156 puhaltaa vain lämmintä
Valvoja: Moderators
156 puhaltaa vain lämmintä
Sanovat alfoja huonoiksi talviautoiksi kun eivät kuulemma ole lämpimiä ajella. Omassa 156:ssa ongelma on päinvastainen ja tulee esiin näin:
- ilmastointi pois päältä
- puhaltimen tehonsäätö mihin vaan asentoon (ilmeisesti myös 'auto'-asento tuo vian esiin)
-> puhaltaa sisään lämmintä ilmaa vaikka lämpötilan säätimen vääntäisii pienimmälle asetukselle. Ainut keino saada sisäilman lämpö järkeväksi pitkällä matkalla on laittaa puhallin ykkös-asentoon, muuten hikoo perse.
En tuosta alfan sisätilanlämmityksen logiikasta tiedä, mutta käsittäisin että säädettäessa lämpötila minimiin ilmastoinnin ollessa pois päältä, sekä myös automaattisen ilmastoinnin ollessa pois kytkettynä ('auto'-asento puhaltimen tehonsäädössä), pitäisi sisään tulla suoraan ulkoilmaa? Nyt sieltä kuitenkin tulee aina lämmintä ilmaa vaikka ulkona keli on lähellä nollaa. Sisätilan lämpöanturin ei kai pitäisi toimintaan vaikuttaa jos automaattinen ilmastointi on pois päältä?
Onko niin että lämpötilan säätö ei toimi ns. perinteiseen malliin, jolloin kylmemmälle säädettäessä sisätilaan ohjataan enemmän ulkoilmaa suhteessa lämmitettyyn? Mekaaninen tuo säätö tuskin on?
Mites tätä nyt kannattaisi lähteä diagnosoimaan, voiko vika olla itse lämmönsäätimessä, onko siellä joku potikka joka voisi olla tiensä päässä tai kontakti huono?
Auto on hankittu muutama viikko sitten, edellinen omistaja ei tiennyt koska ilmastointi on viimeksi huollettu joten ajan huoltoon varaan pian Kunnolla kylmää tuo ei ole missään vaiheessa puhaltanut, siis silloin kun kelit vielä olivat lämpimiä.
Apukusin puoleisen sivupeilin vaihdoin heti ensitöikseen, se oli kolautettu rikki ja sen seurauksena myös ulkolämpötila näytti jotain luokkaa +40 C.
- ilmastointi pois päältä
- puhaltimen tehonsäätö mihin vaan asentoon (ilmeisesti myös 'auto'-asento tuo vian esiin)
-> puhaltaa sisään lämmintä ilmaa vaikka lämpötilan säätimen vääntäisii pienimmälle asetukselle. Ainut keino saada sisäilman lämpö järkeväksi pitkällä matkalla on laittaa puhallin ykkös-asentoon, muuten hikoo perse.
En tuosta alfan sisätilanlämmityksen logiikasta tiedä, mutta käsittäisin että säädettäessa lämpötila minimiin ilmastoinnin ollessa pois päältä, sekä myös automaattisen ilmastoinnin ollessa pois kytkettynä ('auto'-asento puhaltimen tehonsäädössä), pitäisi sisään tulla suoraan ulkoilmaa? Nyt sieltä kuitenkin tulee aina lämmintä ilmaa vaikka ulkona keli on lähellä nollaa. Sisätilan lämpöanturin ei kai pitäisi toimintaan vaikuttaa jos automaattinen ilmastointi on pois päältä?
Onko niin että lämpötilan säätö ei toimi ns. perinteiseen malliin, jolloin kylmemmälle säädettäessä sisätilaan ohjataan enemmän ulkoilmaa suhteessa lämmitettyyn? Mekaaninen tuo säätö tuskin on?
Mites tätä nyt kannattaisi lähteä diagnosoimaan, voiko vika olla itse lämmönsäätimessä, onko siellä joku potikka joka voisi olla tiensä päässä tai kontakti huono?
