164:sen starttivika
Valvoja: Moderators
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
164:sen starttivika
mikä mahtaa olla vikana kun yrittää startata niin mitään ei tapahdu?kojetauluun tulee valot ja kun vääntää avaimesta ,niin hieman himmenee kojetaulun valot eli virtalukon luulisi toimivan,ja kun avainta vääntelee aikansa(välillä toinen starttaus yritys auttaa ja välillä pitää kiroilla ja startata monta minuuttia).auto saattaa startata monta kuukautta ilman ongelmia ja välillä tuo vika ilmenee parikin kertaa viikossa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Muutama mahdollinen vikapaikka:
1. Virtalukon pohja
2. Startin solenoidi
3. Solenoidiin tuleva virtakaapeli
Vaikka startti ei ala pyörittämään, kuuluuko konehuoneesta kuitenkin avainta käännettäessä naksahdus? Jos ei kuulu, vika on virtalukon pohjassa tai lukon ja solenoidin välisessä johdossa.
Jos naksahtaa, vika löytynee joko solenoidista tai sille tulevasta kaapelista. Solenoidi on prässätty kasaan joten sitä ei pahemmin korjailla, hätätapauksessa "luistin" voi kyllä irrottaa ja uittaa möykyn täyteen CRC:tä. Voi auttaa tai sitten ei. Uuden Boschin solenoidin lähtöhinta Alppilan Autohuollossa on 80 euroa, lienee samaa luokkaa muissakin Boschin osia myyvissä putiikeissa.
Oma autoni ryhtyi temppuilemaan samalla tavalla, mutta siinä syyllinen oli puoliksi poikki hapettunut solenoidille tuleva virtakaapeli. Samasta kaapelista näköjään johtui, että startti pyöritti uudellakin akulla laiskasti. Naru oli käynyt aika lämpöisenä, kuorikin osittain sulanut.
Olikos sinulla TS vai V6? Jos kone on kuutonen niin onnea vaan, on aika mielenkiintoisessa paikassa se startti Se kyllä mahtuu pois paikaltaan kun aikansa kääntelee, mutta tuleepa siinä hommassa pari perkelettä lausuttua... Pakosarjan lämpöpelti pitää irrottaa, itse pakosarjaa tai vetaria ei tarvitse. TS:n startin paikkaa en muista, mutta sen luulisi olevan inhimillisempi.
Edit: Näkyihän se autosi tyyppi profiilista. Voisit lisätä sen allekirjoitukseksi niin kuin muillakin on, olisivat sitten muutkin selvillä mistä autosta on kyse.
Edit 2: Niin siis, valot himmenevät avainta käännettäessä. Virtalukon voi unohtaa, veikkaan sitä kaapelia.
1. Virtalukon pohja
2. Startin solenoidi
3. Solenoidiin tuleva virtakaapeli
Vaikka startti ei ala pyörittämään, kuuluuko konehuoneesta kuitenkin avainta käännettäessä naksahdus? Jos ei kuulu, vika on virtalukon pohjassa tai lukon ja solenoidin välisessä johdossa.
Jos naksahtaa, vika löytynee joko solenoidista tai sille tulevasta kaapelista. Solenoidi on prässätty kasaan joten sitä ei pahemmin korjailla, hätätapauksessa "luistin" voi kyllä irrottaa ja uittaa möykyn täyteen CRC:tä. Voi auttaa tai sitten ei. Uuden Boschin solenoidin lähtöhinta Alppilan Autohuollossa on 80 euroa, lienee samaa luokkaa muissakin Boschin osia myyvissä putiikeissa.
Oma autoni ryhtyi temppuilemaan samalla tavalla, mutta siinä syyllinen oli puoliksi poikki hapettunut solenoidille tuleva virtakaapeli. Samasta kaapelista näköjään johtui, että startti pyöritti uudellakin akulla laiskasti. Naru oli käynyt aika lämpöisenä, kuorikin osittain sulanut.
