Sähkö ongelma?

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Avatar
Liekkivana
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Marras 2011, 15:54
Car(s): Alfa Romeo 156 t.spark 2.0 1999
Paikkakunta: Hämeenlinna

Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja Liekkivana »

Hei,
Tuli sitten Alfa ostettua viine keväänä, kiva peli kun toimii..:) ja tähän forumiinkin tuli tutustuttua kun alkoi tulla pieniä teknisiä ongelmia kuten:
-Ilmi meni vaihtoon
-Vaihdekepin muoviohjuri vaihtoon
-pyyhkijön moottori meni vaihtoon
Kiitos siitä kaikille forumiin kirjottaneille, hienoa että avun saa täältäkin eikä tarvi kädettömän heti Deltaan autoa viedä:)
Noi kaikki korjasin itse kun täältä hain vähän ohjeita:)

No, ongelmani on seuraava, multa pääsi loppumaan bensa tossa tien päälle pari päivää sitten ja hain kävellen bensaa ja laitoin vajaa 5litraa tankkiin ja yritin käynnistää (ehkä 10 käynnistysyritystä) ei käynnistynyt, pyöritti kyllä lupaavasti.
No kävelin siitä sitten kotiin ja lukemalla taas tätä foorumia, sain sitten tietää ettei Alfa edes käynnisty jos tankkiin ei laita bensaa vähintään sitä 10litraa.
Noh, Alfa sai jäädä yöksi tien poskeen ja vasta aamulla hain sitten lisää bensaa ja kokeilin startata niin akku olikin ihan pimeenä! Ei muuta kuin apukaapeleita hakemaan ja käynnistämään autoa, siinä se moka sit tapahtu, kaverin autossa ei näkynyt + ja - merkkejä ja vahingossa meni kaapelit väärin päin, korkeintaan ehkä sekunnin ajaksi.
Auto kyllä käynnistyi sitten laakista kun kaapelit oli eka laitettu oikein päin ja starttasin.
Nyt sit ABS valo palaa koko ajan, ja lämppäri ja ilmastointi on ihan pimeenä. kaikki sulakkeet on katsottu ja ne on ehjiä. Ainakin ne sulakkeet mitkä on ratin alla, hanskalokerossa ja akun vieressä.
Mitä jos lämppärin rele menee, niin voiko se pimentää myös säätimien valot? Yritän vaan ymmärtää sitä että jos sulake on ehjä, niin missä kohtaa "virta loppuu" matkalla lämppärin moottoriin ja säätimien valoihin meneekö se virta releen kautta?
vaikea taas uskoa että mitkään johdot olisi sulanu kun ei siellä haissut palanut missään kun laitoin kaapeleita ja uskoakseni se kyllä haisee kun sähköjohdot sulaa.

Tuleeko Alfasta nyt muksuille leikkimökki? kauheen kallista vikaahan ei kannata enää korjata tossa alfasta.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja palkus »

ota nyt ensimmäiseksi akunkaapeli irti tunniksi. Sitten laitat kaapelin kiinni ja pidät hyvän kahvitauon. kahvittelun jälkeen 2 min virta päällä ja sitten 10 sek virta pois ja sitten auto käyntiin. Sitten ollaan tilanteessa missä vauriot on todellisia.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Re: Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja KJS »

Kun nyt taas muistais, että missä 156:ssa sijaitsee muutama sulake. Ne oli jossain hämärässä paikassa, josta ei ihan helposti löydy, eikä osaa edes etsiä.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Liekkivana
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Marras 2011, 15:54
Car(s): Alfa Romeo 156 t.spark 2.0 1999
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja Liekkivana »

stoichiometric kirjoitti:ota nyt ensimmäiseksi akunkaapeli irti tunniksi. Sitten laitat kaapelin kiinni ja pidät hyvän kahvitauon. kahvittelun jälkeen 2 min virta päällä ja sitten 10 sek virta pois ja sitten auto käyntiin. Sitten ollaan tilanteessa missä vauriot on todellisia.
Kiitos, täytyy laittaa kahvi tippumaan ja menen kokeilemaan

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja palkus »

vielä kun olis akkulaturia näyttää sille akulle kaapelin irtiolo tauolle niin olis hyvä.

