Yleistä diesellöpinää

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

pjotrthegreat kirjoitti:
Kyllä se niin on että amerikasta muuta kingiä tule kuin läskivuorten .
Kovat on pojalla puheet!

Doublesixin tavoin täältä myös ääni tuonne suuntaan. Atlantin väärälläkin puolella osataan yllättävän paljon.

-Tazio

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Pitänee kysyä: Dieselin ainoa tarkoitus bensaan verrattuna on kulkea vähemmällä polttoaineella, miksi pitää tehä sitten V8? Menee dieselin idea hukkaan... Ellei sitten isolla iskutilavuudella haeta samaa tehoa, mikä taas tarkoittaa oikeasti aika kädetöntä moottorin viritys kapasitettia/taitoa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

penni
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Elo 2005, 17:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja penni »

Tazio kirjoitti: Doublesixin tavoin täältä myös ääni tuonne suuntaan. Atlantin väärälläkin puolella osataan yllättävän paljon.
Jep, Amerikkalaiset patentoivat hyvänmuotoisen palotilan omaavan hemin. Euroopassa oli patentoitu neliventtiilinen kaksinokkainen vastaava joitakin vuosikymmeniä aikaisemmin.

No ei aleta mollaamaan amerikkalaisia autoja. On ne jossain asiassa pysyneet kehityksen mukana. Sekä euroopassa että amerikassa siirryttiin sodan jälkeen rättirenkaista vyörenkaisiin. Euroopassa toisen maailmansodan ja jenkeissä Vietnamin sodan.

:lol:

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

DaViega kirjoitti:Pitänee kysyä: Dieselin ainoa tarkoitus bensaan verrattuna on kulkea vähemmällä
Joku dieselfani vääntäköön sulle rautalangasta mikä tuossa mättää.
Vaihtoehtoisesti voit itse pohtia adjektiiveja: luotettavuus*, käytettävyys, ja kestävyys*.

Ja ei, itselläni ei ole dieseljänkkiä, enkä nakuista erityisesti pidä vaikka tuossa pihassa yksi hehkutettava Torinolainen onkin.
Tosin pk-seudulla silloin tällöin liikkuva alle kympin stripillä pinkaiseva kuorkki Silverado saa vähän pohtimaan... :=)

-Tazio
*Kieltämättä vähän koomista säikeen aihe huomoiden.
Viimeksi muokannut Tazio, 29 Tammi 2011, 20:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

penni kirjoitti: No ei aleta mollaamaan amerikkalaisia autoja. On ne jossain asiassa pysyneet kehityksen mukana. Sekä euroopassa että amerikassa siirryttiin sodan jälkeen rättirenkaista vyörenkaisiin. Euroopassa toisen maailmansodan ja jenkeissä Vietnamin sodan.
:lol:
:=)
Tää oli oikeasti hyvä, roiskui grappa iLuuriin kun luin.

-Tazio

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Kyllähän se dieseleissä on VM:n puolesta liputettava.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tazio kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Pitänee kysyä: Dieselin ainoa tarkoitus bensaan verrattuna on kulkea vähemmällä
Joku dieselfani vääntäköön sulle rautalangasta mikä tuossa mättää.
Voi pohtia adjektiiveja: luotettavuus*, käytettävyys, ja kestävyys*.

*Kieltämättä vähän koomista säikeen aihe huomoiden.
Nämäkin taisivat päteä paremmin silloin ennen. Sitten joku keksi alkaa kaivamaan nykytekniikan avulla jatkuvasti lisää tehoa kulutusta pienentämällä. Pudotetaan iskutilavuutta, kun tekniikka auttaa tehon saamisessa. Etten sanoisi tästä tulleen jopa muoti-ilmiö, jonka haittapuolet kustantaa kuluttaja siinä vaiheessa, kun tiivisteet ei kestäkään paineta tai muutenvaan alkaa turbot sanomaan sopimuksen irti. Kuluva osa sano insinööri ja autoilija maksaa. Sama on bensavehkeissä tilanne, pieni kone, iso teho. Joskus se lyö näpeille, ei ole uuden auton ostajan ongelma sen enempää kuin ruostuminenkaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Matti_S
Viestit: 595
Liittynyt: 13 Touko 2008, 16:15
Car(s): Alla: BMW 116d E87 '11
Exät:
Mini Cooper D Countryman aka Ilsa '11
Alfa Romeo 159 SW aka Mariia '08

