156 JTD -00 100kW ei käynnisty
Valvoja: Moderators
156 JTD -00 100kW ei käynnisty
Käynnistysongelman takia pitää avata sanainen arkku tänne foorumille. Haulla en vastausta löytynyt.
Ko. pirssi ei viikko sitten sitten ensimmäisenä pakkasaamuna käynnistynyt. Akussa on virtaa ja startti pyörittää kyllä normaalisti. Ajonesto on satunnaisesti temppuillut, nyt ajoneston valo sammuu normaalisti, samoin hehkun valo.
Kyn virrat kytkee päälle, kuskin puolelta jostakin kojetaulun edessä ilmeisesti jokin rele naputtaa. Tätä ei ole aiemmin kuulunut joten liittynee vikaan. Maadoituksia ja akunkenkiä hieman tutkailin, olisiko jotakin ilmeistä vikapaikkaa minkä voisi käydä läpi ennen hinausauton tilaamista, missähän tuo rele sijaitsee?
Ko. pirssi ei viikko sitten sitten ensimmäisenä pakkasaamuna käynnistynyt. Akussa on virtaa ja startti pyörittää kyllä normaalisti. Ajonesto on satunnaisesti temppuillut, nyt ajoneston valo sammuu normaalisti, samoin hehkun valo.
Kyn virrat kytkee päälle, kuskin puolelta jostakin kojetaulun edessä ilmeisesti jokin rele naputtaa. Tätä ei ole aiemmin kuulunut joten liittynee vikaan. Maadoituksia ja akunkenkiä hieman tutkailin, olisiko jotakin ilmeistä vikapaikkaa minkä voisi käydä läpi ennen hinausauton tilaamista, missähän tuo rele sijaitsee?
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Yksi kohde mitä voisi tarkistaa on kaasuläpässä oleva venttiili/läppä joka nopeuttaa moottorin sammumista. Mulla hirtti kiinni mikä ilmeni auton hankalana käynnistymisenä. Sai välillä sahata noin 10 kertaa ennen kuin käynnistyi ja kun meni ihan pahaksi niin ei käynnistynyt ollenkaan. Ratkaisu on nippusiteellä jumittaa se auki asentoon tai ostaa uusi kaasuläppä. Autona siis 166 JTD 20V.
Sataviiskutosen diisselistä ei itsellä ole kokemusta, mutta monessa muussa 90 luvun diisselissa on itellä ollut samankaltainen ongelma, ja silloin on yleensä syynä ollut, että sammuttimelle(laite joka katkaisee polttoaineen syötön virrat katkaistaessa) ei mene virtaa. Eli jos sammutinta varten autosta rele jostain löytyy, niin vika varmaan löytyy siitä. Tuo naputuskin kertoisi että rele katkoo eikä päästä virtaa läpi. Sammutin tosiaan toimii niin päin, kun se ei saa ohjausvirtaa, on päällä, eikä päästä polttoainetta eteenpäin. Ohjekirjasta jos omistaa löytyy kyllä nuo releiden paikat, itse voin yrittää katsoa jos löydän läpyskän jostain.
Mutta itsellä ei näistä uudenaikaisemmista diisseleistä ole kokemusta juuri yhtään, niin voin kyllä olla täysin hakoteilläkin:)
Mutta itsellä ei näistä uudenaikaisemmista diisseleistä ole kokemusta juuri yhtään, niin voin kyllä olla täysin hakoteilläkin:)
Kiitos vastauksista, hieman päivitystä. Vikaa ei varsinaisesti löytynyt mutta kun latasin vielä akun täyteen niin lähti käymään. Sitten toimi taas ongelmitta muutaman viikon kunnes n. viikko sitten ei taas käynnistynyt vaikka startti tuntui pyörittävän hyvin. Akun lataus kuitenkin auttoi. Toissapäivänä laitoin uuden akun, seuraavana aamuna ei kuitenkaan lähtenyt ilman apuvirtaa.
Ajonestokin temppuili viime viikkoina enenevästi, siinä vika oli ilmeisesti antennin liittimessä.
Olisiko vika kuitenkin hehkutulpissa, ehkä rikkoontuvat nopeasti ajoneston temppuilun takia?
Selvinnee toivottavasti huomenna jolloin auto on menossa pajalle jos vaan aamulla suvaitsee lähteä käyntiin, talven ensimmäinen kunnon pakkasyö tulossa etelässäkin.
Ajonestokin temppuili viime viikkoina enenevästi, siinä vika oli ilmeisesti antennin liittimessä.
Olisiko vika kuitenkin hehkutulpissa, ehkä rikkoontuvat nopeasti ajoneston temppuilun takia?
Selvinnee toivottavasti huomenna jolloin auto on menossa pajalle jos vaan aamulla suvaitsee lähteä käyntiin, talven ensimmäinen kunnon pakkasyö tulossa etelässäkin.
- MP
- Viestit: 780
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 13:01
- Car(s): Accord :-(. ex-Alfat: 156TS, 156V6, 166TS
CBR1000RR Fireblade, Lynx Rave 600 etec - Paikkakunta: Oulu
Nuo ajonestolaitteet on kohtuu mystisiä ekakoppasessa 156ssa moottorista riippumatta (kuten ex-2.0 TS). Mulla temppuili ekassa 156sessa se vaikkei aina merkkivalo syttynytkään - ei lähtenyt välillä käyntiin ja mitään vikaa ei löytynyt. Antennikin vaihdettiin. Noita vikoja on ilmeisesti jonkin verran, ku esmes tuo pulju josta tilasin vaihtoecun 156seeni kauppaa ajoneston disablointia ekakoppaseen 156seen
http://www.schepers-autotechniek.com/en ... _eprom.htm
http://www.schepers-autotechniek.com/en ... _eprom.htm
MP