Auto on hankittu muutama viikko sitten, edellinen omistaja ei tiennyt koska ilmastointi on viimeksi huollettu joten ajan huoltoon varaan pian Kunnolla kylmää tuo ei ole missään vaiheessa puhaltanut, siis silloin kun kelit vielä olivat lämpimiä.
Apukusin puoleisen sivupeilin vaihdoin heti ensitöikseen, se oli kolautettu rikki ja sen seurauksena myös ulkolämpötila näytti jotain luokkaa +40 C.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Täällä http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... lmastointi vika on ollut anturissa.
Ja täällä hyvät ohjeet kuvineen http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... c&start=50 anturin liittimen fiksaukseen
Ja täällä hyvät ohjeet kuvineen http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... c&start=50 anturin liittimen fiksaukseen
Tattista, en kuitenkaan usko että vika on ulkolämpötila-anturissa koska peilin ja siten myös tuon anturin juuri vaihdoin. Ja ulkolämpötila näkyy mittaristossa oikein.Finest kirjoitti:Täällä http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... lmastointi vika on ollut anturissa.
Ja täällä hyvät ohjeet kuvineen http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... c&start=50 anturin liittimen fiksaukseen
Tarvii varmaan mennä taas konepellin/repsikan jalkatilaan könyämään ja tutkimaan alfan sielunelämää.
Vinkkinä muuten sivupeilin vaihtajille: Verhoilua ei tarvitse purkaa, se peilin liitin on normaalisti kiinni ovessa ja liittimen ylettyy avaamaan/sulkemaan verhoilua purkamatta. Näinollen kuskinpuolen peilin vaihtoon meni n. 5 minuuttia.
Kiitos vinkistä, mistä käsin tuon yläläpän näkee ja onko itseopetus mahdollista tehdä ilman erikoistyökaluja?seppo kirjoitti:Yksi mahdollisuus, yläläppä jumittaa seinämiin, jonka seurauksena opetus menee täysin sekaisin suuntauksien osalta, en muista meneekö myös lämmönsäädön osalta, taitaa mennä. Yläläpän kumitiiviste leikataan pois, ja lopuksi uusi itseopetus.
Kävin äsken ihmettelemässä autoa, laitoin virrat päälle ja säädin lämpötilaa mutta en kuullut mitään ääntä pelkääjänpuolelta tai muualtakaan, olettaisin että liikkuvat läpät jonkinlaista rahinaa tai kolinaa pitäisivät. Ainut mikä pitää korvinkuultavaa ääntä on kai tuo sisätilan lämpöanturin ropelli joka todennäköisesti imee ilmaa anturille.
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Omasta ex-kulkineesta meni sisätilan lämpöanturista puhallin rikki, jolloin ilmastointi sääti lämpötilaa sopivasti keskikonsolin lämpötilan mukaan. En tiedä unohdetaanko tuon anturin lukema lämpötilasäädön ääriasennoissa, ainakin muissa asennoissa ilmastointi pyrkii säätämään lämpötilan valittuun. (se Auto säätää vain puhallusnopeutta)Ebuli kirjoitti: Jaa-a, mitenkäs tuon voi tarkistaa? Vaikuttaako tuo sisälämpötilan anturi puhallusilman lämpöön silloinkin kun (automaatti-)ilmastointi ei ole päällä jos lämmön säätää minimiin?
VMP
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Itse pähkäilin säädön toimimattomuuden kanssa keväällä. Katsopas tämä ketju: http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?t=1 ... +*korjattu*
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Yläläppään pääsee käsiksi irroittamalla ritilän kojelaudan päältä muutamalla ruuvilla. Jos läppä on jumissa, niin se on vaakasuorassa, kaikkein ahtaimmassa paikassa kiinni. Itseopetus akun irroituksella kun läppä on löysennetty. Tämä vain silloin jos puhallus ei vastaa säätöpyörän asentoja, itse säätömoottoriviat ovat erikseen!
