155 2.0 16v koneen talvilämmöt

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
ozone
Viestit: 82
Liittynyt: 30 Loka 2003, 04:30

155 2.0 16v koneen talvilämmöt

Viesti Kirjoittaja ozone »

Ongelma on että jo näillä pakkasilla (alle -5C) Alfan kone ei lämpiä kuin 50-70 asteeseen normaaliajossa. Kesällä tuntui toimivan ihan hyvin. Lämppärikään ei tietysti toimi tämän takia kovin tehokkaasti.

Onko muilla samanlaisia kokemuksia 155:n talviominaisuuksista? Onko termostaatti helppo vaihtaa, löytyykö kuumempia termareita?

Tuntuu että auton lämppäri puhaltaa talvella kylmää ja kesällä kuumaa ilmaa... :roll:

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Kyllä se jaksoi -28 asteen pakkasillakin yli 70 kun oli uusi termari, joskin otti vähän aikaa. -5:ssäkin sama karvan päälle 70, jos alle niin uusi termari.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Komppaan Rollea, täsmälleen samat kokemukset. Kunnon pakkasilla oli ehkä hieman viileähkö mutta ei siinä koskaan palella tarvinnut kun oli kunnossa.

Termarin vaihtoa en tehnyt itse mutta ainakin se on hyvin näkyvillä joten kai se aika kivuttomasti vaihtuu.

Avatar
HR
Viestit: 783
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja HR »

Näin, 70:een lämpesi kovillakin pakkasilla, 90:een ei koskaan talvella.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Onkos kokemuksia 155 lämppärinkennon vaihdon jälkeen, onko alkanut tulemaan kuumempaa ilmaa suuttimista, epäilty että meillä alkaa oleen kennon pillit tukossa...

Tuleeko kaikissa 155 16V:ssä kuumempaa ilmaa keskisuuttimista kuin lasin suuttimilta? Näin ainakin meillä ja Tuulilasin koeajossa v 1997.

Yleensä muutenkin ilmaa tulee sisälle nihkeästi, kuumaa tai kylmää. Raitisilmasuodatin on pois paikoiltaan mutta ilmaa ei vaan tule samanlailla vapaasti kuin esim 164:ssa, ilman puhallusta ei juuri ollenkaan.

Onko kukaan muutellut tuulilasin etureunan muovia, siinä kun ei ole samanlaista ilmaottoa kuin 164:ssa vaan puhallin joutuu imeen ilmaa jostain ahtaasta paikasta.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Itsellä siinä vanhemmassa dieselissä vaihdoin kennon, mutta ei juuri vaikuttanut lämpenemiseen. Kone kyllä lämpenee nopeasti, mutta kierto kennolle on niin monen 90 asteen mutkan takana, ettei ilman erillistä kiertovesipumppua saa kunnon tehoa.
Itsellä on raitisilmasuodatin paikoillaan ja ilmaa tulee sinänsä ihan hyvin, mutta mikäli suodatinta ei aina ole ollut voi kenno olla väleistä tukossa ja se aiheuttaa huonon läpituuletuksen.
Itsellä oli talveksi tehdyt suojat maskissa ja alhaalla, silloin lämmöt nousivat liki 90 asteeseen pitemmällä ajolla, vaikka termostaatti oli 80 asteinen.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

Mulla ajossa n.80-90C, mutta 8v kone. Ulkoilma -14C . Ja kuumaa tulee ja automatiikka pelaa tosi hienosti.

Jos termari rikki niin maksimissaan 70C ja tulee haaleaa.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

willez kirjoitti:Mulla ajossa n.80-90C, mutta 8v kone. Ulkoilma -14C . Ja kuumaa tulee ja automatiikka pelaa tosi hienosti.

Jos termari rikki niin maksimissaan 70C ja tulee haaleaa.
Jep...8 venttiliisessä on 87 asteinen termari vs 16V 83 asteinen ja vedentulo lämppärin kennolle toimii paremmin termarin ja paluukierron rakenteesta johtuen.

Vesitilavuus tosin on 8V koneessa isompi joten ehkä aavistuksen hitaammin se aloittaa lämpösen tuoton, mutta on lämmin niin tulee kuumempaa.

Olemassahan on sähkökäyttöisiä pumppuja lisälämppärin pumpun kaltasia joita voi laittaa keskelle letkua tehostamaan veden virtausta.

Esim Opel Omegoihin on maahantuoja aikoinaan laitellut tämmösiä, tietääkö joku mallia/merkkiä mikä menisi 155:een heittämällä, sopivat letkuliitokset ym, en yhtäkkiä google haulla löytänyt mistään.

Avatar
jiiässä
Viestit: 1495
Liittynyt: 21 Loka 2003, 21:51
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiiässä »

Itse itselleni vastaten, tämä lienee se Omegan jälkiasenne lisäpumppu vesikiertoon.


http://www.osa-shop.com/tuotetiedot.php


http://www.osa-shop.com/img/0130002067.jpg
kiertovesipumppu 16mm lähdöt

ja toinen malli 19mm lähdöin...

Avatar
TeroV.
Viestit: 438
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:47
Car(s): 156 SW TS 1.8 2000
156 SW 2.4 JTDm 20V 2005
Lancia Delta 2.0 Multijet 2008
Paikkakunta: Ylöjärvi

Viesti Kirjoittaja TeroV. »

Mihin kohtaan jäähdytysjärjestelmää sähköinen kiertovesipumppu kannattaa sijoittaa? Vai onko sijainnilla mitään merkitystä - sinne vaan, minne parhaiten letkukokojen puolesta sopii?

On noita sähköisiä pumppuja näköjään Motonetissakin. Boschin yleismalli 16 mm lähdöillä ja ilmeisesti jonkun muun valmistajan pumppu 19 mm lähdöillä.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Mahdollisimman lähelle rintapeltiä lämppärille sisäänmenevään letkuun, näin asiaa enempää tutkineena veikkaan. Mersuissa on vielä kytkentä, joka pysäyttää pumpun, jos lämmöt käännetään kokonaan pois, mutta voihan piuhat nyppäistä irti kesäksi.

Vastaa Viestiin