A-studio 19.01.2011 Tullin takavarikoima Mersu 600
Valvoja: Moderators
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
A-studio 19.01.2011 Tullin takavarikoima Mersu 600
Mielenkiintoinen ja samalla järkyttävä osoitus Tullin mielivallasta 90-luvun lopulta. Kuvaavaa, että taistelu Tullin päätöstä vastaan kesti kauemmin kuin Toinen Maailmansota eli 12 vuotta kesti auton saaminen Tullin varastosta takaisin.
Tullivirkailijat kutsuivat poliisin rikkomaan kuskin puoleisen sivulasin kun omistaja ei luovuttanut autoa Tullille. Samalla kuski oli saada sorkkaraudasta päähänsä. Näin toimii Suomessa virkavalta kun on kyse AUTOVEROSTA. Perkele, vieläkin pistää vihaksi. Toivottavasti omistaja saa korvaukset korkoineen takaisin.
Verot olisi olleet vuonna 1998 vaatimattomat 700000 markkaa!!!
Kolariautosta, joka oli korjattu tarkoituksena rekisteröidä se Suomessa liikenteeseen.
Ohjelma ei ole vielä Areenalla, mutta kopioin sen koneelle. Tekisi mieli upata se Tuubiin, mutta varmaan joku tekijänoikeusjuttu estää sen. Katsokaa, jos tulee Areenalle, ellette nähneet tänään A-studiossa tuota juttua.
Tullivirkailijat kutsuivat poliisin rikkomaan kuskin puoleisen sivulasin kun omistaja ei luovuttanut autoa Tullille. Samalla kuski oli saada sorkkaraudasta päähänsä. Näin toimii Suomessa virkavalta kun on kyse AUTOVEROSTA. Perkele, vieläkin pistää vihaksi. Toivottavasti omistaja saa korvaukset korkoineen takaisin.
Verot olisi olleet vuonna 1998 vaatimattomat 700000 markkaa!!!
Kolariautosta, joka oli korjattu tarkoituksena rekisteröidä se Suomessa liikenteeseen.
Ohjelma ei ole vielä Areenalla, mutta kopioin sen koneelle. Tekisi mieli upata se Tuubiin, mutta varmaan joku tekijänoikeusjuttu estää sen. Katsokaa, jos tulee Areenalle, ellette nähneet tänään A-studiossa tuota juttua.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
Re: A-studio 19.01.2011 Tullin takavarikoima Mersu 600
Jätänkin yllyttämättä.
Re: A-studio 19.01.2011 Tullin takavarikoima Mersu 600
Väsytystaktiikka on suomalaisen virkamiehen työkalu n.ro. 1.AlfaTom kirjoitti:Mielenkiintoinen ja samalla järkyttävä osoitus Tullin mielivallasta 90-luvun lopulta. Kuvaavaa, että taistelu Tullin päätöstä vastaan kesti kauemmin kuin Toinen Maailmansota eli 12 vuotta kesti auton saaminen Tullin varastosta takaisin.
Tullivirkailijat kutsuivat poliisin rikkomaan kuskin puoleisen sivulasin kun omistaja ei luovuttanut autoa Tullille. Samalla kuski oli saada sorkkaraudasta päähänsä. Näin toimii Suomessa virkavalta kun on kyse AUTOVEROSTA.
Toki on sanottava, että tuossa hannukarpomaiseen tyyliin annettiin puheenvuoro vain toiselle osapuolelle, mutta sittenkin... onhan tuo aivan kohtuutonta. Auto on todennäköisenti paalattavaksi valmis tuon seisottamisen jälkeen. Renkaat on pilalla, öljyt hapettuneet, pöly jähmettynyt niin sisä- kuin ulkopintaan, nesteitä vuotaa, ilmastointi tuskin toimii...
Ja sitten tulee poliisi, tuo ystävä ja kansan palvelija, ja huitasee sorkkaraudalla lasin paskaksi. Ihan kuin se äijä olisi iäkseen sinne autoon jäänyt. Eihän tuo olisi muuta tarvinnut kuin kettingin takapyörään tai hallin ovet lukkoon, niin siinähän se ukko olisi ollut ulkoilmassa viimeistään seuravana päivänä.
Ajatelkaapa, jos auton omistaja olisikin soittanut poliisille: "autoni on ryöstetty ja minua uhkaillaan..."
- joo, ei me nyt ehditä sinne, mutta tulkaa tekemään rikosilmoitus, kun vakuutusyhtiö vaatii... .
