Alfa Romeo Bimotore
Valvoja: Moderators
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Alfa Romeo Bimotore
AutoItalian uusimmassa numerossa oli kiintoisa juttu varsinaisesta tosimiehen Alfa Romeosta eli Bimotoresta. Tässä 30-luvun raaserissa oli kaksi moottoria yhteisiskutilavuudeltaan 5.8 tai 6.4 litraa. Toinen moottori sijaitsi normaalilla paikalla auton keulalla ja toinen kuljettajan selän takana. Hevosvoimia oli iskutilavuudesta riippuen 510-540.
Jutussa oli uskomattomia tarinoita Bimotoren lyhyestä kilpailuhistoriasta. Auto kulki parhaimmillaan, vaiko pahimmillaan, yli 200 mailia tunnissa ja sitä pidetäänkin ehkä kaikkien aikojen nopeimpana Alfana yhdessä 164 Procarin kanssa. Tehokas auto söi tuon ajan kumia tehokkaasti ja esimerkiksi Berliinin kilpailussa Nuvolari joutui käymään renkaanvaihdossa jo GP:n toisella kierroksella. Vuoden -35 Tripolin GP:ssa Tazio Nuvolarin Bimotore oli maalissa neljäntenä huolimatta siitä, että matkalle mahtui 13 varikkopysähdystä!
Saattaisi tulla jännityskakka housuun, jos tuollaisen puikkoihin pääsisi.
Jutussa oli uskomattomia tarinoita Bimotoren lyhyestä kilpailuhistoriasta. Auto kulki parhaimmillaan, vaiko pahimmillaan, yli 200 mailia tunnissa ja sitä pidetäänkin ehkä kaikkien aikojen nopeimpana Alfana yhdessä 164 Procarin kanssa. Tehokas auto söi tuon ajan kumia tehokkaasti ja esimerkiksi Berliinin kilpailussa Nuvolari joutui käymään renkaanvaihdossa jo GP:n toisella kierroksella. Vuoden -35 Tripolin GP:ssa Tazio Nuvolarin Bimotore oli maalissa neljäntenä huolimatta siitä, että matkalle mahtui 13 varikkopysähdystä!
Saattaisi tulla jännityskakka housuun, jos tuollaisen puikkoihin pääsisi.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Alfisti felice
- Viestit: 99
- Liittynyt: 28 Maalis 2004, 05:45
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
scuderia Ferrarin logohan se siinä Bimotoren kyljessä...
Viimeksi muokannut 90, 01 Heinä 2004, 14:36. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 53
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 22:58
- Car(s): Barchetta, X1/9, 850 Sport Coupe, Coupe 20VT, Testarossa
- Paikkakunta: Merikaarto
Onkohan kahdella eri Alfan mallilla mallimerkintänä Bimotore. Mr Jano puhuu mallista jossa toinen moottori on kuskin selän takana ja toinen keulassa. Itse kävin 3 vuotta sitten Milanossa Alfan museossa ja siellä oli sellaine Bimotore, jossa oli moottorit rinnakkain. Kuva löytyy mun matkakertomuksesta. http://tak.tky.hut.fi/Aanitorvi/2002/4-2002/Italia2.htm
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Näköjään - hulluja nuo italialaiset! Aika hienoa, että "oman" automerkin historiasta löytyy Bimotorien kaltaisia laitteita. Osa tuosta hengestä elää myös nykypäivän tuotantomalleissa. Harva merkki on siinä mielessä samassa asemassa.KHN kirjoitti:Onkohan kahdella eri Alfan mallilla mallimerkintänä Bimotore. Mr Jano puhuu mallista jossa toinen moottori on kuskin selän takana ja toinen keulassa. Itse kävin 3 vuotta sitten Milanossa Alfan museossa ja siellä oli sellaine Bimotore, jossa oli moottorit rinnakkain. Kuva löytyy mun matkakertomuksesta.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- il_dottore
- Viestit: 100
- Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
- Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04) - Paikkakunta: Espoo
Löysin arkiston kätköistä tämän, kun ajattelin heittää forumille jotain autosta, jonka kuvasin Brittein saarille suuntautuneella kesälomamatkalla Donnington Parkin yhteydessä olevassa kilpa-automuseossa. Kyseessä oli mielenkiintoinen Alfa-Romeo, jossa oli Scuderia Ferrarin lätkät. Selosteen mukaan kyseessä oli Alfa-Romeo Bimotore.
