Seisontajarru
Valvoja: Moderators
Seisontajarru
Vaihdoin 164 TS:ään taakse uudet jarrulevyt ja -palat.
Sylinterit tuntuu toimivan ihan ok. Seisontajarruvivusto oli aluksi lähes jumissa, mutta öljyn kanssa liikutellen se mielestäni toimi nyt normaalisti.
Mutta seisontajarrun teho on kehno, ei mee lukkoon lumikelilläkään.
Onko asennusvaiheessa jotain erityistä huomioitavaa, tai miten saan jarruihin tehoja?
Mitä kokemuksia teillä asiasta on?
Kiitän jo etukäteen neuvoista.
Sylinterit tuntuu toimivan ihan ok. Seisontajarruvivusto oli aluksi lähes jumissa, mutta öljyn kanssa liikutellen se mielestäni toimi nyt normaalisti.
Mutta seisontajarrun teho on kehno, ei mee lukkoon lumikelilläkään.
Onko asennusvaiheessa jotain erityistä huomioitavaa, tai miten saan jarruihin tehoja?
Mitä kokemuksia teillä asiasta on?
Kiitän jo etukäteen neuvoista.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Seisontajarru
Ei ole monen viikon kokemusta mutta heikolta tuntuu tuo teho ja muistaakseni edellinen omistaja kertoi että oli vaihtanut molemmat satulat kesällä..220344 kirjoitti:Mitä kokemuksia teillä asiasta on?
Ittellä oli joskus kanssa sama homma, syynä oli satuloiden jumittaminen ja käsijarrukahvan repeäminen pellistä. Satuloiden täytyy toimia molempien yhtä notkeasti, koska vaijeri on lenkki ja jumittavampi ei liiku käytännössä ollenkaan vaikka kuinka kahvasta repisi. Tuo repeäminen taas seuraa siitä että kahva on onnettoman pieneltä alueelta kiinni pohjapellissä ja pohjapelti murtuu ajan mittaan. Itsellä tuohon vaivaan auttoi että hitsasi ja teki vahvistukset. Samoiten jos toinen puoli toimii niin syynä saattaa olla käsijarruvaijerin huono kunto.
Seisontajarru
Sain seisontajarruun lisää tehoja, jatkamalla seisontajarruvivun liikerataa.
Hioin toppariuraa noin neljä milliä syvemmäksi. Nyt katsastuksessa mittari nousi tasaisesti yli sadan newtoniin.
Jos joku aikoo tehdä saman, on huomioitava, ettei liikerataa saa jatkaa liikaa, ettei "lyö yli". Tämän saa tutkittua, kun ottaa kiinitysruuvin irti ja tunnustelee, missä rupeaa menemään yli.
Hioin toppariuraa noin neljä milliä syvemmäksi. Nyt katsastuksessa mittari nousi tasaisesti yli sadan newtoniin.
Jos joku aikoo tehdä saman, on huomioitava, ettei liikerataa saa jatkaa liikaa, ettei "lyö yli". Tämän saa tutkittua, kun ottaa kiinitysruuvin irti ja tunnustelee, missä rupeaa menemään yli.
Seisontajarru
Lisäys edelliseen. Kysessä oli siis jarrusatulassa oleva seisontajarruvipu
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Seisontajarru
Periaatteessahan tuo systeemi säätää itsensä, eli tuollaista ei tarvitse tehdä... polkee vain jarrua & nykii samalla käpästä. Ja jos säätö ei toimi, niin tuommoinen "pielavetinen" toimii vain sen ajan kunnes palasta kuluu taas vähän pois ja käppä lakkaa pitämästä ja taas olisi uraa jatkettava220344 kirjoitti:Sain seisontajarruun lisää tehoja, jatkamalla seisontajarruvivun liikerataa.
Hioin toppariuraa noin neljä milliä syvemmäksi. Nyt katsastuksessa mittari nousi tasaisesti yli sadan newtoniin.
Jos joku aikoo tehdä saman, on huomioitava, ettei liikerataa saa jatkaa liikaa, ettei "lyö yli". Tämän saa tutkittua, kun ottaa kiinitysruuvin irti ja tunnustelee, missä rupeaa menemään yli.

Siinä satulassa on tärkeetä että vivut pääsee palautuun takas sinne "lepoasentoon" jotta kierukkainen säätöruuvi satulan sisässä liikkuu, ei siis vaijeria liian kireelle, jos satulat on kunnossa niin pitoo kässärille pitäs tulla silleen että polkaset jarrupoljinta reippaasti ja samalla vedät kässäriä päälle muutaman kerran riippuen vähän levyjen ja palojen kunnosta.
Tällöin automaattisäätö pitäs pelata, jos ei auta niin satula auki ennen katsastusta, kiertää männän mahdollisimman lähelle paloja ja sit puoliväkisin satula paikalleen ja konttorin pihalla vaijeri vähän ylikireelle...
Jos satulan vivut jumittaa niin reikä satularunkoon vivun juureen, kierteet, siihen rasvanippa ja sillon tällön prässillä rasvaa, jos männät jumissa niin motonetistä halvalla satulat tai hoonaus + uudet tiivisteet.
Tällöin automaattisäätö pitäs pelata, jos ei auta niin satula auki ennen katsastusta, kiertää männän mahdollisimman lähelle paloja ja sit puoliväkisin satula paikalleen ja konttorin pihalla vaijeri vähän ylikireelle...

Jos satulan vivut jumittaa niin reikä satularunkoon vivun juureen, kierteet, siihen rasvanippa ja sillon tällön prässillä rasvaa, jos männät jumissa niin motonetistä halvalla satulat tai hoonaus + uudet tiivisteet.