75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri
Valvoja: Moderators
75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri
Kiristysmutteri takapyöränlaakerissa joka tiukkaa vetoakselin ja navan yhteen.
Oikealla puolella löystynyt n 5000km laakerin vaihdon jälkeen, viimeksi syksyllä sen takia laakeri vaihdettu samasta syystä...nyt kiristin uudestaan ja toivon parasta
Auttaisiko Loctite?
Kuuluuko oikean puolen alunperin kiristyä normaaliin suuntaan, myötäpäivään?
1991 mallin 75TS...
Oikealla puolella löystynyt n 5000km laakerin vaihdon jälkeen, viimeksi syksyllä sen takia laakeri vaihdettu samasta syystä...nyt kiristin uudestaan ja toivon parasta
Auttaisiko Loctite?
Kuuluuko oikean puolen alunperin kiristyä normaaliin suuntaan, myötäpäivään?
1991 mallin 75TS...
- gtvaj
- Viestit: 1320
- Liittynyt: 11 Elo 2005, 12:49
- Car(s): GTV ts -95, 156 Busso
- Paikkakunta: Kangasala
Re: 75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri
ne on eri kätisillä kierteillä, en muista kummin päin ja kait se liima aina vähän jelppaa
Toimii, ei toimi, toimii.... no ei toimi
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Re: 75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri
Oikealla puolella oikean kätinen kierre,ja vasemmalla vasenkätinen. Eikös siinä mutterissa ole kaulus, jolla se lukitaan, vai muistanko väärin .Loctite auttaa.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: 75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri
Siinä taka-akselissa on lovi mihin kiristysrenkaan reunan saa lukita
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
Re: 75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri
Hetkinen, hetkinen...mistä nyt siis puhutaan:
- Jos puhutaan vetoakselin napamutterista joka kiristää akselin laakeriin, niin mutterissa pitäisi olla "huppu" joka akselin läpi menevän sokan avulla lukitsee mutterin, ettei löysty. Jos tuota lukitusta ei ole, niin hyvin todennäköistä on, että ajan kanssa löystyy. Tässä napamutterissa kummallakin puolella oikeakätinen kierre eli kiristyy myötäpäivään.
- Jos puhutaan isosta laakerinlukitusmutterista, jolla tiukataan laakeri pesäänsä akselissa, niissä on oikealla (repsikan puolella) oikeakätinen eli myötäpäivään kiristyvä kierre ja vasemmalla (kuskin puolella) vasenkätinen vastapäivään kiristyvä kierre. Näihinkin tietty voi ruuvilukitetta tipauttaa, mutta tuo kiristyssuunta jo auttaa, etteivät helpolla löysty.
- Jos puhutaan vetoakselin napamutterista joka kiristää akselin laakeriin, niin mutterissa pitäisi olla "huppu" joka akselin läpi menevän sokan avulla lukitsee mutterin, ettei löysty. Jos tuota lukitusta ei ole, niin hyvin todennäköistä on, että ajan kanssa löystyy. Tässä napamutterissa kummallakin puolella oikeakätinen kierre eli kiristyy myötäpäivään.
- Jos puhutaan isosta laakerinlukitusmutterista, jolla tiukataan laakeri pesäänsä akselissa, niissä on oikealla (repsikan puolella) oikeakätinen eli myötäpäivään kiristyvä kierre ja vasemmalla (kuskin puolella) vasenkätinen vastapäivään kiristyvä kierre. Näihinkin tietty voi ruuvilukitetta tipauttaa, mutta tuo kiristyssuunta jo auttaa, etteivät helpolla löysty.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: 75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri
Minä oletin että puhutaan laakerin ulkokehän kiristyksestä. Auttais jos lukis ajatuksella.
- Liitteet
-
- WP_000594.jpg
- (74.66 KiB) Tiedosto ladattu 626 kertaa
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
-
- Viestit: 521
- Liittynyt: 14 Loka 2011, 18:44
- Car(s): Alfa Romeo GTV6
Re: 75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri
Mutterin päälle tulee sakaraprikka, jolla se lukitaan sokalla akseliin. Mutterin kiristystiukkuus on niin suuri, että mutterin luulisi pysyvän kiinni ilman varmistustakin. Alfetassa on samanlainen rakenne, mutterin kiristystiukkuus on Haynesin oppaan mukaan 176 Nm.
Re: 75 takapyöränlaakerin kiristysmutteri
Tästä puhutaan juu, sokka ja huppu ei auta aina vaikka paikoillaan onkin...Jos puhutaan vetoakselin napamutterista joka kiristää akselin laakeriin, niin mutterissa pitäisi olla "huppu" joka akselin läpi menevän sokan avulla lukitsee mutterin, ettei löysty. Jos tuota lukitusta ei ole, niin hyvin todennäköistä on, että ajan kanssa löystyy. Tässä napamutterissa kummallakin puolella oikeakätinen kierre eli kiristyy myötäpäivään.
En keksi muuta kuin että laakeri "hakee paikkaansa" ensimmäisen kiristyksen jälkeen. Jos löystyy edes vähänkään käytössä niin sittenhän mutteri alkaa löystymään kunnolla samantien kun saa pienen alun, jälkikiristys olisi joka tapauksessa paikallaan.
Vasemmalla puolella ajettu n 20000km vaihdon jälkeen, pieni välys tuntuu mutta sellasena on ollut kauan.