Tämän voinkin tarkistaa heti huomenna. Puhallus ei tosiaan vastaa säätöpyörän asentoihin, koska säätöpyörä ei tässä tapauksessa vaikuta lämpötilaan mitenkään.seppo kirjoitti:Yläläppään pääsee käsiksi irroittamalla ritilän kojelaudan päältä muutamalla ruuvilla. Jos läppä on jumissa, niin se on vaakasuorassa, kaikkein ahtaimmassa paikassa kiinni. Itseopetus akun irroituksella kun läppä on löysennetty. Tämä vain silloin jos puhallus ei vastaa säätöpyörän asentoja, itse säätömoottoriviat ovat erikseen!
Kiireinen päivä, mutta ehdin kokeilla tuota ritilän irroitusta kojelaudasta. Ruuvasin auki kaksi kuusiokoloruuvia ritilän päältä, mutta se ei tunnu helposti irtoavan. Mokoma heiluu kuitenkin hieman ruuvien irroituksen jälkeen mutta en uskaltanut sitä voimalla nykiä irti, muovia kun on. Mikäs kikka tuossa on miten ritilän saa irti, tarviiko purkaa keskikonsoli ja avata sitä kautta vielä jotain ruuveja?
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Hyvä tietääWile E. Coyote kirjoitti:Olikohan ruuvien vastaisella sivulla pari metallijousta. Varmista ettei ritilän lomassa vain ole ruuvinkantoja piilossa. Pitäisi kyllä nousta aikas helposti. (Mulla on iskemätön yksilö tehtaan paketissa jos rikot sen)

Otin ruuvit pois ja yritin liikuttaa ritilää eteen- ja taaksepäin, ajatuksena että jos siellä olisi klipsit jotka aukeavat ritilää vetämällä tai työntämällä. Ei tuo kuitenkaan liiku kuin jotain millin joka suuntaan. Yritin hakea jotain klipsiä jota voisi ruuvarilla auttaa mutta en moista löytänyt, en myöskään nähnyt muita kuin nuo kaksi ruuvia.
No, täytyy yrittää uusiksi ja käyttää vähän enemmän raakaa voimaa :p
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Wile E. Coyote kirjoitti:Olikohan ruuvien vastaisella sivulla pari metallijousta. Varmista ettei ritilän lomassa vain ole ruuvinkantoja piilossa. Pitäisi kyllä nousta aikas helposti. (Mulla on iskemätön yksilö tehtaan paketissa jos rikot sen)
Ei olis mahdollista saada kuvaa tästä iskemättömästä yksilöstä, siis sellaista josta näkyis mahdolliset jousiklipsit? Pitäis nimittäin itsekin käyttää tämä ritilä irti, kun meinasin kiinnittää navigaattorin lataavan telineen siihen.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Löysin toisesta säikeestä sepon kommentin tuohon ritilän irroitukseen liittyen:
"Ongelma voi johtua parista viasta, ensinnäkin puoliautomaattinen ilmastointilaite on hukannut oppimistietonsa. Vanhemmissa malleissa radion kohdalla oleva lämpölaitteen ylin läppä juuttuu joskus kiinni koteloon, jonka jälkeen ohjainlaite menee sekaisin toiminnoissaan.
Avaa kojelaudan päällä keskellä oleva luukku. Se irtoaa avaamalla pari ruuvia auki ja rouvan ruokaveitsellä kampeamalla reunoista, jossa on pari tiukkaa kiinnikettä.
Katsot onko läppä jumissa kiertelemällä ilman jakosäädintä laidasta laitaan. Jos läppä ei liiku, leikkaa sen reunoista kumitiivisteet mattoveitsellä pois, jolloin se tulee väljemmäksi koteloon.
Sen jälkeen uusi itseopetus, virta pois ja akku irti minuutiksi, akku kiinni ja hetken päästä virta päälle n. minuutiksi, äläkä tee mitään tänä aikana, et käynnistä autoa, et kääntele lämppärin hanikoita tms. Sitten virta pois, ja virta päälle ja toiminnan tarkastus.
Jos tämä ei auta, voi vika olla tietysti ns. sekoitusläpän moottorissa, tai itse ohjainlaiteessa, moottori todennäköisin. Nämä viat taas näkyisi korjaamotesterillä, joten onnea."
