Rata-SM 2008

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Rata-SM 2008

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Suomen rata-autoilu rypee tällä hetkellä aika heikossa kunnossa, mutta yritystä uuteen nousuun kyllä on.

Miten on, seuraako täällä kukaan Rata-SM:ää?

Itse tulee töiden puolesta oltua mukana GT3-luokassa joten sitä tulee tietysti aktiivisesti seurattua. Täytyy sanoa että tylsä luokka, kuusi autoa ja niiden erot valtavia :roll: Ensivuodelle on kait tulossa lisää osanottajia.

Tämän viikonlopun tapahtumista Jurvassa pomppasi esiin Indrek Seppin ongelmat ABS jarrujen kanssa :crazyeyes:
Seppin Dodge Viperin ABS-jarrut hajosivat kesken kilpailun./quote]
Näin koko ajan Indrekin vaikeudet ja huomasin, että hän sai jarrutuksissa yrittää tosissaan, että auto pysyi radalla. Varikkopysähdykseltä tullessani näin Viperin puskurin pilkottavan pusikosta, Petri Lappalainen kertoi.
Voiko oikeasti pitää paikkaansa että käyttäisi kisassa abseja?
Lauantain kisassa ajoi ulos ja tipahti monttuun, ihme kyllä auto nousi sieltä vielä omin avuin ylös ja pääsi jatkamaan kisaa. Nyt sunnuntaina ajoi sitten toistamiseen ulos.

Viimeinen osakilpailu on Ahvenistolla 6.-7.9 Liputhan tuonne on lähes ilmaisia (niin ja Arefin jäsenillä taitaa tuonne kisaan olla ilmaisia), ja nähtävää on kyllä paljon. Suosittelen.

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

On tullut seurattua, tosin sarjan hiipumisen myötä innostus laantunut.
Pääsin seuraamaan varsin läheltä sporttien toimintaa erään Turkulaisen kilpatiimin kautta. Ja yhden mekaanikon kanssa ollaan yhä tekemisissä.

Kattojärjestö teki typerästi männävuosina kun lähes väkipakolla yrittivät ajaa super 2000 sääntöjä sisään.

Noh, voihan muilla olla eriäviä mielipiteitä...

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Täytyy tunnustaa, että tällä hetkellä en edes tiedä millaisilla vekottimilla rataa Suomessa ajetaan. Pikkupoikana tuli isän kanssa käytyä usein Ahvenistolla. Tuolloin siellä riitti nähtävää koko päiväksi, kun oli Mini tonnit, Uno turbot, Saabit, Camarot, Formula Fordit jne. Etenkin pikkupoikaa säväytti kun parikymmentä V8 Camaroa jyräytti varikkosuoraa, jonka rinteessä oltiin katsomassa.

aannttii
Viestit: 299
Liittynyt: 20 Helmi 2006, 17:57
Paikkakunta: Alajärvi

Viesti Kirjoittaja aannttii »

Tuli käytyä vauhtiajoilla Seinäjoella ihmettelemässä... Hyvät äänet autoista ainakin lähti ja olihan se mukavaa seurattavaa :)... Täältä vaan on pitkiä matkoja lähtee katsomaan kisoja...

Avatar
puuha
Viestit: 1889
Liittynyt: 23 Heinä 2003, 03:52
Car(s): BMW
Paikkakunta: Turku

Viesti Kirjoittaja puuha »

KJS kommentista tuli mieleen että on sitä itsekin ihan juniorista alkaen käyty kisoissa.
Isän kanssa käytiin Artukaisissa katsomassa kaikki kisat. Autot ja moottoripyörät.
Camarot tosiaan jäänyt mieleen, isot painavat autot, heikot jarrut.
Ja se kakstahtibensan tuoksu kun korppusahat pärisi radalla.

Ja nakkiputkan sinappi...

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Itselläni ei ole juurikaan aikaisempaa kokemusta, mutta kiva oli seurata Jurvassa kun mukana oli avoin luokka. Siellä oli vääntämässä joukko jo eläkeiässä olevia kilpureita, esim Lancia 037, Ferrari F40 replica ja pari amerikan V8:sia.

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Myös noissa GT3 porscheissa on ABS:t. Ongelmia tulee vasta silloin jos pitäisi saadaa lukittua kaikki pyörät spinnauksen yhteydessä. Kun ABS vapauttaa jarruja niin saattaa lähteä väärään suuntaan. Youtubessakin on ollut noita pätkiä, joissa auto lähtee käsittämättömästi suoraan radalta ulos. Pari kertaa suomessakin noiden porschejen osalta olen nähnyt ABS:n aiheuttamia vahinkoja.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
155156
Viestit: 1763
Liittynyt: 11 Kesä 2003, 17:08
Car(s): Alfa Romeo 156 2.5 V6 vm. 2001
ex-155 2.0 16V
ex-Sprint 1.5 QV
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja 155156 »

Olen viime vuosinä käynyt Kemorassa katsomassa sunnuntain kisat, mutta tänä vuonna kiertue ei Kemoraan tullut. Kemorassa on ollut ainakin viime vuodet todella vähän yleisöä, vaikka liput ovat olleet halvat ja katsottavaa riittää koko päiväksi. Esimerkiksi rallin erikoiskokeeseen verrattuna SM-ratasarjan päivä tarjoaa samalla rahalla (tai vähemmällä) about 1000 x enemmän katsottavaa.

