Alfan värikoodeista
Valvoja: Moderators
Alfan värikoodeista
Mikähän mahtaa olla värikoodi 156 malleissa tuolle kirkkaan punaiselle? -90 luvun lopun malli... Onko noita kirkkaan punaisia monta vaihtoehtoa?
Lähinnä haen tuota:
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/2997110
Lähinnä haen tuota:
http://www.nettiauto.com/alfa-romeo/156/2997110
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
muistelisin itsellä EX-156 olevan 130 B/B. en tosiaankaan tiedä mitä tuo B/B tarkoittaa!rhm kirjoitti:Eipä ole noita tarroja, mut eiköhän tuolla pääse eteenpäin. Täytyy katsella värikartasta mitä eroja noilla versioilla on. Kaikki olis tarkoitus värjätä ja lähinnä oli tuo sävynumero nyt hakusessa...
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Laitetaan nyt samaan ketjuun...
Minulla on tuollainen 156 vm 03 joka on vaaleansiniseen vivahtava hopea väriltään.
Olen nyt pariin otteeseen maalauttanut eri osia autosta (peilinvarret ja helmat) eri maalaamoissa.
Molemmilla kerroilla maalattu pinta on tummempi kuin alkuperäinen väri (sama tummuus molemmilla kerroilla). Auringonpaisteessa sävyero on pienempi, mutta esim parkkihallissa tms hämärän keinovalon alla, uudet osat näyttävät lähes graffitin harmailta kun muu auto on vaalea. Värit on sekoitettu värikoodin perusteella, ja ainakin helmojen kohdalla maalin valmistaja on sama kuin Alfa Romeon alkuperäismaalin toimittaja.
Helmat maalattiin 3 kertaan kun yritettiin saada sävyä mätsäämään, mutta turhaan!
Tietääkö kukaan mistä on kyse?
Minulla on tuollainen 156 vm 03 joka on vaaleansiniseen vivahtava hopea väriltään.
Olen nyt pariin otteeseen maalauttanut eri osia autosta (peilinvarret ja helmat) eri maalaamoissa.
Molemmilla kerroilla maalattu pinta on tummempi kuin alkuperäinen väri (sama tummuus molemmilla kerroilla). Auringonpaisteessa sävyero on pienempi, mutta esim parkkihallissa tms hämärän keinovalon alla, uudet osat näyttävät lähes graffitin harmailta kun muu auto on vaalea. Värit on sekoitettu värikoodin perusteella, ja ainakin helmojen kohdalla maalin valmistaja on sama kuin Alfa Romeon alkuperäismaalin toimittaja.
Helmat maalattiin 3 kertaan kun yritettiin saada sävyä mätsäämään, mutta turhaan!
Tietääkö kukaan mistä on kyse?
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Tuo värihomma on kyllä vaikea juttu. Olen noiden kanssa hiukan harrastellut, enkä ole juurikaan viisaammaksi tullut.
Oman käsitykseni mukaan ongelma on se, että värin vanhetessa pigmentissä tapahtuu muutoksia. Uusi väri on aina uusi.
Uusikin väri on mahdollista saada tarkasti samaksi kuin vanha, jos asialla on hommansa osaava tekijä. Tällöin väri muokataan halutuksi jo tekovaiheessa ja homma vaatii todellista ammattitaitoa ja ehkä koemaalaustakin. Ongelmaksi jää silti se, että autossa on edelleen se vanha maali ja korjausmaalatussa kohdassa uusi. Pigmenttimuutokset tapahtuvat uudessa ja vanhassa maalissa eri tahtiin.
Tämän olen saanut huomata erityisesti omassa autossani, jota maalattiin kolmisen vuotta sitten tarkasti alkuperäisen kanssa samaksi muokatulla värillä. Maalauksen jälkeen lopputulos oli lähes niin hyvä kuin mahdollista, mutta nyt väriero näkyy selvästi. Väri tosin on tuo punainen.
Muita sävyyn vaikuttavia seikkoja ovat maalatut kerrokset. Alfan tehtaalla maalattu pinta on poikkeuksellisen ohut. Jälkeenpäin maalatut kohdat saavat yleensä reilusti paksumman kerroksen, joka taas vaikuttaa sävyyn. Samoin pohjamaalin väri.
Parhaiten sävyeron saa katoamaan lopettamalla maalauksen jonnekin muualle kuin eri osien saumaan. Tämä on kyllä joidenkin osien kohdalla hieman työlästä.
