Tapahtui seuraavaa;
Alkukeväästä kanssa-autoilija kolaroi alfasta puskurin, ja auto meni Delta-autoon puskurin vaihtoon. Samalla tilasin sitten myös laatikkoöljyn vaihdon. Autoon ei tehty kolarikorjauksessa muutakuin vaihdettiin puskuri ja oikaistiin puskurin ja syylarin välissä olevaan palkkiin tullut pieni vekki.
Kävin hakemassa auton pois, ja ihmettelin kun tuntui jotenkin että kytkinpoljin olisi painunut lähelle lattiaa, ja kääntynyt hieman vasemmalle. Noh, auto on minulle suhteellisen uusi, joten kuvittelin tämän johtuvan vain omasta mielikuvituksesta.
Kunnes: ihmettelin kun ei laatikkoöljyn vaihdosta ollut juurikaan mitään hyötyä, ja tuntui että varsinkin kylmänä pienet pykälät ja pakki meni helvetin huonosti silmään, ei rutissut, vaan ei vaan mennyt paikalleenkaan. Lisäksi tuntui että kytkimen sai runnoa aivan helvetin pohjaan että vapautti, mikä sekin tuntui oudolta.Vastavuoroisesti liikkeelle lähtiessä pienikin jalan nosto laittoi kytkimen kiinni.
Hämmästys kasvoi. Mieleen tuli kaikki vaihtoehdot aina unohtuneesta tai väärästä laatikkoöljyn määrästä (ei olisi deltassa ensimmäinen kerta...) siihen että kytkin on menossa. Yllä mainitsemani ilmiö oli häiritsevä varsinkin kylmällä koneella,mutta parani koneen lämmetessä.
Noh, viime tiistaina vein auton öljynvaihtoon, ja sama ilmiö tietysti jatkui. Hain auton iltapäivällä pois ja ihmettelin luistaako kytkin kun tuntui että ottaa ylhäällä kiinni. Vilkaisu polkimiin aiheutti melkoisen hämmästyksen:
Poljin pönöttää täsmälleen samassa asennossa kuin ostaessani auton, pykälät menee hienosti silmään, ja laatikko toimii kuin ihmisen mieli.
Huoltomies ei mistään mitään maininnut, eikä laskussakaan näkynyt mitään kytkimen roplauksesta.
Eli viisammat kertokaa:
-Mitä tapahtui?
-Kuka teki ja mitä?
-Jäikö tästä episodista kenties vahinkoa, kytkin hangannut itsekseen jne?
Aika ihmeissäni olen...
