159 / 200 tkm / automaattivaihteisto
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
159 / 200 tkm / automaattivaihteisto
Moi,
Mulla on noin 200 tkm ajettu Alfa 159 vuodelta 2007.
Automaattivaihteisto on viime aikoina jotenkin kiukutellut. Yleensä vaihteet vaihtuu ihan hyvin, mutta varsinkin 1--->2 vaihteelle siirtämisessä huomaa, että se vaihteisto joskus "nytkähtää/muljahtaa" sillai ihmeellisesti. Ei kuulu mitään kolinaa tms.
Tämä mun analyysi on tässä vaikea kirjoittaa, mutta kuulostaako tuo siltä että koko loota on menossa vaihtoon vai ainoastaan joku osa siitä? Ja voiko vaihteistoöljyn vaihtamisesta olla jotain apua (en edes muista milloin se on viimeeksi vaihdettu)?
Waverunner
Mulla on noin 200 tkm ajettu Alfa 159 vuodelta 2007.
Automaattivaihteisto on viime aikoina jotenkin kiukutellut. Yleensä vaihteet vaihtuu ihan hyvin, mutta varsinkin 1--->2 vaihteelle siirtämisessä huomaa, että se vaihteisto joskus "nytkähtää/muljahtaa" sillai ihmeellisesti. Ei kuulu mitään kolinaa tms.
Tämä mun analyysi on tässä vaikea kirjoittaa, mutta kuulostaako tuo siltä että koko loota on menossa vaihtoon vai ainoastaan joku osa siitä? Ja voiko vaihteistoöljyn vaihtamisesta olla jotain apua (en edes muista milloin se on viimeeksi vaihdettu)?
Waverunner
Re: 159 / 200 tkm / automaattivaihteisto
Ihan ensimmäisenä kannattaa vaihtaa vaihteistoöljy jos sen vaihdosta ei ole tietoa. Sen jälkeen kun ns. perusasiat (mukaanlukien juurikin hyvät öljyt) on kunnossa niin vikaa on parempi lähteä etsimään. Automaattivaihteistotkin on ihmisten tekemiä laitteita ja varmasti korjattavissa jos menee rikki. Ammattilaisen työtunti on vaan välillä niin kallis ettei joka kerta korjaus ole järkevää.
Tein itse - säästin
Re: 159 / 200 tkm / automaattivaihteisto
Tää on tätä nykypäivän huoltokustannusten minimointia - öljyjen sijaan vaihdetaan vaihdelaatikkoa. Tossa kun vanhan Kapan ohjekirjaa just pläräsin niin automaatin (ja myös manuaalin) öljynvaihto 45tkm välein - olkootkin tuo GI-A:lla ja nää nykyiset käyttää täyssynteettistä öljyä mutta kyllä se silti aika aika usen tarvitsisi vaihtaa. Kun tota kampetta ostin niin asioista jotain tietävä tuttu tuumasi että kyllä sen pahamaineisen 4-vaihteisen Aisinin kanssa toimeen tulee kun on vapari bensakone ja ennen kaikkea muistaa vaihtaa öljyt riittävän usein. Paljonhan ainakin tuo vanha aski niitä lämmittää.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 / 200 tkm / automaattivaihteisto
Moi,
Kiitos vinkeistä!
Sitten tyhmä kysymys (en ole mikään hyvä auton fixaaja, tykkään vain ajaa kivoilla autoilla (159)).
1) Miten tuo vaihteistoöljy helpoiten vaihdetaan?
2) Mitä öljyä sinne pitää laittaa ja kuinka paljon?
Waverunner
Kiitos vinkeistä!
Sitten tyhmä kysymys (en ole mikään hyvä auton fixaaja, tykkään vain ajaa kivoilla autoilla (159)).
1) Miten tuo vaihteistoöljy helpoiten vaihdetaan?
2) Mitä öljyä sinne pitää laittaa ja kuinka paljon?
Waverunner
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: 159 / 200 tkm / automaattivaihteisto
Sinuna minä soittaisin http://www.powermatic.fi
-
- Viestit: 67
- Liittynyt: 30 Tammi 2012, 18:53
- Car(s): Giulietta 2.0 JTDm TCT -13
ex 159 2.4 JTDm Qtronic -07 - Paikkakunta: Orimattila
Re: 159 / 200 tkm / automaattivaihteisto
1) Öljynvaihto kannattaa jättää huoltoliikkeen tehtäväksi. Öjymäärän tarkistus kotioloissa vaihdon jälkeen vaatii MES/FES ja nosturin.Waverunner kirjoitti:Moi,
1) Miten tuo vaihteistoöljy helpoiten vaihdetaan?
2) Mitä öljyä sinne pitää laittaa ja kuinka paljon?
Waverunner
2) JWS 3309 / Toyota type IV öljy sopii lootaan, huuhteluvaihdossa sitä kuluu 8-12 litraa.
Ongelmat tulee juuri siitä että öljynvaihto ei kuuluu huolto-ohjelmaan. Ja siitä ettei kyseiseen vaihteistoon ole katsottu tarpeelliseksi laittaa öljynsuodatinta.
Öljyt kannattaisi vaihtaa max. 80tkm välein.
Yleensä nytkähtely alkaa 2-->3 vaihdossa. Venttiilirungon solenoidit alkavat jumittamaan.
Huuhteluöljynvaihdosta on hyvä lähteä liikkeelle.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: 159 / 200 tkm / automaattivaihteisto
Komppaan edellisiä. Venttiilijumista todennäköisesti kyse, joka seurausta vanhoista öljyistä. Ensimmäisenä öljynvaihto, jos ei auta niin suosittelen kokeilemaan (ellei sitten laita heti öljynvaihdon yhteydessä) Forten Automatic transmission treatmentiä. Oon havainnut huomattavia vaikutuksia. Tuo laitetaan ja jätetään öljyn sekaan joten ei vaadi mitään uusia öljynvaihtoja.