"Ongelma voi johtua parista viasta, ensinnäkin puoliautomaattinen ilmastointilaite on hukannut oppimistietonsa. Vanhemmissa malleissa radion kohdalla oleva lämpölaitteen ylin läppä juuttuu joskus kiinni koteloon, jonka jälkeen ohjainlaite menee sekaisin toiminnoissaan.
Avaa kojelaudan päällä keskellä oleva luukku. Se irtoaa avaamalla pari ruuvia auki ja rouvan ruokaveitsellä kampeamalla reunoista, jossa on pari tiukkaa kiinnikettä.
Katsot onko läppä jumissa kiertelemällä ilman jakosäädintä laidasta laitaan. Jos läppä ei liiku, leikkaa sen reunoista kumitiivisteet mattoveitsellä pois, jolloin se tulee väljemmäksi koteloon.
Sen jälkeen uusi itseopetus, virta pois ja akku irti minuutiksi, akku kiinni ja hetken päästä virta päälle n. minuutiksi, äläkä tee mitään tänä aikana, et käynnistä autoa, et kääntele lämppärin hanikoita tms. Sitten virta pois, ja virta päälle ja toiminnan tarkastus.
Jos tämä ei auta, voi vika olla tietysti ns. sekoitusläpän moottorissa, tai itse ohjainlaiteessa, moottori todennäköisin. Nämä viat taas näkyisi korjaamotesterillä, joten onnea."
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Juu, mitään pysyviä jälkiä/reikiä/koloja ei kojelautaan tehdä!Wile E. Coyote kirjoitti:Kun pääsen kotiin niin katson löydänkö sen tallin varaosa kasasta... jeesaan kyllä mielelläni... Että älä tee näkyvää väkivaltaa konsolille ainakaan. Sitä saa sitten aina katsella ja kirota

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Tässä kännykkäkuvia. Se olikin niin että yksi klipsi jokaisella sivulla keskikohdalla. Kyllä se pitäisi ehjänä nousta ruuvit irroittamalla ja sitten esim etureunaa nostaa ja samalla työntää tuulilasia kohti. sivuista voi vielä avittaa. Tuossa varaosassani on sellainen ero omaan autossa olevaan että siinä on ajoneston tms (?) ledi etureunassa.



Olkaapas hyvät



Olkaapas hyvät

Ayrton Senna da Silva forever
Aukeshan se lopulta, aika lujassa kyllä oli. Kampesin ensin etureunasta vähän ylöspäin, laitoin leveän ruuvarin väliin ja sen jälkeen kampesin sivulta. Tuo ylimmäinen läppä liikkuu sen mukaan mihin ilmaa ohjataan ja se näyttäisi toimivan, vaikkakin pienellä viivellä. Kokeilin myös tuota itseopetusta, mutta se ei näyttänyt vaikuttavan mihinkään.
Eli ongelmana on edelleen tuo että lämpötilaa ei voi säätää, tällä kertaa pajalta kotiin ajellessani puhalsi koko ajan lämmintä (aiemmin mm. puhaltanut ainoastaan kylmä tai ainoastaan lämmintä) joten puhallin täytyi pitää pois päältä.
Siellä keskikotelossa on ilmeisesti myös toinen läppä joka säätää tuota puhallusilmanlämpöä, ko. läpän ohjain löytyy ilmeisesti hanttarin jalkatilasta, mutta mikä noista monista mokkuloista se on?
Eli ongelmana on edelleen tuo että lämpötilaa ei voi säätää, tällä kertaa pajalta kotiin ajellessani puhalsi koko ajan lämmintä (aiemmin mm. puhaltanut ainoastaan kylmä tai ainoastaan lämmintä) joten puhallin täytyi pitää pois päältä.
Siellä keskikotelossa on ilmeisesti myös toinen läppä joka säätää tuota puhallusilmanlämpöä, ko. läpän ohjain löytyy ilmeisesti hanttarin jalkatilasta, mutta mikä noista monista mokkuloista se on?
Tuo hanttarin jalkatilassa oleva ja sisätilaan ohjatun lämpimän ilman määrää säätävä "mixing actuator" taisi olla tällä kertaa syypää siihen ettei sisätilan lämpöä pystynyt juuri säätämään.