Tämä ketju sitten avasi silmät huomaamaan, että näitä Bimotoreja onkin tosiaan kahta "sorttia", eli tämä varhaisempi, Vittorio Janon (siis tuon alkuperäisen!) suunnittelema Tipo A, josta selostetta ja kuvia löytyy tästä: http://www.ultimatecarpage.com/car/3192 ... posto.html Siinä oli rinnakkain kaksi 6C-mallin 1752 ccm suoraa kuutosta ahdettuna. Molemmilla oli oma 3-vaihteinen laatikko, ja käsittääkseni kumpikin moottori veti omaa takapyöräänsä. Tällainen löytyy siis Alfan museosta.
Se "oikea" Bimotore on kait kuitenkin Enzo Ferrarin yhdessä Luigi Brazzin, Scuderia Ferrarin insinöörin, kanssa suunnittelema auto, jossa moottorit olivat edessä ja takana, kytkeytyen yhteiseen 3-vaihteiseen vaihteistoon, josta lähti pitkät vinot vetoakselit takapyöriin Y-muodossa. Suorituskyky yhteensä yli 500 hp moottoritehoilla oli omaa luokkaansa, huiput yli 360 km/h ja 323 km/h lentävällä kilometrillä - molemmat ajettuna Firenzen ja Livornon välisellä maantiellä 1935!!! Kilpa-autoksi siitä ei kuitenkaan ollut, koska renkaita kului kisassa aivan ylettömästi.
Selostus auton rakenteesta ja lay-out -kuva löytyy http://www.ddavid.com/formula1/alfabimotore.htm
Syvällisempi historia taas löytyy http://atlasf1.autosport.com/2000/bri/okeefe.html
Jälkimmäisen mukaan Donningtonin museon auto on kahdesta rakennetusta (ja myös säilyneestä!) se alkuperäisempi, sillä Alfa-museossa oleva auto on ko. lähteen mukaan enimmäkseen replica.
No, olihan Donningtonissakin replikoita, kuten Bugatti Royale!!!
Tämä ketju sitten avasi silmät huomaamaan, että näitä Bimotoreja onkin tosiaan kahta "sorttia", eli tämä varhaisempi, Vittorio Janon (siis tuon alkuperäisen!) suunnittelema Tipo A, josta selostetta ja kuvia löytyy tästä: http://www.ultimatecarpage.com/car/3192 ... posto.html Siinä oli rinnakkain kaksi 6C-mallin 1752 ccm suoraa kuutosta ahdettuna. Molemmilla oli oma 3-vaihteinen laatikko, ja käsittääkseni kumpikin moottori veti omaa takapyöräänsä. Tällainen löytyy siis Alfan museosta.
Se "oikea" Bimotore on kait kuitenkin Enzo Ferrarin yhdessä Luigi Brazzin, Scuderia Ferrarin insinöörin, kanssa suunnittelema auto, jossa moottorit olivat edessä ja takana, kytkeytyen yhteiseen 3-vaihteiseen vaihteistoon, josta lähti pitkät vinot vetoakselit takapyöriin Y-muodossa. Suorituskyky yhteensä yli 500 hp moottoritehoilla oli omaa luokkaansa, huiput yli 360 km/h ja 323 km/h lentävällä kilometrillä - molemmat ajettuna Firenzen ja Livornon välisellä maantiellä 1935!!! Kilpa-autoksi siitä ei kuitenkaan ollut, koska renkaita kului kisassa aivan ylettömästi.
Selostus auton rakenteesta ja lay-out -kuva löytyy http://www.ddavid.com/formula1/alfabimotore.htm
Syvällisempi historia taas löytyy http://atlasf1.autosport.com/2000/bri/okeefe.html
Jälkimmäisen mukaan Donningtonin museon auto on kahdesta rakennetusta (ja myös säilyneestä!) se alkuperäisempi, sillä Alfa-museossa oleva auto on ko. lähteen mukaan enimmäkseen replica.
No, olihan Donningtonissakin replikoita, kuten Bugatti Royale!!!
Maserati GranTurismo ('07)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Tuon museoväitteen olen myös jostain - olisko joku vanha Classic&Sports Car - lukenut, saattaa jopa pitää paikkansa.
Minulla on vitriinissä Bimotoren pienoismallin takana kopio valokuvasta
jossa Nuvolari poseeraa hirviönsä kanssa, ostin joskus '90 luvun alussa Bella Italiasta.
Ennen tosiaan olivat autot autoja ja miehet rautaa.
-Tazio
Minulla on vitriinissä Bimotoren pienoismallin takana kopio valokuvasta
jossa Nuvolari poseeraa hirviönsä kanssa, ostin joskus '90 luvun alussa Bella Italiasta.
Ennen tosiaan olivat autot autoja ja miehet rautaa.
-Tazio