Avatar
Liekkivana
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Marras 2011, 15:54
Car(s): Alfa Romeo 156 t.spark 2.0 1999
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja Liekkivana »

stoichiometric kirjoitti:ota nyt ensimmäiseksi akunkaapeli irti tunniksi. Sitten laitat kaapelin kiinni ja pidät hyvän kahvitauon. kahvittelun jälkeen 2 min virta päällä ja sitten 10 sek virta pois ja sitten auto käyntiin. Sitten ollaan tilanteessa missä vauriot on todellisia.
Kokeiltu, ei auttanut, eli nyt ollaan sit siinä tilanteessa missä vauriot ovat todellisia?
Se vielä että myös sisävalo ja mankka on pimeenä ollut siitä lähtien.
Olisiko vielä toivoa siinä että rele olisi mennyt?
Laturia ei ollut tähän hätään saatavilla.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja palkus »

kyllä tuo virran väärään suuntaan kytkeminen on niin paha töppi että joku viisaampi (autosähköasiantuntija) osaa kertoa mitä on paskana (ecu, muita boxeja laturi jne)
akun myös täytyy oiia riittävän hyvässä iskussa jotta vehkeet toimii, mutta tässä tapauksessa taitaa muu murhe on kuitenkin se pahempi juttu.

Avatar
Liekkivana
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Marras 2011, 15:54
Car(s): Alfa Romeo 156 t.spark 2.0 1999
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja Liekkivana »

stoichiometric kirjoitti:kyllä tuo virran väärään suuntaan kytkeminen on niin paha töppi että joku viisaampi (autosähköasiantuntija) osaa kertoa mitä on paskana (ecu, muita boxeja laturi jne)
akun myös täytyy oiia riittävän hyvässä iskussa jotta vehkeet toimii, mutta tässä tapauksessa taitaa muu murhe on kuitenkin se pahempi juttu.
Laturi nyt ainakin toimii ja auto käy ihan normisti.
jospa sieltä nyt löytyis joku välisulake mikä on pimahtanut niin selviäis halvemmalla tai rele.
se siinä ihmetyttää että kaikki pimeenä just siinä keskikonsolin kohdalta, mankka, sisävalo ja lämppäri. ja tietty se ABS.
Täytyy kai maanantaina soitella jonnekkin sähköautokorjaamoon aikaa.
kiitti kuitenkin neuvosta stoichiometric.

Avatar
LeKu
Viestit: 53
Liittynyt: 20 Elo 2011, 14:42
Car(s): 156 1.8TS 2001
Paikkakunta: Pohjois-Karjala

Re: Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja LeKu »

Itelläkää ei auton mankka toiminu ja muutenkin sähköosat kävi vähä hitaasti..
Vika löytyi akusta..
Auto on pyörillä liikkuva henkilöiden kuljetukseen tarkoitettu moottorin voimin liikkuva ajoneuvo

Avatar
Caijo-Romeo
Viestit: 1189
Liittynyt: 10 Kesä 2006, 21:01
Car(s): 159 1.9 JTDM -07, 166 2.4 JTD -01,155 TS 8v -94, 75 turbo IE -87, 33 1.7 8v -92 ex.Marea 1.6,156 1.8 sw -00,166 2.5 -00
Paikkakunta: Kylmäkoski

Re: Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja Caijo-Romeo »

vastaavanlaisen "onnettomuuden" kokeneen auton kerran korjanneena vaihtoon meni mm.akku,100A pääsulake,kolme pienempää sulaketta ja pari relettä. Ei ollut alfa kyseessä. Akku jännite oli alle 5V ja sulakkeet vaan käytävä kaikki läpi.sitten toimimattomien laitteiden releiden testaus/vaihto.
Aina sen jotenkin pystyy korjaan.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Valitettavasti mikään elektroninen laite (siis laite jossa on mikropiirejä tai muita puolijohteita) ei kestä jännitteen väärinpäinkytkemistä. Joihinkin laitteisiin on kyllä asennettu esim. diodi estämään väärinpäin kytketyn jännitteen pääsemistä laitteen sisuskaluihin. Mutta jos tuollaista suojausta ei ole ja väääränsuuntainen jännite pääsee suoraan puolijohteisiin käsiksi, niin entisiä ovat. Sekunti on tuossa jo pitkä aika, muutama millisekuntikin riittää. Worst case skenaatio tässä on se, että iso joukko auton elektroniikkabokseja on nyt entisiä. Toivottavasti ei kuitenkaan näin ikävästi asiat ole.

