Akun kesto ja lepokulutus 156:ssa
Valvoja: Moderators
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Akun kesto ja lepokulutus 156:ssa
Niin, mitenkä pitkään teillä yleensä on akut kestänyt?
Minulla alkaa nyt olla taas yksi akku vainaa, joka on ollut kiinni vasta kaksi vuotta. Akku on Vartan silver dynamic.. Akulla on muuten viiden vuoden takuu. Kävin tänään paikallisessa erikoisliikkeessä, jossa totesivat, ettei akku kestä rasitusta. Eivät kuitenkaan alkaneet myymään uutta, vaan sanoivat, että pitäisi ladata akkua mielellään lämpimässä viikonlopun yli. Ajoni ovat lyhyttä pätkäajoa enimmäkseen, jota kuulemma "yksikään akku kestä". Tiedänhän minä sen.. pitänee sitten yrittää tuollaista pidempää latausta.
Mitenkä paljon teillä sitten akku purkautuu kun auto ei ole käynnissä. Omassa 156:ssa lepokulutus oli jotain 0,05A. Se oli aiemmin enemmänkin, kunnes muutin soittimen kytkentöjä. Ei sitä kyllä tarvitse olla montaa päivää käyttämättä, niin auto ei enää käynnisty. Nykyisellään ajoa pitäisi olla joka päivä.
Lähinnä siis kiinnostaa, jos olette mittailleet omistanne lepokulutuksia. Tietäisi onko tuo normaalia vai ei...
Minulla alkaa nyt olla taas yksi akku vainaa, joka on ollut kiinni vasta kaksi vuotta. Akku on Vartan silver dynamic.. Akulla on muuten viiden vuoden takuu. Kävin tänään paikallisessa erikoisliikkeessä, jossa totesivat, ettei akku kestä rasitusta. Eivät kuitenkaan alkaneet myymään uutta, vaan sanoivat, että pitäisi ladata akkua mielellään lämpimässä viikonlopun yli. Ajoni ovat lyhyttä pätkäajoa enimmäkseen, jota kuulemma "yksikään akku kestä". Tiedänhän minä sen.. pitänee sitten yrittää tuollaista pidempää latausta.
Mitenkä paljon teillä sitten akku purkautuu kun auto ei ole käynnissä. Omassa 156:ssa lepokulutus oli jotain 0,05A. Se oli aiemmin enemmänkin, kunnes muutin soittimen kytkentöjä. Ei sitä kyllä tarvitse olla montaa päivää käyttämättä, niin auto ei enää käynnisty. Nykyisellään ajoa pitäisi olla joka päivä.
Lähinnä siis kiinnostaa, jos olette mittailleet omistanne lepokulutuksia. Tietäisi onko tuo normaalia vai ei...
Senza cuore saremmo solo macchine
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
^Joo, on ollut ongelma jo pidemmän aikaa. Soitin ei siis enää vie virtasta, kun on nyt kytketty toisin. Ongelma ei silti ole poistunut.
Ongelmaahan ei olisi, jos ajaisi päivittäin 200km, mutta työmatka on 2,5 km... ja sekin pitäisi monesti taittaa melkoisessa kiireessä.
Nyt jätin akun lataukseen yöksi. Pitänee toistaa sama taas huomenna. En kyllä oikein jaksa uskoa akun elpymiseen.
Ongelmaahan ei olisi, jos ajaisi päivittäin 200km, mutta työmatka on 2,5 km... ja sekin pitäisi monesti taittaa melkoisessa kiireessä.
Nyt jätin akun lataukseen yöksi. Pitänee toistaa sama taas huomenna. En kyllä oikein jaksa uskoa akun elpymiseen.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Mittasin entisestä autostani (Marea) joskus virrankulutuksen auton ollessa sammutettuna ja tulos oli n. 30 mA. Eli tuo mittaamasi kulutus lienee normaalin rajoissa. Onhan siellä kaikenlaista pientä jotka vievät koko ajan vähän sähköä, esim. kaukosäädettävän lukon vastaanotin ym...
Kylläpä tuo oli ihan siinä ja siinä, että omakaan auto jaksoi tänä aamuna startata, kun oli seisonut koko viikonlopun, eikä ehtiny olla piuhassa kuin tunnin. Pakkasta sentäs -29...
Tuttavapiirin kokemusten perusteella akut tuntuvat nykyautoissa kestävän hyvin yleisesti vain pari-kolme vuotta. Luonnollisesti asiaan vaikuttaa se, miten lyhyttä ajoa autolla ajetaan. Eihän se kylmänä ota edes vastaan virtaa kunnolla, joten lisälatauksen tarve silloin tällöin kovilla pakkasilla on varmaankin ihan luonnollista, varsinkin siis jos ajomatkat ovat lyhyitä.
Kylläpä tuo oli ihan siinä ja siinä, että omakaan auto jaksoi tänä aamuna startata, kun oli seisonut koko viikonlopun, eikä ehtiny olla piuhassa kuin tunnin. Pakkasta sentäs -29...