Pärtsätin: Triumph Thruxton '06
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja Matti_S »

pjotrthegreat kirjoitti: Ennen muinoin kuin turboja ei käytetty, ei ollut sitä pelkoa että moottoriöljyä alkaisi turbon laakereilta päästä imuilman joukkoon.
Volkkarilla oli vielä muutama vuosi sitten ahtamattomia sdi malleja, niissä ei tämmösiä ongelmia ole, ei tosin ole tehojakaan.

Kaikella kunnioituksella, mutta epäilen että äärimmäisen harvoin tuokaan turbon laakerien tiivisteiden vika tulee kertalaakista. Mutta jos ei tajua autoista sen kummempaa (jos sitäkään) että mitä ainetta laitetaan tankkiin ja oikeanpuoleista polkemalla pääsee kovempaa, ongelmia on väistämättä edessä.
Olen kyllä samaa mieltä että noi vanhat ahtamattomat dieselit on melkein ikuisia. Isän entinen E200d vm 1986 sai alleen about 600tkm ilman ongelmia. Naapurin kaks 242 dieseleliä on molemmat nakuttaneet about miljoonan joista osa hevoskärry perässä. Setäpuolen 740 diesel on melkeen miltsissä. Haluaisin nähdä sen 1.2 tai 1.4 ahdetun koneen joka ajaa yli 300k.

Mutta mitä tässä meitin keississä sun mielestä olis pitäny tehdä toisin? Kaikki huollot on tehty ajallaan, autolla ikää alle 2,5v ja lasissa karvan alle 60k. Ajettu on ja kovaa kyytiä, mutta molemmilla huohotin putken jäätymisillä auto on päätynyt samoin tein huoltoon.

Myönnän että kylmäkäynnistyksiä on tullut kyllä koko rahan edestä. Toisaalta ei ole penniäkään kiinni.
-Matti-

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

pjotrthegreat kirjoitti: Kyllä se niin on että amerikasta muuta kingiä tule kuin läskivuorten kingejä.

Diesel kestää kyllä, nykyaikainen. Mutta turbojen tiivisteet ei ole ikuisia ja siitä tulee näitä "käy öljyllä kunnes räjähtää tapauksia".
Juu kovan on väitteet. Oletko mahdollisesti omistanut jenkkikalustoa? Mikäli itse diesel -vehjettä olisin etsimässä, kestävää, tehokasta ja mukavaa sekä mahdollisimman monikäyttöistä niin unohtaisin nämä nykyiset eurodiesel -rimpulat ja suuntaisin esim kohti Chevyn 6.2 -dieseliä, esim Blazer tai Suburban kelpaisi meikäläiselle.

Komppaan mm. Taziota tässä asiassa, eli kyllä rapakon tuolla puolen löytyy myös erittäin asiallisia vehkeitä.

"Nothing beats cubic inches" :twisted:


Mutta joo, takaisin aiheeseen? :roll:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

Taloudellisuus unohtui tästä listastasi, joka poistaakin sitten tehokkaasti kaikki

jenkit :mrgreen:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

gfj-365 kirjoitti:Taloudellisuus unohtui tästä listastasi, joka poistaakin sitten tehokkaasti kaikki

jenkit :mrgreen:
Satutko muuten tietämään mitä esim. nuo 'burbanit, blazerit tai Silveradot oikeasti syövät? Naftaa menee yllättävän vähän jos verrataan vastaavan kapasiteetin tarjoaviin euroihin. Matalilla kympeillä näyttävät menevän, oman kokemuksen mukaan Sprintterit ja muut vastaavan kapasiteetin tarjoavat raskaat eurot/japsi pakut ja kevyet kuorkit keikkuvat samoilla kintailla.