Useammalta öljyvalmistajalta löytyy sopiva öljy tuohon askiin, joten jätä se työn vastaanottavan korjaamon huoleksi, kyllä he siihen oikean öljyn löytää.
Useammalta öljyvalmistajalta löytyy sopiva öljy tuohon askiin, joten jätä se työn vastaanottavan korjaamon huoleksi, kyllä he siihen oikean öljyn löytää.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: 159 / 200 tkm / automaattivaihteisto
En tiedä onko 159:n automaatissa mittatikkua, mutta jos on niin vedä tikku pois ja katso millaiselta öljy näyttää ja vielä tärkeämpää, miltä se haisee. Jos se haisee yhtään palaneelle ja on huomattavan tummaa niin välittömästi öljynvaihtoon. Hyvällä tuurilla laatikko on vielä ehjä ja jatkaa eloaan uusien öljyjen voimin. Asiallisessa öljynvaihtopaikassa osataan myös neuvoa öljyn valinnassa ja mahdollisen lisäaineen käytössä.
Em. perustuu omaan kokemukseen. Toyotan automaatti, jolla oli ajettu yli 180 tuhatta eikä tietoa milloin automaatin öljy vaihdettu, öljy oli aivan tumman ruskeaa ja haisi erittäin kitkerälle ja palaneelle. Uusien öljyjen ja Forte lisäainen lisäämisen jälkeen toiminut vuosia ilman ongelmia. Vaikuttaa siltä, että mitä uudempi ja hienompi laatikko, sitä herkempi öljyn laadulle ja lisäaineistukselle. Hajoaa niitä silti vaikka onkin öljyt kunnossa.
Kaksoiskytkinvaihteistoista en tiedä mitään, mutta alan ammattilaiset on kertoneet ettei nekään ihan ilman ongelmia kulje.
Em. perustuu omaan kokemukseen. Toyotan automaatti, jolla oli ajettu yli 180 tuhatta eikä tietoa milloin automaatin öljy vaihdettu, öljy oli aivan tumman ruskeaa ja haisi erittäin kitkerälle ja palaneelle. Uusien öljyjen ja Forte lisäainen lisäämisen jälkeen toiminut vuosia ilman ongelmia. Vaikuttaa siltä, että mitä uudempi ja hienompi laatikko, sitä herkempi öljyn laadulle ja lisäaineistukselle. Hajoaa niitä silti vaikka onkin öljyt kunnossa.
Kaksoiskytkinvaihteistoista en tiedä mitään, mutta alan ammattilaiset on kertoneet ettei nekään ihan ilman ongelmia kulje.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
Re: 159 / 200 tkm / automaattivaihteisto
Laatikon pohja pois ja öljyt ulos, mometinmuutimeen jää öljyt.
Ota öljyt talteen niin tiedät kuinka paljon öljyä tuli ulos, uutta öljyä saman verran takaisin.
Itse suosittelen että 60000km välen öljyn vaihto, niin ei ongelmia.
Myyntivalti pitkät huolto välit.
Ota öljyt talteen niin tiedät kuinka paljon öljyä tuli ulos, uutta öljyä saman verran takaisin.
Itse suosittelen että 60000km välen öljyn vaihto, niin ei ongelmia.
Myyntivalti pitkät huolto välit.
-
- Viestit: 688
- Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42
Re: 159 / 200 tkm / automaattivaihteisto
Kiitos kaikille avusta!
Täytyy tosiaan näyttää tuota laatikkoa vaikka tuolla Powermaticin pajalla.
Tosiaan vielä jos kuvailis sitä vaihtoa (yleensä 1--> 2 vaihteelle) niin se vaihto jotenkin veeeeeeee-nyyyyyyy välillä. Samalla sellaista pientä nykimistä. Ja kierroksia se nostaa aika ylös ennenkuin vaihtaa. Muilla vaihteilla tällaista ei ole huomattavissa.
Osaako joku sanoa, että yleensä kun laatikko hajoaa, niin meneekö se kerrasta paskaksi (ei voi enää ajaa) vai rupeaako se pikkuhiljaa "falskaamaan"?
Voisiko tuossa olla momentinmuuntimen kanssa jotain ongelmaa?
Waverunner
Täytyy tosiaan näyttää tuota laatikkoa vaikka tuolla Powermaticin pajalla.
Tosiaan vielä jos kuvailis sitä vaihtoa (yleensä 1--> 2 vaihteelle) niin se vaihto jotenkin veeeeeeee-nyyyyyyy välillä. Samalla sellaista pientä nykimistä. Ja kierroksia se nostaa aika ylös ennenkuin vaihtaa. Muilla vaihteilla tällaista ei ole huomattavissa.
Osaako joku sanoa, että yleensä kun laatikko hajoaa, niin meneekö se kerrasta paskaksi (ei voi enää ajaa) vai rupeaako se pikkuhiljaa "falskaamaan"?
Voisiko tuossa olla momentinmuuntimen kanssa jotain ongelmaa?
Waverunner
Re: 159 / 200 tkm / automaattivaihteisto
En usko että on rikki, öljyt vaihtoon niin uskon että toimii taas.
Vaihteiston ja moottorin ohajainlaitteet pelavat yhdessä, voi siis myöskin sekoittaa moottorin toiminna.
Vaihteiston ja moottorin ohajainlaitteet pelavat yhdessä, voi siis myöskin sekoittaa moottorin toiminna.