156TS, startti ei pyörittänyt... KORJATTU!
Valvoja: Moderators
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
156TS, startti ei pyörittänyt... KORJATTU!
Piti aamulla käydä pelastamassa rouva pulasta. Tämä oli lähdössä asioille tolla meidän 156:lla, mutta sitten kaverin pihassa, melkein naapurissa, parkkiksella pyöritellessään onnistunut sammuttamaan auton. Vaan kuinka ollakaan, startti ei inahtanutkaan. Riensin paikalle tutkimaan tilannetta ja tapahtui seuraavaa:
-auto ei starttaa, bensapumpun surina kuuluu normaalisti, mitään varoitusvaloja ei ole taulussa. Kun yritän käynnistää auton, ei kuulu solendoidin naksausta, eikä käynnistysmoottori inahdakaan muutenkaan. Kaikki sähköt siis pelaa ihan täydellisesti muuten.
-akun jännite vajaa 12 volttia. Kokeilin kuitenkin käynnistää apuvirrallakin, ei vaikutusta.
-sulaketaulu tsekattu, ei palaneita, ei myöskään konehuoneen puolella
Kokeilin mäkistarttia ja autohan lähti käyntiin. Ajoin sen omaan pihaani, sammutin ja kokeilin käynnistää -> toimii kuin ajatus. Monta sammutusta ja starttausta, ei mitään ongelmaa.
Eli joko joku nyt pätkii jossain tai sitten starttimoottori oireilee? Mitä ajatuksia raadilla. Iltapäivällä pääsen syventymään tarkemmin asiaan. Vikakooditkin pitää vilkaista, mutten usko tuollaisesta mitään jääneen muistiin...
-auto ei starttaa, bensapumpun surina kuuluu normaalisti, mitään varoitusvaloja ei ole taulussa. Kun yritän käynnistää auton, ei kuulu solendoidin naksausta, eikä käynnistysmoottori inahdakaan muutenkaan. Kaikki sähköt siis pelaa ihan täydellisesti muuten.
-akun jännite vajaa 12 volttia. Kokeilin kuitenkin käynnistää apuvirrallakin, ei vaikutusta.
-sulaketaulu tsekattu, ei palaneita, ei myöskään konehuoneen puolella
Kokeilin mäkistarttia ja autohan lähti käyntiin. Ajoin sen omaan pihaani, sammutin ja kokeilin käynnistää -> toimii kuin ajatus. Monta sammutusta ja starttausta, ei mitään ongelmaa.
Eli joko joku nyt pätkii jossain tai sitten starttimoottori oireilee? Mitä ajatuksia raadilla. Iltapäivällä pääsen syventymään tarkemmin asiaan. Vikakooditkin pitää vilkaista, mutten usko tuollaisesta mitään jääneen muistiin...
Viimeksi muokannut Jakke, 03 Helmi 2014, 15:58. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Starttihan voi oireilla juuri tuolla tavalla. Itella oli aioinann pösö 106 joka pyöritti joskus ja joskus ei. Auto oli kuitenkin niin kevyt etta yksin työntö ja kaynnistys oli jokapaivaista rutiinia.
Kunnes faija suositteli etta kannattaa koputtaa starttia kun se on 'jumissa' niin jatin konehuoneeseen tikun ja aina kun startti oireili kosketin sita tikulla kerran ja hommeli starttasi heti ensiyrityksella.

Kunnes faija suositteli etta kannattaa koputtaa starttia kun se on 'jumissa' niin jatin konehuoneeseen tikun ja aina kun startti oireili kosketin sita tikulla kerran ja hommeli starttasi heti ensiyrityksella.

- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Mietin vaan, että jos esim. solenoidi olis jumissa, niin eikö itse starttimoottorin pitäis kuitenkin pyöriä? Vai onko näissä startin rakenne sellainen, että solenoidin pitää vetää ennen kun moottori voi pyörittää?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Veikkaisin et startteri alkaa olee aikansa pelannut.. mikäli ei oo startti ni sit voihan se olla myös joku sähkövika esim. joku johto ei pelitä niinku pitäs. Kannattaa tarkistaa kaikki johdot et ne on hyvin kiinni 

"When I see an Alfa Romeo go by, I lift my hat." -Henry Ford
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Moottorin maadoituksesta on hyvä aloittaa - sijaitsee vaihdelaatikon kyljessä. Tuo piste
on alati alttiina suolalle ja vedelle, hapettuu helposti aivan päreiksi.
on alati alttiina suolalle ja vedelle, hapettuu helposti aivan päreiksi.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Ihan samat oireet oli mulla aikoinaan 156 TS:ssä...
Startti oireili jo aikaisemmin niin että "pyöritti tyhjää", mutta sitten yhdessä risteyksessä onnistuin sammuttamaan sen ja startatessa ei tapahunut enää mitään.
En nyt muista miten siinä sitten kävi (lähtikö odottelun jälkeen toimimaan?), mutta startin vaihto tietty poisti kaikki ongelmat.
Startti oireili jo aikaisemmin niin että "pyöritti tyhjää", mutta sitten yhdessä risteyksessä onnistuin sammuttamaan sen ja startatessa ei tapahunut enää mitään.
En nyt muista miten siinä sitten kävi (lähtikö odottelun jälkeen toimimaan?), mutta startin vaihto tietty poisti kaikki ongelmat.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Sama solenoidihan se kytkee hammaskosketuksen sekä virrat startin hiilille. Eli jos solenoidi ei vedä, ei starttimoottori myöskään pyöri.Jakke kirjoitti:Mietin vaan, että jos esim. solenoidi olis jumissa, niin eikö itse starttimoottorin pitäis kuitenkin pyöriä? Vai onko näissä startin rakenne sellainen, että solenoidin pitää vetää ennen kun moottori voi pyörittää?
Voi olla solenoidin mäntä nihkeä, joskus on korjaantunut putsaamalla.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Külla mulla ainakin 155 startti pyörii niin maan perkuleesti vaikka ei pyöritäkkään konetta.... (eli solenoidi ei työnnä ratasta ulos) ... siis aina välillä kun kone on kuuma (kylmänä ei ole tätä ongelmaa).
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Tuo Pasin juttu voi johtua myös vioittuneesta BENDIX-laitteesta, siis jos startti pyörii mutta kone ei.
Tokihan solenoidi voi ehtiä kytkeä jousikuormitteisen kytkentäriman vaikkei hammaskosketus olekaan ihan perillä.
Tokihan solenoidi voi ehtiä kytkeä jousikuormitteisen kytkentäriman vaikkei hammaskosketus olekaan ihan perillä.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Mutta jos vika on solenoidissa, niin se sentään naksahtaa....
Lieneekö virtalukko likainen jos ei edes sitä naksua kuulu?
Tuo startin kylkeen rengaslaudalla napauttaminen samaan aikaan kun toinen kääntää
avaimesta auttaa jos vika on solenoidissa.
Lieneekö virtalukko likainen jos ei edes sitä naksua kuulu?
Tuo startin kylkeen rengaslaudalla napauttaminen samaan aikaan kun toinen kääntää
avaimesta auttaa jos vika on solenoidissa.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Juu. Onkin niin tosi kivassa paikassa tuo tessun startti, prkl! eLearnista katselin kuvia ja jos siinä piirrosmerkissä on mitään totuuteen viittaavaakaan, niin se saattaisi olla juurikin niin, että solenoidin pitää vetää, jotta moottorille kytkeytyy virta ja se pyörii. Ja ilmeisesti tuossa ei ole mitään relettä startin ja virtalukon välillä?pjotrthegreat kirjoitti:Mutta jos vika on solenoidissa, niin se sentään naksahtaa....
Lieneekö virtalukko likainen jos ei edes sitä naksua kuulu?
Tuo startin kylkeen rengaslaudalla napauttaminen samaan aikaan kun toinen kääntää
avaimesta auttaa jos vika on solenoidissa.
Virta-avaimen rumppaaminen ei auta millään tavalla, joten jotenkin tuntuisi siltä, ettei vika ole virtalukon pohjassa. Pitää huomenna kokeilla jollain paukuttaa sitä solenoidia.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Joo, näin se yleensä starttimoottoreissa menee, voihan poikkeuksiakin olla.Jakke kirjoitti:[eLearnista katselin kuvia ja jos siinä piirrosmerkissä on mitään totuuteen viittaavaakaan, niin se saattaisi olla juurikin niin, että solenoidin pitää vetää, jotta moottorille kytkeytyy virta ja se pyörii.
Omalle kohdalle sattunut:
- virtalukon pohja, liikaa jännitehäviöitä ja solenoidille tulee vain 7v (ei jaksa vetää)
- solenoidin herätepiuhan lattaliittimen hapettuminen, ei kunnon kontaktia solenoidin liittimeen
- viallinen starttirele, en tiedä onko alfassa
- kaksoiskäynnistyksen estorele, alfassa ilmeisesti toteutettu mekaanisesti virtalukolla
Ja jos moottorin maadoitus epäilyttää, voi sitä testata apukäynnistyskaapelilla moottorin ja akun miinuskengän väliin. Startin päävirran testaaminen hankalampaa apukaapelilla startin sijoituksesta johtuen.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Erikseen veto/pitokäämit. Jos vetokäämi ei saa jännitettä, se ei vedä, eikä sitämyöden voi pitokäämikään toimia, jonka toiminnan jälkeen startti voi ylipäänsä pyöriä. Eli jos ei vedä -> ei tule oikosulkua -> ei pyöri. "Veto" vetää vipua, joka työntää (loogista?) rattaan kehälle, jotta startin saadessa poweria pyöritys pyörittää myös konetta.
Viallinen bendix melkein aina pitää "surisevan" äänen, yleensä lähinnä rääkäisyn.
Tässä tapauksessa voi hyvinkin solenoidi tai maadoitus olla ongelma. Vetokäämissä on myös ominaisuus pyörittää starttia hieman ennen varsinaista starttausta, jotta ratas saadaan vauhtipyörän kehälle sopivasti...
Asia tuttua, kun juuri viime viikolla oli 2pv teoriaa starteista ja latureista
Viallinen bendix melkein aina pitää "surisevan" äänen, yleensä lähinnä rääkäisyn.
Tässä tapauksessa voi hyvinkin solenoidi tai maadoitus olla ongelma. Vetokäämissä on myös ominaisuus pyörittää starttia hieman ennen varsinaista starttausta, jotta ratas saadaan vauhtipyörän kehälle sopivasti...
Asia tuttua, kun juuri viime viikolla oli 2pv teoriaa starteista ja latureista

- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Solenoidi ja/tai virtalukon pohja.
166 Sparkkiin tuli vaihdettua viime talvena molemmat, kun jätti starttaamatta. Virtalukon pohjan hajoaminen vaikutti myös siten, että avain ei palautunut starttiasenosta irti päästettäessä.
Startti näytti aluksi olevan "mahdottomassa paikassa", mutta yllättäen sinne pääsikin käsiksi ihan kohtuuvaivalla. Auton alla sai kylläkin maata kun ei nosturia tai monttua ole.
166 Sparkkiin tuli vaihdettua viime talvena molemmat, kun jätti starttaamatta. Virtalukon pohjan hajoaminen vaikutti myös siten, että avain ei palautunut starttiasenosta irti päästettäessä.
Startti näytti aluksi olevan "mahdottomassa paikassa", mutta yllättäen sinne pääsikin käsiksi ihan kohtuuvaivalla. Auton alla sai kylläkin maata kun ei nosturia tai monttua ole.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Pitää viimeistään viikonloppuna yrittää vähän tutkia asiaa. Tältä palstalta lueskelin, että joku oli 156:n startin vaihtanut yläkautta. Saakohan noita solenoideja erikseen hankittua? Niin ja pitääkö koko startti irrottaa jos solenoidi on rikki, vai saisko sen irti erikseen?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 491
- Liittynyt: 24 Syys 2007, 16:52
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Ei lähde solenoidi irti, pitää irroittaa startti.
- JMC
- Viestit: 1083
- Liittynyt: 21 Maalis 2013, 16:35
- Car(s): 147 1.9 JTDm -07
ex. 147 2.0 T.Spark -08
ex: 147 2.0 T.Spark SillySpeed -02
ex: 156 2.0 T.Spark -01
ex: 147 2.0 T.Spark -03
ex: GTV V6 Turbo -96
ex: 156 2.0 T.Spark -98 - Paikkakunta: Seinäjoki / Keuruu
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
^^Juu, mä ainakin justiin vaihdoin yläkautta tuon startin. Ahdasta se on mutta onnistuu kun purkaa imuputkia ja kaasuläpän irti. Kannattaa sitten varoa sitä yhtä letkua siinä joka tulee imusarjasta imusarjaan ihan siihen kaasuläpän taakse, kun vetää starttia pois ettei käy niinkun mulle. Katkes se koko muovinen "pilli" mihin se letku tulee, juuresta asti poikki ja nyt jouduin sitten ottamaan koko imusarjan pois 

- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Tänään vasta oli aikaa edes yrittää alkaa tutkimaan vikaa tarkemmin. Mielenkiintoisesti oli purkanut akun TÄYSIN tyhjäksi. Ei kait tuossa nyt olekin akku sökönä, taas kerran?
No, lataillaan nyt sitten huomiseen saakka ja ihmetellään uudelleen. Pitää ehkä vaihtaa Coupesta akku tuohon ja mittailla, syökö joku akkua... Kai se starttikin periaatteessa vois imeä akkua tyhjiin, vaikka ei kyllä omalle kohdalleni ole sellaista sattunut. Laturi yleisimmin.

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Eilen illalla pilkkopimeässä taas vähän tutkailin asiaa. Näkyy olevan niin, että epäonnistuneen starttausyrityksen jälkeen akku purkautuu johonkin suuntaan noin kahden ampeerin virralla. Kun käyttää akun irti, vuotovirta saattaa kuitenkin loppua. Jos irrottaa akun viereisessä rasiassa olevan 80A:n sulakkeen (merkintä J/B1), purkaminen loppuu heti. Mitäs ihmettä tämä nyt sitten on?
Pitää nyt vielä valoisan aikaan yrittää ehtiä vähän lisää tutkimaan ja mittailemaan asiaa.

Pitää nyt vielä valoisan aikaan yrittää ehtiä vähän lisää tutkimaan ja mittailemaan asiaa.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Mitä tarkoittaa epäonnistunut starttaus? Ja kuinka pitkäksi aikaa jää kuluttamaan?
Teoriassahan tuo voisi olla esim. startin solenoidin käämi, joka tuota virtaa vie. Jos siis se jää "päälle".
Teoriassahan tuo voisi olla esim. startin solenoidin käämi, joka tuota virtaa vie. Jos siis se jää "päälle".
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
"Epäonnistunut starttaus" siis tarkoittaa sitä, että yritän käynnistää, mutta startti ei pyöritäAquatica kirjoitti:Mitä tarkoittaa epäonnistunut starttaus? Ja kuinka pitkäksi aikaa jää kuluttamaan?
Teoriassahan tuo voisi olla esim. startin solenoidin käämi, joka tuota virtaa vie. Jos siis se jää "päälle".