Jossain aiemmassa ketjussa vastaavasti taidettiin todeta, että euro/japsi tilasukkuloiden bensankulutus on samaa tasoa kuin näiden vastaavien jänkki tiiliskivien bensakoneilla.

Totta tietenkin on, että esim. allekirjoittaneen Croma menee yksi pieni mies päällä Hesaan ja takaisin reilusti pienemmällä naftamäärällä kuin 'rado Duramaxilla. Mutta jos kyytiin lyödään 5 ukkoa, kamaa sählyjoukkueen kokonaispainon verran ja vaikka kärry perään on tilanne toinen.

-Tazio

Avatar
Kirkinen
Viestit: 1026
Liittynyt: 08 Heinä 2003, 18:08
Paikkakunta: Ruotsinpyhtää/Loviisa/Keilaniemi

Viesti Kirjoittaja Kirkinen »

muistuttaisin vielä, että tehoa ja vääntöä ei synny tyhjästä :mrgreen: Ero lienee sitten montako g tarvitaan aintta kW kohden? Puhutaan myös g/kWh
ex Alfa 147 2.0 -01 (02-15)
ex Alfa 156 V6 -99 (07-10)
ex Alfa 159 Q4 3.2 -06 (10-17)
S212 350 CDI

kurppa
Viestit: 736
Liittynyt: 18 Elo 2010, 21:47

Viesti Kirjoittaja kurppa »

En mittää muusta tiiä, mutta käyntiääni V8 dieselillä on yhtä nätti kuin Talbot Horizontilla ja Lada 1200:lla. :mrgreen:

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

Pakkohan se oli vilkaista tuonne tankkaus comiin. anteeksi vielä tämä ot, nämä voi varmasti siirtää johonkin muuhun osioon..

suburban 3kpl

11,6 litraa , 14 litraa ja 20,4 litraa satkulla .. :mrgreen:

starcraft ( chevy van ilm )

15,6 litraa , 17,8 litraa , ja 17 litraa :mrgreen:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

penni
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Elo 2005, 17:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja penni »

Bensakoneessa ei perinteisesti ole osakaasuominaisuuksia.

Dieselin hyötysuhde on suunnilleen vakio käytetään sitä millä kuormalla tahansa. Bensiinikoneen hyötysuhde on parhaimmillaan luonnollisessa vääntöhuipussa kaasu lähes pohjassa. Bensakone kulutus on normaaliajossakin riippuvainen sen tarjoamasta maksimitehosta. Käytti sitä tai ei.

Polttoaineen valintaan ihmisillä on mitä kummallisempia perusteluja.

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Nyt ollaa jo hyvin eksytty aiheesta, mutta pitää nyt vielä mainita, että onhan tuo audi voittanut nyt kiisseleillä le mansin, eli kyllä se urheiluautoissakin hyvin näyttää palvelevan

penni
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Elo 2005, 17:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja penni »

Matti_S kirjoitti:...E200d vm 1986... ...242 dieseleliä... ...740 diesel...

Kyllä auto saa vituttaa silloin kun se on rikki.
Ajattele, miten huonosti asiat olisi, jos se auto vituttaisi myös silloin kun se on ehjä.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

gfj-365 kirjoitti:Pakkohan se oli vilkaista tuonne tankkaus comiin. anteeksi vielä tämä ot, nämä voi varmasti siirtää johonkin muuhun osioon..

suburban 3kpl

11,6 litraa , 14 litraa ja 20,4 litraa satkulla .. :mrgreen:

starcraft ( chevy van ilm )

15,6 litraa , 17,8 litraa , ja 17 litraa :mrgreen:
Juu hetihän sitä on koko perhe ja suku vararikossa jos auto kuluttaa yli kympin...:mrgreen:

Melko vähällä noi menee matka ajossa käytännön ominaisuuksiin nähden, tuskin kukaan näitä kaupunki sähläykseen ostaakaan. Siihen pienet city-kipot on omiaan, eikä väliä vaikka mummot kolhii kylkiä parkkihalleissa jne :D
Viimeksi muokannut Smacket, 30 Tammi 2011, 12:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
gfj-365
Viestit: 744
Liittynyt: 15 Kesä 2005, 19:02
Paikkakunta: kotka

