Retro mankkaa?
Valvoja: Moderators
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Retro mankkaa?
Onko kukaan hankkinut vanhaan tai vaikka uuteenkin Alfaan tyylikästä soitinta, joka näyttää vanhalta? Itsellä olis jonkunlainen mankka hakusessa, muttei oikein tunne noita vehkeitä.
Tässä olisi yks, mutta hintaa hiukan liikaa meikäläiselle.
http://www.mybecker.com/enUK/CAR+INFOTA ... rview.html
Eli olisiko kenelläkään tiedossa jotakin vanhan näköistä, mutta muuten mahdollisimman modernia soitinta, joka olisi hiukan tuota Beckeriä huokeampi?
Tässä olisi yks, mutta hintaa hiukan liikaa meikäläiselle.
http://www.mybecker.com/enUK/CAR+INFOTA ... rview.html
Eli olisiko kenelläkään tiedossa jotakin vanhan näköistä, mutta muuten mahdollisimman modernia soitinta, joka olisi hiukan tuota Beckeriä huokeampi?
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuo Becker on muuten hieno!
Riippuu tietysti mitä aiot mankalla tehdä, mutta kävisikö retron tilalle ihan oikeasti vanha eli vintage? Spiideriin ostin eBaysta 70-luvun kiikarimankan jossa on nauhurisisäänmeno, siihen voi sitten tarpeen mukaan tuikata piiloon jäävän MP3-soittimen jos Nord-twincamin nuotti ei jostain syystä miellytä. Siis aika teoreettinen vaihtoehto.
Riippuu tietysti mitä aiot mankalla tehdä, mutta kävisikö retron tilalle ihan oikeasti vanha eli vintage? Spiideriin ostin eBaysta 70-luvun kiikarimankan jossa on nauhurisisäänmeno, siihen voi sitten tarpeen mukaan tuikata piiloon jäävän MP3-soittimen jos Nord-twincamin nuotti ei jostain syystä miellytä. Siis aika teoreettinen vaihtoehto.
- Epäkelpokeräilijä -
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
^^ Siis ihan oikeasti vanha mankka on melkeinpä parempi, mutta tuo Becker osui sillmään niin vaihtoehtoja mietin. Eihän sillä mankalla muuta tarvitse tehdä kuin kuunnella säätiedotuksia, niin ehtii sateen alta kotiin.
^ Toi on aika jees, muttei ehkä silti igan Giuliaan sopiva. Täytyypi laittaa vanha mankka jostain hakuun. Jos tulee lottovoitto, niin sitten hommaan sen Beckerin.
^ Toi on aika jees, muttei ehkä silti igan Giuliaan sopiva. Täytyypi laittaa vanha mankka jostain hakuun. Jos tulee lottovoitto, niin sitten hommaan sen Beckerin.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- OL
- Viestit: 848
- Liittynyt: 31 Tammi 2005, 20:31
- Car(s): 166 V6, 75 TS, X1/9, (ex 75 2.0TC)
- Paikkakunta: Jämsä
Mulla tuli tällainen Fiatin mukana: Klick.
Jos pelkkä radio riittää ja tuo on tarpeeksi retro, niin tuo olisi mulla oikeastaan ylimääräisenä. Ellei satu selviämään että se on jostain syystä arvokas laite
Jos pelkkä radio riittää ja tuo on tarpeeksi retro, niin tuo olisi mulla oikeastaan ylimääräisenä. Ellei satu selviämään että se on jostain syystä arvokas laite
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Retrosound tarjoaa lähinnä vanhoihin jenkkeihin istuvia mallikohtaisilla kiteillä varustettuja soittimia. Tuokohan kukaan näitä eurooppaan? Tässä olisi yksi vanhoihin euroautoihin istuva malli.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Kai tuon voi tilata suoraankin ilman välikäsiä. Saat todennäköisemmin nopeammin ja edullisemmin kuin jonkun euroopan välittäjän kautta.Giallo Pozzuoli kirjoitti:Retrosound tarjoaa lähinnä vanhoihin jenkkeihin istuvia mallikohtaisilla kiteillä varustettuja soittimia. Tuokohan kukaan näitä eurooppaan? Tässä olisi yksi vanhoihin euroautoihin istuva malli.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Taitaa mennä aika tasoihin, kun laskee tullimaksut mukaan. Eurooppalainen diileri näkyy olevan Moss Europe. Brittien postikulut kun lisää niin hinta heilahtaa yli 300 euron. Harmi kun taalan kurssi on noussut syksyllä.tsav kirjoitti:Kai tuon voi tilata suoraankin ilman välikäsiä. Saat todennäköisemmin nopeammin ja edullisemmin kuin jonkun euroopan välittäjän kautta.Giallo Pozzuoli kirjoitti:Retrosound tarjoaa lähinnä vanhoihin jenkkeihin istuvia mallikohtaisilla kiteillä varustettuja soittimia. Tuokohan kukaan näitä eurooppaan? Tässä olisi yksi vanhoihin euroautoihin istuva malli.
