Ahvenistoon sunnuntaina
Valvoja: Moderators
- nikuha65
- Viestit: 44
- Liittynyt: 24 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): 159 JTDm, 156 Jts, 155 Q4, Daewoo Kalos
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ahvenistoon sunnuntaina
Pesueen kanssa ollaan sattumoisin sunnuntaina Hämeenlinnassa. Ajattelin ihan noviisina (=lasten iloksi) käydä tutustumassa Entusiastien ratapäivään ja Ahveniston kiemuroihin sunnuntaina (8.8.). Koska en ole aikaisemmin ao. tapahtumissa ollut, niin kaipaisin vähän tietoa, kuinka homma toimii.
Oletuksia ovat:
-ymmärtääkseni kypärä päässä (myös "kartturilla"), mutta onko sillä jokin tyyppivaatimus, vai kelpaako mp.kypärä?
-renkaisiin max.kuorman paineet?
-nesteet luonnolisesti kunnossa (kuskin ja auton)
Uskaltaako tuonne "ammattilaisten" joukkoon tulla ja saako paikan päällä jotain opastusta rata-ajon nikseihin - ihan heti en viitsisi romuttaa perheen pyhäautoa enkä myöskään olla tien tukkona.
Jokainen lienee ajaa kierroksia omaan tahtiinsa, eli radalla lienee useita autoja kerrallaan? Onko jotain erityistä huomioitavaa näin ennakkovalmisteluissa?
Oletuksia ovat:
-ymmärtääkseni kypärä päässä (myös "kartturilla"), mutta onko sillä jokin tyyppivaatimus, vai kelpaako mp.kypärä?
-renkaisiin max.kuorman paineet?
-nesteet luonnolisesti kunnossa (kuskin ja auton)
Uskaltaako tuonne "ammattilaisten" joukkoon tulla ja saako paikan päällä jotain opastusta rata-ajon nikseihin - ihan heti en viitsisi romuttaa perheen pyhäautoa enkä myöskään olla tien tukkona.
Jokainen lienee ajaa kierroksia omaan tahtiinsa, eli radalla lienee useita autoja kerrallaan? Onko jotain erityistä huomioitavaa näin ennakkovalmisteluissa?
Re: Ahvenistoon sunnuntaina
Eipä tarvi kypärää.nikuha65 kirjoitti:
Oletuksia ovat:
-ymmärtääkseni kypärä päässä (myös "kartturilla"), mutta onko sillä jokin tyyppivaatimus, vai kelpaako mp.kypärä?
159 2.0 JTDm, GT JTD, 156 2.5 V6
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Ahvenistoon sunnuntaina
AREFin ratapäivillä meno on yleensä ollut kohtuullisen rauhallista - esim. aikaa ei oteta. Kierroksia saa omaan tahtiin kelata päivän aikana niin paljon kuin sielu sietää ja auto kestää.nikuha65 kirjoitti:
Uskaltaako tuonne "ammattilaisten" joukkoon tulla ja saako paikan päällä jotain opastusta rata-ajon nikseihin - ihan heti en viitsisi romuttaa perheen pyhäautoa enkä myöskään olla tien tukkona.
Jokainen lienee ajaa kierroksia omaan tahtiinsa, eli radalla lienee useita autoja kerrallaan? Onko jotain erityistä huomioitavaa näin ennakkovalmisteluissa?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Tänä vuonna Jaguar-kerho radalla samaan aikaan. Jännä nähdä, millaisia kuskeja sieltä tulee. Viime vuonna sade hidasti vajaavetoisten menoa, mutta nelivedolla sai vauhtia kerättyä aivan riittävästi näille taidoille. Kypäriä ei ollut kenelläkään, vaikkakin hyväksi varmaan olisivat.
Alfa 159 JTD SW Q4 ex. (Alfa 164 Q4 -94-95-96, 90 2.5 V6 QO -86, 75 2.5 V6 -89)
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Taas kerran hieno AREF-tapahtuma! Itse ajelin varmaakin kymmenisen kierrosta, perstuntumalla kierrosajat olivat luokkaa 1.34-1.35 tai vähän alle.
Jaguarejahan ei paikalla paljon ollut, mutta ihan oiva veto kutsua paikalle myös toisen merkkisiä autoja. Tai kai lähinnä niiden kuljettajia. Pari Espritiä sekä yksi Aston Martin kävivät myös radalla pyörähtämässä. Komea päivä.
