Giulietta hyytyy

Alfoista

Valvoja: Moderators

Vastaa Viestiin
Petteri
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -2011
Paikkakunta: Imatra

Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Kesken matkan kun olet ajanut noin vartin. On ollut piuhassa kiinni 3 tuntia ja oli pakkasta 18. Tulee herja "steering connector..." ja sitten menee vissiin safe moodi päälle eikä kulje kuin tyhjäkäyntiä. Auttaa kun sammuttaa ja starttaa uudestaan. Silloin jää koneen vikamerkki palamaan, mutta toimii normaalisti. Ajattelin että pakkasongelmia ja pidin lämpimässä tallissa yön yli että suli hyvin ja kuivui. Nyt oli yön ulkona ja homma toistui. Tehnyt nyt saman kolmena eri päivänä. Auttaisikohan jos irroittaisi akkukengän vähäksi aikaa jos on noita tietokonejuttuja vai pitäisiköhän kaivaa jostain esiin se steering connector (missähän se mahtaa olla). Ideoita?
Giulietta 1.4 MultiAir -2011

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Re: Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Vikakoodin luku helpottaa paikantamista, ehkä.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Petteri
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -2011
Paikkakunta: Imatra

Re: Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Kokeilen ensi tuota vanhaa akkukenkä irti - 30 min - kenkä kiinni -metodia. Sitten jos vielä toistuu niin sitten pitää kaivaa PC ja lukukaapelit esiin. Uusissa bemareissa kuulemma pitää koodata akku uudestaan jos irroittaa. Toivottavasti Alfa ei ole niin ronkeli.
Giulietta 1.4 MultiAir -2011

Petteri
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -2011
Paikkakunta: Imatra

Re: Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Nyt oli akkukenkä irti. Kun käynnistin niin taulussa luki:

"Have power steering checked. See handbook"
"Steering corrector unavailable"

Eli viittaa jonkun sorttiseen kosketushäiriöön. Missä tuommoinen "Steering corrector" mahtanee sijaita. Oiskohan sille jossakin liitin jota rassaamalla saisi homman kuntoon.

Vähän hankala kun täällä Imatran suunnassa ei ole uusille alfoille mitään tukea. Itse olen kyllä hommannnut piuhat ja Multiecuscannerin, jolla olen huoltomuistutuksia resetoinut. Näinköhän siitä olisi tässä jotakin hyötyä onko kokemusta?
Giulietta 1.4 MultiAir -2011

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja juuuso »

Voisiko tuo olla oire akun hyytymisestä?

Petteri
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -2011
Paikkakunta: Imatra

Re: Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Kone kyllä pyörittää hyvin startatessa, joten akku vaikuttaa hyvältä vaikka ei ihan uusi enää olekkaan.

Tarkemmin ajateltuna homma itse asiassa alkoi kun oikean puolen takajarru oli jäätynyt ja pyörä ei pyörinyt ollenkaan kun läksin liikkeelle. Tuli luonnollisesti ABS-herjoja. Ajoin takaisin pihaan ja otin kuumailmapuhaltimen käyttöön ja puhalsin jarruun. Se lähti heti pyörimään (mutta tuli jotain herjoja). Jonkun aikaa ajeltuani tuli ensimmäisen kerran tuo steering -herja ja koneen kierrokset putosivat tyhjäkäynnille.

Kun googletin niin törmäsin tähän: http://www.alfaowner.com/Forum/alfa-mit ... lable.html. Siellä lukee että voisi johtua ABS:stä. Täytyy ottaa illalla pyörä irti ja tutkia olinkohan onnistunut tuhoamaan jotakin kuumailmapuhaltimella(?).

Edit: Taidan varmuuden vuoksi vaihtaa tuon akunkin kun sillä on jo ikää ja tuossa linkin keskustelussa oli maininta että voisi olla yhteyttä. Kiitos vinkistä!
Giulietta 1.4 MultiAir -2011

Avatar
juuuso
Viestit: 781
Liittynyt: 30 Huhti 2006, 20:25
Car(s): Das Auto ja Punto
-
Aiemmin: 939, 940, 939, 937
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja juuuso »


Reino_
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

Minä vaihdoin omaani akun eikä se vaatinut mitään ohjelmointeja, mutta siihen syttyi ekalla kertaa ratin kuva ja höpötti juurikin tuosta power steering jutusta, siihen löytyi ohjekirjasta ohjeet mutta ulkomuistista kertoisin että piti kääntää rattia paikallaan molempiin suuntiin kokonaan. Tämä ei siis ole vika.

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Reino_ kirjoitti:Minä vaihdoin omaani akun eikä se vaatinut mitään ohjelmointeja, mutta siihen syttyi ekalla kertaa ratin kuva ja höpötti juurikin tuosta power steering jutusta, siihen löytyi ohjekirjasta ohjeet mutta ulkomuistista kertoisin että piti kääntää rattia paikallaan molempiin suuntiin kokonaan. Tämä ei siis ole vika.
Onko julietassa sähkönen tehostin? Sitten varmaan olis akunvaiholla hyvä alottaa remppa mikäli on sähkönen.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Eikö toi steeringi tarkoita sitä et pitää hakea uudestaan "rajat" tuolle ratille? Oliskos olltu jossain ranskiksessa sama juttu, varsinkin jos akkua irroitteli siten ettei ratti/renkaat ollut suorassa.

