Alfa käynnistyi hyvin illalla, mutta akun merkkivalo syttyi hetkeksi. Merkkivalo sammui kymmenen sekunnin kuluttua, mutta kun lähti ajamaan muutaman kilometrin eteenpäin niin ABS ja Airbag valo syttyivät. Kun nämä syttyivät niin koetaulun valot alkoivat himmetä ja nopeusmittari meni nollaan. Auto kyllä kulki eteenpäin, mutta laiskasti (joku vikasietotila?). Ajoin auto tienlaitaan ja pidin käynnissä. Ajovalot olivat sammuneet itsestään ja mittaristo oli himmeä. No, sammutin auton ja vilkaisin konepellin alle. Kaikki näytti olevan ok, mutta huomaisin akun hieman hapettuneen kyljestä.
Vielä kokeilin startata kerran ja valot syttyivät mittaristoon terävänä. Pyörähti kerran mutta sitten loppui kokonaan. Toimi toisenkin kerran tuollain, mutta ei käynnisty. Enempää en kiusaa ennenkuin tiedän lisää.
Eli mitä tehdä? Onko akku loppu vai laturi vai mikä? Nuo on uusittu 2011 syksyllä molemmat.
On kiirus korjata kun auto on tienlaidassa ja olisi muutto eri puolelle Suomea maanantaina
Auto siis Alfa 156 SW 1.6TS vm.2002 akku vm. 2011 ja 50Ah (sopiva?)
Edit: akusta tietoa
Virrat hävisivät 156
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Japanilainen kulkinen
ex-Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Virrat hävisivät 156
Viimeksi muokannut Muuttohaukka, 26 Loka 2016, 23:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 349
- Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
- Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6 - Paikkakunta: Kouvola
- Viesti:
Re: Virrat hävisivät 156
No oletko koskaan ladannut akkua laturilla? Tsekkaa vielä että akkukengät on kiinni eikä ole hapettuneet pahasti. Veikkaan että akku on tullut tiensäpäähän, nykyakuille 5vuottakin on joskus liikaa, varsinkin lyhyttämatkaa ajettaessa.
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!
- Naamapalmu
- Viestit: 346
- Liittynyt: 12 Huhti 2012, 15:49
- Car(s): 156 2.0 T.Spark
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Virrat hävisivät 156
Putsaa akun navat ja ja kengät, tarkasta akku onko ulkoisia vaurioita esim, halkeamia tai vihreetä möhnää napojen/kenkien ympärillä. Yleismittarilla kannattaa kattoa onko akussa jännitettä yli 12V Veikkaisin kyllä oireiden perusteella akun antautuneen joten Putsaa kaapelien napakengät ja laita kunnolla kiinni uuteen akkuun. Sitte vaan siirtoajot parkeilla/ ilman valoja mikäli mahdollista siirtää auto valoisaan aikaan kunnes kerkeet mittailemaan jännitteet. Yleismittarilla auto sammutettuna akun jännite 12,7V = täysi akku. Jos laturi toimii ja virta kulkee laturilta akkuun pitäisi lukeman olla auto käynnissä 13,8-14,8V riippuen akun kunnosta ja lämpötilasta. Jännitehäviöt virta ja maapuolelta on myös hyvä tarkistaa koska tuskin se akku itsekseen hajoaa ellei auto ole seissyt pitempiä aikoja tai ajettu vain lyhyttä ajoa.
Through difficulties to defeat
-
- Viestit: 164
- Liittynyt: 23 Elo 2011, 23:58
- Car(s): Japanilainen kulkinen
ex-Alfa Romeo 156 SW - Paikkakunta: Oulu
Re: Virrat hävisivät 156
Akku vaihdettiin mutta lopulta syypääksi paljastui viallinen laturi
Auton tulevaisuus on vaakalaudalla nyt, pitäis hitsata peltiäkin talven myötä. Kai 156 kosti kun kävin Giuliaa hiplaamassa
Auton tulevaisuus on vaakalaudalla nyt, pitäis hitsata peltiäkin talven myötä. Kai 156 kosti kun kävin Giuliaa hiplaamassa