auto käynnissä, käsijarru päällä, vaihde silmässä nostettiin varovasti kytkintä kun toinen katsoi miten moottori liikautta kiinnikettä. Normaalilta vaikutti.
Onko muita ideoita klonksahduksen syyksi?
Tämän päivän ajelujen yhteydessä huomasin, että klonksahdus kuuluu välillä myös tilanteessa, jossa autoon laittaa vedon päälle. Eli kun ollaan liikkeessä vaihde silmässä niin kun nostaa kytkimen niin saattaa kuulua sama kolahdus.
Onko muita ideoita klonksahduksen syyksi?
Tämän päivän ajelujen yhteydessä huomasin, että klonksahdus kuuluu välillä myös tilanteessa, jossa autoon laittaa vedon päälle. Eli kun ollaan liikkeessä vaihde silmässä niin kun nostaa kytkimen niin saattaa kuulua sama kolahdus.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Mitenkäs tuota voisi amatööri yrittää diagnosoida?mutt kirjoitti:Voisi olla myös tukivarren puslista tai nivelistä joku sökö.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Just hain huollosta GTAn, kallistuksenvakaajan vaihtoivat, ei enää klonkklonk ääniä. Ekalla kerralla vaihtoivat vain nuo halvat koiranluut, mutta sillä ei kolinat hävinneet.Dobber kirjoitti:Kallistuksen vakaajan pystytanko voi olla myös klonksunnan kohde. Se on helppo vaihtaa ja edullinen osa alle 20€/kpl.
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Päivitystä tähän asiaan:
Taakse vaihdettiin tukivarsia aiemmin eli näyttää myös GTA:ssa olevan samalla tavalla tukivarsien kestävyys ongelma kuin muissa 147- ja 156-malleissakin.
Tuo taisi olla oikea diagnoosi. Auto on tänään ollut korjaamolla ja sieltä soitettiin, että etuylätukivarsissa on väljyyttä ja ne pitäisi vaihtaa. Pistävät tukivarret tilaukseen ja ne vaihdetaan myöhemmin kun osat ovat saapuneet.mutt kirjoitti:Voisi olla myös tukivarren puslista tai nivelistä joku sökö.
Taakse vaihdettiin tukivarsia aiemmin eli näyttää myös GTA:ssa olevan samalla tavalla tukivarsien kestävyys ongelma kuin muissa 147- ja 156-malleissakin.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Portti kirjoitti: Taakse vaihdettiin tukivarsia aiemmin eli näyttää myös GTA:ssa olevan samalla tavalla tukivarsien kestävyys ongelma kuin muissa 147- ja 156-malleissakin.
Tekisi mieli lisätä tuohon että "...muissa madalletuissa 147- ja 156-malleissakin." Tuntuu tuo madaltaminen vaikuttavan niiden kestoikään. Ei niitä tukivarsia niin nopeasti taida vakiokorkuisista mennä.
Alfaa pitää käsitellä niinkuin naista; ensin varovasti ja sitten täysillä.
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Epäilemättä madaltamisella on vaikutusta tukivarsien kestoikään.mml kirjoitti:Tuntuu tuo madaltaminen vaikuttavan niiden kestoikään.
Tosin tässä tapauksessa takatukivarret jouduttiin vaihtamaan jo ennen kuin autoa madallettiin ja ennen etutukivarsien vaihtoaikaa madallettuna ajetut kilometrit ovat olleet melko vähäisiä.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;