- Päästöt:
Tyhjäkäynti
CO 0.33
CO2 13.8
HC ppm 224 (yli kaksi kertaa liian suuri)
O2 1.19
Kierrokset:
CO 0.51!! (melkein kaksi kertaa liian suuri)
CO2 14.1
HC ppm 40
O2 0.69
Lambda 1.03
Tämän lisäksi vasen jarruletku murtunut. Näistä kahdesta tuli jälkitarkastuskehoitus. Huomautuksia tuli myös vasemman sivupeilin puuttumisesta, öljyvuodosta, väljästä oikean kallistuksen vaimentajan tuesta sekä murtuneesta oikean hammastangon suojakumista.
Ei nyt loppujen lopuksi ollut läheskään niin paha lista kuin aluksi pelkäsin Pitää vaan toivoa että toi päästöongelma ei tule kalliiksi... Kellään mitään spekulaatiota mistä moiset voisi johtua? (Autossahan on katalysaattori)
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
Onko moottorissa muita ongelmia?Eli käykö tasaisesti yms....Tuohan nyt kertoo että joko todellisuudessa seos on jo lähtiessä liian rikasta jolloin katti ei toimi tai sitten katti ei toimi ja se ei polta jäännöksiä.
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onko moottorissa muita ongelmia?Eli käykö tasaisesti yms....Tuohan nyt kertoo että joko todellisuudessa seos on jo lähtiessä liian rikasta jolloin katti ei toimi tai sitten katti ei toimi ja se ei polta jäännöksiä.
Kyllä käy tasaisesti, eikä tyhjäkäyntikään oikeastaan seilaa.
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
Alfistipohjoosesta kirjoitti:Onko moottorissa muita ongelmia?Eli käykö tasaisesti yms....Tuohan nyt kertoo että joko todellisuudessa seos on jo lähtiessä liian rikasta jolloin katti ei toimi tai sitten katti ei toimi ja se ei polta jäännöksiä.
Kyllä käy tasaisesti, eikä tyhjäkäyntikään oikeastaan seilaa.
hrnt kirjoitti:Kävinpä tänään hakemassa vähän vikalistaa autoon.
- Päästöt:
Tyhjäkäynti
CO 0.33
CO2 13.8
HC ppm 224 (yli kaksi kertaa liian suuri)
O2 1.19
Kierrokset:
CO 0.51!! (melkein kaksi kertaa liian suuri)
CO2 14.1
HC ppm 40
O2 0.69
Lambda 1.03
Siis nyt en hiffaa? Lukeeko autosi rekisteriotteessa "vähäpäästöinen" ei nimittäin pitäisi lukea! Lakihan tuli voimaan 1992 ja sitä ennen rekisteröityjä autoja ei lueta vähäpäästöisiksi. Omassa vm.1991 164 V6:ssa ei lue ja esim. katti ei tarvii skulata, omassani olin katsastuksessa unohtanut kytkeä oktaanireleen ja lambda-anturi ei taida toimia ilman sitä mutta auto meni läpi katsastuksesta täyttä häkää, ei ongelmia.
Sallitut arvot joutokäynnillä: (suluissa omat arvot)
CO-pit. 3,50 (0,80)
HC-pit. 600 (237)
Lambda -( Ei mitattu omassani)
Co2 (14,60)
O2 5,00 (0,76)
2000 rpm:ssä ei tehty mittauksia koska ei tarvita.
Ricambi kirjoitti:Lakihan tuli voimaan 1992 ja sitä ennen rekisteröityjä autoja ei lueta vähäpäästöisiksi
No ei se noin mene, silloin piti viimeistään olla vähäpäästöinen. Esim. kaverin bemari on -89 ja vähäpäästöinen. Kuten ovat myös esim. kaikki 33:set -90 eteenpäin.
Katti versioita taitaa olla jotka eivät ole vähäpäästöisiä, kuten esim. rasviksen vanha V6. Ei vaan taida TS:ssä olla sama homma, tai tuskin on hrnt:tä noin viilattu linssiin, sen verran tarkka kaveri
hrnt kirjoitti:Kävinpä tänään hakemassa vähän vikalistaa autoon.
