156 sähköt katoaa, maadoitusongelma?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

156 sähköt katoaa, maadoitusongelma?

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Outo sähkövika on ilmaantunut kahtena päivänä nyt peräkkäin. Aamulla pihasta lähtiessä auto käynnistyy hyvin, josta ajan sen työpaikan autotalliin. Iltapäivällä kun lähdin kotia kohti, niin ovet aukeaa normaalisti kaukosta, mutta kun istuu sisään ja yrittää startata niin kaikki sähköt pimenee. Tai ei ihan: mankassa vilkkuu himmea hohde ja nopeusmittari seilaa omiaan. Kun vääntää avaimen käynnistysasentoon, niin mankka sekä mittarikin pimenevät, mutta auto ei siis starttaa, eikä mittarivaloja syty. Kun kääntää ottaa avaimen offasentoon tai pois pesästä, niin mankka ja mittari jatkaa omia juttujaan.

Itselle tuli mieleen joku maadoitusprobleema ja vääntelin sitten akun maadoituskaapelia ja painelin mankan virtanappulaa. hetken päästä yritin uudelleen ja sähköt palasivat ja auto starttaa, käy ja ottaa kierroksia normaalisti. Matkamittari ja ajotietokone nollautui kyllä. Tämä on siis tapahtunut eilen ja tänään, aivan samoin oirein sekä "korjauksin" lähtenyt käymään. Mikäs neitiä nyt vaivaa :crazyeyes: ??

Testerillä katoin, ei mitään vikakoodeja ja arvotkin näyttivät normaaleilta. Ja auto tosiaan käy hyvin. Akku on viime syksynä vaihdettu ja pyörittää sen verran iloisesti, että en usko sen olevan syynä... Mitäs raati on mieltä?
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

joksu
Viestit: 4
Liittynyt: 05 Maalis 2010, 15:41
Paikkakunta: pori

Viesti Kirjoittaja joksu »

OLETKO KATSONUT KONEEN JA RUNGON VÄLISEN MAADOITUKSEN.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Aika selkeeltä virtakaapeli vialta tuo kuulostaa.

-Akun kengät
-Startin johto
-Moottorin maadoitus johto

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Pitää puhdistaa akun kengät ja kattoa tuostartti. Missä tuo moottorin maadoitusjohto menee runkoon kiinni?
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

seuraa lankaa 8)

Konetialn tuntien, sillä on ahdasta, mutta se maa saattaa olla jossain siellä akun juurella, kuitenkin lähellä akkua...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Eikö tuo moottorin maadoitus ole helpoin tarkistaa vaikka käynnistyskaapelilla? Laittaa sen moottorin ja maan välille, kokeilee sitten startata.
VMP

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

tuota moottorin ja/tai akun maadoitusta olen miettinyt 166:sessani "yleisten" sähköongelmien takia. Osaako joku tarkkaan sanoa mistä ne paikat löytäis? kuva olis kiva :) Ainakaan tuosta e-learnin 166 oppaasta ei kuvaa löytynyt...

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Vanhemmissa (-88--->) civiceissä auttaa ainakin lisämaadoitus. Venakopasta lukkopeltiin. Kaikki sähkövaivat häipyi mulla kerrasta, miksei tota kannattais kokeilla, kustannuksia ei kuitenkaan moisesta juuri tule. Kannattaa tosin huolehtia, että johto on sitten "riittävää".. enkä tarkoita ylimitoitettua.
..ammattina autoslalom..

pjotrthegreat
Viestit: 815
Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja pjotrthegreat »

pjotrthegreat kirjoitti:tuota moottorin ja/tai akun maadoitusta olen miettinyt 166:sessani "yleisten" sähköongelmien takia. Osaako joku tarkkaan sanoa mistä ne paikat löytäis? kuva olis kiva :) Ainakaan tuosta e-learnin 166 oppaasta ei kuvaa löytynyt...
166:sessahan tuo akku on peräkontissa joka vielä entisestään mutkistaa näitä asioita...

Avatar
jiigee
Viestit: 333
Liittynyt: 20 Helmi 2007, 14:05
Car(s): GT 3.2 -05
Ex 156 2.5 V6 -03
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja jiigee »

Vika taisi korjaantua. putsasin huolella akun kengät crc:llä ja hieroin vähän hiekkapaperillakin pintaa, olivat aika pahan näköisiä. Lisäksi akun päällä olevan rasian sisällä ollut 60A sulake oli pahasti hapettunut liittmistään, senkin putsasin. ja olihan se plusnavan liitin aika löysällä, voi olla että koko episodi johtuikin siitä... ainakin selittäisi sen, miksi lähti käymään aina sen jälkeen kun heiluttelin akun johtoja. Ei kyllä selitä nopeusmittarin ja mankan käytöstä. muutaman päivän startannut joka kerta, ehkä kohta uskaltaa lähteä autopesullekin, ilman pelkoa käynnistymättömyydestä pesulinjan päässä :)
Kun oikein yrittää ja sitten onnistuu, siihen on tyytyminen.

Avatar
beetta julia
Viestit: 422
Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja beetta julia »

Voisi se selittää nopeusmittarinkin, sielähän on sähkönen nopeusmittari, joka laskee anturilta tulevia pulsseja. Huono kosketus pätkii virtaa, joten nopeusmittari voi luulla tätä pätkimistä anturin pätkimiseksi.
Ei nyt aivan fakta tieto, mutta...
Kiireellä ei tule kuin kusipäisiä kakaroita.
Jumala loi ajan, muttei sanonut kiireestä mitään.

Avatar
Mouho
Viestit: 124
Liittynyt: 01 Joulu 2008, 19:48
Paikkakunta: Kaakkois-Suomi

Viesti Kirjoittaja Mouho »

pjotrthegreat kirjoitti:
pjotrthegreat kirjoitti:tuota moottorin ja/tai akun maadoitusta olen miettinyt 166:sessani "yleisten" sähköongelmien takia. Osaako joku tarkkaan sanoa mistä ne paikat löytäis? kuva olis kiva :) Ainakaan tuosta e-learnin 166 oppaasta ei kuvaa löytynyt...
166:sessahan tuo akku on peräkontissa joka vielä entisestään mutkistaa näitä asioita...
Moottorin maadoitus menee alumiiniseen korvakkeeseen vaihdelaatikon kylkeen.

Vastaa Viestiin