156 Lohkolämmitin?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
pasanen
Viestit: 82
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 15:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

156 Lohkolämmitin?

Viesti Kirjoittaja pasanen »

Terppa!
Onko kellään kokemuksia AR 156 v6 malliin lohkolämmittimen asennuksesta?
Ohje käskee vaan asentamaan sen alavesiletkuun liitinkotelo alaspäin.
kuikentin A-tarvike liikkeessä tiesivät sanoa että jos se laitetaan väärään kohtaan alavesiletkussa niin saattaa aiheittaa moottorin sähkövika valon palamista silloin tällöin.
Ja toinen kysymys mistähan mahtaa saada noita veekutosen imutorvien klemmaseita kun ei järvenpään deltassa ole kuulemma ikinä ollut edes varastossa eikä myöskään heikalla...?

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Imutorven klemmareita kannataa kysellä esim teollisuus etolasta, vai mikä etra se nyt nykyään on. Ainakin Kouvolan myymälässä on hyllyssä kaikki mahdolliset koot.
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Ei kai sitä lohkolämmitintä kesällä tarvita ? :silly:

Avatar
RockinTetsi
Viestit: 156
Liittynyt: 27 Syys 2007, 22:49
Paikkakunta: Nokia

Re: 156 Lohkolämmitin?

Viesti Kirjoittaja RockinTetsi »

pasanen kirjoitti:Terppa!
Onko kellään kokemuksia AR 156 v6 malliin lohkolämmittimen asennuksesta?
Ohje käskee vaan asentamaan sen alavesiletkuun liitinkotelo alaspäin.
kuikentin A-tarvike liikkeessä tiesivät sanoa että jos se laitetaan väärään kohtaan alavesiletkussa niin saattaa aiheittaa moottorin sähkövika valon palamista silloin tällöin.
Ja toinen kysymys mistähan mahtaa saada noita veekutosen imutorvien klemmaseita kun ei järvenpään deltassa ole kuulemma ikinä ollut edes varastossa eikä myöskään heikalla...?
2.0 ts koneeseen asensin viime syksynä ja siihen alavesiletkuun sen vastuksen laitoi. Ei ole ollut mitään murheita vaikka kuulin myös huhuja, että tuo Letkunlämmitin "rikkoo" auton. Kiinni vaan :wink:

Avatar
pasanen
Viestit: 82
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 15:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja pasanen »

Nyt tuli ilmi uusi huolen aihe lohkiksesta..
Toimiiko se automaatti ilmastoinnin kanssa?
Kuulin jostain että kun on aac niin vesi ei pääse kiertämään koneessa vaan alkaa kiehua siinä vatuksen ympärillä ja halkaisee vesiletkun???
Onko kellään kokemuksia?

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Eipä ollut 155:ssa (2.0) ainakaan sellaista ongelmaa. Ainoa oli se, että piti kytkeä pois 10 minuuttia ennen lähtöä, että ehtii lämpö vähän tasaantua. Muuten kytki ruiskunvalon päälle eikä käynyt kunnolla. Tästä olikin jossain ketjussa juttua, eikä ollut ainutlaatuinen ongelma.

Jarama
Viestit: 757
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 18:46

Viesti Kirjoittaja Jarama »

Tai sitten lämmitä yli kaksi tuntia niin on lämminnyt tasaisesti ja voi lämmittää siihen asti kunnes lähtee.

Eikä ongelmia vaikka automaatti-ilmastointi, miten se ilmastointi veden kiertoa estää!!?
Kun pelkkä teho ei riitä!

Avatar
pasanen
Viestit: 82
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 15:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja pasanen »

No hyvä että selvis.
Ainakin volvossa jos on aac niin alipaine ohjatut läpät ei aukea ellei auto ole käynnissä jolloin vesi ei pääse kiertämään ja se alkaa kiehua-> alavesiletku halkeaa. voihan olla että alfassa ns. fail safe asento on lämppärin kennolle auki, mutta jossain automerkeissä se on kiinni.

Pepperoni
Viestit: 917
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 10:58
Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Pepperoni »

Vahvistetaan nyt vielä omasta puolesta, että kolmessa omassa Alfassa on / on ollut automaatti-ilmastointi ja letkulämmitin eikä ole mitään ongelmia ollut lämmityksen kanssa (paitsi 155:ssa tuo Rollen mainitsema). Ja yleisestikin aika monessa Alfassa on autoilmastointi myös täällä pohjolassa ja oletettavasti useimmissa myös lämmitin, joten voinet turvallisin mielin laittaa sellaisen autoosi.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

pasanen kirjoitti:Ainakin volvossa jos on aac niin alipaine ohjatut läpät ei aukea ellei auto ole käynnissä jolloin vesi ei pääse kiertämään ja se alkaa kiehua-> alavesiletku halkeaa.
Öh?

Yleisesti uudehkoissa autoissa sisäänpuhalluslämpöä ohjataan läpillä tai ilmanjakorummulla, jotka määräävät tuleeko kabiiniin puhallettava ilma suoraan ulkoa vai lämppärin kennon kautta vai vähän molempia. Kennolla tyypillisesti kiertää vesi koko ajan, oli lämmitykselle tarvetta tai ei. Sillä ei sinänsä ole merkitystä komentaako ilmanajakomekanismia alipaine, sähkömoottori vai Ranen käsivarsi.