Olin huomaavinani, että käytettävä FM-taajuusalue olisi tuossa ollut kutakuinkin sama kuin euroopassa ja jos ne noita UK:ssa myy niin luulisi toimivan muuallakin euroopassa.
Minkähän takia näiden retrosoittimien hinnat on noin suolaisia? Becker Mexicon alkaen 1000€ hintataso suorastaan naurattaa niihin ominaisuuksiin nähden.
Halvemmalla taitaa päästä, kun jostain kirpparilta bongaa jonkun ehjän vanhan soittimen (70-lukuinen Becker Grand Prix olisi aika hyvä) virittelee siihen vahvistimen ja kaiuttimet ja käyttää fm-lähetintä mp3-soittimen kanssa.
edit. No onpäs mennyt maailmalla suolaiseksi vanhojen soittimienkin hintataso: http://www.oldautoradio.com/ .Varmaan noi on huollettu ja läpikäyty mutta silti huhhuh.
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Kannattaa kyttäillä esim ebayta tai vierailla mobilistien rompetoreilla. Ainakin viimekesänä Oulun rompemarkkinoilla oli vanhoja radioita kaupan.
Itse otin Alfasta radion pois ja laitoin tilalle orkkis peitelevyn. Minulle riittää nuo tuulensuhinat ja koneäänet ajaessa. Radio oli 60-luvun jenkkimallia (vain AM alueet) eli eipä tuolla täällä mitään tekisikään. Radio on muuten hauska. Siinä on sisäänrakennettu kaiutin ja kytkimet 6V/12V ja +/- maa. Ja malli tai merkki on epäselvä etupaneelissa on vain teksti all transistor.
Itse otin Alfasta radion pois ja laitoin tilalle orkkis peitelevyn. Minulle riittää nuo tuulensuhinat ja koneäänet ajaessa. Radio oli 60-luvun jenkkimallia (vain AM alueet) eli eipä tuolla täällä mitään tekisikään. Radio on muuten hauska. Siinä on sisäänrakennettu kaiutin ja kytkimet 6V/12V ja +/- maa. Ja malli tai merkki on epäselvä etupaneelissa on vain teksti all transistor.
"It houses a full functioning European navigation sat-nav system, full Bluetooth phone connectivity with sim-access, MP3 player, dual tuner and iPod support (with optional adapter). In the faux-tape deck slot it houses a compact flash / SD / MMC card slot and phone sim holder."Giallo Pozzuoli kirjoitti: Becker Mexicon alkaen 1000€ hintataso suorastaan naurattaa niihin ominaisuuksiin nähden.
Onhan tuossa ominaisuuksia ( mutta onhan kyllæ hintaakin).
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Jep, navigaattoria lukuunottamatta nuo ominaisuudet löytyy muutamaa kertaluokkaa halvemmista soittimista. Lähinnä mua ihmetytti se kun vahvistimen tehot Mexicossa on vaan 4x30W, kun halvimmissakin soittimissa tarjotaan vähintään 4X45W.Joksa kirjoitti:"It houses a full functioning European navigation sat-nav system, full Bluetooth phone connectivity with sim-access, MP3 player, dual tuner and iPod support (with optional adapter). In the faux-tape deck slot it houses a compact flash / SD / MMC card slot and phone sim holder."Giallo Pozzuoli kirjoitti: Becker Mexicon alkaen 1000€ hintataso suorastaan naurattaa niihin ominaisuuksiin nähden.
Onhan tuossa ominaisuuksia ( mutta onhan kyllæ hintaakin).
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Käytännössä automankan käyttöjännitteellä ei päästä kuin noin 14 watin tehoon per kanava jollei jännitettä nosteta hakkurilla, ja hakkureita taas ei tilantarpeen ja lämmöntuoton vuoksi ole järkevää pykätä samaan koteloon muun soittimen kanssa.
Nuo mainosmiesten ilmoittamat hattiwatit ovat luonteeltaan lähinnä laskennallisia muutamien millisekuntien purskeita joilla ei musiikinkuuntelun kanssa ole oikein mitään tekemistä.
Nuo mainosmiesten ilmoittamat hattiwatit ovat luonteeltaan lähinnä laskennallisia muutamien millisekuntien purskeita joilla ei musiikinkuuntelun kanssa ole oikein mitään tekemistä.