Ohessa ohjeet miten sain tuon toimimaan:
- Apukuskin jalkatilasta löytyy kyseinen palikka joka säätää läpän asentoa. Jalkatilasta kun poistaa hanskalokeron alapuolella olevan suojapahvin, näkee kyseinen yksikön.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11848
- Nypätään säätimen liitin irti, itse säädin on kiinni muutamalla n. 5mm kantaisella ruuvilla. Ylin ruuvi on ahtaassa paikassa joten käytin pienintä räikkää ja hylsyä minkä löysin.
- Kun ruuvit ovat irti, lähtee säädin ovea kohti vetämällä paikoiltaan.
- Tässä kohden voi liittimen kiinnittää uudelleen ja kokeilla kääntyykö säätimessä läpän akselia liikuttava holkki kun lämpötilaa säädetään. Omassa säätimessäni liike rajoittui n. millin suuntaansa joten eikun avaamaan pakettia.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11849
- Säätimen kotelo on kiinni neljällä ruuvilla, sisältä paljastuu ratasmekanismi, potikka, harjallinen moottori sekä pari elek. komponenttia. Ennenkuin osia alkaa repimään irti, kannattaa merkata tussilla rattaiden paikat/asennot. Otin moottorin irti testatakseni sitä, sen virtapiuhat lähtevät vetämällä irti piirilevystä. Itse moottori lähtee kotelosta helposti suoraan ylöspäin kampeamalla.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11850
- Testin ajaksi poistin moottorin akselilla olevan rattaan, sitä takaisin laitettaessa on hyvä puhdistaa akseli kaikesta rasvasta ettei se vahingossakaan ala luistamaan. Ratas lähtee irti sormivoimin, mutta sen poisottamiseen ei syytä ole ellei moottoria aio vaihtaa.
- Moottorille syötin suoraan akusta jännitettä, tällä kertaa käytin 2V:N lyijyhyytelöakkua sekä 3-kennoista 12.6-volttista litiumpolymeeriakkua. Vanhasta kokemuksesta tiesin ettei moottorissa ole ihan kaikki puhti tallella, testasin sitä jarruttamalla sormin moottorin akselista.
- Moottorin sisään ruiskutin elektroniikan puhdistus-spraytä, sen kuivuttua perus WD40:stä. Näin pääsin eroon moottorin sisällä olevasta pölystä ja tulihan tuo samalla voideltua.
- Rattaissa oleva vaseliini oli ajanmyötä muuttunut paksuksi voiksi, rapsuttelin niistä ylimääräiset pois ja voitelin rattaat ohuella vaseliinilla. Myös akseleiden päät rasvasin.
- Sen jälkeen paketti taas kasaan, ennen säätimen paikalleen asennusta laitetaan liitin takaisin kiinni, autoon virrat päälle ja säädetään lämppärin lämpötila niin kylmäksi kuin pystyy. Tämä sen vuoksi että säätimen holkin asento vastaisi lämpötilaa säätävän läpän akselin asentoa, se kun tipahtaa ilman tätä mixing actuatoria (levossa) kiinni jolloin sisään puhalletaan ainoastaan kylmää.
- Painetaan säädin takaisin paikalleen ja ruuvit kiinni. Kaikkineen aikaa meni n. 1,5 tuntia.
- Koska moottorista oli jo vähän puhti poissa olisi se syytä vaihtaa. Vastaavia moottoreita löytyy mm. R/C-lennokkiliikkeistä, lähinnä kannattaa kiinnittää huomiota moottorin sekä akselin kokoon, nopeudella (rpm/V) tuskin on niin väliä. Todennäköisesti myös elektroniikkaliikkeet noita myyvät, moottorin malli oli rf-370cn
Ohessa ohjeet miten sain tuon toimimaan:
- Apukuskin jalkatilasta löytyy kyseinen palikka joka säätää läpän asentoa. Jalkatilasta kun poistaa hanskalokeron alapuolella olevan suojapahvin, näkee kyseinen yksikön.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11848
- Nypätään säätimen liitin irti, itse säädin on kiinni muutamalla n. 5mm kantaisella ruuvilla. Ylin ruuvi on ahtaassa paikassa joten käytin pienintä räikkää ja hylsyä minkä löysin.
