Moottorin pesu
Valvoja: Moderators
- Kurzweiler
- Viestit: 216
- Liittynyt: 19 Joulu 2010, 16:38
- Car(s): 156 3.2 GTA -04, Peugeot 308 SW GT 2.0 HDI - 15
- Paikkakunta: Vaasa
Moottorin pesu
Olis haaveena ehostaa GTA:n pannuhuonetta siistimmäksi. Onko vinkkejä pesuun / alumiiniosien kiillotukseen?
Moottorin pesu
Moottorinpesuun tarkoitettu pesuaine. Iso pensseli hinkutukseen, vettä jostain paineastiasta.
Toinen vaihtoehto on painepesu.
Itse en painepese.
Alumuumin joutuu varmaan ottamaan käteen ja hinkkaamaan puhtaaksi. Metallican kiillotusaineissa taitaa olla speksit että millä saa hinkata mitäkin.
Mä hinkkasin imusarjan ja sen alumiini venttiilikopan suojan puhtaaksi patapadalla, moottorinpesuaineella ja bräkekleenellä. Paras ratkaisu olisi lasikullipuhallus ja kiillotus. Ehkä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Toinen vaihtoehto on painepesu.
Itse en painepese.
Alumuumin joutuu varmaan ottamaan käteen ja hinkkaamaan puhtaaksi. Metallican kiillotusaineissa taitaa olla speksit että millä saa hinkata mitäkin.
Mä hinkkasin imusarjan ja sen alumiini venttiilikopan suojan puhtaaksi patapadalla, moottorinpesuaineella ja bräkekleenellä. Paras ratkaisu olisi lasikullipuhallus ja kiillotus. Ehkä.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Moottorin pesu
Moottori kannattaa käyttää ennen pesua myös hieman lämpimäksi, ei kuumaksi.
Lika/rasva (jos sellaista nyt Alfan koneen ulkopuoleella jostain syystä olisi) irtoaa paremmin, ja pesun jälkeinen kosteuskin haihtuutehokkaammin.
Tähän asti olen uskaltanut autoni pestä painepesurilla ja kuumalla vedellä.
Liuotinpohjaisella pesuaineella lähtee rasva, ja muu lika vaikkapa Wurthin pinelinella.
Ihan kaikkiin boxeihin ja sulakerasiaan ei kannata suoraan päästellä menemään.
Pesun jälkeen ennen käynnistystä ei ole pahaksi availla liittimiä ja kuivailla niitä ja muitakin paikkoja paineilmalla. Suihkaista liittimiin myös vaikka jotain kontaktiainetta esim. WD40:stä tai vastaavaa.
Lika/rasva (jos sellaista nyt Alfan koneen ulkopuoleella jostain syystä olisi) irtoaa paremmin, ja pesun jälkeinen kosteuskin haihtuutehokkaammin.
Tähän asti olen uskaltanut autoni pestä painepesurilla ja kuumalla vedellä.
Liuotinpohjaisella pesuaineella lähtee rasva, ja muu lika vaikkapa Wurthin pinelinella.
Ihan kaikkiin boxeihin ja sulakerasiaan ei kannata suoraan päästellä menemään.
Pesun jälkeen ennen käynnistystä ei ole pahaksi availla liittimiä ja kuivailla niitä ja muitakin paikkoja paineilmalla. Suihkaista liittimiin myös vaikka jotain kontaktiainetta esim. WD40:stä tai vastaavaa.
Viimeksi muokannut Pele, 29 Joulu 2015, 05:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Moottorin pesu
Joo ja ne perkeleen tulpankolot kuivaksi ennen starttia
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Moritz
- Viestit: 200
- Liittynyt: 04 Huhti 2006, 23:43
- Car(s): 159 sw 3.2 Q4, 166 3.0 V6 -99
Ex. 33 QV -88, 75 turbo -87. - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Moottorin pesu
Jep! Itse en edes lähtisi ruiskimaan painepesurilla Bussoa... Enkä kyllä liialla vedelläkään, koska olen niin laiska, että en jaksaisi tehdä imusarjajumppaa ainoastaan sen takia kun tulpankolot on täys vettäPasi kirjoitti:Joo ja ne perkeleen tulpankolot kuivaksi ennen starttia
Jarru on vauhdin surma...
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Moottorin pesu
Joo, hurjassa nuoruudessa tuli erehdyttyä tekemään busson pesu.Moritz kirjoitti:Jep! Itse en edes lähtisi ruiskimaan painepesurilla Bussoa... Enkä kyllä liialla vedelläkään, koska olen niin laiska, että en jaksaisi tehdä imusarjajumppaa ainoastaan sen takia kun tulpankolot on täys vettäPasi kirjoitti:Joo ja ne perkeleen tulpankolot kuivaksi ennen starttia
Muistaakseni vain 2 puolaa hajosi
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Moottorin pesu
Tällaisella ryökäleellä on helppo levittää huuhteluvettä kun on hieronut harjalla kakkan koneesta pehmeäksi. Tiukkaa sontaa toki on vaikeampi saada liukenemaan ilman painetta.
Sain itsekin yhteen tulpankoloon vettä, mutta mulla oli kaikki imusarjan suojat ja muut räntteet purettuna pois tieltä. Olisi mennyt varmaan paremmin jos olisin ollut tarkempi.
Sent from my iPhone using Tapatalk
Re: Moottorin pesu
Tavoitteena on moottorin pesu vaikka konetila on kaikkea paitsi karua. Pöly, hiekka ja talven tie suola on mukava saada huuhdeltua pois. Käytössani olisi matala paine kylmä vesi. Ajatuksena on peittää alumiinifoliolla ulottuvilla olevat liittimet mahdollisimman hyvin ja antaa palaa hommaan tarkoitetulla aineella ja vedellä. Lopuksi ei muuta kuin kuivausta liinalla.
Kokeneempien vinkit ovat tervetulleet.
Itse olen kerran ennen tätä tehnyt T.S. koneelle ja silloin puolat pääsivät uimaan joka johti muutamaan pieneen ongelmaan. Onneksi JtdM:n tapauksessa tuo ei ole ongelma.
Kokeneempien vinkit ovat tervetulleet.
Itse olen kerran ennen tätä tehnyt T.S. koneelle ja silloin puolat pääsivät uimaan joka johti muutamaan pieneen ongelmaan. Onneksi JtdM:n tapauksessa tuo ei ole ongelma.