Viesti Kirjoittaja gfj-365 »

näinhän se on, oli vain ihan pakko :lol:
MR-S 1.9 jtd / 156sw Q4

penni
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Elo 2005, 17:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja penni »

Smacket kirjoitti: Juu hetihän sitä on koko perhe ja suku vararikossa jos auto kuluttaa yli
kympin...:mrgreen:

Neljäkymppiä vuodessa tolla suburbanin kulutuksella on noin 12 000 euroa.
Giuliettalla samat kilometrit vievät dieseliä tankkiin noin 2 250 eurolla.

Tiedän yhden kaverin, joka on oikeasti sitä mieltä, että tuo hintaero kannattaa maksaa. Hän on oikeasti vielä ihan mukava kaveri, eikä mikään itseään vihaava masokisti. Makuja on monia.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Viesti Kirjoittaja Smacket »

penni kirjoitti:
Smacket kirjoitti: Juu hetihän sitä on koko perhe ja suku vararikossa jos auto kuluttaa yli
kympin...:mrgreen:

Neljäkymppiä vuodessa tolla suburbanin kulutuksella on noin 12 000 euroa.
Giuliettalla samat kilometrit vievät dieseliä tankkiin noin 2 250 eurolla.

Tiedän yhden kaverin, joka on oikeasti sitä mieltä, että tuo hintaero kannattaa maksaa. Hän on oikeasti vielä ihan mukava kaveri, eikä mikään itseään vihaava masokisti. Makuja on monia.
Juu, ja tuo subbari maksaa noin 7000e ja Giulietta maksaa vekselivetoisesti mitä? ;) Mielummin tankkailen kuin autolainoja makselen - valintoja valintoja...

Mitä masokismiin tulee niin mielummin auraamattomilla teillä peräkärryä vedän kevyesti subbarililla kuin henkilöautolla. Kukin käyttötarkoituksensa mukaan.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Eikös tuon Giulietan kulutuksen vertaaminen 'burbaniin ole yhtä älytöntä kuin taivastella tuon Vanin tai 'burbin kulutusta ilmaan mitään verrokkia?

Vastaavasti voisi sanoa, että italialaiset ei ymmärrä noista dieseleistä mitään, läskejä naftarosvoja kaikki! Giulietallakin palaa vuodessa naftaan yli 2kiloeuroja kun <tähän halutun nakukirpun nimi> pääsee melkein puolet halvemmalla!
Eli kohtalaisen hölmöjä ja huonosti perusteltuja väitteitä kaikki.

Myöskään en ihan purematta niele väitettä, että V8 dieselin ääni olisi jotenkin synnynnäisesti ja konfiguraatiosta johtuen poikkeuksellisen ruma.
Tuon käytetyn vertauksen pohjalta voisi vastaavasti väittää, että kauniskäyntinen suora bensanelkku on mahdoton asia :=0

-Tazio

penni
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Elo 2005, 17:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja penni »

Tazio kirjoitti: Vastaavasti voisi sanoa, että italialaiset ei ymmärrä noista dieseleistä mitään, läskejä naftarosvoja kaikki! Giulietallakin palaa vuodessa naftaan yli 2kiloeuroja kun <tähän halutun nakukirpun nimi> pääsee melkein puolet halvemmalla!

-Tazio
aamulehti kirjoitti: Tätä ei myydä Boschille

Uudessa ratkaisussa kutakin imuventtiiliä käskee oma sähköhydraulinen pumppu nokka-akselin sijaan. Venttiilin nostoa ja ajoitusta on siten mahdollista säätää paljon entistä joustavammin eri kuormitustilanteiden mukaan.

Multiair-nimellä kulkeva tekniikka on Fiatin mukaan mukaan saman luokan vallankumous kuin sen kehittämä henkilöautodieselin yhteispaineruiskutus vuonna 1997. Ensin sellainen löytyi Alfa 156:n keulalta.

