Moro
Ostin Alfa Romeo GT 2.0 JTS 85 000km ajetun, keväällä reilun kaksi vuotta sitten, hyvin toimineen Alfa Romeo 156 18.TC:n innostamana.
Pitää sanoa, että jos tämä olisi ollut ensimmäinen Alfa Romeoni, niin olisi varmasti jäänyt viimeiseksi. Isoin v*tutus tuli siitä että auto vei öjyä n. 1l / 1000km. Samalla vilkutellen vikavaloja, mixture strenght herjalla. Oletin tämän johtuvan öljyn kulutuksesta.
Jatkuvan öljyn lisäilyn yhteydessä olin ilmeisesti tipauttanut öljypullon suulla olevan alumiini sinetin koneen sisään, jossa se kulkeutui öljysihtiin tukkien sen, rikkoen kampiakselin laakerit. Tämän 5k€ remontin yhteydessä vaihdettiin moottoriin paljon osaa ja mm. mäntien öljyrenkaat. Öljyn kulutus loppuikin ja vikavalot lakkasivat vilkkumasta 9 kuukauden ajaksi.
Ilmeisesti vikavaloilla ja öljyn kulutuksella ei ole yhteyttä toisiin, vaan moottorin irrotuksen yhteydessä irrotellut liittimet olivat jollain tavalla putsaantuneet???? Nyt jos irrottelee moottorin virtaliittimiä, en saa vilkkumista loppumaan. Sama mixture strenght herja, joka johtuu siitä että joltain sensorilta on tullut alhainen virta??? Uutena ilmiönä aina välillä on piipitys, vikavalon vilkkuminen, kun yrittää kiihdyttää. Tämä herja EI jää mihinkään ylös, eikä vikavalo jää palamaan, eikä kiihdytystä voi kutsua kiihdytykseksi, jos näin käy. Kone ei kuitenkaan sammu tms.
Nuo 2 moottorin takana olevaa virta/data liitintä ovat mitä suurimmalla todennäköisyydellä syyllisiä tähän? Kuvat liitteenä. Näyttäisivät olevan auki toiselta puolelta ja moottorin pään liitin on suhteellisen sottainen, eli mikään tiivis liitin ei ole kyseessä. Näistä Vai onko eriävää mielipidettä? Olisko vinkkejä mitä näillä voisi tehdä, muuta kuin puhdistaa? Työkaverin 156 JTS.ssä on aivan samat ongelmat, näiden vikavalojen suhteen.
Pikkukiusana ongelmista löytyy myös kallistuksen vakaajan kumien nirskunta? tai näin olemme päätelleet, pikaisella vilkaisulla näihin kumeihin pääsemiseksi pitäisi auto saada ylös ja tehdä melkoinen purkuoperaatio? Kyse on siis siitä tangosta mikä tulee koiranluun päähän. Onko noiden vaihtaminen niin työlästä kuin ensivaikutelma kertoo?
Erään Alfa Romeo GT:n tarina.
Valvoja: Moderators
Erään Alfa Romeo GT:n tarina.
- Liitteet
-
- alfa_liittimet_edesta.jpg
- (77.82 KiB) Tiedosto ladattu 1208 kertaa
-
- alfa_liittimet_takaa.jpg
- (71.29 KiB) Tiedosto ladattu 1208 kertaa
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Erään Alfa Romeo GT:n tarina.
Mixture strenght, lienee vikakoodi seoksesta. Onko sulla sitä koodia? P alkuinen.
Todennäköisiä vikapaikkoja on lamba-anturit, ilmamassamittari, polttoainesuutin. En ihan ensimmäisenä lähtis liitin vikaa eipäileen, jos ei kerran vikakoodi ole katkoksesta.
Vakaajan kumien (ensimmäinen)vaihto vaatii apurungon laskemista alaspäin jotta tanko mahtuu tulemaan pois. Jatkossa kun kumin ympäri tulevat pannat on leikattu auki niin saa ihan apurunko paikallaan vaihdettua. Korjaamolla tehtynä 4-5 tunnin työ.
Nuo kumit kyllä harvemmin kirskuu, kyllä ne sitten väljistyy ja alkaa kolisemaan. Kirskuna voisi tulla ylätukivarren kuivista puslista tai kuivasta ylä/alapallonivelestä.
Öljynkulutus ja heikot kiertokangenlaakerit on ihan tuttuja ongelmia JTS:n kanssa, et ole ihan ensimmäinen.
Todennäköisiä vikapaikkoja on lamba-anturit, ilmamassamittari, polttoainesuutin. En ihan ensimmäisenä lähtis liitin vikaa eipäileen, jos ei kerran vikakoodi ole katkoksesta.
Vakaajan kumien (ensimmäinen)vaihto vaatii apurungon laskemista alaspäin jotta tanko mahtuu tulemaan pois. Jatkossa kun kumin ympäri tulevat pannat on leikattu auki niin saa ihan apurunko paikallaan vaihdettua. Korjaamolla tehtynä 4-5 tunnin työ.
Nuo kumit kyllä harvemmin kirskuu, kyllä ne sitten väljistyy ja alkaa kolisemaan. Kirskuna voisi tulla ylätukivarren kuivista puslista tai kuivasta ylä/alapallonivelestä.
Öljynkulutus ja heikot kiertokangenlaakerit on ihan tuttuja ongelmia JTS:n kanssa, et ole ihan ensimmäinen.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Erään Alfa Romeo GT:n tarina.
Jos vikaa tuntuu yhtäkkiä olevan vähän siellä täällä, kannattaa paneutua ihan basic juttuihin ensimmäisenä. Onko akku kunnossa? Saatko testattua toisella akulla? Onko päämaapiuha kunnossa?
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Erään Alfa Romeo GT:n tarina.
Veikkaan maavuotoa. Eli yllämainittujen tarkistusten jälkeen kannattaa tutkia piuhat ja maadoituspisteet. Voi olla kuvan liittimissä menevät maapiuhat tai niiden tai anturien maapisteet hapettuneet tai antureiden piuhoissa jännitehäviöö jolloin arvon menevät pieleen ja ecu tulkitsee ajotilanteen väärin ja seokset menee pieleen. Tuo kura noissa liittimissä voisi kyllä merkata kontaktihäiriötäkin mutta jos ei putsaamalla korjaannu niin vika on todennäköisesti jossain muualla. Yleismittarilla pääsee yllättävän pitkälle vian ettimisessä ja kytkentäkaaviot helpottaa huomattavasti. Lisäyksenä ei se kura vaan se hapettuma. Eli jollain oxide-cleanerilla vois niitä kuvan liittimä putsailla
Through difficulties to defeat
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Erään Alfa Romeo GT:n tarina.
Ja tarkista myös liittimen vastakappale, eli urosnastoista ettei ole hapettuneita,varsinkin maadoituksen osalta (yleensä musta johto). Pienellä ruuvimeisselillä tai puukon kärjellä rapsuttaa liat pois ja elektoniikka sprayta perään.