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Kuinka monta vastaavaa ja muuten kansalaisten oikeussuojaa rikkonutta tapausta on jäänyt tulematta julkisuuteen.
Itsekin jouduin yhden moottoripyörän tapauksessa erikoisjärjestelyihin nopeusmittarin todistamiseksi EU-yhteensopivaksi...no se on pitkä juttu, mutta tämän mersumiehen tuntoja voi kyllä ymmärtää, kun hän totesi istuessaan autoonsa 12 vuoden takavarikon jälkeen, ettei pysty nyt kommentoimaan. Varmasti kaikki kyykyttämisen tuoma katkeruus purkautui tuolla hetkellä mielessä. Saikohan ne tullimiehet jotakin perverssiä tyydytystä takavarikosta? Takavuosina piilofarmarien rekisteröintikatsastuksissa kyllä oli ilmassa suoranaista v*ttuilua viranomaisten taholta, kokemusta on minullakin tuosta asiasta.
Ja kaikki tämä viranomaisten vaivannäkö turhaan.
Paljonko paloi miestyövuosia tällaiseen pelleilyyn?
Toki on muistettava, että määräykset tulivat ylhäältä. Jossakin kansan ja valtion välissä oli virkamiesporras, jolla oli/on liikaa toimivaltaa.
Petteri Snellillä olisi varmasti paljon kerrottavaa aiheesta...
Itsekin jouduin yhden moottoripyörän tapauksessa erikoisjärjestelyihin nopeusmittarin todistamiseksi EU-yhteensopivaksi...no se on pitkä juttu, mutta tämän mersumiehen tuntoja voi kyllä ymmärtää, kun hän totesi istuessaan autoonsa 12 vuoden takavarikon jälkeen, ettei pysty nyt kommentoimaan. Varmasti kaikki kyykyttämisen tuoma katkeruus purkautui tuolla hetkellä mielessä. Saikohan ne tullimiehet jotakin perverssiä tyydytystä takavarikosta? Takavuosina piilofarmarien rekisteröintikatsastuksissa kyllä oli ilmassa suoranaista v*ttuilua viranomaisten taholta, kokemusta on minullakin tuosta asiasta.
Ja kaikki tämä viranomaisten vaivannäkö turhaan.
Paljonko paloi miestyövuosia tällaiseen pelleilyyn?
Toki on muistettava, että määräykset tulivat ylhäältä. Jossakin kansan ja valtion välissä oli virkamiesporras, jolla oli/on liikaa toimivaltaa.
Petteri Snellillä olisi varmasti paljon kerrottavaa aiheesta...
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Aivan käsittämätöntä toimintaa! Mutta kyllä hatunnosto kyseiselle kaverille ettei antanut periksi. Myötätuntoni on kyllä kyseisen kaverin puolella, oikein sääliksi käy kun kaveri erehtyi tänne byrokraatti-suomeen omalla autollaan.
Oikein hävetää asua Suomessa kun tälläisiä tulee ilmi. Näistä tapauksista voisi kyllä jo vaatia joltain ylemmältä virkamieheltä päätä pölkylle. Toivottavasti jantteri saa tuntuvat korvaukset.
Niin, ja mehän tämän kaiken lystin sitten lopulta maksamme...
Oikein hävetää asua Suomessa kun tälläisiä tulee ilmi. Näistä tapauksista voisi kyllä jo vaatia joltain ylemmältä virkamieheltä päätä pölkylle. Toivottavasti jantteri saa tuntuvat korvaukset.
Niin, ja mehän tämän kaiken lystin sitten lopulta maksamme...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Itse olisin varmaan häipynyt liukkaasti paikalta ajamalla, jos olisi autoa väkisin yritetty viedä. Vaikka ongelmiahan siitäkin olisi tullut.
Oikeus ja kohtuus olisi että tulli korvaisi vähintään auton arvonaleneman korkoineen sekä asian selvittelykulut, olettaen että koko totuus tuosta tapauksesta tuli tuossa ohjelmassa julki ja ko. henkilö oli liikkeellä rehellisesti.
Oikeus ja kohtuus olisi että tulli korvaisi vähintään auton arvonaleneman korkoineen sekä asian selvittelykulut, olettaen että koko totuus tuosta tapauksesta tuli tuossa ohjelmassa julki ja ko. henkilö oli liikkeellä rehellisesti.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Katsoin ihan mielenkiinnosta myös ja... kun tuota oikein ajatuksella katsoi kyllä mulle muutama asia myös tuontitavasta ja sen tarkoituksesta jäi epäselväksi???Mutta niinkuin Jönsson kirjoitti, annettiin puheenvuoro vain toiselle osapuolelle. Ja kun katsoi, ketä pätkässä näkyi, niin herää epäilyt, ettei toi keissi ollut ihan noin simppeli.