Siis nyt en hiffaa? Lukeeko autosi rekisteriotteessa "vähäpäästöinen" ei nimittäin pitäisi lukea! Lakihan tuli voimaan Sallitut arvot joutokäynnillä: (suluissa omat arvot)
CO-pit. 3,50 (0,80)
HC-pit. 600 (237)
Lambda -( Ei mitattu omassani)
Co2 (14,60)
O2 5,00 (0,76)
2000 rpm:ssä ei tehty mittauksia koska ei tarvita.
Kyllä nyt katsastusmies on tehnyt jäynät
Voi kun olisikin tehnyt jäynät, mutta kyllä mun rekisteriotteessa on tuo kirottu "vähäpäästöinen" Ei muuten viihtyisi murot kauaa minun katalysaattorissa ;P
164 TS -91, VW Kleinbus -69 (lauluautoprojekti parin kaverin kanssa)
Ricambi kirjoitti:Omassa vm.1991 164 V6:ssa ei lue ja esim. katti ei tarvii skulata
Se sana "vähäpäästöinen" puuttui omastakin -90 V6:sta ja aikaisempina vuosina se testattiin ei-vähäpäästöisenä. Tämän vuoden katsastuksessa meinasikin käydä toisin, inssin mukaan lakia on jo viimeiset pari vuotta tulkittu niin että jos rek.otteessa on kolmitoimikatalysaattori ja aktiivihiilisuodatin lueteltuna niin autoa pidetään vähäpäästöisenä.
Aikani tingittyäni sain auton vielä tällä kertaa menemään läpi ei-vähäpäästöisenä, mutta ensi vuonna ei taitaisi enää onnistua. Nytkin se oli kiinni vain inssin hyväntahtoisuudesta.
En nyt oikein usko teidän perusteluja . Oheinen linkki määrittää aika tarkkaan milloin mitataan tai ei. Ilmeisesti katsastusasemat tulkitsevat mielivaltaisesti lakipykäliä mikä on sinänsä kumma juttu, http://www.ake.fi/pdf/19-208-2004.pdf
Kertokaapa miten jossain autossa on ennen vm. 92 merkintä "vähäpäästöinen" rekisteriotteessa ja jossain taas ei Minä en sitä tiedä.
Eli vm.1978 lähtien mitataan pakokaasupäästöt ja "vähäpäästöisessä" mitataan korotetulla pyörintänopeudella lambda-arvo.
Jos kerran rek.otteessa on mainittu vähäpäästöisyys niin tätähän tekstiä on sitten noudatettava päätettäessä vähäpäästöisyys.
Tampereen kats.asemalla inssi sanoi minulle ettei katti tarvii toimia eikä korotetulla pyörintänopeudella edes mitattu päästöjä.
Ei tuossa linkin takaa löytyvässä tekstissä mielestäni puhuttu mitään siitä, mitkä autot katsotaan vähäpäästöiseksi ja mitä ei?
En tiedä millä perusteella ne vähäpäästöisyydet on eri autoihin kirjattu. Sen kyllä tiedän, että omassa -90 33 16veessäni vähäpäästöisyys oli kirjattu, -90 164 V6:ssa taas ei vaikka molemmissa oli vähäpäästöisyyden edellyttämät hilppeet asennettuna. 33:n ensirekisteröinti taisi olla pari kuukautta 164:n vastaavaa ennen, eli mikään rekisteröintiajankohdan rajanvetokaan tuskin oli kyseessä.
Siis, ajan takaa sitä että jos rek.otteessa lukee vähäpäästöinen niin se on sitä, jos ei lue niin auto ei ole vähäpäästöinen ja jos inssiretale rupee väittää muuta niin ryhdyn ilkeäksi Yhtä ilkeäksi kun katsastusmies jysäytti 75 V6 Americanmallin jarruteloille niin että pitkittäiset poikkipalkit edessä naarmuuntui, tulipa ladeltua muutama ärräpää päin naamaa ja toteamus että jos pakoputket vaurioitui niin lasku tulee perässä.
Ricambi kirjoitti:
...