Fiat myi JTD-tekniikan rahapulassaan Boschille. Tätä nykyä käytännössä kaikki uudet henkilöautodieselit käyttävät sitä.

Multiairiaan Fiat aikoo varjella tarkemmin. Tosin kaikkihan on tunnetusti kaupan, jos vain hinnoista sovitaan.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

penni kirjoitti:
Tazio kirjoitti: Vastaavasti voisi sanoa, että italialaiset ei ymmärrä noista dieseleistä mitään, läskejä naftarosvoja kaikki! Giulietallakin palaa vuodessa naftaan yli 2kiloeuroja kun <tähän halutun nakukirpun nimi> pääsee melkein puolet halvemmalla!

-Tazio
aamulehti kirjoitti: Tätä ei myydä Boschille

Uudessa ratkaisussa kutakin imuventtiiliä käskee oma sähköhydraulinen pumppu nokka-akselin sijaan. Venttiilin nostoa ja ajoitusta on siten mahdollista säätää paljon entistä joustavammin eri kuormitustilanteiden
mukaan.

Multiair-nimellä kulkeva tekniikka on Fiatin mukaan mukaan saman luokan vallankumous kuin sen kehittämä henkilöautodieselin yhteispaineruiskutus vuonna 1997. Ensin sellainen löytyi Alfa 156:n keulalta.

Fiat myi JTD-tekniikan rahapulassaan Boschille.
Tätä nykyä käytännössä kaikki uudet henkilöautodieselit käyttävät sitä.
Multiairiaan Fiat aikoo varjella tarkemmin. Tosin kaikkihan on tunnetusti kaupan, jos vain hinnoista sovitaan.
Your point being? Sanoin -tai ainakin yritin sanoa - että G:n ja 'burbin kulutusten vertailu ei ole kovin järkevää. Tätä valoitin tuolla quottaamallasi esimerkillä. Mikä tässä nyt on niin vaikeaa? Pienen henkilöauton eu-kulutuksen vertaaminen kuorma-auton/pakun kulutukseen ei ole kovin hedelmällistä.

-Tazio

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Kyllä näköjään tunteet nousee pintaan, kun kehuu Detroitin tuotteita.

Pointti tässä,6.2 on Kingi, jutussa oli, että ennen dieselit olivat luotettavia ja varmatoimisia, työkoneissa käytettyjä voimanlähteitä.

Kun 159 palstaa lukee ja samanlaisen omistaneena, ei leasing, niin kyllä vikojen määrä on aivan uskomaton. Jokainen,joka omasta pussista ne eurot lyö marmoritiskiin, niin varmaan vituttaa.

Ei tarvi ottaa hernettä nenään, co arvoilla tai suorituskyvyillä.
Se, joka ajaa paljon ja veroteknisistä syistä valitsee dieselin, kyllä sen auton pitää toimia eikä seisoa pajalla jostain EGR tai muusta f...in syystä.

6.2:lla yli 1/2 miljoona kilsaa vatkanneena ilman näitä nyky dieselien hyytymisiä, homma pelitti.

Pettyneenä nykyhässäköihin, ex Vivaro ja 159, bensa vehkeessä pysytään.
Ride on!

Alfred Romero
Viestit: 548
Liittynyt: 10 Tammi 2006, 21:00
Car(s): 916 2.0 TS-95
V70 2.0t-01
156 2.0 TS-01
Paikkakunta: Akaa/ Viiala

Viesti Kirjoittaja Alfred Romero »

Ei kai kukaan nyt oikeasti kiistä Detroit dieselin legendaarisuutta ja mainetta?
Jos kulutukset haluaa minimiin, niin aixam tai joku muu mopoauto alle vaan.
540000 ajettu monkun mk2 kiisseli alla ja 7,2 ltr/100km.
Kuluu mitä kuluu ja maksaa mitä maksaa, niin minä ajan. En perkele rupee kottikärryillä työkaluja ja tarvikkeita työmaille lykkimään :lol:
"ei edes se nytkäys, mutta se äkkipysähdys.."

Vastaa Viestiin