Mutta startti kai se tavalla tai toisella syypää lienee. Pitää tosiaan mittailla kunhan ehdin valoisan aikaan pellin alle.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Joo, voihan siinä solenoidissa olla sen verran sähkövuotoa että sen 2 amp vie päävirtakaapelin kautta.
Toinen mikä voi vuotaa on virtalukon pohja, tuo vuoto taas pitäisi loppua kun startilta nappaa herätejohdon irti.
Toinen mikä voi vuotaa on virtalukon pohja, tuo vuoto taas pitäisi loppua kun startilta nappaa herätejohdon irti.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Virtalukon kauttahan kulkee heräte. Jos heräte annetaan ja solenoidin päässä vetokäämi alkaa vetämään, mutta syystä tai toisesta jumittaa - eikä jousi esim. palauta, sinne jää jatkuva kontakti. Tosin tuon voisin kuvitella polttavan startin aika tehokkaasti...
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Vai tarkoitatkohan että vetokäämi, sekä pitokosketin.Aquatica kirjoitti:Erikseen veto/pitokäämit.
Ainakin itse olen asian sisäistänyt siten, että virtalukolta tuleva heräte menee solenoidin käämityksen kautta maihin.
Tämä aiheuttaa sen että solenoidiin tulee magneettikenttä, joka vetää solenoidin männän ääriasentoon samalla painaen kosketinta joka yhdistää startin moottorille menevän päävirtakuparikoskettimen.
Niin että olisi vain yksi käämitys.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Käsittääkseni tuossa on tosiaan veto,- että pitokäämi erikseen. Vetokäämi kun vetää maihin, kytkeytyy pitokäämi ja vetokäämin jännite katoaa, koska pitokäämi pitää startin pyörän vauhtipyörän kehällä. Voin toki olla väärässä tässäkin asiassa, voisin melkein tarkistaa tuon rakenteen joku kerta kunhan jaksaa.
Ei muuten, mutta tuossa vieressä pöydällä juurikin parista erinäköisestä startista räjäytyskuvatyyliset opetuskuvat, jotka ovat käytännössä täysin identtisiä 156:n startin kanssa. Vetokäämillä vedetään ratas paikalleen, kun se on "pohjassa" tulee automaattisesti pitokäämin maadoitus (?), jonka kautta sitten kytkeytyy myös suoraan akulta tuleva jännite -> startti pyörähtää.
Tai jotenkin noin, ei jaksa nyt UV-juomien kanssa puljattua niin paljoa miettiä pääparkaa
Ei muuten, mutta tuossa vieressä pöydällä juurikin parista erinäköisestä startista räjäytyskuvatyyliset opetuskuvat, jotka ovat käytännössä täysin identtisiä 156:n startin kanssa. Vetokäämillä vedetään ratas paikalleen, kun se on "pohjassa" tulee automaattisesti pitokäämin maadoitus (?), jonka kautta sitten kytkeytyy myös suoraan akulta tuleva jännite -> startti pyörähtää.
Tai jotenkin noin, ei jaksa nyt UV-juomien kanssa puljattua niin paljoa miettiä pääparkaa

- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Jos se olis noin, niin eihän startti pysähtyis koskaan?Aquatica kirjoitti: Vetokäämillä vedetään ratas paikalleen, kun se on "pohjassa" tulee automaattisesti pitokäämin maadoitus (?), jonka kautta sitten kytkeytyy myös suoraan akulta tuleva jännite -> startti pyörähtää.

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Sieltähän loppuu virrantulo sen siliän tien, kun virtalukon kautta ohjausta ei saada enää. Joka siis vapauttaa käämit. Tuo oma selostus näyttää hieman epämääräiseltä, mutta pistetään nyt niiden UV-juomien piikkiin



- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Tjooh, kylläpä se nyt on selvää pässinlihaa, että startti siinä on vaihtokunnossa. Taidan uhmata säätä ym. fysiikan lakeja ja vaihtaa itse tuossa pihalla. Imuputki ja mahdollisesti kaasuläppä pois, niin ei se ihan tekemätön paikka pitäis olla.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Tanaan tuli mailia Saksan alennuksista.Jakke kirjoitti:Tjooh, kylläpä se nyt on selvää pässinlihaa, että startti siinä on vaihtokunnossa. Taidan uhmata säätä ym. fysiikan lakeja ja vaihtaa itse tuossa pihalla. Imuputki ja mahdollisesti kaasuläppä pois, niin ei se ihan tekemätön paikka pitäis olla.
Ellet ole jo tilannut uutta: http://www.rexbo.de/alfa-romeo/156-932- ... age-100353
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
^edullisia näkyy olevan joo... Mutta silti otan mieluusti käytetyn, onpahan valmiiks testattu
Onko kellään tietoa sopiiko JTS:n tai 155TS:n startti 156TS:ään?
EDIT: Samalla numerolla ainakin tarjoovat tuossa yläpuolella olevan linkin takaa...

Onko kellään tietoa sopiiko JTS:n tai 155TS:n startti 156TS:ään?
EDIT: Samalla numerolla ainakin tarjoovat tuossa yläpuolella olevan linkin takaa...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Muistaakseni Fiat Marean startti sopisi myös, olisko ollut 1,8l koneesta.
- Jonzan
- Viestit: 624
- Liittynyt: 14 Syys 2012, 13:03
- Car(s): .
-84 GTV6 3.0 24v
-89 164 2.0TS
-99 166 3.0 24v
-02 147 1.6TS - Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
166:ssa on ainakin pyyhkijöiden ritelikön alla releitä joista joku oli joku startin rele tms. Mulla välillä kans startti ei inahtanukkaan, ja vaihtamalla releen lähti pelaamaan. Tuli vaan mieleen...
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
156:ssa ei ole relettä startille. Starttaa kun paukauttaa kovasti kylkeen. (siis startin kylkeenJonzan kirjoitti:166:ssa on ainakin pyyhkijöiden ritelikön alla releitä joista joku oli joku startin rele tms. Mulla välillä kans startti ei inahtanukkaan, ja vaihtamalla releen lähti pelaamaan. Tuli vaan mieleen...