Siis jos on auton taustat ja paprut kunnossa ja omatkin taustat kunnossa eikä ole minkäänlaista vilunkia tai veronkiertoa mielessäkään niin ei kait autoon tarvitse lukittautua ja viranomais yhteistyöstä täysin kieltäytyä?
Autoista kait kuitenkin määrätään kulloinkin voimassa olevien lakien ja sovellutusohjeiden mukaan verot ja jos on eri mieltä niin kait siinä paperitöillä enempi saa aikaan kun autoon linnottautumalla???
Nyt voin olla väärässäkin mutta eikös tuo tapahtunut aikana jolloin tuontiautot yleisesti odotti tullin verkkoaidan sisällä ja luovutettiin vasta kun paprut oli kunnossa ja maksut maksettu??
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Ei. Mun faija toi tona vuonna muuttoautona Sitikan josta piti maksaa normaalit verot koska auto ei ollut ollut tarpeeksi kauan omistuksessa ulkomailla. No verothan oli tietysti 'tarpeeksi korkeat' ja olisiko ollut vuoden 2005 paikkeilla kun faija sai jonkun merkittävän summan rahoja takasin.fahlsjy kirjoitti:
Nyt voin olla väärässäkin mutta eikös tuo tapahtunut aikana jolloin tuontiautot yleisesti odotti tullin verkkoaidan sisällä ja luovutettiin vasta kun paprut oli kunnossa ja maksut maksettu??
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Joo, varmaan on noin.
Pitkälle 90 luvulla kuitenkin oli käytäntö että maahan tuodut autot oli tullin "häkissä" ja ne sai sieltä ulos vasta kun "muodollisuudet" oli hoidettu. Usein tuolla makasi säiden armoilla hienoja autoja joita pystyi kuvaamaan ja ihailemaan verkkoaidan takaa.. Joskus autot olivat pitkänkin aikaa tuolla kun oli vääntö kesken "muodollisuuksista". Enpä muista tarkkaa vuotta koska käytäntöä muutettiin..
Toki silloinkin maksamalla sai auton ulos ja oikaisua saattoi sitten hakea.. Useimmat sinne pitkäksi aikaa jäävät yksilöt olivatkin sen takia että tuojalta ei löytynyt lunastamiseen vaadittavaa summaa..
Pitkälle 90 luvulla kuitenkin oli käytäntö että maahan tuodut autot oli tullin "häkissä" ja ne sai sieltä ulos vasta kun "muodollisuudet" oli hoidettu. Usein tuolla makasi säiden armoilla hienoja autoja joita pystyi kuvaamaan ja ihailemaan verkkoaidan takaa.. Joskus autot olivat pitkänkin aikaa tuolla kun oli vääntö kesken "muodollisuuksista". Enpä muista tarkkaa vuotta koska käytäntöä muutettiin..
Toki silloinkin maksamalla sai auton ulos ja oikaisua saattoi sitten hakea.. Useimmat sinne pitkäksi aikaa jäävät yksilöt olivatkin sen takia että tuojalta ei löytynyt lunastamiseen vaadittavaa summaa..
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Hommahan lähti siitä, että auton omistaja ajoi laivasta Suomen maaperälle ulkomaan kilvillä varustetulla autolla, joka on synneistä raskaimpia, ainakin autoverobyrokraaattien mielestä.
Kun ongelma tuli esiin, hän halusi viedä auton pois Suomesta, mutta sepä ei enää käynytkään vaan auto takavarikoitiin.
Missään vaiheessa jutun mukaan omistajaa ei syytetty mistään muusta kuin Tanskan kilpien käytöstä???? Jutun asiakirjat oikeudenkäyntien osalta lienee julkisia, joten joku voi kaivaa ne esiin jos epäilee muuta vilppiä.
Kun ongelma tuli esiin, hän halusi viedä auton pois Suomesta, mutta sepä ei enää käynytkään vaan auto takavarikoitiin.
Missään vaiheessa jutun mukaan omistajaa ei syytetty mistään muusta kuin Tanskan kilpien käytöstä???? Jutun asiakirjat oikeudenkäyntien osalta lienee julkisia, joten joku voi kaivaa ne esiin jos epäilee muuta vilppiä.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
Näin minäkin ymmärsin. Hämärän peittoon jäi, asuiko mies tuohon aikaan Tanskassa ja muutenkaan (auton) taustoja ei juurikaan tuotu esiin.kterkkila kirjoitti:Eli siis ajeli Suomessa ulkomaanrekisterissä olevalla verottomalla autolla, josta sitten jäi kiinni, ja auto takavarikoitiin?