Oman käsitykseni mukaan ongelma on se, että värin vanhetessa pigmentissä tapahtuu muutoksia. Uusi väri on aina uusi.
Uusikin väri on mahdollista saada tarkasti samaksi kuin vanha, jos asialla on hommansa osaava tekijä. Tällöin väri muokataan halutuksi jo tekovaiheessa ja homma vaatii todellista ammattitaitoa ja ehkä koemaalaustakin. Ongelmaksi jää silti se, että autossa on edelleen se vanha maali ja korjausmaalatussa kohdassa uusi. Pigmenttimuutokset tapahtuvat uudessa ja vanhassa maalissa eri tahtiin.
Tämän olen saanut huomata erityisesti omassa autossani, jota maalattiin kolmisen vuotta sitten tarkasti alkuperäisen kanssa samaksi muokatulla värillä. Maalauksen jälkeen lopputulos oli lähes niin hyvä kuin mahdollista, mutta nyt väriero näkyy selvästi. Väri tosin on tuo punainen.
Muita sävyyn vaikuttavia seikkoja ovat maalatut kerrokset. Alfan tehtaalla maalattu pinta on poikkeuksellisen ohut. Jälkeenpäin maalatut kohdat saavat yleensä reilusti paksumman kerroksen, joka taas vaikuttaa sävyyn. Samoin pohjamaalin väri.
Parhaiten sävyeron saa katoamaan lopettamalla maalauksen jonnekin muualle kuin eri osien saumaan. Tämä on kyllä joidenkin osien kohdalla hieman työlästä.
Giulia Super -69
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Saattaa olla tyhmä kysymys, mutta onko maalauksen yhteydessä vanhaan väriin jäävia osia myllytetty? On täysin päivänselvää, että uusi maali on uusi, ja vaikka autoa miten pitäisi, niin maalipinta päivettyy.
Jos näkyy selkeä sävyro, niin kyse on kai maalarin ammattitaidottomuudesta. Jos taas uusi väri on sävyltään sama kuin alkuperäinen, mutta tummempi, niin sitähän voisi yrittää laittaa kuluneen maalipinnan piikkiin.
(Joojoo, tiedän että oman auton maalipinta on steriili, vaikka sitä on kymmenen vuotta hinkattu lumiharjalla ja vahattu säännöllisesti kotipihassa.)
Jos näkyy selkeä sävyro, niin kyse on kai maalarin ammattitaidottomuudesta. Jos taas uusi väri on sävyltään sama kuin alkuperäinen, mutta tummempi, niin sitähän voisi yrittää laittaa kuluneen maalipinnan piikkiin.
(Joojoo, tiedän että oman auton maalipinta on steriili, vaikka sitä on kymmenen vuotta hinkattu lumiharjalla ja vahattu säännöllisesti kotipihassa.)
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Sellainenhan se 156:ssa on. B/B on varmaankin yhtä helposti selitettävissä kuin tuo 130. Tästä värikoodista löytyy tosiaan toistakymmentä eri laatua.KauGoH kirjoitti:muistelisin itsellä EX-156 olevan 130 B/B. en tosiaankaan tiedä mitä tuo B/B tarkoittaa!
Nyt 159:ssä, Brerassa ja Mitossa Alfa Rossoa on muokattu taas selvästi. Väri on huomattavasti tummempi, ja nimikkeenä on 289/A B/B.
- KauGoH
- Viestit: 2114
- Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
- Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
- Paikkakunta: Lappeenranta
niin ja tällä numerolla ei tietysti maalikaupassa sitten tee mitään??? eli pitää ensin jostain etsiä vastaavuus tuolle numerolle joka löytyisi sitten tavan ihmisen maalikaupasta?Cuore Sportivo kirjoitti:Sellainenhan se 156:ssa on. B/B on varmaankin yhtä helposti selitettävissä kuin tuo 130. Tästä värikoodista löytyy tosiaan toistakymmentä eri laatua.KauGoH kirjoitti:muistelisin itsellä EX-156 olevan 130 B/B. en tosiaankaan tiedä mitä tuo B/B tarkoittaa!
Nyt 159:ssä, Brerassa ja Mitossa Alfa Rossoa on muokattu taas selvästi. Väri on huomattavasti tummempi, ja nimikkeenä on 289/A B/B.