- Kun ruuvit ovat irti, lähtee säädin ovea kohti vetämällä paikoiltaan.
- Tässä kohden voi liittimen kiinnittää uudelleen ja kokeilla kääntyykö säätimessä läpän akselia liikuttava holkki kun lämpötilaa säädetään. Omassa säätimessäni liike rajoittui n. millin suuntaansa joten eikun avaamaan pakettia.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11849
- Säätimen kotelo on kiinni neljällä ruuvilla, sisältä paljastuu ratasmekanismi, potikka, harjallinen moottori sekä pari elek. komponenttia. Ennenkuin osia alkaa repimään irti, kannattaa merkata tussilla rattaiden paikat/asennot. Otin moottorin irti testatakseni sitä, sen virtapiuhat lähtevät vetämällä irti piirilevystä. Itse moottori lähtee kotelosta helposti suoraan ylöspäin kampeamalla.
http://www.alfabbs.fi/album_pic.php?pic_id=11850
- Testin ajaksi poistin moottorin akselilla olevan rattaan, sitä takaisin laitettaessa on hyvä puhdistaa akseli kaikesta rasvasta ettei se vahingossakaan ala luistamaan. Ratas lähtee irti sormivoimin, mutta sen poisottamiseen ei syytä ole ellei moottoria aio vaihtaa.
- Moottorille syötin suoraan akusta jännitettä, tällä kertaa käytin 2V:N lyijyhyytelöakkua sekä 3-kennoista 12.6-volttista litiumpolymeeriakkua. Vanhasta kokemuksesta tiesin ettei moottorissa ole ihan kaikki puhti tallella, testasin sitä jarruttamalla sormin moottorin akselista.
- Moottorin sisään ruiskutin elektroniikan puhdistus-spraytä, sen kuivuttua perus WD40:stä. Näin pääsin eroon moottorin sisällä olevasta pölystä ja tulihan tuo samalla voideltua.
- Rattaissa oleva vaseliini oli ajanmyötä muuttunut paksuksi voiksi, rapsuttelin niistä ylimääräiset pois ja voitelin rattaat ohuella vaseliinilla. Myös akseleiden päät rasvasin.
- Sen jälkeen paketti taas kasaan, ennen säätimen paikalleen asennusta laitetaan liitin takaisin kiinni, autoon virrat päälle ja säädetään lämppärin lämpötila niin kylmäksi kuin pystyy. Tämä sen vuoksi että säätimen holkin asento vastaisi lämpötilaa säätävän läpän akselin asentoa, se kun tipahtaa ilman tätä mixing actuatoria (levossa) kiinni jolloin sisään puhalletaan ainoastaan kylmää.
- Painetaan säädin takaisin paikalleen ja ruuvit kiinni. Kaikkineen aikaa meni n. 1,5 tuntia.
- Koska moottorista oli jo vähän puhti poissa olisi se syytä vaihtaa. Vastaavia moottoreita löytyy mm. R/C-lennokkiliikkeistä, lähinnä kannattaa kiinnittää huomiota moottorin sekä akselin kokoon, nopeudella (rpm/V) tuskin on niin väliä. Todennäköisesti myös elektroniikkaliikkeet noita myyvät, moottorin malli oli rf-370cn
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Ja jos se moottori on jumitellessaan polttanut sitä ohjaavan L2722 power oparin niin niitä saa ainakin Partco;sta http://www.partco.fi (yleensä myös 1/2W "suojavastus" (R4) on kärvähtänyt mustaksi).
En tyytynyt tavanomaiseen.
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Ihmettelin tänään sen ilmanohjausläpän jumittelua, voitelin akselia wd40:llä ja tiivisteet silikonilla, mutta edelleen jumittelee. Tiivisteiden leikkaaminen on ainakin siitä yläkautta hankala homma, enkä haluaisi rikkoa tuollaista osaa muutenkaan. Moottorissa tuntuu olevan voimaa läpän sulkemiseen reippaasti.
Onko tuossa jotain hammaspyöräsysteemiä tms jossain, mihin pääsee käsiksi (mitä kautta?) ja voi tarkistaa, että kaikki on siellä kunnossa? Mikä on "oikea" ratkaisu ongelmaan ja mikä jumittelun oikeasti aiheuttaa (sen kumitiivisteen on tarkoituskin olla siellä)?
Onko tuossa jotain hammaspyöräsysteemiä tms jossain, mihin pääsee käsiksi (mitä kautta?) ja voi tarkistaa, että kaikki on siellä kunnossa? Mikä on "oikea" ratkaisu ongelmaan ja mikä jumittelun oikeasti aiheuttaa (sen kumitiivisteen on tarkoituskin olla siellä)?
- Volere
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12 Syys 2005, 21:03
- Car(s): 2 x ex Sprint 1.5 QV, ex 156 V6
- Paikkakunta: Tampere
Lähetelläänpäs tälle palstalle, kun haulla ei yksiselitteisesti löytynyt tuloksia aiheesta...
...eli 156 V6 vm -99 ilmastoinnin kompuralta on letkua murtunut ja kylmäaineet ei pysy sisällä --> jäähdytys ei toimi --> erittäin epämukavaa näin kesäisin. Mistä löytyisi uudet letkut, kun nykyinen Alfan maahantuoja ilmoitti, että alkuperäisosia ei saa enää (!) ? Toisekseen, kenelläkään vastaavasta kokemusta ja mitenkäs on tilanteesta selvitty?
Ihmetyttää ja kummastuttaa, luulisi ilmastoinnilla varustettuja Alfoja olevan paljonkin ja ilmastoinnin yleensä "tusinatavaraa" vrt autosähkö ja jarrut...
...eli 156 V6 vm -99 ilmastoinnin kompuralta on letkua murtunut ja kylmäaineet ei pysy sisällä --> jäähdytys ei toimi --> erittäin epämukavaa näin kesäisin. Mistä löytyisi uudet letkut, kun nykyinen Alfan maahantuoja ilmoitti, että alkuperäisosia ei saa enää (!) ? Toisekseen, kenelläkään vastaavasta kokemusta ja mitenkäs on tilanteesta selvitty?
Ihmetyttää ja kummastuttaa, luulisi ilmastoinnilla varustettuja Alfoja olevan paljonkin ja ilmastoinnin yleensä "tusinatavaraa" vrt autosähkö ja jarrut...
C'è Una Strada In Cielo
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
- beetta julia
- Viestit: 422
- Liittynyt: 13 Helmi 2009, 17:18
- Paikkakunta: Vaasa
Sulake tsekkauksen jälkeen ryömitään apukuskinjalkatilaan ja kokeillaan ensin ottaa puhaltimen virtapiuha irti ja takaisin kiinni (mulla selvisi ihan tuolla viime kesän alussa, joku kosketushäikkä).PSS kirjoitti:Mitäs sitten tehdään kun puhallin ei pihahdakaan, ja kaikki muu ilmastoinnissa toimii?
Onko puhallinta saatavissa Motonetista? Mitä muita osia siinä voisi olla vialla?
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Onko se siis tuo nuolen 2 osoittama liitin tässä kuvassa? http://i1093.photobucket.com/albums/i42 ... ts/008.jpgdino kirjoitti:Sulake tsekkauksen jälkeen ryömitään apukuskinjalkatilaan ja kokeillaan ensin ottaa puhaltimen virtapiuha irti ja takaisin kiinni (mulla selvisi ihan tuolla viime kesän alussa, joku kosketushäikkä).PSS kirjoitti:Mitäs sitten tehdään kun puhallin ei pihahdakaan, ja kaikki muu ilmastoinnissa toimii?
Onko puhallinta saatavissa Motonetista? Mitä muita osia siinä voisi olla vialla?
- Volere
- Viestit: 108
- Liittynyt: 12 Syys 2005, 21:03
- Car(s): 2 x ex Sprint 1.5 QV, ex 156 V6
- Paikkakunta: Tampere
...kodinkonehuoltoon...beetta julia kirjoitti:Soitas paikalliseen kodinkonehuoltoon, ja kerro ongelma, kertovat varmaan liikkeen.