Tuttavapiirin kokemusten perusteella akut tuntuvat nykyautoissa kestävän hyvin yleisesti vain pari-kolme vuotta. Luonnollisesti asiaan vaikuttaa se, miten lyhyttä ajoa autolla ajetaan. Eihän se kylmänä ota edes vastaan virtaa kunnolla, joten lisälatauksen tarve silloin tällöin kovilla pakkasilla on varmaankin ihan luonnollista, varsinkin siis jos ajomatkat ovat lyhyitä.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Mulla on muija kävellyt talvisin töihin v:sta 1991.hagger16 kirjoitti: Ongelmaahan ei olisi, jos ajaisi päivittäin 200km, mutta työmatka on 2,5 km... ja sekin pitäisi monesti taittaa melkoisessa kiireessä.
Kesäisin tuo fillaroi. Matka oli aiemmin 7 km/suunta, nykyään 3 km/suunta, mutta vastineeksi se pitää kävellä 4 krt päivässä työvuorojen vuoksi...on muuten ihan teräkunnossa, myös fyysisesti...

Elämäntilanteethan toki on erit, samoin ehkä hommat, niin ei työmatkakävely kaikille sikäli sovi.
- Tommi
- Viestit: 592
- Liittynyt: 17 Loka 2003, 16:44
- Car(s): Giulia 2.0, MiTo QV, (barchetta)
- Paikkakunta: Espoo
Itselläni on parina aamuna 156 meinannut jättää käynnistymättä. Yhtenä aamuna piti jo antaa kaapeleilla virtaa.
Ikää tuolla on jo hieman yli seitsemän vuotta ja suurin osa ajosta on lyhyttä kaupunkiajoa.
Pitänee hankkia uusi akku. Tuskin tilanne paranee kovinkaan paljoa akkulaturilla.
Eikös tarinoiden mukaan näillä pakkasilla akkulaturikin toimi hieman huonommin. Tai siis ei laturi, mutta akku ei ottaisi vastaan niin hyvin.
Jos akun irrottaa ja raahaa sisään latautumaan, niin silloin kyllä samalla vaivalla jo vaihtaa kokonaan uuden akun. Varsinkin kun en edes omista ainakaan vielä mitään akkulaturia.
Kai näihin härveleihin käy kuitenkin ihan normaalit akut, ettei tarvitse lähteä Italiasta asti hakemaan.
Ikää tuolla on jo hieman yli seitsemän vuotta ja suurin osa ajosta on lyhyttä kaupunkiajoa.
Pitänee hankkia uusi akku. Tuskin tilanne paranee kovinkaan paljoa akkulaturilla.
Eikös tarinoiden mukaan näillä pakkasilla akkulaturikin toimi hieman huonommin. Tai siis ei laturi, mutta akku ei ottaisi vastaan niin hyvin.
Jos akun irrottaa ja raahaa sisään latautumaan, niin silloin kyllä samalla vaivalla jo vaihtaa kokonaan uuden akun. Varsinkin kun en edes omista ainakaan vielä mitään akkulaturia.
Kai näihin härveleihin käy kuitenkin ihan normaalit akut, ettei tarvitse lähteä Italiasta asti hakemaan.
Käy toki! Optiman yellow top ei harmikseni soveltunut tuohon, ainakaan ilman modifiointeja. Muut perus akut kyllä soveltuu ihan siinä missä muihinkin autoihin.Tommi kirjoitti:Kai näihin härveleihin käy kuitenkin ihan normaalit akut, ettei tarvitse lähteä Italiasta asti hakemaan.
Tuli myös vaihdettua talvea vasten uusi akku alkuperäisen tilalle. Vanha oli vielä ihan täysin toimintakuntoinen, mutta kun oli tarvetta akulle toisessa käyttökohteessa, niin autoon tuli uusi ja vanha pääsi kevyempiin tehtäviin.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Jep. Vuorokauden pidin akkua viikonloppuna latautumassa. Lopputulos oli se, ettei akku jaksanut kuitenkaan pyöräyttää konetta käyntiin, kuin vasta viiden tunnin (!) lämmittämisen jälkeen tänä aamuna. Tällä hetkellä asumme taloyhtiössä, jonka ajastin antaa lämmittä vain kaksi tuntia... Eli akkukauppaan ja isointa mitä mahtui kiinni. Nyt siellä on sitten Exiden 77ah akku paikoillaan. Lisäksi pitää vielä kysellä akun lataus-systeemeistä.
Kyllähän minä mielellään harrastaisin myös hyötyliikuntaa, mutta se ei oikein nappaile aamulla viiden aikaan tai myöhään yöllä. Monesti pitää myös hakea lapsia (2v ja 4v) hoidosta tai karauttaa kiireellä rautakauppaan... Kävin juuri hakemassa mm. 20l kattomaalia, jonka kuljettaminen ilman autoa olisi ollut turhan raskasta.
Auto vaan tekee elämän paljon helpommaksi.
En kyllä ymmärrä miten teillä nuo akut kestää noin helkutin pitkään...
Kyllähän minä mielellään harrastaisin myös hyötyliikuntaa, mutta se ei oikein nappaile aamulla viiden aikaan tai myöhään yöllä. Monesti pitää myös hakea lapsia (2v ja 4v) hoidosta tai karauttaa kiireellä rautakauppaan... Kävin juuri hakemassa mm. 20l kattomaalia, jonka kuljettaminen ilman autoa olisi ollut turhan raskasta.

En kyllä ymmärrä miten teillä nuo akut kestää noin helkutin pitkään...
Senza cuore saremmo solo macchine
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Taitaa tuo akun kesto olla kaikkein eniten kiinni seuraavista tekijöistä:
Käynnistysten määrä suhteessa ajettuihin kilometreihin. Eli paljon käynnistyksiä ja lyhyitä ajoja lyhentää reilusti ikää.
Käynnistysvirran suuruus. Käytännössä kai yhtä kuin minkä kokoinen kone?
Itse akun ominaisuuksista arvelen että virranottokyky kylmänä on jopa tärkeämpi kuin kapasiteetti tai maksimivirta mitä se antaa, ainakin ympärivuotisessa ajossa täällä suomessa.
Itsellä on mennyt 3-4 vuoden välein kai suurin piirtein tuon 156 v6 kanssa. Ja gtv turbostahan kuoli akku saman tien kun olin sen ostanut. Aika näyttää kuinka kestää. Kumpikin auto saa paljon lyhyttä ajoa osakseen.
Käynnistysten määrä suhteessa ajettuihin kilometreihin. Eli paljon käynnistyksiä ja lyhyitä ajoja lyhentää reilusti ikää.
Käynnistysvirran suuruus. Käytännössä kai yhtä kuin minkä kokoinen kone?
Itse akun ominaisuuksista arvelen että virranottokyky kylmänä on jopa tärkeämpi kuin kapasiteetti tai maksimivirta mitä se antaa, ainakin ympärivuotisessa ajossa täällä suomessa.
Itsellä on mennyt 3-4 vuoden välein kai suurin piirtein tuon 156 v6 kanssa. Ja gtv turbostahan kuoli akku saman tien kun olin sen ostanut. Aika näyttää kuinka kestää. Kumpikin auto saa paljon lyhyttä ajoa osakseen.
Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 93
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
- Car(s): Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
- Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650
En ole akkuja joutunut aiemmin autoihini vaihtamaan. Esim. vaimon V70 Volvossa on edelleen alkuperäinen 6 v. vanha akku, edellinen Opel toimi uudesta asti reilu 9 vuotta samalla akulla, Fiat melkein 4 vuotta jne. Alfassa sähkönsyönti ilmeisesti on luokkaa suurempaa ja 7 kk vanha akku oli vaihdettava. Vaikka Magneti Marelli on italialainen laatumerkki, on 400 A virtaa antava akku näissä pakkasissa vitsi ja aivan täysin alimitoitettu Suomen oloihin. Tämä ihan Autofennicalle tiedoksi. IMO tälläisiä leluja ei tarvitsisi Suomeen tuoda, kun eivät niitä akkualan ammattilaisetkaan tuo. Vertailun vuoksi korvaava akku antaa 750 A lähes samasta kapasiteetista (70 vs 72 Ah). Eli virranantokyky on tärkeä ominaisuus, sillä konetta pitää jaksaa pyörittää tarpeeksi reippaasti kovallakin pakkasella. Sinällään akku toimi, hehkutti ja pyöritti starttia ilman vouausta. Mutta ei käyntiin millään. Vasta kun uhkasin, että kaveri tulee antamaan bemarilla virtaa, niin lähti vaivaisesti käymään n. kymmenennellä yrityksellä.Wile E. Coyote kirjoitti:Taitaa tuo akun kesto olla kaikkein eniten kiinni seuraavista tekijöistä:
Käynnistysten määrä suhteessa ajettuihin kilometreihin. Eli paljon käynnistyksiä ja lyhyitä ajoja lyhentää reilusti ikää.
Käynnistysvirran suuruus. Käytännössä kai yhtä kuin minkä kokoinen kone?
Itse akun ominaisuuksista arvelen että virranottokyky kylmänä on jopa tärkeämpi kuin kapasiteetti tai maksimivirta mitä se antaa, ainakin ympärivuotisessa ajossa täällä suomessa.
Itsellä on mennyt 3-4 vuoden välein kai suurin piirtein tuon 156 v6 kanssa. Ja gtv turbostahan kuoli akku saman tien kun olin sen ostanut. Aika näyttää kuinka kestää. Kumpikin auto saa paljon lyhyttä ajoa osakseen.

Näin sitkeys palkitaan!
Samaa mieltä Wile E. Coyoten kanssa akun virran vastaanottokyvystä. 20 asteen lämmössä täysi akku sisältää kai enää noin 40% tuosta määrästä -20 asteessa, joten akun latauksen vastaanottokyky on tosi tärkeä.
Itse en ajele juurikaan lyhyttä siivua, vaan useamman kymmenen /parisataa kilometriä kun lähden ajamaan. Mutta -20 asteen ja kylmemmässä tuokaan matka tai 2 vrk CTekin perässä ei riittänyt lataamaan Magneti Marellin akkua. AGM-akku olisi ilmeisesti paras vaihtoehto, mutta jostakin kumman syystä akkuvalikoima on kovin rajallinen ja hinnat tapissa tällä hetkellä.

- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Onhan tuo vähän alakanttiin. Jännä silti jos pyörittää hyvin mutta ei lähde käyntiin. Jos tuo ctekin perässä tapahtunut lataus oli myöskin niin että akku autossa ja auto pakkasessa niin viittaa siihen että ainakin puolet ongelmaa on ettei tuo magnetimarelli ota kylmässä varausta vastaan vaikka kuinka lataisi. Akun tekeminenkin on kompromissien tekoa ja muuten hyvä akku voi olla napakassa pakkasessa "verkonpaino"jkf kirjoitti:Vaikka Magneti Marelli on italialainen laatumerkki, on 400 A virtaa antava akku näissä pakkasissa vitsi ja aivan täysin alimitoitettu Suomen oloihin. Tämä ihan Autofennicalle tiedoksi. IMO tälläisiä leluja ei tarvitsisi Suomeen tuoda, kun eivät niitä akkualan ammattilaisetkaan tuo. Vertailun vuoksi korvaava akku antaa 750 A lähes samasta kapasiteetista (70 vs 72 Ah). Eli virranantokyky on tärkeä ominaisuus, sillä konetta pitää jaksaa pyörittää tarpeeksi reippaasti kovallakin pakkasella. Sinällään akku toimi, hehkutti ja pyöritti starttia ilman vouausta. Mutta ei käyntiin millään.
Mutta -20 asteen ja kylmemmässä tuokaan matka tai 2 vrk CTekin perässä ei riittänyt lataamaan Magneti Marellin akkua.
AutoFennicaa sen kummemmin puollustamatta ei tuollainen välttämättä ihan heti maahantuojalle mieleen tule. Siitä kannattaa antaa tiukkaa mutta asiallista palautetta niin asialle ehkä tehdäänkin jotain. Ja jos asiassa on perää niin kukaties saat osan uuden akun hinnasta heiltä. Kyllähän kuluttaja-asiamies varmaan on samaa mieltä että uusi auto täytyy suomen oloissa parinkymmenen asteen pakkasessa käyntiin lähteä.
Asian vierestä:Autokaupoilla vast ikään kiertäneenä niitä ei käyntiin lähteviä tuntui riittävän. Joistain myyjä sanoi "Ei viitsitä dieseliä yrittää ilman lämmitystä, sovitaan aika" ja joistain ei vain lähtenyt inahdusta. Joku inahti mutta käsijarru oli erimieltä. Talvi on ihanaa aikaa