Isoin haloo tässä taitaa olla tuo kohtuullinen 12 vuoden käsittelyaika
VMP
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
kterkkila kirjoitti:
Eli siis ajeli Suomessa ulkomaanrekisterissä olevalla verottomalla autolla, josta sitten jäi kiinni, ja auto takavarikoitiin?
Näin minäkin ymmärsin. Hämärän peittoon jäi, asuiko mies tuohon aikaan Tanskassa ja muutenkaan (auton) taustoja ei juurikaan tuotu esiin.
Jotenkin näin minäkin asian ohjelman perusteella ymmärsin... Nykyäänhän valvonnan ollessa huomattavasti kevyempää kuin tuolloin liikkuu paljon esim. viron kilpisiä autoja ainakin pääkaupunki seudulla... kaikki ei ehkä nekään ihan puhtailla perusteilla?? Pitäisikö niitäkin sympariseerata niin kuin tätäkin kaveria??
Mun puolesta esim.virolaisrekkari autoon linnottautuvalta voisi nykyäänkin kysellä sorkkaraudalla papruja...
Tässä mun mielestä jutun pointti, oli kuka tahansa oikeassa tai väärässä niin aika on kohtuutonIsoin haloo tässä taitaa olla tuo kohtuullinen 12 vuoden käsittelyaika
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
^ http://areena.yle.fi/video/1626455 Heti ohjelman alussa ja poistuu tuolta Areenasta 19.2.
Aika yksipuolinen haastattelu kylläkin.
Mielestäni tuohon aikaan oli varsin voimakkaasti laissa painotettuna: "jos ajat suomenpassisena ulkomaankilpisellä autolla, autovero lankeaa maksettavaksesi + joku sanktio"
Mielestäni tässä asiassa viranomaiset oli oikeassa. Lisäksi ketä kiinnostaa jotkut kalliit kolariraatoautot? Ruotsin malliin käyttökieltoon vaan.
Noh, siinä taas tämä järjetön autovero syynä ja se taas on uusi tarina...
Mielestäni tuohon aikaan oli varsin voimakkaasti laissa painotettuna: "jos ajat suomenpassisena ulkomaankilpisellä autolla, autovero lankeaa maksettavaksesi + joku sanktio"
Mielestäni tässä asiassa viranomaiset oli oikeassa. Lisäksi ketä kiinnostaa jotkut kalliit kolariraatoautot? Ruotsin malliin käyttökieltoon vaan.
Noh, siinä taas tämä järjetön autovero syynä ja se taas on uusi tarina...
Mitä jos suomenpassinen asui Muualla ja ajoi Muualla rekisteriöityä autoa kun oli kesälomalla sukuloimassa?Riccardo kirjoitti:Aika yksipuolinen haastattelu kylläkin.
Mielestäni tuohon aikaan oli varsin voimakkaasti laissa painotettuna: "jos ajat suomenpassisena ulkomaankilpisellä autolla, autovero lankeaa maksettavaksesi + joku sanktio"
Mielestäni tässä asiassa viranomaiset oli oikeassa. Lisäksi ketä kiinnostaa jotkut kalliit kolariraatoautot? Ruotsin malliin käyttökieltoon vaan.
Noh, siinä taas tämä järjetön autovero syynä ja se taas on uusi tarina...
Viranomaiset olivat väärässä, tämän keksimiseen meni 12 vuotta.
VMP
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Pientä jäynää eli v*ttuilua viranomaisilleWildf kirjoitti:Samat Tanskalaiset siirtokilvet ruuvas takas,mitkä oli silloinki 12v sitte...
Itsekin ajelin parisen viikkoa aikoinaan epähuomiossa jenkkikilvillä autolla jota ei ollut rekisteröintikatsastettu...mistä sitä kaikkia pykäliä tietää
Huvittavaahan tuossa Mersujutussa oli Tullin lottokone mistä autoverot repäistiin. Ensin 700000mk ja seuraavana vuonna tinkimisen jälkeen 140000mk...pikkusen oli pojilla homma hukassa.
vai laitettiinko autolle ensin hieman "hyvän miehen lisää" kun omistaja suvaitsi pullikoida vastaan.
Silkkaa kiusantekoahan käytettyjen tuontiautojen verotus on ollut.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è