Olikos sinulla TS vai V6? Jos kone on kuutonen niin onnea vaan, on aika mielenkiintoisessa paikassa se startti Se kyllä mahtuu pois paikaltaan kun aikansa kääntelee, mutta tuleepa siinä hommassa pari perkelettä lausuttua... Pakosarjan lämpöpelti pitää irrottaa, itse pakosarjaa tai vetaria ei tarvitse. TS:n startin paikkaa en muista, mutta sen luulisi olevan inhimillisempi.
Edit: Näkyihän se autosi tyyppi profiilista. Voisit lisätä sen allekirjoitukseksi niin kuin muillakin on, olisivat sitten muutkin selvillä mistä autosta on kyse.
Edit 2: Niin siis, valot himmenevät avainta käännettäessä. Virtalukon voi unohtaa, veikkaan sitä kaapelia.
- Epäkelpokeräilijä -
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Meillä oli täsmälleen samanlainen vika 75 1,6:ssa! Voi olla tietysti johtua
jo edellä mainituista! Mut meillä korjaantui vika yksinkertaisesti sillä että
siellä startin pohjassa on muistaakseni kaks tai kolme mutteria jotka oli
löysällä ne oli jo siinä vaihees niin et pysty pikkasen käsin kiristään niit!
Kun ne laittoi kireälle niin sen jälkeen startti on toiminu niinkuin pitää!
jo edellä mainituista! Mut meillä korjaantui vika yksinkertaisesti sillä että
siellä startin pohjassa on muistaakseni kaks tai kolme mutteria jotka oli
löysällä ne oli jo siinä vaihees niin et pysty pikkasen käsin kiristään niit!
Kun ne laittoi kireälle niin sen jälkeen startti on toiminu niinkuin pitää!
- Toronado
- Viestit: 499
- Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
- Car(s): AR 156 SW JTDm -05
- Paikkakunta: Tampere
Mitä muttereita tarkalleen ottaen tarkoitit?GiuliaSuper kirjoitti:Meillä oli täsmälleen samanlainen vika 75 1,6:ssa! Voi olla tietysti johtua
jo edellä mainituista! Mut meillä korjaantui vika yksinkertaisesti sillä että
siellä startin pohjassa on muistaakseni kaks tai kolme mutteria jotka oli
löysällä ne oli jo siinä vaihees niin et pysty pikkasen käsin kiristään niit!
Kun ne laittoi kireälle niin sen jälkeen startti on toiminu niinkuin pitää!
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.
mulla oli just toiu solenoidi vika jokin aika sitten. Se teki juuri tuolleen, mutta ennenkaikkea lämpimänä. Eli ensimmäinen starttaus onnistui aina, mutta toinen starttaus ajon jälkeen ei. Lisäksi kuumilla keleillä teki usein ja talvella harvemmin. usein joutui kääntelemään avainta monta kertaa. Eli jos huomaat eroja lämpötilan mukaan niin vaikkaisin solenoidia.
rasvanäppi: eikös startin hiiletkin ole yksi vaihtoehto?
rasvanäppi: eikös startin hiiletkin ole yksi vaihtoehto?
33 P4 -91, Skoda Octavia 4x4 -04, Superb 4x4
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Siellä startin pohjassa olevia kahta mutteria jotka on suht laidalla tätäToronado kirjoitti: Mitä muttereita tarkalleen ottaen tarkoitit?
pyöreätä startin pohjaa! En tarkoita niitä kahta solenoidin mutteria johon
puolestaa tulee maat ja virrat! Vaan samassa päässä olevia mut startissa
olevia muttereita lisäks siin on kaks ristipää ruuvia! Oikein hyvää suomen
kieltä! Toivottavasti saat tolkkua!:)
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Samalla tarkista moottorin maadoitus ja tietty akun kengät.Helpoin mitata jännitehäviöt on laittaa rinnalle jännitemittari esim.autonrungon ja moottorin välille,starttaus ja samalla tehty mittaus ei saisi näyttää yli 1V jännitettä.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
kiitti vinkeistä.ehkäpä pitäisi laittaa osto ilmoitus startista.kun oikein ajattelee 2promillen humalassa niin voisiko olla ettei startin hiilet yhdistä kunnolla ankkuriin tietyssä kohdassa?rikkinäiseen johtoon en oikein jaksa uskoa, koska autohan ei starttaisi ollenkaan, ennen johdon heiluttelua.vika on useimmin ilmennyt töiden jälkeen kun auto on seissyt koko päivän,ja kun auto on lähtenyt käymään niin koskaan vika ei ole saman päivän aikana ilmennyt.ennen perjantaita auto on temppuilut joskus elokuussa.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
vielä unohtui että auto on aina startannut aamulla laakista,muttei töiden jälkeen,eli päivän toinen starttaus.mutta kun on saanut auton käyntiin esim:minuutin vääntelyn jälkeen ja sammuttanut koneen heti niin auto on aina käynistynyt laakista.ekalla kerralla kun vika ilmeni ja kun sain auton starttaamaan niin sammutin koneen heti ja käynistelin ja sammutin auton varmaan 50kertaa putkeen ilman ongelmia.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tuo oma ainakin käyttäytyi niin, että ensin startti vain pyöritti huonosti. Sitten jossain vaiheessa avaimen kääntöä seurasikin vain naksaus, mutta seuraavalla kääntämisellä taas starttasi. Pikku hiljaa meni pahemmaksi niin, että hetken päästä sai avainta rämpätä tosissaan että sai auton starttaamaan.alfa164 kirjoitti:rikkinäiseen johtoon en oikein jaksa uskoa, koska autohan ei starttaisi ollenkaan, ennen johdon heiluttelua.
Syynä siis huono kaapeli, joka alkoi ahdistaa virran kulkua niin, ettei solenoidi jaksanut joka kerralla vetää "perille asti". Johtoa en missään vaiheessa heilutellut, se kun on sellaisessa paikassa että vika oli mahdoton paikallistaa ryömimättä auton alle.
- Epäkelpokeräilijä -
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Oljyn-paine anturi on semmonen puolennyrkin kokonen mötti jonka päässä on keltainen sähköjohdon-liitin. Se sijaitsee edestä katsottuna koneen takana oikeassa reunassa ja noin 25cm alaspäin, irtoaa kiintoavaimella vääntämällä.alfa164 kirjoitti:miten vaikea homma on vaihtaa startti?olis ainakin yksi vikamahdollisuus vähemmän.samalla tietenkin sen johdon voisi tsekata.Asiasta toiseen missä sijaitsee se öljynpaine-anturi?entä mitkä anturit on siinä koneen kyljessä?edestä katottuna oikealla.
Mielenkiintoista, lukaisin tän viestiketjun pari päivää sitten ja tänään mulle ilmaantui TS:ään täysin vastaava vika! Pysäköin lämpimän auton, olin 10min sisällä, astuin takaisin sisään, käänsin avaimesta --> kuului naksaus, jännitemittari värähti alaspäin, muttei MITÄÄN muuta tapahtunut vaikka kuinka yritti - valitettavasti
Sain auton sitten mäkilähdöllä käyntiin. Kun sitten ajelin taas 10min, pysäköin mäen päälle ja koitin startata niin lähti käyntiin kuin ei mitään :o Nyt auto seisoo pihalla (sekin mäen päällä ) ja katsotaan, mitä tuleman pitää. Viikonlopun ajattelin koittaa ajella sillä ihan normaalisti, tiistai-iltana pääsen kait pajalle ihmettelemään startin ominaisuuksia...
Sain auton sitten mäkilähdöllä käyntiin. Kun sitten ajelin taas 10min, pysäköin mäen päälle ja koitin startata niin lähti käyntiin kuin ei mitään :o Nyt auto seisoo pihalla (sekin mäen päällä ) ja katsotaan, mitä tuleman pitää. Viikonlopun ajattelin koittaa ajella sillä ihan normaalisti, tiistai-iltana pääsen kait pajalle ihmettelemään startin ominaisuuksia...