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
Eperin mukaan vastaus on KYLLA ja EI. Taitaa riippua vuosimallista.Jakke kirjoitti:Onko kellään tietoa sopiiko JTS:n tai 155TS:n startti 156TS:ään?
Jospa laitat VIN numeros Eperiin ja etsit startin osanumeroa sen perusteella niin selviaa.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Re: 156TS, startti ei pyörittänyt...
No niin! Viiiimeinkin pakkaset hellitti ja pääsi auton kimppuun. Elikkäs startti on nyt vaihdettu. Hommaan meni tuossa talvisella parkkiksella kaksi ja puoli tuntia tupakkitaukoineen, eli eihän tuo nyt ihan mahdoton homma ole. Toisaalta en suosittele kenellekään
No joka tapauksessa pari vinkkiä, jos ja kun joku muukin saman homman tekee:
1. Startin saa vaihdettua yläkautta. Akku, imuputki ja kaasuläppäkotelo irti, niin tilaa on juuri ja juuri riittävästi.
2. Itse irrotin ekana startille tulevat kaapelit ja sen jälkeen kolme kiinnityspulttia. Irtosivat muuten yllättävän helposti! Miksi kaapelit jo nyt, selviää kohdasta 3.
3. Itse en ainakaan saanut starttia tulemaan pois "hammaspyörä" edellä, kuten sitä ekana varmasti yrittäisi, vaan pyöräytin startin ympäri ja pujottelin sen "perä edellä" pois imusarjan alta. Tarkemmin ottaen niin päin, että solenoidi oli ohjaamon suuntaan. Tällä tavalla onnistuin kuin onnistuinkin välttymään imusarjan irrotukselta tai imusarjaan tulevan letkun rikkomiselta (kuten veli JMC oli onnistunut tekemään
)
4. Tuli todettua myös se, että kaksilitraisen 16-tappisen 155:n startti käy heittämällä kakslitraiseen 156 tessuun.
Ja sitten: Muistelen jonkun ihmetelleen sitä, kun moottoria yrittää käynnistää, niin ei käynnisty ja kaasuläpän luota kuuluu naputusta ja ruiskun merkkivalokin vilkuttelee. Tämä johtui ainakin mulla siitä, että kasatessa unohdin kiristää kaasuläpälle tulevan maadoituspiuhan ruuvin.

No joka tapauksessa pari vinkkiä, jos ja kun joku muukin saman homman tekee:
1. Startin saa vaihdettua yläkautta. Akku, imuputki ja kaasuläppäkotelo irti, niin tilaa on juuri ja juuri riittävästi.
2. Itse irrotin ekana startille tulevat kaapelit ja sen jälkeen kolme kiinnityspulttia. Irtosivat muuten yllättävän helposti! Miksi kaapelit jo nyt, selviää kohdasta 3.
3. Itse en ainakaan saanut starttia tulemaan pois "hammaspyörä" edellä, kuten sitä ekana varmasti yrittäisi, vaan pyöräytin startin ympäri ja pujottelin sen "perä edellä" pois imusarjan alta. Tarkemmin ottaen niin päin, että solenoidi oli ohjaamon suuntaan. Tällä tavalla onnistuin kuin onnistuinkin välttymään imusarjan irrotukselta tai imusarjaan tulevan letkun rikkomiselta (kuten veli JMC oli onnistunut tekemään

4. Tuli todettua myös se, että kaksilitraisen 16-tappisen 155:n startti käy heittämällä kakslitraiseen 156 tessuun.
Ja sitten: Muistelen jonkun ihmetelleen sitä, kun moottoria yrittää käynnistää, niin ei käynnisty ja kaasuläpän luota kuuluu naputusta ja ruiskun merkkivalokin vilkuttelee. Tämä johtui ainakin mulla siitä, että kasatessa unohdin kiristää kaasuläpälle tulevan maadoituspiuhan ruuvin.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO