GTV/Spider valinta, lähinnä 916
Valvoja: Moderators
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
GTV/Spider valinta, lähinnä 916
Nyt on iskenyt paha lähinnä Spiderimu 916 sarjasta. Toivoisin kannanottoja ensiksi valintaan Spider/GTV, hyviä huonoja puolia, seuraavaksi moottorivalintoihin. Olen jo aika lailla suuntautunut Bussoihin mutta sielläkin vois keskustella esim 3.0 vs 2.0 TB. Juuri nyt on muuten kiikarissa 3.2 mottinen Hollannista.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: GTV/Spider valinta, lähinnä 916
kolmelitraista Spideria on 12v ja 24v versioina.
Vaihdelaatikkoja on 5 ja 6 vaihteisia, riippuen moottorista.
Varmaankaan moni ei ole päässyt vertailemaan useampaa moottoriversiota.
(166 väellä saattaisi olla enemmän kokemuksia molemmista.)
Tb on vanhan mallin pienen potku tietyllä kierrosluvulla omaava moottori.
Pystyy "järkevällä" hintatasolla virittämään ja vaikka kasvattamaan iskutilavuutta.
Tiheämmin öljynvaihtoja ja paininkuppien välyksiäkin pitäisi 12v koneissa välillä mitata ja tarvittaessa säätää.
Jakopää helpompi, apulaitehihnat vaikeammat (3kpl)
Mielestäni hauskempi kuin vapari (vetailuna ~samantehoinen ja kevyempi 2.5 156).
Jarrut huonommat, olikohan alustassakin jotain eroja (Gtv).
Tb monesti halvempi.
Vaihdelaatikkoja on 5 ja 6 vaihteisia, riippuen moottorista.
Varmaankaan moni ei ole päässyt vertailemaan useampaa moottoriversiota.
(166 väellä saattaisi olla enemmän kokemuksia molemmista.)
Tb on vanhan mallin pienen potku tietyllä kierrosluvulla omaava moottori.
Pystyy "järkevällä" hintatasolla virittämään ja vaikka kasvattamaan iskutilavuutta.
Tiheämmin öljynvaihtoja ja paininkuppien välyksiäkin pitäisi 12v koneissa välillä mitata ja tarvittaessa säätää.
Jakopää helpompi, apulaitehihnat vaikeammat (3kpl)
Mielestäni hauskempi kuin vapari (vetailuna ~samantehoinen ja kevyempi 2.5 156).
Jarrut huonommat, olikohan alustassakin jotain eroja (Gtv).
Tb monesti halvempi.
-
- Viestit: 219
- Liittynyt: 24 Maalis 2014, 11:59
- Car(s): Kia Sorento AWD Business A/T 5P -16
Audi A4 (B6) 3.0 V6 cabrio autom. -03
Ex-Alfa:
Spider 3.0 V6 12v -96 - Paikkakunta: Espoo
Re: GTV/Spider valinta, lähinnä 916
Itsellä alla v6 12v, jos valitsemaan pääsisin niin 24v:n ottaisin. Itsellä Ragazzon putki ja se antaa loistoäänet.
24v:ssä on isommat jarrut vakiona jne. Tosin 24v ei tainnut enää saada manuaalikatolla, avoautoja useamman omistaneena tullut siihen tulokseen, että mulla harrasteautossa on aina manuaalirätti. Paljon vähemmän korjattavaa JA paljon yksinkertaisempaa korjattavaa.
24v:ssä on isommat jarrut vakiona jne. Tosin 24v ei tainnut enää saada manuaalikatolla, avoautoja useamman omistaneena tullut siihen tulokseen, että mulla harrasteautossa on aina manuaalirätti. Paljon vähemmän korjattavaa JA paljon yksinkertaisempaa korjattavaa.
- hjpp
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
- Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
- Paikkakunta: Espoo
Re: GTV/Spider valinta, lähinnä 916
Bussosuuntaus kannattaa pitää.
Itse olen tyytyväinen 12 venttiilisen tehoihin, kun ajelen lähinnä hiljalleen katto auki. Ratakäyttäjät lienevät toista mieltä.
Mutu-veikkauksena pitäisin turboa hiukan vikaherkempänä avoautojen pitkien seisonta-aikojen vuoksi.
Mulla oli kriteerinä sähkökatto ja se on toiminut ihan hyvin, mutta yksi vika on toki osunut kohdalle. Lukituksen yksi hammaspyörä on muovinen ja se kuluu käyttöalueeltaan. Itse käänsin sen vain toiseen asentoon ja uskoisin sen toimivan omalla vähällä käytöllä pari vuosikymmentä.

Itse olen tyytyväinen 12 venttiilisen tehoihin, kun ajelen lähinnä hiljalleen katto auki. Ratakäyttäjät lienevät toista mieltä.
Mutu-veikkauksena pitäisin turboa hiukan vikaherkempänä avoautojen pitkien seisonta-aikojen vuoksi.
Mulla oli kriteerinä sähkökatto ja se on toiminut ihan hyvin, mutta yksi vika on toki osunut kohdalle. Lukituksen yksi hammaspyörä on muovinen ja se kuluu käyttöalueeltaan. Itse käänsin sen vain toiseen asentoon ja uskoisin sen toimivan omalla vähällä käytöllä pari vuosikymmentä.
Re: GTV/Spider valinta, lähinnä 916
Joillain myös vuosimallien väleissä tapahtuvat erot (kojelautamuutos ym) vaikuttaa ja tekee myös moottorivalinnasta haasteellisempaa.
-
- Viestit: 189
- Liittynyt: 20 Elo 2011, 08:37
- Car(s): 916 Spider 3.0 V6
Lada 1200L 1.6
ex GTV6, 33 1.7QV 8V - Paikkakunta: Kotka
Re: GTV/Spider valinta, lähinnä 916
Valitset avon tai umpimallin, Busso sen olla pitää. Itse vaihdoin vielä Spider 3.0 V6 12V :n Ragazzonin. Kriteereinä itsellä oli avo, kolme litraa ja punaiset nahat. (Sattui löytymään sopivasti myös punainen kojelauta).
Mikään ei ole niin turhaa kuin hyvät neuvot - niitä ei viisat kaipaa eikä tyhmät kuuntele.