Jaguarejahan ei paikalla paljon ollut, mutta ihan oiva veto kutsua paikalle myös toisen merkkisiä autoja. Tai kai lähinnä niiden kuljettajia. Pari Espritiä sekä yksi Aston Martin kävivät myös radalla pyörähtämässä. Komea päivä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Oh-hoh... Siinä olkaa olemaan sporteilla tekemistä että pysyy sun perässä.Vittorio Jano kirjoitti: perstuntumalla kierrosajat olivat luokkaa 1.34-1.35 tai vähän alle.
Taisi kello edistää tai sitten olen aliarvionut rataketun kykysi
Ja omalla SW ajoit?
Viimeksi esim GTA sai 1.40-1.42 aikoja.
Makaroonia jo vuodesta -98
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Jaa vai Jagge kerho samaanaikaan siellä?Syksyllä vielä kiintoisampi"rata
päivä"ku rover kerholla on myös samat kujeet.Viime syksynä rover ker
hon ratapäivillä oli makee kyylätä ku veljekset Keinänen tykitti avomallisel
la tosi off-road rangella niin perkeleesti ja rengastus oli luokkaa 33" tai isommmat swampperit..??
T:Jukka
PS:Vettä satoi kroonisesti..
päivä"ku rover kerholla on myös samat kujeet.Viime syksynä rover ker
hon ratapäivillä oli makee kyylätä ku veljekset Keinänen tykitti avomallisel
la tosi off-road rangella niin perkeleesti ja rengastus oli luokkaa 33" tai isommmat swampperit..??
T:Jukka
PS:Vettä satoi kroonisesti..
- nikuha65
- Viestit: 44
- Liittynyt: 24 Maalis 2003, 13:57
- Car(s): 159 JTDm, 156 Jts, 155 Q4, Daewoo Kalos
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Hauska ja ennenkaikkea opettavainen päivä näin enskertalaiselle - kiitos vaan kaikille neuvoja antaneille. Eipä ole kämmeniä hiostanutkaan vähään aikaan tuohon malliin (ajohanskat).
Parin ensimmäisen kierroksen aikana olin kyllä mielessäni pihalla kuin lumiukko, onneksi auto pysyi radalla! Oikein itseänikin nauratti, kun aluksi tuli jokaiseen mutkaan tuplajarrutus, ensin itsesuojeluvaiston jarrut ja sitten älyjarrutus (joka sekin varmaan liian aikaisin), mutta pysyipähän auto radalla. Vähän tuo kaiteiden läheisyys hirvitti.
Jarrutuksen ajoitus oli vaikeaa, muta hankalalta tuntui myöskin turbon paineiden ylläpito/kierrosluvun tarkkailu . Muutaman kerran kokeilin jarrutusta, vaihtamista ja kaasun pumppausta samaan aikaan, mutta lopetin, kun alkoi kaarteesta tila loppua - ja kerran löysin itsestäni uusia käsiä ratin kieputtamiseen. Lienee paras tapa vaan tarpeeksi ajoissa vaihtaminen ja vedätys. Muutoin auton käytökseen tutustuminen pidon rajalla oli näin suljetuissa oloissa antoisaa - sinällään tuo Q4 tuntui luistavan ihan tasaisesti ja muutenkin käytös oli rauhallista (siis auton).
Joten hauskaa oli - kiitos vaan vielä järjestäjille!
PS! Lapset tykkäsivät, oli (lähes) sikamakeeta !
Parin ensimmäisen kierroksen aikana olin kyllä mielessäni pihalla kuin lumiukko, onneksi auto pysyi radalla! Oikein itseänikin nauratti, kun aluksi tuli jokaiseen mutkaan tuplajarrutus, ensin itsesuojeluvaiston jarrut ja sitten älyjarrutus (joka sekin varmaan liian aikaisin), mutta pysyipähän auto radalla. Vähän tuo kaiteiden läheisyys hirvitti.
Jarrutuksen ajoitus oli vaikeaa, muta hankalalta tuntui myöskin turbon paineiden ylläpito/kierrosluvun tarkkailu . Muutaman kerran kokeilin jarrutusta, vaihtamista ja kaasun pumppausta samaan aikaan, mutta lopetin, kun alkoi kaarteesta tila loppua - ja kerran löysin itsestäni uusia käsiä ratin kieputtamiseen. Lienee paras tapa vaan tarpeeksi ajoissa vaihtaminen ja vedätys. Muutoin auton käytökseen tutustuminen pidon rajalla oli näin suljetuissa oloissa antoisaa - sinällään tuo Q4 tuntui luistavan ihan tasaisesti ja muutenkin käytös oli rauhallista (siis auton).