Avatar
Liekkivana
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Marras 2011, 15:54
Car(s): Alfa Romeo 156 t.spark 2.0 1999
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja Liekkivana »

LeKu kirjoitti:Itelläkää ei auton mankka toiminu ja muutenkin sähköosat kävi vähä hitaasti..
Vika löytyi akusta..
Täytyy nyt vielä kokeilla ladata akku täyteen ja mitata onko ottanut tarpeeksi varausta sisään.

Loppupelissä sitten auto vaan Deltaan ja varautuu isompaan laskuun. Delta nyt on kallis, mutta siellä ne ainakin tietää enemmän Alfoista kun Pärnäsen sähkö oy:ssä, eli valohoidon antaminen uskoaksena vähäisempää kun ei tarvi niitä releitä, sulakkeita ja virtapiirejä ensin hakea paria päivää.

onefromnorth
Viestit: 793
Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
Paikkakunta: Oulu / Munchen

Re: Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja onefromnorth »

Tässä tapauksessa kannattaa mitata akun napajännite kuormitettuna ja moottori sammutettuna. Eli latauksen jälkeen valot ja muut toimivat sähkölaitteet päälle ja akun napojen välinen jännite mitaten. Jännitteen pitäisi olla ehjällä ja täynnä olevalla akulla olla luokkaa 11.5V - 12.5V. Jos näin on ja sähkölaitteet ei vieläkään toimi, kannattanee uskoa että jotain on hajonnut.

Delta (kuten kaikki muutkin korjaajat) muuten "testaa" sähkölaitteiden kunnon vaihtamalla ehjiä bokseja rikkinäisiksi arveltujen tilalle yksi kerrallaan. Koska niitä bokseja tuskin on hyllyssä, saattaapi tulla aika hidas ja kallis operaatio. Näin siis jos tilanne on se, että vika ei ole jossain piilossa olevassa palaneessa sulakkeessa, vaan jos elektroniikkabokseja on rikki useampia. Ja Delta ei kyllä ole se halvin paikka ostaa ehjiä bokseja ottaen huomioon että moottorivikaisia 156:sia saa ostaa muutamalla satasella ja yhden boksin varaosahinta saattaa olla moninkertaisesti tuo.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Varmista sulakkeiden kunto mittaamalla, eikä vain silmällä, ellet näin jo ole tehnytkin. Akkuhan tuossa ekana siipeensä ottaa ja seuraavana sulakkeet ja releet. Onefromnorth kertoikin jo oikean mittaustavan akulle. Mittaa samalla napajännite moottori käynnissä niin tietää toimiiko laturi. Jännitteen tulisi olla yli 13V ja alle 15V, jos laturi toimii oikein.

Avatar
Maunu
Viestit: 3204
Liittynyt: 12 Kesä 2003, 05:27
Car(s): 159 2.4 JTDm Q4 SW 2008, 159 2.4JTDm SW Exclusive 2006, Subaru Forester 2.0X 2006
Paikkakunta: Pori

Re: Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja Maunu »

Näyttäisi sisävalollakin olevan 5 eri sulaketta. Ohjaus tosin kulkee keskustietokoneen kautta, joten voi olla että se on mennyt rikki. Toisaalta voi olla halpakin osa jos hankkii käytettynä esim nimimerkki kumimuumilta.

Elearn näyttäisi sisäsulakerasian sulakeet F1, F8 ja F10 kuuluviksi sisävalolle sekä akun vierestä pääsulakkeet J/B1 80A ja J/B2 60A
Liitteet
sisävalo.jpg
(87.58 KiB) Tiedosto ladattu 425 kertaa
Myydään 159 2.4 JTDm sw 2007 osia.

Avatar
Liekkivana
Viestit: 6
Liittynyt: 19 Marras 2011, 15:54
Car(s): Alfa Romeo 156 t.spark 2.0 1999
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Sähkö ongelma?

Viesti Kirjoittaja Liekkivana »

Kiitos kaikille vastaajille,
Alfa lähtee nyt enemmän ammattitaitoisemman kaverin syyniin ja varmaan ensviikolla tietää sitten enemmän ja selvii toivon mukaan sen kohtalokin että kannattaako enää korjata vai tehdäänkö tilataidetta siitä naapureiden iloksi ja haetaan vähän uudempi italialainen murheenkryyniksi tilalle.
Se oli kyllä hyvä pointti että ostaa jonkun moottorivikaisen alfan missä sähköt kuitenkin pelaa.

Vastaa Viestiin