Wanhan liiton vehkeissä oli vielä lämppärin kennolle ihan oikea hana, jota avaamalla ja sulkemalla säädettiin nestevirtaa ja lämmitystehoa. Jos lämmityslaitteen kennon virtaus voisi estää muun jäähdytysjärjestelmän nestekiertoa, pitäisi lohkarin kanssa syntyä ongelmia juuri näissä historiikeissa. Silloin niitä tosin syntyisi kyllä vähän muissakuin käyttötilanteissa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Tekijä
Viestit: 340
Liittynyt: 11 Syys 2006, 08:44
Paikkakunta: Haaga / Helsinki

Viesti Kirjoittaja Tekijä »

166 2,5 V6 vm.2002 (EOBD) eikä voi käyttää vesiletkulämppäriä. Sytyttää vikavalon ja jää muistiin (aina tulee se kerta kun unohtaa/ei vaan pysty antaa lämmön tasaantua ennen starttia) -> katsastuksessa hylätty.

Säteilylämmitin öljypohjaan odottanut asennusta jo kohta kaksi vuotta autotallin hyllyllä...

Avatar
PePe
Viestit: 170
Liittynyt: 17 Loka 2006, 17:15
Car(s): Baader-Meinhof Wagen
Ex Alfa 159 3,2 Q4
Ex Alfa 156 2,5 V6
Ex Alfa 155 2,5 V6
Ex Alfa 164 3,0 V6
Ex Alfa 75 Turbo
Ex Alfa GTV
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja PePe »

Mikähän juttu näissä vesiletkulämmittimissä oikein on ?
Itselläni ollut puolenkymmentä eri versiota Alfan V6-pannuista. Joka ainoassa vesiletkulämppäri, hyvin on toiminut eikä mitään ongelmia ruiskuvalojen tms kanssa. Automaatti-ilmastointi ollut myös kaikissa. Ainut lämmitinongelma oli nykyisen lämmittimen asennuksen myöhästyminen puolisen vuotta, mutta se on taas ihan oma juttunsa...
Onko noiden asennuksessa jokin juju, vai mistä nuo vikavalotapaukset oikein johtuvat?
Mutta laite on siis mahdollista saada toimimaan ihan ongelmitta.

Avatar
pasanen
Viestit: 82
Liittynyt: 31 Maalis 2008, 15:26
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja pasanen »

No huomenna pitäs asentaa lohkis. 126 euroa oli muuten hintajohtosarjan kanssa jos jotain kiinnostaa. raportoin sitten että miten kävi, syttyykö vika valo vai ei.
Käsittääkseni on tarkka siitä kohdasta mhin se asennetaan siinä alavesiletkussa.

Avatar
Antieko
Viestit: 649
Liittynyt: 07 Huhti 2005, 11:30
Car(s): ex:156 v6 2,5 24v -98
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja Antieko »

Autossa on ollut uudesta letkulämmitin. Ainut mitä olen havainnut on se, että auto tuntuisi pikkupakkasilla käynnistyvän herkemmin ilman esilämmitystä!
Johtunee ilmeisesti ohjaus softasta. Hetken "aivot" siellä miettii, että mitä nyt kun jäähdytysvesi onkin muuta moottoria lämpimämpää. Italialainen ohjelmoitsia kun ei varmaan näistä moottorin lämmittimistä ollut kuullutkaan. Asia kuuluu samaan sarjaan kuin se, että ulkolämpömittari ei näytä kuin muistaakseni 20 asteeseen pakkasta.

jartuo
Viestit: 253
Liittynyt: 16 Helmi 2008, 20:52
Paikkakunta: Turku
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jartuo »

Ei oikein jaksa uskoa, että sillä suurempaa merkitystä olisi mihin kohtaan sen lämppärin iskee kiinni alavesiletkuun.

Alavesiletkuun laitettava lämmitin on mielestäni ainut oikea vaihtoehto V moottoreille, mikäli sen lyö lohkon kylkeen kiinni niin se lämmittää tehokkaammin vain toista puolta koneesta ja toinen puoli jää kylmemmäksi, varsinkin kovilla pakkasilla.
No joo, V6 kone on vielä siinä rajoilla, mutta muutaman litran V8:t varsinkin vaatii joko kaksi lohkoasennusta tai alavesilämmittimen.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

jartuo kirjoitti:Ei oikein jaksa uskoa, että sillä suurempaa merkitystä olisi mihin kohtaan sen lämppärin iskee kiinni alavesiletkuun.

Alavesiletkuun laitettava lämmitin on mielestäni ainut oikea vaihtoehto V moottoreille, mikäli sen lyö lohkon kylkeen kiinni niin se lämmittää tehokkaammin vain toista puolta koneesta ja toinen puoli jää kylmemmäksi, varsinkin kovilla pakkasilla.
No joo, V6 kone on vielä siinä rajoilla, mutta muutaman litran V8:t varsinkin vaatii joko kaksi lohkoasennusta tai alavesilämmittimen.
Varsinkin kun Alfan V6 on alumiinia, eikä siihen saa lohkolämmitintä
VMP

Vastaa Viestiin