Harmi ettei yleisö löytänyt Kemoraa.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä ole löytänyt yleisö muitakaan ratoja. Maksaneita katsojia oli alastarossa ehkä parisen kymmentä, sama juttu Jurvassa. Seinäjoella taisi katsojia ollakin aika paljon enemmän, kun siellä nyt oli kaikkea muutakin ohjelmaa.

Katotaan nyt kuinka tuo Ahveniston finaali vetää porukkaa. Ennakkotietojen mukaan eräs starakin olisi tulossa ajamaan, toivottavasti osaavat käyttää sitä hyödyksi markkinoinnissa ;)

Avatar
Stilo
Viestit: 399
Liittynyt: 18 Huhti 2004, 03:27
Car(s): Fiesta ST -19
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja Stilo »

Rata-SM sarjaa tuli seurattua aktiivisesti -97->-04 parina vuotena tuli kierrettyä paikanpäällä katsomassa koko sarjakin. Täytyy sanoa, että hienoa katsottavaa oli kun parhaimmillaan yli 30 sport 2000 luokan autoa väänsi keskenään radalla kylki kyljessä. Myös vanhat Super Saloonit oli kivaa katsottavaa vaikka kunnon kilpailua harvoin saatiin (poislukien lempinen/ruohorinne akselin auditaistelut). Autot vaan oli niin näyttäviä ja hienon kuuloisia. :)

Hyvä idea oli kyllä lähteä muuttamaan autoja Super 2000 sääntöjen suuntaan jotta tie ulkomaille helpottuisi. Ikävä kyllä se vaan tarkoitti että kaluston hinnat muuttuivat ihan eri tasoiseksi ja osanotto tippu muutamaan.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Allekirjoittanut ollu mukana näissä järjestelypuolen hommissa tuolta ammoisista ajoista lähtien ja ainaki tuolla seuratasolla on vähän semmonen fiilinki,että sen jälkeen kun näitä sarjapromoottoreita on tullut mukaan on tuo talouspuoli jostain syystä pompannut ihan omiin lukemiin. Tuntuu, että aina muutaman vuoden välein tulee joku joka luulee tekevänsä ison tilin näillä kisoilla käsittämättä miten iso homma siinä itse asiassa onkaan. Ja kun rahaa ei heti tulekaan ämpärillä kantamalla nostetaan maksuja, mikä taas tuntuu kilpailijan takataskussa ja oravanpyörä on valmis, kilpailijat ja yleisö häviää johonkin. Kyllä kisat saadaan kumminkin näyttäviksi automäärällä,tulkaa vaikka katsomaan 23.-24.8. Ahvenistolla Historic Grand Race.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Historic -ratakisat on nykyään ainoat missä tulee käytyä jos vaan aika antaa myöden.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Huomenna se sitten alkaa. Eli finaali Ahvenistolla. Tarkempi aikataulu osoitteessa www.rata-sm.fi

Muistakaa että AREF:in jäsenen pääsee ilmaiseksi ja muillekkin maksaa vain muutaman euron.

Itse menen hommiin, jahtaamaan Ferrarilla kauden ensimmäistä voittoa :twisted:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

No olihan sitä GT3 luokassakin taas jotain säpinää :-D Ferrari otti vähän kipeetä, mutta se on paikattu teipillä ja huomenna revanssi.

Sadetta toivotaan ja pieni mahdollisuus siihen onkin.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Taisi siellä ainakin yksi alfa olla, eli Jaatinen itse :lol:

Siihen päättyi tämä kausi. SM-pronssi jäi yhden pisteen päähän :evil:. Omien laskujemme mukaan luulimme sen jo pokkaavan, mutta väärinpä laskimme.

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Viesti Kirjoittaja unknown »

Ottiko muten auto pahasti siipeensä?
Taisi olla hiilikuitua koriltaan.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Eipä oikeestaan... Etuoveen ei tullut kuin vähän maalivauriota (hiilikuitua), etupuskuriin tuli pieni halkeama (lasikuitua). Hyvä siitä tulee kun se maalaa :mrgreen:

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Suomen rata-kekkerit päättyivät, joten tulevana viikonloppuna lähden haistelemaan menoa Tanskan finaaleissa. Katsojia on luvassa kymmeniä tuhansia :shock:

Vastaa Viestiin