Joten hauskaa oli - kiitos vaan vielä järjestäjille!
PS! Lapset tykkäsivät, oli (lähes) sikamakeeta !
- Alfetta&156
- Viestit: 205
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 15:15
- Car(s): 156/166/ALFETTA 2.0
Ratapäivät olivat taas kyllä mukava kokemus, vielä kun kerrankin paistoi aurinko ja oli lämmintä.
Muutamat Herrat tuntuivat GTA:ailla painavan melkoista kyytiä. Oli siinä tavallisella tallaajalla 156:n ratin takana ihmettelemistä. Vaimo kuvasi kyydissä muutama ratakierroksen, ja videolta katottuna ajat oli luokkaa 1.49 - 1.52. Tosin jarrutukset olivat erittäin riittävällä turvavarauksella tehtyjä ja kipeää saanutta vaihteistoakin säälittiin. Itselle kun tuo kierrosaika ei ole mikään tärkeä juttu, kuhan on hauskaa ja saa vinguttaa mutkissa Pirellejä Lisäksi tärkeänä pointtina on että auto on edelleen maanantain koittaessa työmatkakelpoinen!
Muutamat Herrat tuntuivat GTA:ailla painavan melkoista kyytiä. Oli siinä tavallisella tallaajalla 156:n ratin takana ihmettelemistä. Vaimo kuvasi kyydissä muutama ratakierroksen, ja videolta katottuna ajat oli luokkaa 1.49 - 1.52. Tosin jarrutukset olivat erittäin riittävällä turvavarauksella tehtyjä ja kipeää saanutta vaihteistoakin säälittiin. Itselle kun tuo kierrosaika ei ole mikään tärkeä juttu, kuhan on hauskaa ja saa vinguttaa mutkissa Pirellejä Lisäksi tärkeänä pointtina on että auto on edelleen maanantain koittaessa työmatkakelpoinen!
Alfa Romeo Alfetta 2000 4D -82, AR 156 2.0 TS -98, AR 156 SW 2.5 V6, Piaggio Vespa LX -08
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
JTD:hän kuvasi myös. Olisi kyllä mukava nähdä omaakin köröttelyä.Maclane kirjoitti:Ei sattumoisin löytyisi laitteita, että sais upittua noita videoita jonnekin.
AREFin miiteissähän palkitaan aina kauimpaa tullut jollakin tuotteella, joten siten voisit saada hieman bensakuluja katettua.Maclane kirjoitti:Auto on kyllä täysin kunnossa, että sen puoleen voisi vaikka yrittää jotain reissua sinne etelään kehitellä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Avvocatto Ahvenistolla
Ciao a tutti,
Kyllä tuota rataa tuli pari kertaa kierrettyä,
kunnon sunnuntaiautoilua!
Avvocatto otti ilmeisesti sen verran vakavasti
tuon rata-auton roolinsa, että maanantai-aamuna
ei suostunut viemään lapsia hoitoon, kieltäytyi edes
starttaamasta :=(
Illalla kun kyse oli tallille menosta oli GTV taas
valmis kuin lukkari sotaan!
Tempperamenttia, tempperamenttia!!
-Tazio
Kyllä tuota rataa tuli pari kertaa kierrettyä,
kunnon sunnuntaiautoilua!
Avvocatto otti ilmeisesti sen verran vakavasti
tuon rata-auton roolinsa, että maanantai-aamuna
ei suostunut viemään lapsia hoitoon, kieltäytyi edes
starttaamasta :=(
Illalla kun kyse oli tallille menosta oli GTV taas
valmis kuin lukkari sotaan!
Tempperamenttia, tempperamenttia!!
-Tazio
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Avvocatto Ahvenistolla
Harmaa GTV? Hienosti pysyi Tazio 156GTA:n imussa monta kierrosta, selvästi rattimiehiä.Tazio kirjoitti:Kyllä tuota rataa tuli pari kertaa kierrettyä,
kunnon sunnuntaiautoilua!
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Avvocatto Ahvenistolla
Ciao,Vittorio Jano kirjoitti: Harmaa GTV?
Joo, tarkkaanottaen Hän on kyllä hopeinen,
mutta menee kyllä pölyisenä harmaasta.
-Tazio