Ayrton Senna da Silva forever
-
- Viestit: 93
- Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
- Car(s): Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
- Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650
Analyysisi Magneti Marellin akun virran vastaanottokyvystä kylmässä on mielestäni oikea. Akku oli mitattaessa (akkuliikkeessä kunnon mittareilla ja rasituksella) kunnossa ja joutaakin nyt pojan jäärata fordiin lämpimässä latauksen jälkeen. Ihan sopiva rangaistus silleWile E. Coyote kirjoitti:
Onhan tuo vähän alakanttiin. Jännä silti jos pyörittää hyvin mutta ei lähde käyntiin. Jos tuo ctekin perässä tapahtunut lataus oli myöskin niin että akku autossa ja auto pakkasessa niin viittaa siihen että ainakin puolet ongelmaa on ettei tuo magnetimarelli ota kylmässä varausta vastaan vaikka kuinka lataisi. Akun tekeminenkin on kompromissien tekoa ja muuten hyvä akku voi olla napakassa pakkasessa "verkonpaino"
AutoFennicaa sen kummemmin puollustamatta ei tuollainen välttämättä ihan heti maahantuojalle mieleen tule. Siitä kannattaa antaa tiukkaa mutta asiallista palautetta niin asialle ehkä tehdäänkin jotain. Ja jos asiassa on perää niin kukaties saat osan uuden akun hinnasta heiltä. Kyllähän kuluttaja-asiamies varmaan on samaa mieltä että uusi auto täytyy suomen oloissa parinkymmenen asteen pakkasessa käyntiin lähteä.
Asian vierestä:Autokaupoilla vast ikään kiertäneenä niitä ei käyntiin lähteviä tuntui riittävän. Joistain myyjä sanoi "Ei viitsitä dieseliä yrittää ilman lämmitystä, sovitaan aika" ja joistain ei vain lähtenyt inahdusta. Joku inahti mutta käsijarru oli erimieltä. Talvi on ihanaa aikaa

Mitä tulee huonoon käynnistyvyyteen, niin Mito on kyllä aiemmin kovallakin pakkasella käynnistynyt hyvin ilman lämmitystä, jopa paremmin kuin lämmitettynä. Osaltani luulen, että asia johtuu puutteellisesta hehkutuksesta. En varmasti tiedä miten nuo hehkutulpat oikein toimivat käytännössä, sillä mielestäni hehkutusaika ei pakkasesta huolimatta ole juurikaan kasvanut. Jos virta on vähissä, esim. ulos annetaan vain 100 A, en usko, että ne saavuttavat NGK:n sivulla kuvatun n. 1000 asteen lämpötilan 3-4 sekunnin ajassa mitä tuo maksimissaan hehkuttaa (http://www.ngk.de/fi/tekniikkaa-yksityi ... uttaminen/). Mutta kuten sanoin, en tiedä ja tämä on arvailua.
Eiväthän nämä virta- ja käynnistysongelmat yksin Alfojen ongelma ole, yhtälailla ne vaivaavat muitakin autoja. Esim. työkaverin vuoden vanhasta bemarista alkoi moottorihäiriön merkkivalo palamaan ja analysoitiin Autokeskuksessa virran vähyydeksi, joka ei aiheuta toimenpiteitä. Kerrottiin vain, että akku kannattaa ladata lämpimässä tai vaihtaa. Sekin voi olla helpommin sanottu kuin tehty, sillä joka liikkessä ei sopivia akkuja enää ole.
Ja Autofennicalle annan satavarmasti palautetta, toki asiallisesti kuten aina. Oikeassa olet siinäkin, että talvi on ihanaa aikaa - Mutta mulle alkaa jo kuitenkin riittämään

- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
Samat fiilikset varmaan jo aika monella. Yleensä hymähdän kun pakkasta ja lunta kirotaan - sitä kutsutaan talveksi - mutta nyt alkais riittää itsellekin. Onneksi lauhtuvaa luvattu. Osaa ainakin arvostaa kesää - ja kärpäsiäjkf kirjoitti:Oikeassa olet siinäkin, että talvi on ihanaa aikaa - Mutta mulle alkaa jo kuitenkin riittämään

Olis kiva kuulla Autofennican asenne ja "loppuraportti" jos sellaisen jaksat sitten raapustaa kun tietoa on.
Ayrton Senna da Silva forever