Kertokaapa miten jossain autossa on ennen vm. 92 merkintä "vähäpäästöinen" rekisteriotteessa ja jossain taas ei :mrgreen: Minä en sitä tiedä.
...
Minulla on sellainen käsitys, että ilmeisestikin vuonna 1990 vähäpäästöisyydestä alkoi saamaan verohelpotusta. Siis vähäpäästöisyys ei ollut pakollista, mutta jos autossa oli laitteisto, ja siitä on ilmoitus rekisteriotteessa, ja lisäksi siellä lukee "vähäpäästöinen", niin tuolloin autoverosta on haettu helpotus. Kuitenkin vuodesta 1992 eteenpäin vähäpäästöisyys on lailla määrätty jolloin myös verohelpotus on tullut automaattisesti.
Siispä: vuoteen 1992 asti voi olla autoja, joissa on saastelaitteet, mutta niistä ei ole haettu verohelpotusta jolloin niiden ei tarvitse täyttää lainkirjainta vähäpäästöisyydestä. Jossain näin muistaakseni sellaisen maininnan, että mikäli auto on vähäpäästöinen ja siitä on poistettu saastelaitteet, niin voisi jopa pahimmillaan saada syytteen verovilpistä. Siis auto ei enää tuolloin täyttäisi niitä vaatimuksia mitä lainsäätäjä on edellyttänyt verohelpotuksen saamiseksi. Tiedä sitten mahtaneeko oikeasti mennä noin?
Kysyin joskus katsastuskonttorilta josko saisin poistaa katalysaattorin autosta, joka ei ole vähäpäästöinen. Vastasivat että en saa, koska katalysaattorista on aikanaan saanut verohelpotuksen. Sillä kerralla olivat sitä mieltä, että katin ei tarvitse toimia koska auto ei ole vähäpäästöinen mutta sitä ei kuitenkaan verohelpotuksen vuoksi saa poistaakaan. Tämän vuoden leimalla käytäntö olikin, että koska autossa on kaikki vähäpäästöisyyden edellyttämät laitteet, auto lasketaan vähäpäästöiseksi ja laitteiden tulee myös toimia.
Joo ja eroja on myös samalla paikkakunnalla konttorien välillä. Kai siis aken tiedotteet kulkee härkävankkureilla, jotka eksyy välillä. Tietysti konttorin on helppo saada hylkäys kiintiöt täyteen moisen tietämättömyyden varjolla. Onkohan tuo Keijo Kuikka Pasi Kuikalle sukua (Aika mauton mutta oli pakko)
Ricambi kirjoitti:
...
Kertokaapa miten jossain autossa on ennen vm. 92 merkintä "vähäpäästöinen" rekisteriotteessa ja jossain taas ei Minä en sitä tiedä.
...
Minulla on sellainen käsitys, että ilmeisestikin vuonna 1990 vähäpäästöisyydestä alkoi saamaan verohelpotusta. Siis vähäpäästöisyys ei ollut pakollista, mutta jos autossa oli laitteisto, ja siitä on ilmoitus rekisteriotteessa, ja lisäksi siellä lukee "vähäpäästöinen", niin tuolloin autoverosta on haettu helpotus. Kuitenkin vuodesta 1992 eteenpäin vähäpäästöisyys on lailla määrätty jolloin myös verohelpotus on tullut automaattisesti.
Siispä: vuoteen 1992 asti voi olla autoja, joissa on saastelaitteet, mutta niistä ei ole haettu verohelpotusta jolloin niiden ei tarvitse täyttää lainkirjainta vähäpäästöisyydestä. Jossain näin muistaakseni sellaisen maininnan, että mikäli auto on vähäpäästöinen ja siitä on poistettu saastelaitteet, niin voisi jopa pahimmillaan saada syytteen verovilpistä. Siis auto ei enää tuolloin täyttäisi niitä vaatimuksia mitä lainsäätäjä on edellyttänyt verohelpotuksen saamiseksi. Tiedä sitten mahtaneeko oikeasti mennä noin?
Joo tässä on järkeä, tämä selittäisi koko härdellin, kiitoksia Eli "ei vähäpäästöinen" olisi siten esim. ollut kalliimpi hankintahinnaltaan?