- Epäkelpokeräilijä -
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
En nyt ihan ymmärtänyt, P=UxI muistaakseni. Päästäänhän sillä 12 voltin jännitteillä vaikka minkälaisiin tehoihin jos virta vain riittää. Ainakin mun vanhoilla sähköopin tiedoilla. (Toi oli varmaan ainoa kaava mikä muistuu mieleen, ihan vaan kiinnostaa tarkoitus ei ole mitenkään provosoida.)Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Käytännössä automankan käyttöjännitteellä ei päästä kuin noin 14 watin tehoon per kanava
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- harold
- Viestit: 107
- Liittynyt: 18 Heinä 2003, 18:59
- Car(s): 156 2.5 V6 -00 ja -99
- Paikkakunta: Lahti
Kaavasta P = UI voidaan johtaa toinen versio:Hepa kirjoitti:En nyt ihan ymmärtänyt, P=UxI muistaakseni. Päästäänhän sillä 12 voltin jännitteillä vaikka minkälaisiin tehoihin jos virta vain riittää. Ainakin mun vanhoilla sähköopin tiedoilla. (Toi oli varmaan ainoa kaava mikä muistuu mieleen, ihan vaan kiinnostaa tarkoitus ei ole mitenkään provosoida.)
P= U²/R
Eli teho riippuu jännitteen neliöstä ja kaiuttimen vastuksesta ( oikeammin impedanssista).
Tuon mukaan saadaan (12V)²*8ohm = 18 W
Joten tehoa voidaan kasvattaa jännitettä nostamalla (hakkuri) tai kuorman impedanssia pienentämällä.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Harold on oikeilla jäljillä. Tuon kaavan käyttöön pari kommenttia:
- autokaiuttimien impedanssi on yleensä neljä ohmia
- auton käydessä latausjännite on reilut 14 volttia
- kaavasta puuttuu vahvistimen hyötysuhde
- soittimessa on yleensä periaatteessa kahdeksan vahvistinpiiriä jotka on sillattu neljäksi kaiutinlähdöksi
Tuosta on ollut TM:ssä ja HI-Fi-lehdessä aikanaan useampikin artikkeli joissa selostettiin tarkemmin soittimissa käytettyjen vahvistimien toimintaperiaate ja sen teoreettiset rajat, en vaan löytänyt noita tähän hätään.
- autokaiuttimien impedanssi on yleensä neljä ohmia
- auton käydessä latausjännite on reilut 14 volttia
- kaavasta puuttuu vahvistimen hyötysuhde
- soittimessa on yleensä periaatteessa kahdeksan vahvistinpiiriä jotka on sillattu neljäksi kaiutinlähdöksi
Tuosta on ollut TM:ssä ja HI-Fi-lehdessä aikanaan useampikin artikkeli joissa selostettiin tarkemmin soittimissa käytettyjen vahvistimien toimintaperiaate ja sen teoreettiset rajat, en vaan löytänyt noita tähän hätään.
- Epäkelpokeräilijä -
- harold
- Viestit: 107
- Liittynyt: 18 Heinä 2003, 18:59
- Car(s): 156 2.5 V6 -00 ja -99
- Paikkakunta: Lahti
Tuohan oli vain esmerkki miten jännite ja kaiuttimen impedanssi vaikuttaa saatavaan tehoon.Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Harold on oikeilla jäljillä. Tuon kaavan käyttöön pari kommenttia:
- autokaiuttimien impedanssi on yleensä neljä ohmia
- auton käydessä latausjännite on reilut 14 volttia
- kaavasta puuttuu vahvistimen hyötysuhde
- soittimessa on yleensä periaatteessa kahdeksan vahvistinpiiriä jotka on sillattu neljäksi kaiutinlähdöksi
Tuosta on ollut TM:ssä ja HI-Fi-lehdessä aikanaan useampikin artikkeli joissa selostettiin tarkemmin soittimissa käytettyjen vahvistimien toimintaperiaate ja sen teoreettiset rajat, en vaan löytänyt noita tähän hätään.
Lisäksi on huomioitava vahvistimen antoimpedanssi, kaiutinjohtimista tuleva resistanssi sekä kaiuttimen impedanssi , joiden perusteella voidan laskea ns .vaimennuskerroin.
Todellakin siltaamalla saadaan lisää tehoa, koska kaiuttimeen syötetyn huippujänniteen arvo kasvaa.
Äh taisi mennä liian vakavaksi.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
- Mandeprkl
- Viestit: 1444
- Liittynyt: 21 Kesä 2010, 15:27
- Car(s): Alfa GT 2.0 JTS -05, MB E55 AMG -99, Ford Focus 1.0 EgoBoost -12
- Paikkakunta: Hämeenlinna
http://www.vintagecarradio.com/store/pr ... 4d6f96d681
Tuolta tilattiin tuollanen isukin Cougariin. Toimii USA ja EUR -radiotaajuudet. Vähän kökön näköinen, mutta syö myös CD-levyt ja soundi on yllättävän hyvä.