Reino_
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

Stiletto kirjoitti:
Reino_ kirjoitti:Minä vaihdoin omaani akun eikä se vaatinut mitään ohjelmointeja, mutta siihen syttyi ekalla kertaa ratin kuva ja höpötti juurikin tuosta power steering jutusta, siihen löytyi ohjekirjasta ohjeet mutta ulkomuistista kertoisin että piti kääntää rattia paikallaan molempiin suuntiin kokonaan. Tämä ei siis ole vika.
Onko julietassa sähkönen tehostin? Sitten varmaan olis akunvaiholla hyvä alottaa remppa mikäli on sähkönen.
Kyllä on sähköinen.

Petteri
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -2011
Paikkakunta: Imatra

Re: Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Nyt oli pyörä irti ja otin abs anturin ja putsasin samoin kehän. Kaikki vaikutti hyväkuntoisilta myös liitin, jonka puhdistin. Resetoin myös herjat, mutta tuo steering corrector -herja jäi. Pitää huomenna vaihtaa akku ja ajaa lenkki josko herja pyörän pyörimisen jälkeen vaikka poistuisi.

Ecu analyysisofta ei löytänyt mitään power steering -puolelta, mutta abs puolelta se luettaessa löi kojelautaan nuo samat herjatekstit (abs anturin puhdistuksen jälkeen), joten sekin viittaisi abs -ongelmaan. Voihan se olla että absin anturi on kuitenkin viallinen. Sen voisi varmuudeksi vaihtaa kun ei varmaan ole kallis (eiköhän se ole tuo joka kävi jäässä/jumissa).
Kiitos vinkeistä.
Giulietta 1.4 MultiAir -2011

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kuten Reino_ tuossa yllä mainitsi, niin ota se huomioon.

Eli sikäli mikäli tuo tahtoo, niin kalibroi se ratti viimestään akunvaihdon yhteydessä.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Lancia Deltassa tuli kerran esille tuo "steering corrector" -herja osana kaikkea mahdollista, mitä se näyttö keksi ilmoittaa. Syytä en muista, enkä sitä miten vaiva katosi. ESP/ABS/ym. mäkilähtöavustimesta alkaen oli kaput. Mutta eikö tämä steering corrector ole ESP-juttuja, eli ohjelmallinen avustin vastaohjaukseen (keventää tähän suuntaan, vastustaa toiseen suuntaan kääntämistä). Tämä voisi olla siis joku ESP:hen liittyvä juttu, että kannattaiskos tsekata sulakkeet yms. tältäkin osastolta vielä kerran.

Ja nyt kun asiaa tarkemmin muistelen, noita herjoja taisi tulla esille EGR:n jumittaessa. Auto pyöritti moottoria normaalisti, mutta "lupaa käynnistyä" ei sähköaivoilta tullut. Yritin käynnistää autoa tuntien lämmityksenkin jälkeen (oli kova pakkanen), ja akun varauksen ollessa jo nollassa noita herjoja sitten puski esille täyslaidallinen. Autokeskuksen tarjoama TLC EGR:n vaihdon yhteydessä riitti varmaan sille, että auto paitsi käynnistyi, myös latautui riittävästi ja herjat poistuivat kerrasta. Ei silloin tarttenut ohjaustehostinta resetoida/kalibroida. Se kyllä piti tehdä 4-pyöräsuuntauksen jälkeen. Auto halusi keskittää ratin ja samalla auto alkoi vaeltaa ojaa kohti. Uusi keskiasento piti opettaa tehostimelle ja vaeltelu loppui siihen.

Petteri
Viestit: 85
Liittynyt: 08 Syys 2004, 02:00
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -2011
Paikkakunta: Imatra

Re: Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja Petteri »

Nyt on akku vaihdettu ja herjat resetoitu. Onneksi paikallisesta Delta-autosta löytyi vielä vanha testeri, joka tunnisti Giulietan. Sanoivat Deltassa että asennontunnistinongelmat ovat näin pakkasella ihan normijuttu. Olivat Kiiaan vantaneet yhden juuri tänään. Ongelma vain on että kaikki tunnistimet ovat samassa paketissa ohjaustehostimen kanssa, joten ei ole ihan halpa osa. Kuitenkin epäiltiin että voisi korjautua ihan tällä akun vaihdolla. Toivotaan parasta.
Giulietta 1.4 MultiAir -2011

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Giulietta hyytyy

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Petteri kirjoitti:Ecu analyysisofta ei löytänyt mitään power steering -puolelta, mutta abs puolelta se luettaessa löi kojelautaan nuo samat herjatekstit (abs anturin puhdistuksen jälkeen), joten sekin viittaisi abs -ongelmaan.
Nuo herjat ja vikavalot tulee aina tauluun, kun testeri lukee ko. purkilta tietoja. Eivät siis ole todellisia vikoja, eikä niistä mitään koodeja tulekaan.

Vastaa Viestiin