Taustana, jotta ensin vein Sarankulman Vianorille ilmastointihuoltoon. Sieltä kertoivat, että mitään ei tehty, kun vuotaa (niistä kahdesta letkusta kuulemma S-merkinnällä oleva), eivätkä aio enempää tehdäkään. Siellä ilmeisesti vain täytellään toimivia kamppeita. Käyn seuraavaksi merkkiliikkeessä Hatanpäällä, ei kuulemma saa enää alkuperäisoisa ilmastointiin lainkaan. Käväisen Kangasalla autojen ilmastointihuoltoja tekevässä liikkeessä, josta kommenttina myöskin jotta mitään ei voi tehdä ennen kuin saa tuon osan... ja ovat kuulemma hyvinkin merkkikohtaisia osia, ei ole "Boschin standardia"...
C'è Una Strada In Cielo
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Kyllä ne kunnon ilmastointipajalla pystyvät jonkin verran tekemään putkia ja liittimiä.
Uudenmaan Autovarustelu Helsingin Konalassa aikanaan veisteli 164:ään uudet liittimet kun väsähtäneen tilalle hankitussa kompurassa olikin erilaiset liitännät. Tampereelta on tietty tuonne matkaa reilunpuoleisesti mutta varmaan Mansesterissakin on vastaavia verstaita joissa tekevät muutakin kuin työntävät uutta ainetta systeemiin.
Uudenmaan Autovarustelu Helsingin Konalassa aikanaan veisteli 164:ään uudet liittimet kun väsähtäneen tilalle hankitussa kompurassa olikin erilaiset liitännät. Tampereelta on tietty tuonne matkaa reilunpuoleisesti mutta varmaan Mansesterissakin on vastaavia verstaita joissa tekevät muutakin kuin työntävät uutta ainetta systeemiin.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 425
- Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
- Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
- Paikkakunta: Helsinki
Irrotin puhaltimen ja sen pyöriminen oli hieman jumissa, herkistelin sitä vähän niin toimi heti!dino kirjoitti:Sulake tsekkauksen jälkeen ryömitään apukuskinjalkatilaan ja kokeillaan ensin ottaa puhaltimen virtapiuha irti ja takaisin kiinni (mulla selvisi ihan tuolla viime kesän alussa, joku kosketushäikkä).PSS kirjoitti:Mitäs sitten tehdään kun puhallin ei pihahdakaan, ja kaikki muu ilmastoinnissa toimii?
Onko puhallinta saatavissa Motonetista? Mitä muita osia siinä voisi olla vialla?
Liittimet oli hyvässä kunnossa, mutta tuulettimen pesässä oli outoa korroosiota:
- Liitteet
-
- 20110619_003_small.jpg
- (122.28 KiB) Tiedosto ladattu 2461 kertaa
Viimeksi muokannut PSS, 20 Kesä 2011, 00:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Kokeileppas tätä:Volere kirjoitti: Taustana, jotta ensin vein Sarankulman Vianorille ilmastointihuoltoon. Sieltä kertoivat, että mitään ei tehty, kun vuotaa (niistä kahdesta letkusta kuulemma S-merkinnällä oleva), eivätkä aio enempää tehdäkään. Siellä ilmeisesti vain täytellään toimivia kamppeita. Käyn seuraavaksi merkkiliikkeessä Hatanpäällä, ei kuulemma saa enää alkuperäisoisa ilmastointiin lainkaan. Käväisen Kangasalla autojen ilmastointihuoltoja tekevässä liikkeessä, josta kommenttina myöskin jotta mitään ei voi tehdä ennen kuin saa tuon osan... ja ovat kuulemma hyvinkin merkkikohtaisia osia, ei ole "Boschin standardia"...
http://www.lumikko.com/index.php/huippu ... gissa.html
Entinen Tampereen autokylmä. Siellä ainakin ennen osattiin kaikenlaista. Varmaan vieläkin.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----