Edullisiakin on mutta tulee päälle vielä VAT.. Hyvin toimii tilaussysteemi kuitenkin tänne pohjolaankin.
Tuolta tilattiin tuollanen isukin Cougariin. Toimii USA ja EUR -radiotaajuudet. Vähän kökön näköinen, mutta syö myös CD-levyt ja soundi on yllättävän hyvä.
Edullisiakin on mutta tulee päälle vielä VAT.. Hyvin toimii tilaussysteemi kuitenkin tänne pohjolaankin.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Tehoja laskiessa otetaan sitten huomioon, että kaiutinliitännistä tulee vaihtosähköä, eikä tasasähköä. Mutta hitto vieköön, on siitä jo niin kauan kun näitä on tullut opiskeltua ja laskeskeltua, että eihän näitä laskukaavoja tahdo enää muistaa. Sen vaan muistan itsekin laskeneeni, että ilman hakkuripoweria ei juuri yli 16 watin/kanava päästä mitenkään, vaikka etulevyssä lukisi mitä. Tähän tehojen valehtelemiseen syyllistyvät autosoitinten kohdalla KAIKKI ns. laatumerkitkin.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Minkäs näkönen on muutes 156:sen alkuperäs mankka, missää kuvaa?
Omassani ei ollut muuttakun karmeat jäljet aukon reunoilla.
No, en alkuperäistä ostanut sillon ja tuskin enää vaihdan alkuperäseen.
Mut kiinnostaa, mitä muuta kun postikulut pitää sellasesta maksaa ja tietysti miltä se näyttää?
Omassani ei ollut muuttakun karmeat jäljet aukon reunoilla.
No, en alkuperäistä ostanut sillon ja tuskin enää vaihdan alkuperäseen.
Mut kiinnostaa, mitä muuta kun postikulut pitää sellasesta maksaa ja tietysti miltä se näyttää?
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Miten voin testata kaiuttimeni napaisuuden (eli kumpi on plus- ja kumpi miinusjohto) ?
Yksi helppo tapa testata kaiuttimen napaisuus on seuraava:
Otat yhden 1.5V sormiparin käteen. Kytket tämän pariston hetkellisesti kaiuttimen johtoihin ja katsot bassokartiota. Jos se liikahtaa pariston jännitten voimasta ulospäin, niin pariston + napa on kiinni plussajohdossa ja - kiinni miinuksessa. Ja ei sitten muuta kun merkkaamaan johtojen napaisuus niihin jotenkin pysyvästi (tussi, sähköteippi tai kutistemuovi on toimivia tapoja olemassaolevan kaapelin merkintään).
Jos liikkui kartio sisään, niin voi tästä päätellä että kaiuttimen napaisuus oli vastakkainen edellä esitettyyn nähden.
Testissä käytetty 1.5V paristo on turvallinen testiväline lyhytaikaiseen testaukseen eikä vaurioita näin käytettynä normaaleita kaiuttimia.
LAINATTU. Vaikka kyllähän tiesittekin että en noin selkeästi asioita osaa selvittää.
Yksi helppo tapa testata kaiuttimen napaisuus on seuraava:
Otat yhden 1.5V sormiparin käteen. Kytket tämän pariston hetkellisesti kaiuttimen johtoihin ja katsot bassokartiota. Jos se liikahtaa pariston jännitten voimasta ulospäin, niin pariston + napa on kiinni plussajohdossa ja - kiinni miinuksessa. Ja ei sitten muuta kun merkkaamaan johtojen napaisuus niihin jotenkin pysyvästi (tussi, sähköteippi tai kutistemuovi on toimivia tapoja olemassaolevan kaapelin merkintään).
Jos liikkui kartio sisään, niin voi tästä päätellä että kaiuttimen napaisuus oli vastakkainen edellä esitettyyn nähden.
Testissä käytetty 1.5V paristo on turvallinen testiväline lyhytaikaiseen testaukseen eikä vaurioita näin käytettynä normaaleita kaiuttimia.
LAINATTU. Vaikka kyllähän tiesittekin että en noin selkeästi asioita osaa selvittää.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
No älähän nyt kuitenkaan.beetta julia kirjoitti:Kaiuttimiin tulee tasasähkö.
Voit koittaa kääntää johdot toisin päin, kaiutin potkii väärään suuntaan,
näinhän ei tapahtuisi jos vaihtosähkö.
Kyllä ne plussat ja miinukset on siellä ihan vaan siksi, että vaiheet menee kaikissa samoin päin. Tuossa edellä vielä hyvä ohje siihen, millä vaiheistuksen voi tarkastaa, jos kaiuttimessa ei ole merkintää.
Mutta siis oikeasti varsinaista plussaa ja miinusta kaiuttimissa ei ole, se on vain perinteinen tapa merkitä liittimet.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO