33 outo mittarivika
Valvoja: Moderators
33 outo mittarivika
Eli hetken kuluttua virtojen päälle laittamisesta nopeusmittari nousee 200km/h ja matkamittari rullaa kilometrejä
? Mistähän moinen johtuu? Ilmiö on 2x pitempi kestoinen jos nopeasti kääntelenkaksi kertaa avainta virta-asentoon. Ei viitsisi kauheasti tallissa autolla kaahailla kun menee nuo hihnanvaihto kilometrit ym sekaisin tällä vauhtia.

- Rolle
- Site Admin
- Car(s): RRS + F20
Kannattaa avata se mittaristo ja sieltä katsoa mikälie osa, muuten saattaa nousta käry. Ainakin Pepperoni tietää kokemuksella miten kannattaa toimia.
EDIT: Alkoi niin hävettämään tuo oma ympäripyöreä mitäänsanomaton viesti joten jotain piti keksiä. Kas tässä!
EDIT: Alkoi niin hävettämään tuo oma ympäripyöreä mitäänsanomaton viesti joten jotain piti keksiä. Kas tässä!
-
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
Rolle jo ansiokkaasti kaivoikin nuo vanhat tarinat esille. Minulla on mittari myös tehnyt tuota, että pinkaisee hetkeksi "tappiin" ja samalla kilometrit rullaavat. Tapahtuu virrat päälle laitettaessa tai joskus esim. liikennevaloissa seistessä. Epäilen vahvasti, että tämäkin liittyy siihen mittaria pyörittävän moottorin kulumiseen. Joskus on sattunut myös ajossa kun mittari on hetkellisesti jumittanut nollalukemiin ja olen sitä vähän koputtelemalla herätellyt, niin heittää ensin neulan tappiin ja asettuu sitten näyttämään oikeaa lukemaa.
Huomionarvoista on se, että tähän ei ole minun tapauksessani koskaan liittynyt minkään muun mittarin tai härpäkkeen virhetoimintoa, joten jos sinullakin on näin niin en usko syyksi akku- tai maadoitusvikaa jota Maunu ja Rasvis tuossa ehdottavat. Koskaanhan ei voi tietenkään varma olla.
Toimiiko se sun mittari tuon pyrähdyksen jälkeen normaalisti?
Huomionarvoista on se, että tähän ei ole minun tapauksessani koskaan liittynyt minkään muun mittarin tai härpäkkeen virhetoimintoa, joten jos sinullakin on näin niin en usko syyksi akku- tai maadoitusvikaa jota Maunu ja Rasvis tuossa ehdottavat. Koskaanhan ei voi tietenkään varma olla.
Toimiiko se sun mittari tuon pyrähdyksen jälkeen normaalisti?
Kiitos vastauksista. Nyt toimii
Kyseessä tosiaan oli alivirta tilanne, akusta 1kpl kenno pimeänä. Mittaristo tosiaan toimi ihan ok muuten paitsi aina avaimen väännön jälkeen viisari nousi 200km/h. Kait tuolla vanhalla akulla(joka muuten on melko uusi) voisi kuvata vaikka miten 33 ottaa 200 vauhtia parissa sekunnissa =
Akun vaihto korjasi muuten kaikki muutkin sähköviat autosta

Kyseessä tosiaan oli alivirta tilanne, akusta 1kpl kenno pimeänä. Mittaristo tosiaan toimi ihan ok muuten paitsi aina avaimen väännön jälkeen viisari nousi 200km/h. Kait tuolla vanhalla akulla(joka muuten on melko uusi) voisi kuvata vaikka miten 33 ottaa 200 vauhtia parissa sekunnissa =

Akun vaihto korjasi muuten kaikki muutkin sähköviat autosta

-
- Car(s): 159 2.0 JTDm SW -11, Giulietta 2.0 JTDm -12
No olipa hyvä etten mennyt varmaksi sanomaan
. Minulla on kyllä ollut tuota kuvailemaani ilmiötä sekä vanhalla että uudella akulla, joten eri vaiva lienee kyseessä. Jos viimeisestä viestistä ymmärsin oikein, niin mittari kävi kahtasataa joka kerta kun laittoi virrat päälle. Minulla se tekee tuota vain hyvin satunnaisesti.
Mutta hyvä kun selvisi taas tämäkin vaiva.

Mikäköhän mahtaa mun mittarissa olla vikana, kun alle 120 vauhdissa näyttää reilut 20 ylimäärästä?? sitte kun mennään yli 120km/h niin näyttää suht oikein..
ja toinen vika on et bensamittari näyttää täytenäkin puolta tankkia eli kun mittari näyttää nollaa, niin voi vielä helposti körötellä parisataa kilometriä..
aika pieni mutta ärsyttävä vika.. joutuu trippimittarilla päätellä bensanmäärää..
ja toinen vika on et bensamittari näyttää täytenäkin puolta tankkia eli kun mittari näyttää nollaa, niin voi vielä helposti körötellä parisataa kilometriä..
aika pieni mutta ärsyttävä vika.. joutuu trippimittarilla päätellä bensanmäärää..

Kesyttämätön Karhu – lajinsa vahvin.
Jos kerran alijännite nostaa nopeutta niin...Pepperoni kirjoitti:No olipa hyvä etten mennyt varmaksi sanomaan. Minulla on kyllä ollut tuota kuvailemaani ilmiötä sekä vanhalla että uudella akulla, joten eri vaiva lienee kyseessä. Jos viimeisestä viestistä ymmärsin oikein, niin mittari kävi kahtasataa joka kerta kun laittoi virrat päälle. Minulla se tekee tuota vain hyvin satunnaisesti.

Voisikohan tuossa siis auto lyödä virtoja maihin jossain muussa paikkaa välillä jolloin mittari ponkaisee ylös? Ja XXL nopeusmittarin vika voisi tällä teorialla johtua kuluneesta laturista joka antaa kunnolla virtaa vasta isommilla kierroksilla...tosin latausvalohan siinä pitäisi syttyä jos virtaa enemmän kuluu kun tulee...